Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

cs3 plus

Gestart door diago zaterdag 13 januari 2018, 18:23:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
cs3 plus
diago
gast

cs3 plus
Hallo,

Mijn naam is Eric, en Ik ben volledig nieuw hier.

Ik een CS3 plus gekregen voor mijn verjaardag maar is nog volledig chinees voor mij.
Kan ik mijn oude k83 decoders nog gebruiken of moet ik die voeden via  afzonderlijke trafo 66360  en aansluiten op 60822.
of moet ik nieuwe m83 kopen? ik hoop van niet want ik heb momenteel 18 k83 in gebruik.
Graag een reactie aub
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2010

offline
Re: cs3 plus
Het oude spul is nog gewoon te gebruiken. De CS3 vervangt je huidige centrale.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus
diago
gast

Re: cs3 plus
Hallo,

Moet ik die dan niet apart voeden?
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2010

offline
Re: cs3 plus
Hoe doe je het nu dan? En met welke centrale gebruik je nu dan?
Re: cs3 plus
diago
gast

Re: cs3 plus
Ik had geen cs alles gebeurd nog via 6021 6040 6043 enz ... uit de oude tijd.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2010

offline
Re: cs3 plus
Nou,

De draadjes van de rails aansluiten op je CS3+ en je kan weer rijden... Echt veel moeilijker zal het niet worden. Een centrale is een centrale. :) Trouwens, je zal moeten gaan wennen aan het touchscreen... De goede oude knoppendozen zullen soms makkelijker zijn  ;)

Groet Ronald.
Re: cs3 plus
diago
gast

Re: cs3 plus
Oke, bedankt ik weet dat nu alles werkt ik hoop binnen kort ook.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2016

offline
Re: cs3 plus
Heb je er ook een voeding bij je CS3+ gekregen?
Re: cs3 plus
banne
gast

Re: cs3 plus
Citaat van: ronaldk op zaterdag 13 januari 2018, 18:33:53
Het oude spul is nog gewoon te gebruiken. De CS3 vervangt je huidige centrale.
Uuuhmm nee. Hang een AC trafo aan je CS3 en je kunt hem als (dure) boekenlegger gebruiken. Een CS3 kan ALLEEN aan een geschakelde DC voeding gehangen worden.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: cs3 plus
Ik kwam op het Stummi Forum dit topic tegen https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=7&t=156331, wat, als ik het goed lees en interpreteer, betekent dat de S88 bus van de CS3+ 12 volt gebruikt i.p.v.5 volt, als dat waar is dan kunnen de oudere S88 modules niet meer gebruikt worden, zonder een S88 Link module.

Groet, Anne W

Op advies van Ben deze bijdrage op 22 januari gekopieerd in https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70138.0
Re: cs3 plus
Ben den Hollander
gast

Re: cs3 plus
 @citaat Mijn gevoel zegt dat Eric geen S88 gaat overzetten van zijn 6021 naar CS3+ want de 6021 heeft geen S88 bus. Zijn vraag betreft K83 en M83 en daar heeft Ronald op geantwoord.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2014

offline
Re: cs3 plus
Heb ook nog dat ouwe spul met centrale, booster en travo's en wil graag overstappen naar de CS3 (plus?)
Ik koop dus een CS3 en de voeding 60101 en dan kan ik rijden?
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2011

offline
Re: cs3 plus
Was die S88 Link niet ingebouwd in de CS3 Plus ?
Re: cs3 plus
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus
Citaat van: Albula op donderdag 25 januari 2018, 19:49:10
Heb ook nog dat ouwe spul met centrale, booster en travo's en wil graag overstappen naar de CS3 (plus?)
Ik koop dus een CS3 en de voeding 60101 en dan kan ik rijden?
Als je dat spul ernaast wil blijven gebruiken, is het ook nog handig er een 60128 bij te kopen. Daarmee kan je het koppelen. Ik geloof dat je alleen alle bevelen via je CS3 moet laten lopen. Als je dat doet/wil gaan doen, lees dit topic even door: https://www.marklin-users.net/forum/posts/t14936-60128-Connect---6021
Daarin is een member die diverse set-up's heeft getest.
Ik meen alleen dat je je boosters niet meer kan gebruiken omdat die geen DCC/MFX (dus tweerichtingscommunicatie) ondersteunen. Uiteraard kan je die nog wel blijven gebruiken voor wissels en andere grappen, maar niet meer voor de treintjes.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: cs3 plus
Beste Peter,

