Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )

Gestart door Hitmaan woensdag 17 januari 2018, 08:48:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Hallo Dames en Heren,

Dit jaar heeft Marklin ons weer eens verrast met de nieuwheden van 2018 en daarbij kwam een teleur stelling naar boven. Nederlandse modellen.

In de afgelopen jaren is gebleken dat er te weinig wordt gedaan met locomotieven die gebaseerd zijn op de Nederlandse modellen.  Ik heb het bijvoorbeeld over een mat 64, sprinter, hondekop etc.

Bij deze het voorstel om richting Marklin een brief te versturen met daarbij het verzoek tot deze modellen. Echter als ik alleen of iemand anders een brief zou sturen dan zal er niks gebeuren. 
Misschien is een gezamenlijk actie misschien beter. Ik dacht hierbij een soort brief met handtekeningen of een andere actie.  Ik ben wel bereid deze actie op poten te zetten,  en de nodige brief te versturen, echter wil ik dit niet alleen doen.  Graag hoor ik van mensen die willen ondersteunen met ideeen etc.

Graag hoor ik via deze weg of er meer mensen mee willen doen en natuurlijk of zij een handtekening willen zetten tot de onderzoek/in productie nemen van Nederlandse modellen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Hoi,

Citaat van: Hitmaan op woensdag 17 januari 2018, 08:48:42
Ik heb het bijvoorbeeld over een mat 64, sprinter, hondekop etc.

Je noemt nu net modellen die al compleet uitgemolken zijn. Zeker zo'n mat 64 (plan V en plan T) zijn net opnieuw uitgebracht door Roco in de juiste 1:87 schaal. Daar is geen geld meer in te verdienen want iemand die nu een Plan V van Roco heeft zal hem niet zo snel vervangen door een Plan V van Märklin.

De Nederlandse markt is niet zo heel groot. Märklin zal een productieoplage hebben van minimaal 500 tot 1000 stuks. Die moeten wel binnen een redelijke termijn uitverkocht kunnen worden. Tegenwoordig is te lang op de plank / in voorraad niet gewenst. Geld dat in voorraad zit kan niet gebruikt worden voor nieuwe modellen c.q. investeringen. Dat wil een eigenaar / investerder / aandeelhouder niet. Een lok / treinstel dat mogelijk met een kwast of stickertje in 10-tallen varianten te maken is interessanter, kleinere oplages dus exclusiever en duurder in de markt te zetten en kan daarom meer winst genereren.

Een fabrikant kan niet voor ieder klein land alle modellen uitbrengen. Denk dat je hoop in de toekomst op Artitec moet vestigen voor Nederlandse modellen.

Groeten Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Model waren puur ter voorbeeld. De wens dat Marklin Nederlandse model meer gaat uitbrengen is reden genoeg om deze discussie eens te starten. Misschien wordt het niks, maar misschien ook wel wat.
Qua modellen wat het verzoek zal zijn kun je hieronder bespreken.

Nee heb je altijd, en door niks te doen gebeurd er ook niks.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Tony,

Er bestaat een topic over Nederlandse "wens modellen" de wensen zijn wel bekend, echter produceren is een ander ding.

Door het forum zijn er recentelijk twee wagons uitgebracht die zijn gebaseerd op bestaande modellen, hiervan was de minimale vereiste oplage 500 stuks.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Hitmaan op woensdag 17 januari 2018, 09:25:49
De wens dat Marklin Nederlandse model meer gaat uitbrengen is reden genoeg om deze discussie eens te starten. Misschien wordt het niks, maar misschien ook wel wat.

Neem eens contact op met De Kleine Meppel. Zij zijn importeur van Märklin. Misschien kunnen zij je meer inzicht geven in wat er bij komt kijken bij de productie van modellen. Een investering van een bedrag met 5 nullen is vrij normaal, dat is niet te doen om ieder jaar tig nieuwe modellen voor een hele kleine markt uit te brengen.

Citaat van: Hitmaan op woensdag 17 januari 2018, 09:25:49
Nee heb je altijd, en door niks te doen gebeurd er ook niks.

Dat zeker...

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Ik denk dat de wensen van de forumleden te ver uiteen lopen, waardoor je nooit de 500 zal halen.

Enige wat je zou kunnen doen is poll starten, en marklin er van overtuigen dat die poll representatief is voor heel Nederland. En dan aan Marklin overlaten wat ze gaan produceren.

