Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )

Gestart door Hitmaan woensdag 17 januari 2018, 08:48:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
@Anne W
Naar mijn idee was ik aan het begin wel duidelijk, maar met bovenstaande post wel helemaal.  Nieuwe topic aanmaken zie ik dan even als spam voor het forum.

@Iedereen
De persoon die gaat helpen hoeft ook helemaal geen interesse te hebben in Nederlandse modellen.  Ik heb er ook geen interesse in en eerlijk gezegd kan het mij ook niet schelen wat ze uitbrengen. Het is niet mijn tijdperk en ik vindt de Nederlandse treinen soms niet zo mooi.  Maar de reden dat ik dit topic heb gestart is om actie te ondernemen. Zoals ik eerder heb aangegeven nee heb je altijd.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hitmaan op donderdag 18 januari 2018, 08:54:31

.....nee heb je altijd.


Zo is het...... :D

Maar misschien heeft M* op Neurenberg nog een verrassing voor de 3railers, dan komt het allemaal weer goed.

Gr, Ben.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat
Afwachten op Neurenberg??????

Doen 3 railers dat al niet voor 50 jaar. En heeft dit ooit geholpen????

En wat zal een verrassing zijn. Een platina krokodil, een gouden E03, Een diamanten Tee rijtuig.  Zoiets verwacht ik eerder. Ik denk echt niet dat ze gaan pronken met een Nederlandse model van zo kijk ons eens. Lache!!!!!.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Fred, dat was Brigitte. Dat weet jij ook wel. :)

grtn,
Herman
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
@Tony Hitmaan:

Ik zie dat je in Deventer woont. Ik zou zeggen geef je auto eens een schop en rij naar Bentink Apeldoorn of Pijp-Lines Enschede. Net als MTE Vlaardingen zijn dit mensen met kennis van zaken die weten wat er speelt in modelspoorland, wat zoal de wensen van hun klanten zijn en hoe zij daarmee omgaan richting fabrikant of importeur. Ga eens met ze praten en laat ons weten wat je opgestoken hebt. ;)

Gr, Ben.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Herman05 op donderdag 18 januari 2018, 10:14:38
@citaat Fred, dat was Brigitte. Dat weet jij ook wel. :)

Ja maar ik leef in de actualiteit Herman :D

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat Ben in zijn voorgaande post de spijker precies op zijn kop slaat.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Ik zou alleen niet naar pijp-lines gaan, tenzij je een hele tirade tegen Märklin wil ontvangen.

Groeten,
Herman
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Wel van belang om het beeld compleet te maken. :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 januari 2018, 11:08:45
Ik zou zeggen geef je auto eens een schop en rij naar Bentink Apeldoorn of Pijp-Lines Enschede.
Gezien de wind heb je vandaag geen auto nodig :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Fijn op de fiets van Deventer naar Bentink in Apeldoorn. >:-D
Wél een beetje tegenwind. :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Zonder wrijving geen vooruitgang ;)
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
En een cirkel is óók rond. 8o
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Kijk, als ik eens in de buurt ben kan ik best eens wat bespreken, geen probleem.  Maar als ik in de buurt ben. Ik kom niet richting die regio.

Zoals ik al aangaf heb ik in  Nederlandse modellen geen interesse. Dus in feite kan mij het geen bagger schelen.
Echter dit te hebben aangegeven wou ik er wel wat aan doen vandaar deze topic.
Om nu alleen richting die kant op te gaan met alleen mijn mening dit helpt dan niet. Zoals gezegt zal ik hulp nodig moeten hebben.  Op een zaterdag er heen tuffen naar Enschede is prima, maar ik doe het niet alleen. 
Als alles dus op dit moment van mij afhangt dan blijft het bij deze topic en gebeurd er niks.  Dan is het dank je wel voor de input en dan kan hier een slotje op.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hitmaan op donderdag 18 januari 2018, 08:54:31
De persoon die gaat helpen hoeft ook helemaal geen interesse te hebben in Nederlandse modellen.  Ik heb er ook geen interesse in en eerlijk gezegd kan het mij ook niet schelen wat ze uitbrengen. Het is niet mijn tijdperk en ik vindt de Nederlandse treinen soms niet zo mooi.  Maar de reden dat ik dit topic heb gestart is om actie te ondernemen.

