Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

de testbaan ZelAS

Gestart door Littelboy woensdag 17 januari 2018, 12:08:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
de testbaan ZelAS
Dag iedereen
Na mijn bezoekje aan HIP van enkele dagen geleden  :thumbup:  laat ik toch eens van mij horen.

In afwachting van de workshop van 24/02/2018 >:-D ben ik langzaam aan mijn testbaan bezig.

Omdat foto?s meer zeggen dan worden??.
Word vervolgt

Tot later
Luc
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de testbaan ZelAS
Hi Luc,

Dat wordt een behoorlijke testbaan.
Het wordt altijd aangeraden om bij automatisering eerst een "oefen" baantje te bouwen.
Zelf zou ik, als ik jou was, je goed in te lezen zat draadjes hier met info of eens langs gaan bij een Stamtafel bij jou in de buurt.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

groet
Harald
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
Re: de testbaan ZelAS
De pakjes zijn aangekomen  :P, het eerste pakje was van Rosoft met de wissel decoder en het tweede was van bij Digikeijs met de dr 5000.

Wet zullen veel in de kelder zitten dit weekend. :) :) :)
Heb ook de handleiding van iTrain uitgeprint, lectuur genoeg en dan nog in het Nederlands en in het Frans. :idea: :idea:

word vervolg.
Re: de testbaan ZelAS
Ben den Hollander
gast

Re: de testbaan ZelAS
Mooie aanwinsten.

Citaat van: Littelboy op vrijdag 19 januari 2018, 15:57:30

word vervolg.


Wellicht niet  :D ..... je weet dat de DR5000 een H-bridge booster heeft en dat dat bijt met gewone S88N terugmelder voor massadetectie? Zie de handleiding DR5000 blz. 4 waarschuwing in rood.....

https://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1508444639/

Kies voor optische scheiding tussen terugmelding en centrale.

Gr, Ben.
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: de testbaan ZelAS
Beste Luc,

Als eerste hoop ik dat je geen echte Märklin loks hebt om te rijden met de DR 5000, want die kent geen Motorola, alleen DCC.

Ik denk dat je je LDT RM-88-N moet omruilen (met bijbetaling) voor een LDT RM-88-N-O (van Opto, het S88 circuit is galvanisch gescheiden van het detectie circuit), natuurlijk zijn andere merken ook mogelijk, zo lang er maar het woord Opto voorkomt in de type aanduiding.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk wat te doen met Loconet, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groet, Anne W
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
Re: de testbaan ZelAS
Ben en Anne W.

Bedankt voor jullie reactie  :thumbup: :thumbup:, zal eens kijken als ik thuis kom ( want nu aan het werk :) :) ) wat ik zal moeten vervangen of omwisselen als dit te minsten mogelijk is .
Zal ook eerst eens goed informeren 8) wat ik moet aanschaffen wat compatibel is met de dr 5000 voor ik verder aan de testbaan voort doe; dat komt er van als je geen ervaring hebt en al wil lopen voor dat je kunt stappen  :O :O

Grt

Luc
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de testbaan ZelAS
Maar even je draadje doorgelezen en daaruit blijkt dat je Marklin locs hebt.
Die rijden dan op MM = Marklin Motorola en dat wordt dus niet ondersteund.
(Of ze zijn omgebouwd met een multy protokol decoder)
Mijn advies zou zijn ga je eens goed inlezen of bij een Forumlid op visite of evt. eens bij een Stamtafel gaan kijken(vragen).

groet
Harald
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
Re: de testbaan ZelAS
Harald
 
Dank u voor je antwoord , dat ik deze testbaan aan het bouwen ben is na het bezoekje dat ik heb gedaan op 06 januari in HIP en daar en rondleiding gekregen en ook uitleg , waarvoor mij dank aan die persoon waarvan zelf zijn naam ben vergeten  8o   (moest deze dit lezen, sorry ).... maar ja zeker niet genoeg uitleg gehad, en ja, ik ben ook en beginneling en aan doen leert men hop ik toch want met mijn bijna 58 jaar jong  ;) en binnen twee jaar op pensioen :P,  wil ik dit proberen zelf heb ik geen kennis van elektronica.

Heb me wel ingeschreven voor de workshop in februari voor iTrain zal dan ook nog wel het e.e.a. leren en horen.
Ondertussen zullen we proberen verder te doen en onze fouten corrigeren .

PS ; spijtig genoeg is er in mijn korte omgeving  :help: ( denk ik toch ) niemand van deze forum .