Ja, je kunt rijden, maar:

oude boosters kun je niet meer gebruiken, geen aansluiting meer op CS3

oude S88 melder kun je gebruiken maar dan wel een S88 Link op je CS 3 zetten

oude apparatuur blijven gebruiken, dan de 60128, "6021 connect" installeren


Beste Stayer,

De CS3 plsu heeft geen S88 Link, je kunt er dehuidige nieuwe (12 volt) Märklin S88 eenheden op aansluiten, voor de oude S88-ers heb je dan weer een S88 Link nodig


Ja, je kunt tegenwoordig veel meer met de digitale modelspoor elektronica, maar het wordt er natuurlijk niet overzichtelijk op.

Groet, Anne W
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: cs3 plus
Dit weekend was ik even bij één van de leveranciers die nederland rijk is.

En hij gaf aan dat je bij de CS3 Plus geen K83 meer kunt gebruiken. De 60226 is hiermee nog wel te gebruiken.
Terwijl er hier in dit draadje toch het tegendeel wordt aangegeven.

Is er al een praktijkvoorbeeld van het gebruiken van de K83 modules i.c.m. de 60126?

Groeten,

Jan
Re: cs3 plus
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: cs3 plus
De K83 modules zijn gewoon te gebruiken. Dat zijn nl. wisseldecoders voor spoelaandrijvingen.

Wellicht bedoelde je oude S88 (6088). Deze zijn met de CS3 en CS3plus te gebruiken in combinatie met de L88.
Deze sluit je aan via de CAN-bus op de CS3 of via de terminal 60125 / 60145.
Deze terminal is ook het aansluitpunt voor de 60174 en 60175 boosters.

John
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2010

offline
Re: cs3 plus
hallo Jan,

Citaat van: i_m_johny op zondag 02 september 2018, 22:08:14
En hij gaf aan dat je bij de CS3 Plus geen K83 meer kunt gebruiken. De 60226 is hiermee nog wel te gebruiken. Terwijl er hier in dit draadje toch het tegendeel wordt aangegeven.

Je zal je CS3 / CS3+ voor de adressen van je K83 moeten instellen op motorola en kijk even in dit draadje: Marklin CS3 en K83 decoder

Groeten Ronald.
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: cs3 plus

Ik heb zelf nog maar 1 K83 en eigenlijk ook niet de intentie deze nog in te zetten op de nieuwe baan omdat ik DigiKeys modules heb.

Maar ik vond het zo'n apart verhaal, dat dit afweek bij de CS3 en de CS3 Plus.

Vandaar.

Groeten,

Jan
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2006

offline
Re: cs3 plus
Goed de vraag gaat over de CS3+, daar kun je gewoon de s88 gebruiken, deze uitvoering heeft namelijk gewoon een s88 aansluiting.
Een CS3 zonder + heeft deze niet.
Staat allemaal duidelijk in de product beschrijvingen. Lezen is weten, met raden zit je meestal naast.

De k83 is een standaard Motorola wisseldecoder, de CS3 ondersteund dat gewoon.

Groetjes
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: cs3 plus
Don't shoot the messenger....

Ik was bij een bekende winkelier en deze man was heel resoluut in zijn verhaal.

Het enige wat ik hier even doe is deze mogelijkheid even aanstippen.
Dat meten weten is (oftewel lezen is kennis), is mij ook bekend.

Maar ik weet ook dat de praktijk wel eens van de theorie wil afwijken.

Dus niet meer dan dat.

Als men in de praktijk heeft geconstateerd, is dan de bevestiging dat de man het verkeerd heeft.
Maar als men 'denkt' dat de theorie vaststaat zonder bevestiging ervan dan blijft het twijfelachtig.

Maar laten we dit maar afronden. Want dit groeit uit tot iets wat het niet had moeten zijn.

Groeten,

Jan
Re: cs3 plus
Lid sinds: 2014

offline
Re: cs3 plus
De meeste winkeliers zijn meer verkoper dan techneut een technische vraag kun je beter bij een forum of de fabrikant zelf neerleggen.