Hoi Tony,

Met echt alle respect voor je inzet en goede bedoelingen, maar waarom ben je met deze brief bezig? Je geeft zelf al aan dat het jou niets uitmaakt wat Märklin aan Nederlandse treinen uitbrengt. Waarom maak je er dan druk over en waarom ben je dan teleurgesteld in de Nieuwigheden 2018?
Ik heb even een snelle turf-actie gedaan in het Nieuwigheden-topic. Ongeveer negen mensen hebben in meer of mindere mate kritiek op het nieuwe programma, ongeveer 25 mensen reageren positief en/of geven al aan bepaalde modellen te willen aanschaffen. Het is dus zeker niet zo dat de meerderheid van dit forum moord en brand schreeuwt, omdat Märklin de plank compleet misslaat met hun nieuwe modellen. Integendeel, zou ik bijna willen zeggen.
Het feit dat ook nog niemand positief (in de zin van meehelpen, ondertekenen) heeft gereageerd op jouw verzoek - zelfs flevoland2012 niet voor zover ik kan zien - zegt denk ik ook wel wat.

Groet, Marc
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Märklin (en alle andere modelspoorfabrikanten) mogen blij zijn als ze uberhaupt zwarte cijfers schrijven.

Dus nieuwe ontwikkelingen zijn gebaseerd op geschatte inverkoop (aantallen) om de kosten van de nieuwe mallen te kunnen rechtvaardigen.

En wees blij met alles wat er (nog) uitkomt, over 5 jaar kan de modelspoormarkt wel eens compleet anders zijn.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
@10103
De reden waarom is simpel. Dan doet iemand ten minste iets. Ik zag commentaar worden geleverd op de nieuwig heden en besloot daarop actie te ondernemen. Mij hoor je ook niet klagen.
Maar mensen klagen altijd en doen er niks aan. Zo bereik je ook niks. Dus ik dacht, weet je dan moet iemand actie ondernemen.  Punten van reactie is dat Marklin elke keer met min of meer komt met het zelfde model en dat Nederlandse modellen niet goed worden gemaakt.
Ik zie het soms vaak gebeuren. Klagen, klagen en nog eens klagen. En niemand doet er wat aan. Als nu eens iemand zou zeggen dit is al eens gebeurd dan zouden wij deze discussie ook niet hebben.

Een voorbeeld is dat je verdwaald bent maar te schijterig bent om de weg te vragen. Dus je blijft verdwaald en komt nergens. Dat is met dit het zelfde.

Schijnbaar willen mensen niet dat er actie ondernomen wordt, prima dan het zij zo, maar dan vindt ik ook niet dat je moet gaan klagen.
Ik kan nu zeggen, ik deed ten minste iets, is niks geworden, helaas, volgende ding dan maar weer.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hitmaan op donderdag 18 januari 2018, 16:54:19
dat Nederlandse modellen niet goed worden gemaakt.
Niet alleen Nederlandse modellen.
De ellende van een inferieur wegwerpmotortje in een dure BR 94 staat me nog helder voor de geest. :thumbdown:
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat En wat te denken van de eerste serie C-sinusmotoren. Hadden toch ook veel problemen en hoe later die optraden, des te minder kans dat de zaak nog gerepareerd kon worden. Overigens wel jammer voor dat type motor want het liep wel prachtig als het werkte.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 januari 2018, 11:08:45
Ik zou zeggen geef je auto eens een schop en rij naar Bentink Apeldoorn of Pijp-Lines Enschede. Net als MTE Vlaardingen zijn dit mensen met kennis van zaken die weten wat er speelt in modelspoorland.
Ik woon ook in deze regio maar mijn ervaring is dat ze over dat soort zaken bij Bentink en Somberg weinig informatie kunnen leveren ook de technische kennis vind ik bij deze winkels laag hier op het forum krijg je sneller en betere antwoorden.
Het enigste nieuwtje wat ik weet is dat er een nieuwe draaischijf aankomt van Marklin met MFX.

@citaat Sinus motoren zijn gewoon te duur daarom worden ze niet meer geleverd maar waarom Marklin dan van die goedkope Chinese motoren gebruikt is mij een raadsel voor 10 a 15 euro extra zit er een klokanker motor in als je alle garantie gevallen meerekent en dat zijn er een boel.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Je reactie doet me vermoeden dat je niet snapt wat ik bedoelde met mijn post. ;)

Mijn betoog is dat winkeliers donders goed weten wat de wensen van klanten zijn t.a.v. uit te brengen materieel en dat ze dat ook kenbaar maken bij fabrikanten, vertegenwoordigers zo die er zijn en importeurs. Dat dat niet altijd lukt is een ander verhaal.

Ik voel me niet slecht bedeeld waar het gaat om Nederlandse modellen, het ene jaar is het wat beter dan het andere, en mijn blik gaat wat verder dan alleen MaTrix.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Inderdaad Ben. De meeste winkeliers weten goed genoeg wat er speelt onder de modelspoorders. Zeker de wat grotere zaken hebben genoeg binding met modelspoorders, daar hebben ze zo'n forumpje niet echt voor nodig. Er zijn nog altijd meer modelspoorders in Nederland dan dat ze aanwezig zijn op de diverse fora.

