Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?

Gestart door Chimeara vrijdag 12 januari 2018, 20:44:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
In ons nieuwe huis krijg ik een mooie treinenkamer ter beschikking (na verbouwing en renovatie van het huis).
Mijn vrouw heeft liever niet dat ik de baan rondom bouw zodat ze de ramen nog goed kan wassen (niet eens zo'n heel slecht punt).
Vervolgens mag ik best een flinke baan bouwen die de kamer goed vult, maar wel verplaatsbaar moet zijn vanwege die ramen.

Ik ben bang dat er wel een grens is aan hoe groot je een verrijdbare tafel kunt maken. Op een gegeven moment word e.e.a. gewoon te zwaar/ onhandig.
De beoogde afmetingen zijn 2,0m x 5,6m.

Is dit haalbaar of een gevalletje, jammer joh?

Alvast bedankt voor het delen van jullie overpeinzingen op dit gebied.

Gr.
Roger
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
heb een verrijdbare U-baan van 4,75 x 2, 75 m.
wat ik wil zeggen, maak de baan vormvast , dus een spanten onderbouw en gebruik genoeg zwenkwielen die bv 75 kg per wiel kunnen dragen   
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Kortom Roger, prima haalbaar.
Ook bij de HIP in Werkendam staat een verrijdbare baan, die dacht ik net iets groter is als de afmetingen die jij opgeeft.
Als het maar stevig genoeg gebouwd wordt.
Sucsez
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Fijn om te horen.
Dat het geheel een goede stijfheid vereist had ik wel kunnen voorzien.
Zou 4 x 3 poten voldoende zijn?
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Er bestaat ook de mogelijkheid om alleen het deel voor de ramen verrijdbaar te maken?
Of is dat geen optie?
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Mijn baan meet 5.80 x 2.00 meter en staat op wielen.
Klik

Het draagvermogen van het frame is geen probleem, de belasting van de poten bij verplaatsen kan wel voor problemen zorgen. De rolweerstand van de wielen moet overwonnen worden en daardoor ontstaat een zijdelingse kracht op de bevestiging van de poten aan het frame. Dit kun je oplossen door de poten van schoren te voorzien.

Albert.
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Ik weet niet hoeveel ramen je hebt en hoe hoog, waarom niet een smalle plaat onder het raam afgeschermd door perspex tegen het water?

Of anders een uitneembaar deel?
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Grote wielen en een harde vloer zijn nodig, dan lijkt het mij geen probleem, natuurlijk dient e.e.a. goed stijf te zijn om te voorkomen dat bijvoorbeeld gips gaat scheuren.

Groet, Anne W
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Ik heb een treintafel gehad van 320x130cm op wielen. Dat ging prima. De tafel stond op zwenkwielen. Als de wielen verkeerd staan is de tafel lastiger in beweging te krijgen en er komt best kracht op de poten te staan. Vergis je niet in het gewicht van de tafel met hout en gips.
Wel ideaal als je de tafel kunt verrijden om overal bij te kunnen. Maar 200 cm is dan te diep, dan kom je nooit in het midden er goed bij of je moet werken met een mangat.
Benieuwd naar je plannen!
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Hoi,

Citaat van: Chimeara op vrijdag 12 januari 2018, 20:44:46
Is dit haalbaar of een gevalletje, jammer joh?

Dat is mijn eerste reactie. Maar wie ben ik?

Citaat van: Chimeara op vrijdag 12 januari 2018, 20:44:46
Ik ben bang dat er wel een grens is aan hoe groot je een verrijdbare tafel kunt maken. Op een gegeven moment word e.e.a. gewoon te zwaar/ onhandig.
De beoogde afmetingen zijn 2,0m x 5,6m.

De breedte wordt het grote probleem. Je hebt geen armen van een meter lang. Dus je reikt het allemaal net niet. Ondanks dat iedereen hier gaat roepen van 'het kan wel' maar veel mensen komen nooit verder dan het houtwerk. Daarvoor breken ze boel af of komen niet verder. Daarmee hebben ze dus ook geen last van het landschap.

Citaat van: Chimeara op vrijdag 12 januari 2018, 20:44:46
Alvast bedankt voor het delen van jullie overpeinzingen op dit gebied.