Als je zelf iets laat produceren dan zit je met een afnameverplichting. Voor een winkelier is zoiets wel haalbaar, maar voor particulieren denk ik niet.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Hoi,

Citaat van: rscosworth op woensdag 17 januari 2018, 10:14:13
Enige wat je zou kunnen doen is poll starten, en marklin er van overtuigen dat die poll representatief is voor heel Nederland. En dan aan Marklin overlaten wat ze gaan produceren.

Een poll hier is niet representatief voor heel Nederland. Er zijn meer 3-railers / modelspoorders die hier niet komen dan in Nederland aanwezig zijn. :)

Citaat van: rscosworth op woensdag 17 januari 2018, 10:14:13
Als je zelf iets laat produceren dan zit je met een afnameverplichting. Voor een winkelier is zoiets wel haalbaar, maar voor particulieren denk ik niet.

Het forum heeft hier 2 wagonnetjes laten maken... Weleens waar een kleur variant. Voor een winkelier is het ook niet te doen om een complete oplage van 500 tot 1000 stuks te laten maken en alleen via zijn winkel te verkopen.

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: ronaldk op woensdag 17 januari 2018, 10:32:30
Er zijn meer 3-railers / modelspoorders die hier niet komen dan in Nederland aanwezig zijn. :)
:help:
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 @citaat Inderdaad. :D (Als je 't maar begrijpt ... ) Welnu: Ik begrijp er geen moer van.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Allemaal leuk en aardig om zoiets te proberen maar welke modellen moeten zij produceren?

Mat'46-2 Muizekop? Lima en recentelijk Rivarossi hebben deze uitgebracht.
Mat'54-2 Hondekop? Piko heeft dit model in diverse varianten uitgebracht.
Mat'54-4 Hondekop? Er gaan diverse geruchten dat Artitec wel eens dit model gaat uitbrengen. Zij hebben ooit een handmonster uitgebracht van een 2tje, zie berichtgeving wensmodellen 2018 Artitec op BNLS.


Mat'57-2 Benelux Hondekop? Piko heeft deze geleverd.
Mat'64-2 Plan V? Fleischmann(1:100) en recentelijk Roco(1:87) hebben deze geleverd.
Mat'64-4 Plan T? Roco heeft deze geleverd en waarschijnlijk volgen er re-runs van diverse varianten.
Sprinter SGM? Fleischmann heeft deze geleverd in uitleverings toestand(geel 2tje)
Sprinter SGMm? Fleischmann heeft een 2tje geleverd.
IRM? Lima en Rivarossi hebben deze geleverd.
VIRM? Rivarossi heeft deze geleverd.
ICM? Lima, Märklin en Trix hebben diverse varianten geleverd.
DE-1, DE-2 Blauwe Engelen? Artitec heeft deze geleverd.
DE-3 Plan U? Artitec heeft deze geleverd.

Loc's? 1000, 1100, 1200 en 16/17/1800 heeft Roco uitgebracht.
11/12/16/1700 heeft Märklin al.
1300:Ree/Artitec, Electrotren en Rivarossi hebben deze uitgebracht.
1500: Elotrack heeft deze gemaakt.
22/2300 Roco en Piko.
24/2500 Roco.
5/600 (Hippel/Bakkie) Roco.
2/300 (Sik) Roco.
64/6500 Märklin en Trix(verkeerde uitvoering), Rocky Rail, Liliput en Piko hebben deze uitgebracht.

Rijtuigen?
Plan D 1:87, Roco.
Plan E 1:87, Artitec, Märklin(foutieve blikken rijtuigen)
Plan K 1:87, Elotrack/Elotrain
Plan N 1:87, Heris.
Plan W 1:87, LS Models, Artitec, 1:100 Roco(foutief = Silberling)
ICR 1:87, LS Models. 1:93,5 Märklin(foutieve bak/raamindeling) 1:100 Lima.
ICK 1:87, Roco. 1:93,5 Märklin.
ICL 1:87, Roco.
Ovaalramers rijtuigen, C 6400, Stalen D IV en VI, Stalen Postrijtuigen, Pec Postrijtuigen 1:87 Artitec.
D trein rijtuigen ABd 7521 - 7555 1:87, Exacttrain.
WRDk en Meetrijtuig 1:87, Elotrack/Elotrain.

