Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BiDiB en iTrain

Gestart door Frans.v.d.Vlies zondag 14 januari 2018, 12:06:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BiDiB en iTrain
Frans.v.d.Vlies
gast

BiDiB en iTrain
Ben zaterdag op de beurs in Rijswijk 13 jan 2018. voor het eerst in contact gekomen met BiDiB samen met iTrain. In de stand van Miniatuurwereld Nederland werd er ons het een en ander over uitgelegd. Aangezien ik ruim 7 jaar niks meer gedaan heb aan de modelspoorhobby door ziekte en verhuizing en nu weer langzaam aan een baan wil gaan realiseren. Vond ik dit wel een hele mooie en  in mijn ogen een begrijpelijke baanbesturing zeker met de combinatie van iTrain. Kreeg zoveel informatie dat het voor mij niet helemaal duidelijk werd of we met deze combinatie van BiDiB en iTrain aansturing van een marklin baan mogelijk is en dan met name kunnen de loks die ik al heb meeste met mfx overweg met dcc. of moet ik alle loks gaan ombouwen?? Ben niet erg thuis in deze materie en krijg niet echt een duidelijk ja of nee of mfx loks met dcc aangestuurd kunnen worden. Zou graag weten wat jullie er van weten of ervaringen mee hebben.
Of wat anders een mooie combinatie is om met iTrain de baan te gaan besturen. dus welke centrale wat zijn de voordelen en de nadelen. Zie nu niet echt door de bomen het bos niet meer duidelijk.

Met vriendelijke modeltreingroetjes van Frans
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2011

offline
Re: BiDiB en iTrain
Er is hier een draadje van Rieske  van april 2014 met veel info
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2007

wateringen

offline
Re: BiDiB en iTrain
ik zit met precies de zelfde vraag frans ben heel benieuwd of iemand er antwoord op weet
Re: BiDiB en iTrain
Frans.v.d.Vlies
gast

Re: BiDiB en iTrain
Hoi Wim

Bedankt voor je info heb het draadje gisteren gelezen is al van even terug. Had het idee dat er de laatste tijd meer over bekend was of dat er nieuwere ervaringen mee zijn heb begrepen dat er eind december 2017 dagen bij hip in werkendam zijn geweest. De man die ik gesproken heb in rijswijk kon mij dus niet met zekerheid vertellen of ik met marklin loks(meeste mfx) kan rijden met BiDiB en iTrain. of dat er allemaal nieuwe decoders in moeten vanwege dcc.  Of zijn er mensen die met iTrain en een andere centrale hele goede ervaringen hebben??  Heb in het verleden gereden met een cs1 met update van esu, heb deze nog wel maar die mist een heleboel update's. en wil eigenlijk niet met iets wat niet meer ondersteund wordt beginnen.  mvg Frans
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2008

nog niet uitgespeeld

offline
Re: BiDiB en iTrain
beste  mensen,was  gister  ook  in  rijswijk  en heb  mij  laten  vertellen  dat  het niet werkt  met  de  oude  Motorola decoders maar  dat  is  alom  bekend.

bidib  is  een  mooi systeem  maar  kost  best  wel  veel.zit  zelf  te  denken  aan  digirail  groetjes  albert schuling.
Re: BiDiB en iTrain
Ben den Hollander
gast

Re: BiDiB en iTrain
BiDiB voegt (naar mijn mening) helemaal niks toe aan het automatisch treinbedrijf met iTrain of Koploper of welk programma dan ook. De treinen zullen niet beter of mooier rijden en daar komt bij dat het is duur is. De programma's als genoemd weten prima waar een trein zich bevindt en daar is geen verder digitaal op en neer geklets voor nodig. Geld ruilen voor gebakken lucht dus. ;)

Gr, Ben.
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: BiDiB en iTrain
hoi,

Kijk eens in dit draadje: Bidib, wat is dat?.