Zie ook mijn berichten over de bouw van een nieuwe baan: Uitleg Poggendam en de uitgebreidere overpeizing hier Uitgebreidere overpeininzgenp

Groet Ronald.
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
In principe is technisch alles mogelijk. Eerder komt de vraag, hoe rijkelijk de beurs is gevuld.
Echter er zijn nog een paar opties de moeite van het bestuderen waard, namelijk:
- vanuit de baan gedacht: opklapbaar en ophijsen.
- vanuit het schoonmaken gedacht: wissers op steel

Misschien opent dit weer een deurtje.
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
beste Roger,

wat al hieronder gezegd is zeker waar, een verrijdbare tafel kan alleen maar op een harde vlakke ondergrond.
zorg voor redelijk grote zwenkwielen, wieldiameter minimaal 75 mm.
Ik had destijds ook een paar zwenkwielen met rem gekocht maar dat blijkt later overbodig want door de zwaarte van de baan gaat deze echt niet uit zichzelf rijden.
Hoeveel wielen, meer wielen meer rolweerstand en ja het kost kracht om ze allemaal in dezelfde richting te krijgen.
eenmaal zo dan rijdt zo'n baan best "licht"
minder wielen dan meer aandacht aan de stijfheid zowel horizontaal als vertikaal en meer wielen dan is dit weer gemakkelijker.
zelf gekozen voor 12 wielen bij een afmeting van 475 x 275 cm

gr. Ruud
 
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?

Hoi Roger,

Nog een paar overwegingen;

Ik heb op beide treinkamers geen verrijdbare banen, maar heb gezorgd dat ik toch goed bij de ramen kan en misschien nog belangrijker, ik was de ramen zelf  :D
Onder een raam heb ik de baan zo smal gehouden, dat ik er makkelijk bij kan. Zou je dat breder willen, zou je kunnen zorgen, dat de rails dicht langs de uur loopt en dat je een uitneembaar stuk scenery ervoor maakt.
Voor het wassen ( en soms schilderen van de ramen, leg ik een dun stuk plasticfolie over de baan. Gaat prima.

Bedenk ook, dat wanneer je een zo brede verrijdbare baan maakt, je de baan altijd van de muur moet trekken om aan de muurzijde te kunnen werken.

Als je tempex-bergen met weinig gips gebruikt, hoeft de tafel niet extreem zwaar te worden.

Succes met je keuze  ;)

Grtz Tony
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Hoi Roger,
Mijn treintafel is een L baan met als afmeting 4,5x2,75mtr.
De breedte is 1,20mtr.
Heb deze gebouwd in spantenbouw van 18mm berken multiplex.
Verder is de tafel verdeeld in vakken van 40x40cm.
De spanten zijn 20cm hoog en de tafel heeft 12 poten en allen voorzien van zwenkwielen met rubberen loopvlak.
De houtstroken voor rails en scenery is van 9mm berken multiplex.
Ook ik heb een raam, het verplaatsen gaat gemakkelijk.
Hopelijk heb je iets aan deze info.

Gr.Willy
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Citaat van: Jan22 op vrijdag 12 januari 2018, 21:21:36
Er bestaat ook de mogelijkheid om alleen het deel voor de ramen verrijdbaar te makenOf is dat geen optie?

Dit lijkt me niet erg praktisch.

Citaat van: AlbertG op vrijdag 12 januari 2018, 21:28:45
Mijn baan meet 5.80 x 2.00 meter en staat op wielen.
Klik

Het draagvermogen van het frame is geen probleem, de belasting van de poten bij verplaatsen kan wel voor problemen zorgen. De rolweerstand van de wielen moet overwonnen worden en daardoor ontstaat een zijdelingse kracht op de bevestiging van de poten aan het frame. Dit kun je oplossen door de poten van schoren te voorzien.

Albert.

Een vlakke vloer staat in de planning. Flink project waaraan je werkt! Ziet er goed uit. Het kan dus wel.

Citaat van: Olav op vrijdag 12 januari 2018, 21:48:17
Ik weet niet hoeveel ramen je hebt en hoe hoog, waarom niet een smalle plaat onder het raam afgeschermd door perspex tegen het water?

Het zijn 4 ramen van ongeveer 1x1m. Ongeveer 1,25m van de vloer.

Citaat van: Olav op vrijdag 12 januari 2018, 21:48:17
Ik weet niet hoeveel ramen je hebt en hoe hoog, waarom niet een smalle plaat onder het raam afgeschermd door perspex tegen het water?

Of anders een uitneembaar deel?

Aan zo'n dingen trek ik niet. (ik zie me zelf eerder tegen 500KG tafel duwen dan een goed functionerend uitneembaar deel maken. ;) )

Citaat van: Jongslog op vrijdag 12 januari 2018, 22:49:24
Ik heb een treintafel gehad van 320x130cm op wielen. Dat ging prima. De tafel stond op zwenkwielen. Als de wielen verkeerd staan is de tafel lastiger in beweging te krijgen en er komt best kracht op de poten te staan. Vergis je niet in het gewicht van de tafel met hout en gips.
Wel ideaal als je de tafel kunt verrijden om overal bij te kunnen. Maar 200 cm is dan te diep, dan kom je nooit in het midden er goed bij of je moet werken met een mangat.
Benieuwd naar je plannen!
.