Stoom?
NS 3700/6300, Artitec.
Overige stoomloc's zijn te verkrijgen via klein serie fabrikanten of zelfbouw in messing.

Grt, Ronald.
   
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: brund55 op woensdag 17 januari 2018, 11:37:43
Citaat van: ronaldk op woensdag 17 januari 2018, 10:32:30
Er zijn meer 3-railers / modelspoorders die hier niet komen dan in Nederland aanwezig zijn. :)
:help:

Heel logisch en simpel, 3 Railers die geen account hebben op dit forum.

Grt, Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 januari 2018, 12:10:25

Allemaal leuk en aardig om zoiets te proberen maar welke modellen moeten zij produceren?
   

Met stip op 1: Doutzen Kroes. Lekkere Hollandse meid en zal het goed doen op mijn NL baantje.  Maar daarvoor moeten we naar Preiser denk ik. ;)

Gr, Ben.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Als het aantal stemmen in de pol groot genoeg is, kan de uitkomst best representatief zijn.

Overhandig de uitkomst met de importeur en hoop dat hij er wat mee kan.

Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
hoi,

Citaat van: rscosworth op woensdag 17 januari 2018, 12:26:14
Als het aantal stemmen in de pol groot genoeg is, kan de uitkomst best representatief zijn.

Hoeveel % van de 3railers in Nederland zit hier op het forum? En ook aangeven de brief / poll te willen ondertekenen? Denk dat mogelijk meer succes hebt om meer handtekeningen te krijgen als je gezellig 2 of 3 keer op een beurs gaat staan :)

Groet Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Mag ook. Enige wat ik probeer te zeggen is dat je niet iedere 3-railer nodig hebt voor een representatieve poll.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Zo werkt dat niet Richard.

Ik ben wat dat betreft een beetje naïef en denk dat "het collectief van winkeliers" welke in contact staat met Marklin (of voor mijn part de Kleine Benelux) zeer wel weet wat wel of niet aan modellen gewenst is, daar hebben ze Tony Hitmaan en zijn 3rail vrienden echt niet voor nodig. ;)

Gr, Ben.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Laten ik bij deze opstellen dat ik een brief of verzoek best wil maken. Echter ben ik geen fan van Nederlands materiaal.  Topic is juist gestart voor anderen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 januari 2018, 12:13:01
Citaat van: brund55 op woensdag 17 januari 2018, 11:37:43
Citaat van: ronaldk op woensdag 17 januari 2018, 10:32:30
Er zijn meer 3-railers / modelspoorders die hier niet komen dan in Nederland aanwezig zijn. :)
:help:

Heel logisch en simpel, 3 Railers die geen account hebben op dit forum.

Grt, Ronald.

Als je tenminste de buitenlanders meerekent  :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Wat Marklin de komende tijd moet doen is de 35 jaar oude 1600 kap opfrissen en vooral de neus/ voorkant voorzien van losse onderdelen en de ICR weer naar normale schaal en correcte model.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Daarom gaat dit nooit werken...

De reden dat ik voor marklin kies is dat ze degelijke metalen kappen hebben zonder losse onderdelen.

Zoveel mensen zoveel wensen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
@ Flevoland,

Gaat hem niet worden. Betekend een nieuwe 1600 kap en een nieuwe 1700 kap, zijn tenslotte 2 verschillende machines.
Correcte ICR betekend compleet nieuwe mallen en zonder compromissen dus geen 1:93,5 maar 1:87, dan heb je een correcte ICR.

@ RSCosworth,

Techniek van 20/30 jaar geleden dus terwijl andere fabrikanten het wel kunnen.

Grt, Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
De mogelijkheden zijn beperkt gelet op de krimpende modelspoormarkt. Kansrijk zijn een NS 1100 zonder botsneus op basis van bestaande model. Dit kan samen t.b.v. de Franse markt worden ontwikkeld.

Qua treinstellen liggen er opties open ten aanzien van de complete sprinter generaties. Behoudens de te korte Fleischmann SGM2 is er niets voorhanden.

ICR conform nieuwe Märklin filosofie in de lengteschaal 1/93.5 is een optie. Hergebruik van de diverse componenten van de Koploper is hierbij mogelijk. Uiteraard in dat geval ook een stuurstandrijtuig.

