Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200

Gestart door railfocus woensdag 17 januari 2018, 19:45:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Goedenavond Forumleden,

Vandaag een overweg 74920 ontvangen en proberen aan te sluiten. Dat lukt van geen kant. Voor het rijdend materieel heb ik een Ecos 50200, voor de lampjes van o.a. seinhuis e.d. heb ik een M-transformator van 32vA.
Op de tekening van de bijsluiter lijkt het zo simpel, maar vanwege juist die Ecos kom ik er niet uit. Tot nu toe zijn de resultaten: of niks, of kortsluiting.
Wie helpt mij uit de brand en heeft dus de oplossing voor dit aansluitprobleem?"
Mijn dank is bij voorbaat zeer groot!

Hugo (Railfocus)
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Waarom wil je die overweg aansluiten op je Ecos ?
De baan wordt toch al gevoed door de Ecos om de treinen te laten rijden.
Op pag 13 van de gebruiksaanwijzing staan voorbeelden voor het aansluiten met een Control Unit en mobiel station. Zie daarvoor in de plaats de Ecos.
Wanneer je de contactrails insteekt zoals op pagina 10 staat, resteert alleen nog het aansluiten van de verlichting en spoorbomen op een lichttrafo volgens het linkse plaatje op pagina 12

Cees
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Hallo Cees,

Allereerste hartelijke dank voor je reactie. De titel van mijn vraag had moeten zijn: hoe sluit ik overweg 74920 aan op een baan, die gevoed wordt door een Ecos 50200. Want dat is/was me niet duidelijk.
In het kort komt jouw oplossing neer op het volgende: de contactrails die bij de overweg horen, dienen goed te worden aangesloten. Vervolgens neem je de draad die vanaf de bomen van de overweg loopt, en doet die in de positieve pool van een lichttransformator. Maar dan heb je toch de min-pool van de Ecos nodig? Kun je dan ook niet beter de positieve pool van de Ecos nemen?
Het instructieboek waar je het over hebt, heb ik alleen in het Engels, en die bladzijdenummering is anders.
Misschien maak ik het onnodig moeilijk, vertel me svp in het kort wat ik moet doen. Ik ga nu datgene dat je me aanraadt, uitvoeren, in de hoop dat het helpt. Ik laat het je weten.
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Hallo

Gele draadje aan de middenleider, dan zou hij het moeten doen.

Gebruik je een lichttrafo dan moet je de massa aan elkaar hangen. Massa lichttrafo aan de railstaven. Weet echter niet of dit bij een ecos mag. Bij een CS is dit de normale manier van aansluiten.

Bart
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Hallo Bart,

Ook jij bedankt voor je reactie. Gele draadje aan de middenleider geeft echter slechts kortsluiting.
Ik ga eens in het instructieboek van de Ecos kijken of ik de minpool van de lichttrafo kan aansluiten op de Ecos. Als dat kan zijn we uit de brand. Je hoort nog!

Groet, Hugo
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Hugo

Meertalige handleiding -ook NL- op website tante M: https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/74920
Even zoeken op dit forum leert dat de massa van de Ecos en een lichttrafo met elkaar verbonden mogen woden. Je kunt dus één massadraad gebruiken.

Cees
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Citaat van: railfocus op woensdag 17 januari 2018, 21:15:28

Gele draadje aan de middenleider geeft echter slechts kortsluiting.


Hallo

Dan klopt er iets niet aan de overweg zelf.

Test de afzonderlijke delen eens op een lichttrafo.

Klemmetje in de grondplaat aan geel. Als je dan massa aan de lip legt die je normaal in de rail steekt moeten de bomen sluiten en de lampjes branden.
Kan me zo maar voorstellen dat één van deze lampjes sluiting maakt.

Bart
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Beste Cees en Bart,

Eureka! De overweg doet het! Methode: de min-polen van de Ecos en de lichttransformator met elkaar verbonden (dat kan inderdaad) en de plus (= stroomvoerend) van de overweg voor de bomen en de rode lichten verbonden met de plus van de Ecos. Wat mij ook parten speelde was het niet goed aansluiten van het weggedeelte van de overweg. Nu met een stipje rode verf de goede kant aangegeven.
Jullie beiden heel hartelijk dank dat je wilde reageren. Het is goed te weten dat er deskundige hulp vlakbij is.

Hartelijke groet,

Hugo
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Citaat van: railfocus op donderdag 18 januari 2018, 07:41:45Nu met een stipje rode verf de goede kant aangegeven.

Dit snap ik weer niet, dat moet niks uit maken volgens mij. Ik heb ooit een 7192 (M-rails gehad) en daar maakte dat niks uit.

Meestal worden dit soort zaken af tante M* Murphy proof gemaakt. Dat was denk ik ook de reden dat Bart aan gaf dat er iets in de overweg niet klopt.
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Beste Fred,

In elektriciteit en elektronica ben ik een absolute nitwit, maar dat de stroomloze kant van de rail gescheiden moet blijven van de stroomvoerende, is mij wel duidelijk. Zodra die twee met elkaar in contact komen, gaat de overweg dicht. En scheidt je die twee niet, dan blijft de overweg permanent gesloten. Even een fotoootje van de onderkant van de rijplaat van de overweg. Dat verduidelijkt de zaak.

Groet, Hugo
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Hugo,

Fijn dat de overweg nu werkt.
Alleen zou ik de gelde draad van de overweg (voor de bediening van de bomen en lichtsignalen) niet aansluiten op de rode plus van de Ecos.
De overweg gebruikt dan digitale stroom die je beter kunt benutten voor de aansturing van de loks.
Sluit die gele draad aan op de lichttrafo zoals in de handleiding staat aangegeven,

Cees
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiting overweg74920 op Ecos 50200
Citaat van: railfocus op donderdag 18 januari 2018, 09:08:05
maar dat de stroomloze kant van de rail gescheiden moet blijven van de stroomvoerende

Nu snap ik wat je bedoelt, dat klopt helemaal ja, was bij de 7192 precies hetzelfde.

Ik begreep dat je bedoelde dat het plaatsen van de overweg tegen de rails problemen gaf.