Tot later
Luc   
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de testbaan ZelAS
Hi Luc,

Je woont in Zellic bij Antwerpen ?
Ga eens langs bij de zeer gezellige Stamtafel in Antwerpen-Ekeren

groet
Harald

Re: de testbaan ZelAS
Ben den Hollander
gast

Re: de testbaan ZelAS
Citaat van: Littelboy op zaterdag 20 januari 2018, 14:22:46

.....,dat ik deze testbaan aan het bouwen ben is na het bezoekje dat ik heb gedaan op 06 januari in HIP en daar en rondleiding gekregen en ook uitleg


HIP heeft zelf een DR5000 waarvoor mijn hulp is ingeroepen. Die hing toen aan een 2rail N-spoor baantje en dat werkte met DCC en stroomdetectie, verkeerd advies en uitleg dus. Dat bedoel ik niet respectloos maar gewoon feitelijk. :)

Veel keus heb je niet: of alle loks ombouwen van Motorola naar DCC en werken met opto terugmelders of de hele boel terug naar de winkelier en kiezen voor een ander digitaal systeem. Of het handig dat advies in te winnen op een Stamtafel bijeenkomst of hobbyclubs mag je zelf overwegen, ik vaar altijd een koers via spec's van fabrikanten en stel aanvullende vragen op fora.

Gr, Ben.
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: de testbaan ZelAS
Beste Luc,

Jammer, de DR 5000 is ontwikkeld voor DCC en DCC is het systeem wat door de 2-rail fabrikanten wordt gebruikt, Motorola is/was het systeem wat door de 3-rail fabrikant is/was gebruikt, ik herinner me ook dat de DR 5000 bij de HIP op een 2-rail baan aangesloten is.

Ben heeft de probleem stelling goed neergezet, echter ik denk wel dat het verstandig is contact te leggen met de stamtafel in Antwerpen, van oog tot oog over je problemen en vragen praten is altijd beter als e.e.a. alleen via forums te doen.

Groet, Anne W

Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: de testbaan ZelAS
Beste Luc,

Nog een hoopgevende opmerking: de Märklin loks m.i.v. modeljaar 2017 hebben een decoder die ook DCC kan, dus hoef je alleen maar je bestaande vloot om te bouwen of in te ruilen.

Als je dat een goede mogelijkheid vindt dan kun je met de DR 5000 en terugmelders met opto koppelingen blijven/gaan werken.

Groet, Anne W
Re: de testbaan ZelAS
Ben den Hollander
gast

Re: de testbaan ZelAS
Soms heb ik het idee dat er een papegaai op m'n schouder mee zit te kletsen. Zal wel verbeelding zijn.....
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de testbaan ZelAS
Niemand van de HIP 2.0 vrijwilligers heeft Luc geadviseerd om voor zijn baan een DR5000 aan te schaffen, wellicht heeft Luc deze centrale gezien en zelf gedacht dat hij die kon gebruiken.
Het is dus 100% onjuist dat de conclusie wordt getrokken dat er door HIP 2.0 verkeerd geadviseerd is.
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: de testbaan ZelAS
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 21 januari 2018, 10:54:57
Soms heb ik het idee dat er een papegaai op m'n schouder mee zit te kletsen. Zal wel verbeelding zijn.....

:offtopic:
Laat ik nu toch hetzelfde gevoel hebben, maar dan wel van een agressieve papagaai

Groet, Anne W
Re: de testbaan ZelAS
nobody
gast

Re: de testbaan ZelAS
 @citaat
Re: de testbaan ZelAS
Ben den Hollander
gast

Re: de testbaan ZelAS
Goed recht gezet Tom.  :)
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
Re: de testbaan ZelAS
Beste

Ik wil meimaand van HIP beschuldigen IVM met mijn beslissing om de dr 5000 te kopen , ik heb een te snelle beslissing genomen om deze dr 5000 te kopen.

Gr
Luc 
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: de testbaan ZelAS
 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet, Anne W
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de testbaan ZelAS
Citaat van: Littelboy op zondag 21 januari 2018, 12:03:40
Beste

Ik wil meimaand van HIP beschuldigen IVM met mijn beslissing om de dr 5000 te kopen , ik heb een te snelle beslissing genomen om deze dr 5000 te kopen.

Gr
Luc

Ik mag aannemen dat Luc met meimaand "niemand" bedoelde waarvoor dank.
Re: de testbaan ZelAS
Lid sinds: 2011

offline
Re: de testbaan ZelAS
Tom

Dank u voor de rechtzetting ;)

Ga vandaag op bezoekje bij een stamgast in Ekeren :P, ben benieuwd.

Luc