Goederenwagens qua nieuwe ontwikkeling: Denk aan de Slps1 die zowel voor de NL als Franse markt kant worden ontwikkeld. Een Lgjss containerdraagwagen tijdperk 4 is ook een welkome aanvulling. En uiteraard ter completering van de 3 productentrein een Tals en een passende Fals. En last but not least de bekende Tads Kunstmestwagen in diverse uitvoeringen t.b.v. het realiseren van een bloktrein.

Dit zijn wat mij betreft nog de openstaande opties.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
 :offtopic:

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 17 januari 2018, 12:15:48

Met stip op 1: Doutzen Kroes. Lekkere Hollandse meid en zal het goed doen op mijn NL baantje.  Maar daarvoor moeten we naar Preiser denk ik. ;)

Gr, Ben.

Kijk dan zou Preiser goede zaken doen, die komt dan, als ik eindelijk een baan heb, op vakantie in zuid Duitsland :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Als ik naar een glas kijk, wat voor de helft is gevuld, is dat glas bij mij altijd half vol. Daarom ben ik ook niet zo pessimistisch over dit initiatief.
In de afgelopen jaren is de winkelverkoop drastisch teruggelopen. M.i. komt dat niet alleen door een kleiner wordende markt, maar ook door slaperige winkeliers, die denken dat wanneer je je spullen in de etalage zet, de rest vanzelf gaat.
Want ik kan me niet heugen dat er één winkelier is geweest die een dergelijk actie richting tante M is gestart.
Om succes te hebben dienen jullie eerst vast te stellen welk model M. moet fabriceren. En dat zal al een hele opgave worden. En vervolgens als je daar uit bent iov M. bepalen hoeveel er van gemaakt moeten worden, zodat het voor M. commercieel interessant is. Daarna weet je de verkoopprijs en kunnen de gegadigden voor-intekenen en een aanbetaling doen. Heb je voldoende deelnemers kan de bestelling de deur uit.
Ik denk dat wil je slagen, dit initiatief ook op andere forums moet worden gedropt. Ons forum heeft wat dat betreft onvoldoende bereik.

vr.gr.
Jurrien.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Jurrien op woensdag 17 januari 2018, 13:42:08

Want ik kan me niet heugen dat er één winkelier is geweest die een dergelijk actie richting tante M is gestart.


Sorry maar je weet er niets van beste Jurrien. :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Het enigste wat je kan doen is, een lekkere stoel pakken, voeten op een poef, wat drinken en wat te eten pakken.
En dan gewoon heerlijk, afwachten wat er ieder jaar zal gaan komen.

En natuurlijk valt het niet mee om ieder naar het zin te maken, en ook ik mail naar Märklin over hoe het nu zit, waarom er nog geen Br 44/043 of Br 01 NBK zal komen.
Dit is gewoon TOP SECRET en net wat lucien zegt, ze zijn zeer eigenzinnig.
Het is gewoon ieder jaar weer uitzingen om te kijken wat er weer zal komen of wat er is geweest en natuurlijk wat er niet is geweest in dat jaar.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Hoe dan ook: het vermeende gebrek aan NL modellen heeft niets van doen met "slaperige winkeliers".
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
  @citaat @citaat En dan als grafschift: "Hij wachtte op z'n Märklin wenslok."
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Oke, ik geef even commentaar per model waarop ik dat kan, waarbij ik overigens hoop dat Märklin geen 26m-rijtuigen gaat produceren, omdat ze dan de markt verpesten met hun 1:93,5, maar dat is mijn mening.

Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 januari 2018, 12:10:25
Allemaal leuk en aardig om zoiets te proberen maar welke modellen moeten zij produceren?

Mat'54-2 Hondekop? Piko heeft dit model in diverse varianten uitgebracht. Piko is een hobby-model. Markt voor gedetailleerde versie.

Mat'57-2 Benelux Hondekop? Piko heeft deze geleverd. Piko is een hobby-model. Markt voor gedetailleerde versie.
Sprinter SGM? Fleischmann heeft deze geleverd in uitleverings toestand(geel 2tje) 1:93,5 en 1:87 is markt voor.
Sprinter SGMm? Fleischmann heeft een 2tje geleverd. Niet in 1:87 verkrijgbaar. Drietje vlaflip mist ook.
VIRM? Rivarossi heeft deze geleverd. Schaal klopt niet en dus markt voor 1:93,5 en 1:87. Bovendien nog vele varianten mogelijk
ICM? Lima, Märklin en Trix hebben diverse varianten geleverd. En toch is er geen 1:87 variant, waar zeker markt voor is en ook voor ICMm 1:93,5 is markt.