Citaat van: hmmglaser op donderdag 18 januari 2018, 18:37:30
Ik woon ook in deze regio maar mijn ervaring is dat ze over dat soort zaken bij Bentink en Somberg weinig informatie kunnen leveren ook de technische kennis vind ik bij deze winkels laag hier op het forum krijg je sneller en betere antwoorden.

Dan spreek je bij Bentink met de verkeerde mensen... Er is daar genoeg technische kennis aanwezig. Meestal zit die van Bentink boven aan de reparaties en ombouw :D

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 januari 2018, 18:53:49
en mijn blik gaat wat verder dan alleen MaTrix.

En daar zit de Crux :)

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 18 januari 2018, 18:53:49
Mijn betoog is dat winkeliers donders goed weten wat de wensen van klanten zijn t.a.v. uit te brengen materieel en dat ze dat ook kenbaar maken bij fabrikanten, vertegenwoordigers zo die er zijn en importeurs. Dat dat niet altijd lukt is een ander verhaal.

+1
Om beetje in dezelfde context te blijven... Het is blijven fietsen tegen de wind in met soms ineens iets leuks aan het eind van de rit, terwijl je het eigenlijk al op gegeven had  :) Waardoor je toch weer op de fiets stapt op naar....  :o)
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
misschien ligt de lat te hoog.....klein land ...geen spoor van betekenis ....olalala
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Brigitte op woensdag 17 januari 2018, 18:55:06
Zo een beetje meelezend wordt er iets te makkelijk gepraat en gedacht.

Eens, Brigitte. En wat mij betreft elk jaar 't zelfde liedje.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Precies en aan het eind van het liedje wordt er meestal toch weer Märklin gekocht.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: SBB-CARGO op donderdag 18 januari 2018, 14:58:26
Märklin (en alle andere modelspoorfabrikanten) mogen blij zijn als ze uberhaupt zwarte cijfers schrijven.

Dus nieuwe ontwikkelingen zijn gebaseerd op geschatte inverkoop (aantallen) om de kosten van de nieuwe mallen te kunnen rechtvaardigen.

En wees blij met alles wat er (nog) uitkomt, over 5 jaar kan de modelspoormarkt wel eens compleet anders zijn.

Nog maar een relativerende opmerking: de modelspoorders mogen blij zijn dat er nog aandeelhouders zijn die hopen "brood te zien" in de fabricage van modelspoor artikelen.

Nog een zijspongetje: gisteren gaf ik mijn BR 64, de 39640, een service beurt, de lok heeft een s.d.s. motor met een Esu Loksound, bij het schoonmaken van de wielen ligt de lok op zijn rug in een uitgesneden spons, draadjes aan sleper en massa en draaien maar.

Dan valt op dat de S.D.S. motor een sterke motor is, als ik meer "druk" op de wielen uitoefen merk ik helemaal niets, bij loks met de traditionele motor of een langsmotor met tandwielkastjes, merk je een afname van het toerental, als je dan de druk er weer afhaalt dan schiet de lastregeling even door.

Groet, Anne W
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
tja Märklin eerst Duitse treinen dan even over de landsgrenzen kijken ...

Denk dat Piko meer kans biedt op wat treinstellen of Hondekoppen misschien niet ? :)
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Hoi Erwin,

Er worden ook meer Duitse modellen besteld!
Pas bij een grote bestelling zal er een Nederlands model verschijnen.
En dat ligt niet zozeer alleen aan Märklin,  elke fabrikant zal dat wel hebben.

Zou haast zeggen tegen de topicstarter start een poll en kijk of je ongeveer 2000 potentiële klanten bij elkaar krijgt.
Die heb je dan nodig om de prijs enigzins in de hand te houden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat

Dit deed vroeger de Marklin Shops, ze legde samen een bedrag op tafel en zorgden dat daarmee een nederlands model kwam


Edit Frenkievee: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Een nieuwe "kleur" of "opdrukvariant" zal je bedoelen. Als ze maar de bestaande mal konden gebruiken. Zelfde zie je bij de "forum"-wagens en loks. Dat zijn gewoon bestaande modellen met een nieuwe fantasie opdruk. Dan heb je maar iets van 500 stuks nodig. Soms zelfs wat minder. Dan kan je als groep winkels een investering doen. Geen compleet nieuw ontwikkeld model want die kosten zijn meer dan een 2 met vijf nullen als het niet meer is. Die investering willen en is voor sommige winkels niet te doen.

