Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M rails baanplan voor beperkte ruimte

Gestart door MdBruin maandag 08 januari 2018, 22:22:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M rails baanplan voor beperkte ruimte
Ik ben een beetje aan het spelen geweest met de demo versie van wintrack voor een baanplan op een beperkte ruimte.
Hoe beperkt, 2,4m x 1,14m. Niet heel groot maar mogelijkheden zijn er genoeg.

Wensen:
- Niet alleen het "saaie" rondje
- Rangeer mogelijkheid
- Stoom loc loods (BW)
- Klein stadje

Heb 2 mogelijkheden gemaakt, ik last dat je een 3-weg wissel met een 5102 kunt combineren om in een loc loods te kunnen komen.
Deze heb ik als eerste optie gemaakt (baan 1) en de tweede optie (baan 2) met een draaischijf waar ik van dacht dat gaat nooit passen. Het idee is een Duitse baan te maken waar stoom en e-locs op rijden.
Bij het ontwerp ben ik vergeten om de ontkoppel rails erin te tekenen, hiervan heb ik er op dit moment nog niet genoeg voor het rangeer terrein. Bij baan 2 heb ik 2 extra sporen getekend voor de verzorging van de stoom locs, deze ben ik in baan 1 vergeten.
Er zijn zoveel opties nog welke bij mij ook naar boven komen, zoals niet de 2 volledige rondjes maken maar 1 volledige en 1 gedeeltelijke. Dit geeft ook weer wat meer ruimte. Nadeel is natuurlijk de beperkte ruimte en toch een uitdagende baan zien te creëren.

Ben benieuwd welke ideeën jullie hebben voor aanpassingen, zit zelf al aan te denken om 1 rangeerspoor minder te maken zodat er wat meer ruimte komt. De wissels zijn bij mij in werkelijkheid de 5118 (L) en 5119 (R) maar die waren niet aanwezig in de demo.
Voor de verzorgingssporen heb ik nu 2 aparte wissels gebruikt, maar zit aan 1 5128 te denken wat weer wat ruimte bespaart.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
-Marius:
Het tweede ontwerp lijkt mij leuker,  :thumbup:
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
de draaischijf maakt het natuurlijk leuker, maar zijn die 3 opstelsporen niet te kort voor het parkeren stoomloks met tender
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
@ Jørg, denk het zelf ook.

@ feniks, heb je gelijk in. Ga hopelijk vanavond nog even aan de puzzel op de baan zelf. Vind ik makkelijker dan met wintrack. Daarna wel even uittekenen voor hier, mogelijk heeft iemand anders nog ideeën of kan inspiratie eruit halen.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Gezien jij m rail hebt. Er zijn kleine stukjes m rail beschikbaar voor je opstel sporen. Zo komen ze in 1 rechte lijn te staan. Lijkt denk ik wel mooier dan het nu is.  En misschien het stukje wissels naar draaischijf veranderen na een 3 weg wissel. Scheelt aansluitingen.  Maar kijk maar wat je er mee doet.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Elke tip is welkom Tony  :thumbup:
Ik ga je tips meenemen, en inderdaad alle eind rangeersporen op 1 lijn lijkt me ook mooier. Was mijn eerste ervaring met wintrack dus was al blij dat er iets uit kwam wat ik in gedachte had.

Ik heb nog geen draaischijf dus dat wordt nog een beetje uitproberen, misschien een papieren cirkel maken als vervanger. De driewegwissel heb ik wel.

Vraagje voor de kenners, de loc loods aan de draaischijf. Hoeveel spoor lengtes (180mm) zijn deze, 2?
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Hi Marius,
Ga je een originele M-draaischijf plaatsen (metaal), dan moet je rekening houden met veel minder aansluitmogelijkheden. Deze schijf past echter wel goed bij de rest van je materiaal, zeker omdat je alleen 30 graden wissels gebruikt.
Voor een loods heb je 2 x 5106 en 1x 5109 nodig per spoor.

gr. Gertjan
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Een loc loods voor een draaischijf bestaat soms uit 1 geheel. Standaard heeft deze 3 sporen.

Gezien je met m rail werkt, misschien als je er 1 vindt.
Marklin locloods 441

Afstanden qua rail formaten moet je kunnen vinden op internet. Bij oude draaischijf marklin zijn sporen en aansluitingen standaard.

Edit: Iemand was mij voor  @citaat
Misschien toch info waar je wat aan hebt.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Bedankt Gertjan, geeft me een goed beeld hoe groot deze is. De draaischijf is ongeveer 2 5106 lang.
Denk wel dat ik een originele Märklin metalen draaischijf wil hebben, bijvoorbeeld de 7186 is goed betaalbaar geworden.

Tony ook bedankt, ben bezig geweest met je opmerkingen.
Met de driewegwissel kom ik nog niet helemaal uit, misschien ook doordat ik nog geen draaischijf heb.
Zal zo even de foto welke ik heb gemaakt van de baan zelf, rangeerterrein heeft nu gelijke lengtes.

Edit: Iets later als gezegd, maar alsnog de foto:
Ja, mis 2x de 5200 bocht, nog even opzoek hiernaar. Misschien even volgende week zaterdag naar Houten.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Ik ben een beetje benieuwd wat er van de volgende ideeën wordt gedacht.

Pro's baan 3, loc loods heeft lekker de ruimte. Maar 1 verzorgingsspoor waar alles aan moet komen te staan
Neg's baan 3, weinig ruimte voor de stad en erg dicht op het rangeerterrein.

Pro's baan 4, 2 verzorgingssporen. Stad heeft meer ruimte aan de rechterkant.
Neg's baan 4, loc loods staat krap (mogelijk het rangeerspoor met een halve lengte inkorten). Verzorgingsspoor alleen bereikbaar via de draaischijf.

Bij baan 4 staat er bij het rangeerspoor 2x de 5107, de linker behoort de ontkoppelrail (5112) te zijn. kon deze niet vinden vandaar vervangen voor een 5107.

Edit: baan 5 met een tweede optie naar het verzorgingsspoor, niet mijn best gedaan om het passend te krijgen maar dat gaat wel lukken.
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: M rails baanplan voor beperkte ruimte
Mijn mening dus val niet aan.

1e plaat: Rare bocht naar boven weg halen. Zit je gebouwen in de weg en daar komt nooit een wagon of iets anders te staan.
2 en 3e plaat. Kan je geen gebouwen meer plaatsen, maar als je kiest zou ik voor 3 gaan. Draaischijf heeft een in en uit gang. Kan soms leuker spelen zijn.