Rijtuigen?
Plan E 1:87, Artitec, Märklin(foutieve blikken rijtuigen) Klompentrein is nog steeds gewild.
Plan K 1:87, Elotrack/Elotrain Deze modellen zijn zeer gewild en dus markt voor.
ICR 1:87, LS Models. 1:93,5 Märklin(foutieve bak/raamindeling) 1:100 Lima. Maar ICRm(h) zou zeker markt voor zijn in zowel 1:87 als 1:93,5.
ICK 1:87, Roco. 1:93,5 Märklin. Maar er is maar een beperkt aantal rijtuigen uitgebracht. Zo is er bijvoorbeeld geen BD en kun je geen volwaardige stam met 11 verschillende nummers maken.
ICL 1:87, Roco. Ook hier niet mogelijk om 9 verschillende rijtuigen in één trein te krijgen


Dan heb je dus sowieso nog FLIRT, SLT, SNG, DDZ, DM90 over die je kunt produceren, maar ik blijf erbij ik vind het niet erg. Ik wil alles 1:87.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 januari 2018, 12:59:16
Gaat hem niet worden. Betekend een nieuwe 1600 kap en een nieuwe 1700 kap, zijn tenslotte 2 verschillende machines.
Oja, wat zijn de verschillen dan in de kap?
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Je moet het zo zien Wim, zet een voetbalveld vol met bier flesjes, en die ene reiger schijt nu net in jou fles, en dat is mazzel hebben.
En dat is nou ook net, dat ene model, waar je nu net mazzel mee moet hebben, als ze het uitbrengen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ronald69 op woensdag 17 januari 2018, 12:59:16
@ Flevoland,

Gaat hem niet worden. Betekend een nieuwe 1600 kap en een nieuwe 1700 kap, zijn tenslotte 2 verschillende machines.
Correcte ICR betekend compleet nieuwe mallen en zonder compromissen dus geen 1:93,5 maar 1:87, dan heb je een correcte ICR.

@ RSCosworth,

Techniek van 20/30 jaar geleden dus terwijl andere fabrikanten het wel kunnen.

Grt, Ronald.

Onzin de kap van de ND 1600 en 1700 zijn precies het zelfde, alleen qwa geluid zijn ze anders en inwendig zijn er verschillen waarbij de modelspoorder niks mee te maken heeft, dus marklin hoeft maar een nieuwe kap te maken, ze doen dat ook voor de duitsers en laten ze dat ook eens voor ons doen samen met nieuwe ICR's
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Kap 1600: alleen typhoons/ typhoons in een kast(konijnenhok).
Kap 1700(01-30) konijnenhok en aan 1 kant airco-unit.
Kap 1700(31-79) konijnenhok, 2 airco-units.
Kap 1800(38-58) deels konijnenhok en deel airco-units.

Grt, Ronald.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Precies wat Flevoland zegt, daar is dus geen nieuwe kap voor nodig.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
@ Flevoland2012: iedereen roept hier altijd dat de Marklin 1600 / 1700 zo mooi is, waarom moet er dan een nieuwe kap komen?
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 17 januari 2018, 17:13:37
Hoe dan ook: het vermeende gebrek aan NL modellen heeft niets van doen met "slaperige winkeliers".
Geheel mee eens Ben, slapen doen we alleen ?s nachts  >:-D

Zo een beetje meelezend wordt er iets te makkelijk gepraat en gedacht.
Daarnaast is het vaak ook niet echt motiverend om als fabrikant de commentaren op fora over je modellen te lezen. Wordt er meegelezen en staat het model uiteindelijk in de folder is het alsnog direct rijp voor de kliko, want kleur, lengte, lok nummer, prijs enzovoort hartstikke fout. Die wilden we nu net niet hebben meneer de fabrikant :|
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 17 januari 2018, 18:51:48
@ Flevoland2012: iedereen roept hier altijd dat de Marklin 1600 / 1700 zo mooi is, waarom moet er dan een nieuwe kap komen?