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Die ontwerp kosten moeten ook goedkoper kunnen(bvb een crowd ontwerp)productie kosten helaas nog niet maar ook hier zal 3D printen een keer uitkomst gaan bieden doordat de mallen uitgeprint kunnen worden als de techniek goed genoeg verfijnt is.
En er zit natuurlijk ook veel verschil in of je een stoom lok of een elektrischtreinstel ontwerpt.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 februari 2019, 10:13:16
Die ontwerp kosten moeten ook goedkoper kunnen(bvb een crowd ontwerp)productie kosten

Nou, nee. Met meerdere mensen ontwerpen krijg je altijd problemen met de "rechten" over het ontwerp. Het auteursrecht zit raar in elkaar. Zeker als er opeens "geld" mee verdient kan worden.

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 februari 2019, 10:13:16
En er zit natuurlijk ook veel verschil in of je een stoom lok of een elektrischtreinstel ontwerpt.

Nope, niet echt.

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Die ontwikkelings kosten kunnen over twee kanten gespreid worden.
Namelijk een ac en dc model ervan maken.
Ook kijken of er meer uit te melken valt met kleurvarianten,
dan wel andere spoorwegmaatschappijen.
Zo kunnen de kosten wat verspreid worden,  dus focus je niet op 1 nieuw model, maar op de verschillende uitvoeringen ervan.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 17 februari 2019, 11:26:03
Die ontwikkelings kosten kunnen over twee kanten gespreid worden. Namelijk een ac en dc model ervan maken.

Je krijgt wel de gevallen dat een fabrikant gewoonweg geen rekening gaat houden met de oude geometrie van bijvoorbeeld M-rails en andere zaken die bij Märklin spelen. Het kan soms goedkoper zijn om juist geen rekening te houden met 3rail. En als het daarna gemakkelijk kan is het een mooie bijkomstigheid.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 17 februari 2019, 11:26:03
Ook kijken of er meer uit te melken valt met kleurvarianten, dan wel andere spoorwegmaatschappijen.  Zo kunnen de kosten wat verspreid worden,  dus focus je niet op 1 nieuw model, maar op de verschillende uitvoeringen ervan.

Ook hier is het geval: de NS heeft een rijk verleden in het zelf ontwerpen van treinstellen en rijtuigen. Dan wel het zo aanpassen van het ontwerp dat het aan hun eisen voldoet. Daardoor is het voor een modelspoorfabrikant met de huidige eisen die een gemiddelde modelspoorder eist niet meer te doen om een standaard bestaand treinstel te pakken en die om te katten. De SLT van de NS is een aangepaste DB425. De verschillen zijn zo groot dat een fabrikant 2 mallen nodig heeft. Je hebt bijvoorbeeld van die standaard loks die zijn al wat makkelijker maar ook daar zie je dat er verschillen zitten in de diverse types voor de diverse landen. Dan is alleen even de knikkerbus pakken en een ander motiefje spuiten niet voldoende. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld tijdperk verschillen en dat soort zaken. Een fabrikant zal zijn zegeningen tellen.

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: ronaldk op zondag 17 februari 2019, 14:35:11Dan is alleen even de knikkerbus pakken en een ander motiefje spuiten niet voldoende. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld tijdperk verschillen en dat soort zaken.

Op ebay zag ik een foto van de 37140 en de 37141 (Pruisische T3, DB resp. KPEV) naast elkaar, waarvan ik altijd aangenomen had dat het gietwerk identiek zou zijn, maar dat bleek niet zo te zijn! Objectnummer 392233787443, voor wie nieuwsgierig is. Ik ga trouwens niet bieden, de locs zijn beschadigd en "niet getest".
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 17 februari 2019, 11:26:03
Die ontwikkelings kosten kunnen over twee kanten gespreid worden.
.....
Ook kijken of er meer uit te melken valt met kleurvarianten,
dan wel andere spoorwegmaatschappijen.
Het grappige is dan weer dat er onder andere op dit forum regelmatig commentaren komen in de trend van "breng eens iets nieuws op de markt ipv weer een (kleur)variant".

Al met al blijft het ontwikkelen van een compleet nieuw product een dure aangelegenheid, en aangezien de afzetmarkt voor modeltreinen relatief klein is zijn de ontwikkelingskosten per verkocht product helaas hoog.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: ronaldk op zondag 17 februari 2019, 10:27:42
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 februari 2019, 10:13:16
Die ontwerp kosten moeten ook goedkoper kunnen(bvb een crowd ontwerp)productie kosten

Nou, nee. Met meerdere mensen ontwerpen krijg je altijd problemen met de "rechten" over het ontwerp. Het auteursrecht zit raar in elkaar. Zeker als er opeens "geld" mee verdient kan worden.

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 februari 2019, 10:13:16
En er zit natuurlijk ook veel verschil in of je een stoom lok of een elektrischtreinstel ontwerpt.

Nope, niet echt.
Alles is mogelijk als er van te voren duidelijke en rechtsgeldig afspraken zijn gemaakt.

En dat van het ontwerp is dus factor 2 tot 3 in het nadeel van de stoom lok kwa ontwerp tijd.