Het is wat Ben aangeeft: Voor een automatisch treinbedrijf geeft het volgens mij geen echte meerwaarde. Het programma weet namelijk al waar een trein staat, naar toe moet en of deze daar aankomt, of juist niet.

Groet Ronald.
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BiDiB en iTrain
Beste Frans,

Eerst even één ding voor duidelijkheid: als je Märklin MFX loks hebt met de decoder gemonteerd af fabriek is de kans dat de decoder ook DCC kent nagenoeg nul, loks uit de catalogus 1917/1918 hebben voor het eerst een MFX decoder die ook DCC spreekt, daarnaast denk ik dat het ook decoders moeten zijn die terug praten, maar dat is een gedacht van mij die helemaal fout kan zijn.

Verder verdiep ik me niet in BiDiB, want ik zal het niet gaan gebruiken, mijn systeem is doelmatig en zeer goed werkend

Ik ben het met Ben en Ronald eens: het systeem heeft geen grote meerwaarde:

in mijn systeem en dat geldt dacht ik ook voor de andere systemen, moet je de computer één keer vertellen waar de loks op de baan geplaatst zijn, daarna stuurt het systeem de loks over door de computer geselecteerde en geschakelde (wissels/seinen) rijwegen, de terugmelders vertellen de computer dat er er loks zijn aangekomen, omdat de computer e.e.a. zelf geregeld heeft, "weet" hij ook welke loks op de melders komen.

bij BiDiB meldt de lok als je hem op de baan zet, waar hij op de baan staat, dat is dus een meerwaarde, verder gaat alles hetzelfde, behalve dat de computer door BiDiB bevestigd krijgt dat die en die lok inderdaad, zoals de computer geregeld heeft, op de terugmelders aangekomen zijn, eigenlijk een overbodige bevestiging.

Groet, Anne W

Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2017

offline
Re: BiDiB en iTrain
1917/1918 ???????????????

Cees
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: BiDiB en iTrain
 @citaat
Waren er toen al Märklin locs met decoders  :)
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BiDiB en iTrain
Sorry 2017/2018.

Groet, Anne W
Re: BiDiB en iTrain
Ben den Hollander
gast

Re: BiDiB en iTrain
Ik las onderstaand nog als voordeel, inderdaad reuze belangrijk. :D :D

Citeer

Zet de lok op de baan en iTrain geeft aan waar de voorkant zit. En dit is belangrijk voor het rijden met een trein. Als de trein er achterstevoren op staat denkt iTrain dat het een duw trein is.


Gr, Ben. ;)
Re: BiDiB en iTrain
Frans.v.d.Vlies
gast

Re: BiDiB en iTrain
Hierbij wil ik iedereen bedanken voor hun reactie's. Bidib valt af iTrain blijft nu nog bepalen welke centrale Esu of Marklin of iets totaal anders.


Mvg Frans
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: BiDiB en iTrain
Je moet nu gaan bepalen of je veel met MFX gaat doen of niet. Zo ja: Dan is märklin de meest geijkte weg. En mogelijk nog een centrale of 2 - 3 buiten marklin. Maar bijvoorbeeld zonder uitbreidingen op MFX zoals MFX+ Zo nee: Dan heb je heb je een uitgebreidere keuze.

Groet Ronald.
Re: BiDiB en iTrain
Frans.v.d.Vlies
gast

Re: BiDiB en iTrain
Ronaldk

Bedankt voor je reactie. Ga niet echt heel veel doen met mfx, zoek een centrale die wel mfx ondersteunt voor de loks die ik heb met mfx maar heb ook een aantal esu loks en ook al een booster van esu die ik gebruikte bij cs1 met esu update. Dus mijn voorkeur zo uitgaan naar een esu ecos 2 centrale.

mvg Guus
Re: BiDiB en iTrain
Ben den Hollander
gast

Re: BiDiB en iTrain
@Frans: noemen ze jou ook Guus?