Doutzen is ook mooi en daar wil je ook nieuwe van.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Ik denk dan Nederlandse modellen ook door best veel Duitser gekocht worden, dus lijkt mij dat een oplage van bijvoorbeeld 1000 stuks verkoopbaar moet zijn.
Maar dan komen de ontwikkelingskosten om de hoek kijken en ik ben bang dat die, bij zo'n oplage niet terug verdient worden.

Neem nu bijvoorbeeld het MHI, dat in samenspraak modellen bij Marklin laat maken in een speciale uitvoering.
Ik ken de oplagen niet van de MHI modellen, maar ik denk dat deze ver boven de 1000 stuks liggen en dan nog zijn de MHI modellen bijna altijd gebaseerd op een bestaand model.
Dus als Märklin een nieuw model voor de NL ontwikkeld, moet de afzet veel groter zijn dan bijvoorbeeld 1000 stuks.
Dit is mijn gedachtengang dus schiet maar. ;)



Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: Brigitte op woensdag 17 januari 2018, 18:55:06
Daarnaast is het vaak ook niet echt motiverend om als fabrikant de commentaren op fora over je modellen te lezen. Wordt er meegelezen en staat het model uiteindelijk in de folder is het alsnog direct rijp voor de kliko, want kleur, lengte, lok nummer, prijs enzovoort hartstikke fout. Die wilden we nu net niet hebben meneer de fabrikant :|

Ik snap niet wat wil je hier nu precies mee zeggen? Is dit een probleem van de consument of juist van de fabrikant, die onvoldoende marktonderzoek heeft gedaan, te weinig research heeft gedaan met betrekking tot details?
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Beste Dirkkie,

Brigitte wil daar mee zeggen dat de modelspoorder niet bestaat, het zijn stuk voor stuk individuen met een geheel eigen smaak en mening, dus als de fabrikant het een deel van de groep modelspoorders naar de zin heeft gemaakt, dan is er een ander deel dat het niet naar hun zin heeft en dat dan ook kenbaar maken, o.a. op de diverse forums.

Overigens heel normaal tot wellicht iets meer als normaal, kijk maar eens naar de verdeeldheid in de politiek, de religie, de buurt, het voetbal, not in my backyard enz.

Groet, Anne W

P.S. ik hoor nu buiten het geluid van de oefenende helikopters boven het Land van Altena, ik ben van mening dat dat oefenen noodzakelijk is en dat toevallig het Land van Altena de meest geschikte condities biedt en dus aanvaardbaar voor mij, maar als ik een tientje krijg van iedereen die die mening niet heeft, dan kan ik een paar hele mooie loks kopen, zie daar het volk met verschillende inzichten.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
mwa Brigitte, dan valt het met commentaar hier toch wel mee ?? Op andere forums word er meer gekift, op de fabrikanten. Wij als 3 railers (die met ski >:-D) zijn gauw tevreden (meestal.....) ;) :D :D :D
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Beste iedereen,

Het is leuk hoe deze discussie over modellen etc voort vloeit, maar dat was niet echt de intentie.
De intentie is om een brief te sturen naar marklin mede ondersteund door leden van dit forum om te vragen naar informatie.

Wie of wat ze uitbrengen is op dit moment niet aan de orde. Wij kunnen hooguit vermelden dat er niet veel aan gedaan wordt maar dat de vraag wel elk jaar speelt en weer een terleurstelling is.

Gelieve dan ook een ja of een nee voor de brief en een persoon die mij gaat ondersteunen/helpen om dit voor elkaar te krijgen. Voor discussie over modellen etc gebruik je maar een andere topic. Bij deze verzoek ik dus nu een antwoord of wij dit moeten doorzetten of niet. Andere discussies graag er buiten laten.

Dank
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Beste Tony,

Akkoord, ik adviseer je dan wel om een nieuw topic met een "poll" te openen, met als onderwerp: "schriftelijk verzoek aan Märklin om het/de volgende Nederlandse model/modellen op de markt te brengen, wie doet er mee/wie doet er niet mee" en dit topic als discussie topic aan te houden.

En nee, ik zal niet de persoon zijn die je gaat helpen, één van je problemen: ik heb een Duits georiënteerde baan, waarop geen Nederlandse modellen passen, wel Oostenrijkse en Zwitserse.....

