Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?

Gestart door Ludo1957 dinsdag 23 januari 2018, 20:08:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Hallo mede-spoorders,

Ik ben bezig met een kartonnen stationsgebouw en wil de binnenkant verlichten met  1 (eventueel 2) LED-jes van 2 of 3 mm op 3V.

Kan dat zonder meer (m.a.w. zonder brandgevaar) of plaats ik de weerstand veiligheidshalve "in open lucht" onder de treintafel ?

Graag advies !

Dank u wel  :)
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Geen probleem, je kunt het led-lampje als je het niet vertrouwd altijd in het midden van het gebouw op de grond plaatsen aan bijvoorbeeld een houten ijsstokje.

Gr Matje
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Ik heb ook gewoon ledjes ingebouwd in de huisjes op mijn baan: geen enkel probleem. Let op de voorschakelweerstanden: die moet je niet "opsluiten" in het gebouwtje, maar bv onder de baan plaatsen...

Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Leds kunnen wel zeker verbranden en zelf in een uiterst geval tot brand leiden een voorschakelweerstand mag niet meer dan warm/heet worden anders moet er een hoger vermogens weerstand worden gebruikt volgens mij is 0,125w standaard bij smd en 0,250w bij draadweerstanden.
Maar omdat je bij modelbouw over een paar milliampere praat is het risico heel laag.
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Hartelijk dank voor de respons(en) - ik weet genoeg  :thumbup:
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
En gaat het onverhoopt toch nog mis, de brandweer staat paraat  ;)
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Anders dan gloeilampen worden ledjes in principe niet warm, tenzij je ze veel te veel vermogen voert (echter zijn ze dan ook dusdanig snel stuk dat ze niet in de fik vliegen ;) ). Weerstandjes daarintegen zetten wel een deel van de opgenomen energie om in warmte. Dus als die heel hard moet werken zou dat wel een risico kunnen zijn als er direct contact is met brandbaar materiaal. Echter moet je het hier ook wel vaak bont maken om met zwakstroom dergelijke overschotten op te moeten vangen. Ik heb op een hoop onortodoxe plekken en projecten leds, weerstanden en IC's gebruikt en er is niks afgefikt.
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Ledjes worden wel zeker warm/heet ;) Een 1 watt led geeft gewoon 1 watt warmte af alleen meer licht(lumen) dan een 1 watt gloeilamp.
Dat leds niet warm worden is een veel voorkomende misvatting.
Daarom zitten er op 1 watt leds en hoger ook koellichamen om er voor te zorgen dat de led niet te heet word en smelt/verbrand.
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Maar dat zijn niet ledjes die wij gebruiken in een huisje, die branden maximaal op 20mA..... Beetje bangpraterij, daar de topicstarter er naar vraagt
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Zolang een led niet warmer wordt dan handwarm zal er geen brandgevaar optreden.
Re: Kan 1 LED-lampje in 'n kartonnen gebouw zonder brandgevaar?
Citaat van: hmmglaser op woensdag 24 januari 2018, 15:01:30
Ledjes worden wel zeker warm/heet ;) Een 1 watt led geeft gewoon 1 watt warmte af alleen meer licht(lumen) dan een 1 watt gloeilamp.
Met een rendement van 25% (gemiddeld) voor een led gaat dat natuurlijk niet op dat er 1 watt warmte wordt afgegeven. Ter vergelijking, het rendement van een gloeilamp ligt rond de 8%. Bij hetzelfde aangegeven wattage wordt een ledje dus minder warm, daarin heb je dus wel een juiste uitspraak gedaan.