Tijd om te plannen heb ik nog genoeg, Ik hoop wel dat ik die 2m kan overbruggen door goede "steunplaatsen" in te bouwen en het technische deel niet helemaal in het centrum te bouwen, als de scenery eenmaal staat, staat hij.

Citaat van: ronaldk op zaterdag 13 januari 2018, 09:02:46
Hoi,

Dat is mijn eerste reactie. Maar wie ben ik?

Groet Ronald.

Ik heb je overpeinzingen bekeken en mee gewogen. Ook jij bent aan een mooie baan bezig.

Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 13 januari 2018, 09:19:18
In principe is technisch alles mogelijk. Eerder komt de vraag, hoe rijkelijk de beurs is gevuld.
Echter er zijn nog een paar opties de moeite van het bestuderen waard, namelijk:
- vanuit de baan gedacht: opklapbaar en ophijsen.
- vanuit het schoonmaken gedacht: wissers op steel

Misschien opent dit weer een deurtje.

Opklappen, ophijsen? Ik ben bang dat dat hem niet gaat worden. De vloerconstructie is beton uit 1962, systeem word nu niet meer gebruikt maar is gevoeilig voor doorboring.
Wisser op steel geeft volgens mij altijd geknoei met water.

Citaat van: feniks op zaterdag 13 januari 2018, 09:22:15
beste Roger,

wat al hieronder gezegd is zeker waar, een verrijdbare tafel kan alleen maar op een harde vlakke ondergrond.
zorg voor redelijk grote zwenkwielen, wieldiameter minimaal 75 mm.
Ik had destijds ook een paar zwenkwielen met rem gekocht maar dat blijkt later overbodig want door de zwaarte van de baan gaat deze echt niet uit zichzelf rijden.
Hoeveel wielen, meer wielen meer rolweerstand en ja het kost kracht om ze allemaal in dezelfde richting te krijgen.
eenmaal zo dan rijdt zo'n baan best "licht"
minder wielen dan meer aandacht aan de stijfheid zowel horizontaal als vertikaal en meer wielen dan is dit weer gemakkelijker.
zelf gekozen voor 12 wielen bij een afmeting van 475 x 275 cm

gr. Ruud
 

Grote wielen en stijfheid, ik noteer het.

Citaat van: Tony op zaterdag 13 januari 2018, 10:54:11

Hoi Roger,

Nog een paar overwegingen;

Ik heb op beide treinkamers geen verrijdbare banen, maar heb gezorgd dat ik toch goed bij de ramen kan en misschien nog belangrijker, ik was de ramen zelf  :D
Onder een raam heb ik de baan zo smal gehouden, dat ik er makkelijk bij kan. Zou je dat breder willen, zou je kunnen zorgen, dat de rails dicht langs de uur loopt en dat je een uitneembaar stuk scenery ervoor maakt.
Voor het wassen ( en soms schilderen van de ramen, leg ik een dun stuk plasticfolie over de baan. Gaat prima.

Bedenk ook, dat wanneer je een zo brede verrijdbare baan maakt, je de baan altijd van de muur moet trekken om aan de muurzijde te kunnen werken.

Als je tempex-bergen met weinig gips gebruikt, hoeft de tafel niet extreem zwaar te worden.

Succes met je keuze  ;)

Grtz Tony

Tony,

3 van de 4 ramen zitten op een dusdanige locatie dat ik juist daar de baan breder wil hebben.
De baan kan in principe altijd gecentreerd blijven staan maar mochten we een keertje de ruimte nodig hebben kan hij langs de muur. Met de beoogde afmetingen kan ik altijd royaal rondom lopen, iets wat ook niet verkeerd is, lijkt me.

Citaat van: Catje op zaterdag 13 januari 2018, 11:24:54

Hopelijk heb je iets aan deze info.

Gr.Willy


Dank je Willy, ook deze info is nuttig.


Vooralsnog denk ik dat ik het tzt zo ga proberen. Het maken van een plan zal nog even duren, en ik hoop ook alle wensen te kunnen verwezenlijken, zo niet, dan ga ik op basis daarvan kijken wat mijn alternatieven zijn.

