Citaat van: Jan22 op vrijdag 12 januari 2018, 21:21:36
Er bestaat ook de mogelijkheid om alleen het deel voor de ramen verrijdbaar te makenOf is dat geen optie?
Dit lijkt me niet erg praktisch.
Citaat van: AlbertG op vrijdag 12 januari 2018, 21:28:45
Mijn baan meet 5.80 x 2.00 meter en staat op wielen.
Klik
Het draagvermogen van het frame is geen probleem, de belasting van de poten bij verplaatsen kan wel voor problemen zorgen. De rolweerstand van de wielen moet overwonnen worden en daardoor ontstaat een zijdelingse kracht op de bevestiging van de poten aan het frame. Dit kun je oplossen door de poten van schoren te voorzien.
Albert.
Een vlakke vloer staat in de planning. Flink project waaraan je werkt! Ziet er goed uit. Het kan dus wel.
Citaat van: Olav op vrijdag 12 januari 2018, 21:48:17
Ik weet niet hoeveel ramen je hebt en hoe hoog, waarom niet een smalle plaat onder het raam afgeschermd door perspex tegen het water?
Het zijn 4 ramen van ongeveer 1x1m. Ongeveer 1,25m van de vloer.
Citaat van: Olav op vrijdag 12 januari 2018, 21:48:17
Ik weet niet hoeveel ramen je hebt en hoe hoog, waarom niet een smalle plaat onder het raam afgeschermd door perspex tegen het water?
Of anders een uitneembaar deel?
Aan zo'n dingen trek ik niet. (ik zie me zelf eerder tegen 500KG tafel duwen dan een goed functionerend uitneembaar deel maken.
)
Citaat van: Jongslog op vrijdag 12 januari 2018, 22:49:24
Ik heb een treintafel gehad van 320x130cm op wielen. Dat ging prima. De tafel stond op zwenkwielen. Als de wielen verkeerd staan is de tafel lastiger in beweging te krijgen en er komt best kracht op de poten te staan. Vergis je niet in het gewicht van de tafel met hout en gips.
Wel ideaal als je de tafel kunt verrijden om overal bij te kunnen. Maar 200 cm is dan te diep, dan kom je nooit in het midden er goed bij of je moet werken met een mangat.
Benieuwd naar je plannen!
.
Tijd om te plannen heb ik nog genoeg, Ik hoop wel dat ik die 2m kan overbruggen door goede "steunplaatsen" in te bouwen en het technische deel niet helemaal in het centrum te bouwen, als de scenery eenmaal staat, staat hij.
Citaat van: ronaldk op zaterdag 13 januari 2018, 09:02:46
Hoi,
Dat is mijn eerste reactie. Maar wie ben ik?
Groet Ronald.
Ik heb je overpeinzingen bekeken en mee gewogen. Ook jij bent aan een mooie baan bezig.
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 13 januari 2018, 09:19:18
In principe is technisch alles mogelijk. Eerder komt de vraag, hoe rijkelijk de beurs is gevuld.
Echter er zijn nog een paar opties de moeite van het bestuderen waard, namelijk:
- vanuit de baan gedacht: opklapbaar en ophijsen.
- vanuit het schoonmaken gedacht: wissers op steel
Misschien opent dit weer een deurtje.
Opklappen, ophijsen? Ik ben bang dat dat hem niet gaat worden. De vloerconstructie is beton uit 1962, systeem word nu niet meer gebruikt maar is gevoeilig voor doorboring.
Wisser op steel geeft volgens mij altijd geknoei met water.
Citaat van: feniks op zaterdag 13 januari 2018, 09:22:15
beste Roger,
wat al hieronder gezegd is zeker waar, een verrijdbare tafel kan alleen maar op een harde vlakke ondergrond.
zorg voor redelijk grote zwenkwielen, wieldiameter minimaal 75 mm.
Ik had destijds ook een paar zwenkwielen met rem gekocht maar dat blijkt later overbodig want door de zwaarte van de baan gaat deze echt niet uit zichzelf rijden.
Hoeveel wielen, meer wielen meer rolweerstand en ja het kost kracht om ze allemaal in dezelfde richting te krijgen.
eenmaal zo dan rijdt zo'n baan best "licht"
minder wielen dan meer aandacht aan de stijfheid zowel horizontaal als vertikaal en meer wielen dan is dit weer gemakkelijker.
zelf gekozen voor 12 wielen bij een afmeting van 475 x 275 cm
gr. Ruud
Grote wielen en stijfheid, ik noteer het.
Citaat van: Tony op zaterdag 13 januari 2018, 10:54:11
Hoi Roger,
Nog een paar overwegingen;
Ik heb op beide treinkamers geen verrijdbare banen, maar heb gezorgd dat ik toch goed bij de ramen kan en misschien nog belangrijker, ik was de ramen zelf
Onder een raam heb ik de baan zo smal gehouden, dat ik er makkelijk bij kan. Zou je dat breder willen, zou je kunnen zorgen, dat de rails dicht langs de uur loopt en dat je een uitneembaar stuk scenery ervoor maakt.
Voor het wassen ( en soms schilderen van de ramen, leg ik een dun stuk plasticfolie over de baan. Gaat prima.
Bedenk ook, dat wanneer je een zo brede verrijdbare baan maakt, je de baan altijd van de muur moet trekken om aan de muurzijde te kunnen werken.
Als je tempex-bergen met weinig gips gebruikt, hoeft de tafel niet extreem zwaar te worden.
Succes met je keuze
Grtz Tony
Tony,
3 van de 4 ramen zitten op een dusdanige locatie dat ik juist daar de baan breder wil hebben.
De baan kan in principe altijd gecentreerd blijven staan maar mochten we een keertje de ruimte nodig hebben kan hij langs de muur. Met de beoogde afmetingen kan ik altijd royaal rondom lopen, iets wat ook niet verkeerd is, lijkt me.
Citaat van: Catje op zaterdag 13 januari 2018, 11:24:54
Hopelijk heb je iets aan deze info.
Gr.Willy
Dank je Willy, ook deze info is nuttig.
Vooralsnog denk ik dat ik het tzt zo ga proberen. Het maken van een plan zal nog even duren, en ik hoop ook alle wensen te kunnen verwezenlijken, zo niet, dan ga ik op basis daarvan kijken wat mijn alternatieven zijn.
Tot zover bedankt mannen!