Groet, Anne W
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: robert39 op woensdag 17 januari 2018, 22:19:20
mwa Brigitte, dan valt het met commentaar hier toch wel mee ?? Op andere forums word er meer gekift, op de fabrikanten. Wij als 3 railers (die met ski >:-D) zijn gauw tevreden (meestal.....) ;) :D :D :D

Misschien is dat wel het probleem, 3-railers blijven maar tevreden op een 35 jaar oude kap 1600, terwijl deze de laatste jaren ook niet meer kloppend is, de spleet aan de zijkant van de neus word steeds heviger, de mee gegoten onderdelen kunnen echt niet meer en dan nog maar niet te spreken ook de misbruikte ICR rijtuigen die na de mal aanpassing niet meer klopt, maar Marklin maakt een Hispeed versie van en de 3-railer koopt deze masaal, als ze nou niet deden, dan geef je een signaal af aan marklin, zo word ROCO ook al jaren aangepakt, die kwam ook hele tijd met Nederlandse modellen met enorme fouten erin, en meestal werd dit aangepast, ook de ROCO 1600 word ook nog steeds massaal gekocht ondanks het een Franse versie is en geen Nederlandse.

Het word tijd dat winkeliers samen gaan spannen en ervoor zorgen dat Marklin met kloppende modellen gaat komen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Nou Anne dat vind ik toch meevallen. Deze modellen zijn afgelopen jaren heel goed ontvangen:
Roco 1200, NME Tagnpps, ESU class 66, Artitec Plan U, Pik 2200
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Piko heeft de keuze gemaakt om de 2200/2300 opnieuw uit te brengen en volgens mij is dat niet verkeerd uitgepakt.
Maar Marklin zou de 1600/1700 opnieuw kunnen uitbrengen maar dan met bvb een middenmotor dat kan gewoon met het originele frame met een paar aanpassingen ook de kap zal dan iets aangepast moeten worden strakkere kap met wat losse plastic onderdelen erbij net zoals Roco en Piko het doen deze aanpassingen hoeven geen tonnen te kosten dat kan een ontwerper in een paar weken realiseren en aangezien het model Frans is heb je die markt er direct bij dus een paar duizend stuk zou wel af te zetten moeten zijn.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Beste Dirkkie,

Ik legde uit wat, naar ik denk, Brigitte bedoelt, zij zit dichter bij de fabrikant als de meesten van ons, het is haar perceptie waarvan ik denk dat die vaak correct is.

En ook inderdaad, het valt op ons forum wel mee, ook de kritische noten over de grote publiekstentoonstellingen vallen bij ons altijd mee.

Groet, Anne W
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Persoonlijk denk ik dat het schrijven van een brief niet zinvol is. De winkeliers  staan in nauw contact met de vertegenwoordiging van Märklin in Nederland. Regelmatig vinden er gesprekken plaats over hetgeen leeft bij de doelgroep. Naast de wensen van de doelgroep die via de winkeliers bij Märklin terecht komen, heeft Märklin ook contact met klanten via email en persoonlijk contact. Op basis van de signalen ontwikkelt Märklin modellen voor de Nederlandse markt.

Ten opzichte van een 5 jaar geleden brengt Märklin nu aanzienlijk meer modellen uit voor de NL markt. Voor echt nieuwe ontwikkelingen is eens in de 6 á 7 jaar ruimte. De laatste ontwikkeling dateert alweer van 7 jaar geleden middels de DD-AR set. Kortom op basis van het verleden mag binnen nu en twee jaar een nieuw model worden verwacht.

Het enige dat wij kunnen doen is een poll opstellen, waarin wij aangeven wat per categorie onze ultieme NL wens is. Deze wens kunnen wij via de winkeliers kenbaar maken aan Märklin. Een van de forummoderators is werkzaam bij een winkelier en zou via dat kanaal zorg kunnen dragen dat onze wens bij Märklin terecht komt.

Het lijkt mij dat wij op deze gedragen wijze  invloed kunnen uitoefenen.
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brief naar Marklin ( Verzoek Nederlandse modellen )
Citaat van: RodeDuivel op donderdag 18 januari 2018, 07:53:26
Een van de forummoderators is werkzaam bij een winkelier en zou via dat kanaal zorg kunnen dragen dat onze wens bij Märklin terecht komt.

Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt, dit klopt zover ik weet niet.