Maar als je een CS1 hebt met de Esu update waarom wil je dan een Ecos 2 kopen die grosso modo hetzelfde kan? Terwijl je de Ecos alleen maar gebruikt als doorgeefluik naar iTrain?

Gr, Ben.
Re: BiDiB en iTrain
ArnoldRG
gast

Re: BiDiB en iTrain
Even mijn ervaring wat betreft een centrale en het protocol MFX +, DCC. Ik heb een IB-COM. van Uhlenbrock aangeschaft. M.i. een van de goedkoopste oplossingen (als je toch met een PC met Software zoals I-Train gaat werken). De IB ondersteunt al deze protocollen. (Motorola, DCC en ook nog selectrix)
Ik heb ook enige ervaring opgedaan met een uitsluitend DCC centrale , namelijk die van Digikeijs. De MFX locs die ik heb reden ook met deze centrale. Dat was een gokje. Ik heb mij ook laten vertellen dat alleen de recente MFX decoders van Marklin het DCC protocol ondersteunen.
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: BiDiB en iTrain
Hallo Guus / Frans?

Citaat van: Frans.v.d.Vlies op woensdag 17 januari 2018, 13:22:54
ook al een booster van esu die ik gebruikte bij cs1 met esu update. Dus mijn voorkeur zo uitgaan naar een esu ecos 2 centrale.

Je hebt dus een CS1Reloaded. Dat is toch al een hele mooie centrale voor wat je wil? De CS1R kan DCC, Motorola en MFX(M4) op de baan zetten. Daarom net als wat Ben al vraagt: Waarom wil je een nieuwe centrale Esu ECoS II? Zoveel is er niet veranderd :)

Groet Ronald.
Re: BiDiB en iTrain
Frans.v.d.Vlies
gast

Re: BiDiB en iTrain
Hoi Ronald en Ben en de rest.

Mijn zoontje heet dus Guus en die reageert ook wel eens. vandaar dat er soms Guus staat. Had begrepen dat de cs1 reloaded niet meer ondersteunt wordt cq geupdate kan worden, heeft denk ik 4 a 5 jaar stil gestaan in de kast. Toenmalige inlogcode bij esu en emailadres is er niet meer. Vandaar dat ik er vanuit ging dat dit niet meer zou werken optimaal
.

mvg Frans
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2010

offline
Re: BiDiB en iTrain
Hoi,

Citaat van: Frans.v.d.Vlies op zondag 21 januari 2018, 10:58:51
Had begrepen dat de cs1 reloaded niet meer ondersteunt wordt cq geupdate kan worden, heeft denk ik 4 a 5 jaar stil gestaan in de kast.

Ook zonder updates is het ding nog heel mooi te gebruiken ;) Zo snel gaan de veranderingen in de modelspoorwereld niet. Er zijn volgens mij nog steeds een aantal updates voor de CS1R bij Esu. Installeren en je bent weer compleet bij  :)

Citaat van: Frans.v.d.Vlies op zondag 21 januari 2018, 10:58:51
Toenmalige inlogcode bij esu en emailadres is er niet meer. Vandaar dat ik er vanuit ging dat dit niet meer zou werken optimaal

Even opnieuw aanvragen bij Esu en je krijgt een nieuwe login. Dan kan je volgens mij ook de nieuwe updates downloaden en installeren. Het kost alleen maar wat meer moeite en tijd. Goed, dat is een afweging of 400 - 500 euro wil uitgeven of zelf wat wil uitvogelen  :D

Groet Ronald.
Re: BiDiB en iTrain
Lid sinds: 2008

offline
Re: BiDiB en iTrain
Jawel, voor de CS1R worden nog steeds alle updates uitgebracht; dezelfde als die voor de ECoS.
Ik begrijp dus de opmerking dat de CS1R niet meer ondersteund wordt, niet.

Je kan natuurlijk wel een kleurenscherm willen  :D

Diverse updates voor de CS1R kan je ook van mij krijgen.

grv Huub