Tot zover bedankt mannen!
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Voldoende wielen is altijd goed. Bij mij worden het ongeveer per vierkante meter op elke hoek een poot. De baan wordt in totaal ongeveer 15 bij 8,5 meter op wielen, dus veel poten. Niet alles wordt in het begin dicht, erst alleen, waar de sporen liggen. Het huidige deel is al 14 m bij 60 cm. Dit staat op 24 poten met zwenkwielen. Dit is erg goed te verrijden. Ik heb ook nog een demobaan van 3,5 bij 2,5 meter, waar ook zwenkwielen onder zitten. Ook hier zitten 24 poten onder. Beiden bestaan uit modules van maximaal 150 bij 60 cm.

Groet,
Bert
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Koop vooral niet te kleine wieltjes , die krengen willen niet goed draaien , hoe groter hoe makkelijker ze draaien.
Heb zelf een grote verrijdbare tafel , bij mij nog de moeilijkheid dat het huis achter over staat , weghalen , dus trekken aan de tafel gaat zwaar , maar terug zetten gaat met gemakie...... :D :D :D
Zorg dat je voldoende hoogte aanhoud , zodat je er makkelijk onder kan , en word het beetpakken van je tafel om te verplaatsen ook makkelijker.

Mvg: Alex
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Ook een oplossing i.p.v. zwenkwielen: kogelwielen  :)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Hoi Roger,

Het is door een aantal forumleden al aangehaald maar onderschat vooral niet de kracht die ervoor nodig is om alle zwenkwielen ( en dat worden er een paar) in de juiste rijrichting te krijgen. Als je van links naar rechts bent gereden met de tafel en vervolgens weer terug wilt dan moeten alle wielen eerst in de juiste rijrichting draaien en daar is veel  weerstand (kracht) voor nodig. Als de situatie zich er bij jou dus voor leent om uitsluitend heen en weer te moeten rijden zou ik nooit voor zwenkwielen kiezen. Maar of je met van links naar rechts rijden uit de voeten kunt kan je het beste zelf beoordelen.

groet en succes,
Wim
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
De zwenkwielen kun je ook met een stuk "hulpgereedschap" vast in de goede richting zetten als je de tafel moet verrijden, ramen wassen hoeft toch niet elke dag......

Groet, Anne W
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Die problemen heb je niet met kogelwielen  ;)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Hebben kogelwielen wel ongeveer de zelfde draagkracht? Ze zien er in ieder geval fragieler uit.
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Dient de tafel in alle richtingen verrijdbaar te zijn?
In de meeste gevallen niet.
Dan volstaat b.v. voor- achterwaarts.
En kun je vaste wielen met railgeleiding gebruiken. Zoals bij een schuifwand.
Veel stabielere constructie.
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Hey Roger,

Ik zit met een soortgelijk probleem. Ben uitgekomen op een tafel van 3.50 x 1.50.. Dit heb ik als volgt opgelost : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68673.0
Hoe het straks met gips en al zit nog geen idee.. Ik overweeg nu wel al om iets onder de wielen te gaan leggen om het laminaat te beschermen  ;)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Citaat van: Chimeara op vrijdag 19 januari 2018, 08:34:24
Hebben kogelwielen wel ongeveer de zelfde draagkracht? Ze zien er in ieder geval fragieler uit.

Denk het wel, ik heb ze gezien met draagkrachtig van 7000 kg, ook wel kogel-Otten genoemd.  :)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Citaat van: Olav op vrijdag 19 januari 2018, 21:19:45
Citaat van: Chimeara op vrijdag 19 januari 2018, 08:34:24
Hebben kogelwielen wel ongeveer de zelfde draagkracht? Ze zien er in ieder geval fragieler uit.

Denk het wel, ik heb ze gezien met draagkrachtig van 7000 kg, ook wel kogel-Otten genoemd.  :)

Dan denk ik dat budget ook wel een dingetje gaat zijn. ;)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
CiteerIk overweeg nu wel al om iets onder de wielen te gaan leggen om het laminaat te beschermen 
Als je zwenkwielen met diameter van 75 mm koopt is er niks aan de hand.
Hier al 5 jaar een verrijdbare tafel van 4,75 x 2, 75 m op een laminaatvloer en geen enke probleem.
en ja je moet ff utteren om alle zwenkwielen in dezelfde richting te krijgen maar daarna fluitje van een cent   :)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Moet trouwens kogelpotten zijn. Spellingcontrole iPad  ;)
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Als het geheel te zwaar wordt zou een caravanmover niet een handig hulpmiddel kunnen zijn?   :-) O:-D
Re: Wat zijn zo ongeveer de maximale afmetingen van een verrijdbare treintafel?
Als je in de beweging tijdens het remmen iets opzij duwt zet je de wielen alvast half om.
Starten in tegenovergestelde richting is dan geen probleem meer.

Mvg Robin