Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ervaringen met Rampino decoders

Gestart door RoelofS maandag 15 januari 2018, 11:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met Rampino decoders
Hallo,
ik ben maar met een nieuwe topic gestart; het gaat niet meer over remsecties..
Ik heb, op suggestive van een van de deelnemers hier, 5 Rampino decoders aangeschaft, om uit te proberen of die een "goedkoop"
alternatief zouden kunnen zijn voor de vervanging van de vele tientallen oude decoders die ik nog in bedrijf heb ( en die alleen MM1 verstaan). 
Mijn ervaringen tot dusver zijn, helaas, bedroevend.
Allereerst de positieve punten: volgens afspraak, op tijd geleverd - 5 stuks voor 73 Euro, incl verzending.
Ze zijn mooi klein, passen overal; handleiding duidelijk, geen problemen met montage of programmeren met de IB via DCC bytewise programming.
Op mijn proefstukje rails deden ze het in eerste instantie alle 5 naar behoren.
Ik heb omgebouwd :  3069 (SFCM met HAMO-magneet)
                                3107
                                 
De eerste teleurstelling deed zich voor toen een van
Re: Ervaringen met Rampino decoders
Ben den Hollander
gast

Re: Ervaringen met Rampino decoders
Citaat van: RoelofS op maandag 15 januari 2018, 11:46:47

Mijn ervaringen tot dusver zijn, helaas, bedroevend.


Maar dat wisten wij lang geleden al....... : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=38472.0

Gr, Ben.
Re: Ervaringen met Rampino decoders
 (foutje... sorry, nieuwe poging)
Hallo,
ik ben maar met een nieuwe topic gestart; het gaat niet meer over remsecties..
Ik heb, op suggestie van een van de deelnemers hier, 5 Rampino decoders ("Loco-2") aangeschaft, om uit te proberen of die een "goedkoop"
alternatief zouden kunnen zijn voor de vervanging van de vele tientallen oude decoders die ik nog in bedrijf heb ( en die alleen MM1 verstaan). 
Mijn ervaringen tot dusver zijn, helaas, bedroevend.
Allereerst de positieve punten: volgens afspraak, op tijd geleverd - 5 stuks voor 73 Euro, incl verzending.
Ze zijn mooi klein, passen overal; handleiding duidelijk, geen problemen met montage of programmeren met de IB via DCC bytewise programming.
Op mijn proefstukje rails deden ze het in eerste instantie alle 5 naar behoren, op DCC en MM2
Ik heb omgebouwd :  3069 (SFCM met HAMO-magneet)
                                 3107 (DCM met 5*/60941)
                                 3126 (speciaal-DC-motor)
                                 2*3055 (LFCM met 5*/60944)     
  Dus van alles wat...                         
De eerste teleurstelling deed zich voor toen een van de 3055's ( vrijwel onmiddellijk na montage, op mijn een meter proef/programmeerrail) nog maar een kant op wilde rijden. Na enkele minuten nadenken, uitproberen, omschakelen, lichten aan- en uit enz. zag ik een klein rookpluimpje en sloeg de IB op "kortsluiting" - RIP een decoder
  De resterende loks gingen vervolgens naar zolder om op de echte baan proef te rijden. Ze vielen allen regelmatig stil, om onduidelijke redenen; de 3069 nog het meest. Omdat ik nog geen elco's als "Stutzcondensator" had gesoldeerd, hen ik dat alsnog gedaan om te zien of dat hielp. Dat was dus niet het geval!!

Verder proefrijden leidde ertoe dat twee loks er gewoon mee ophielden; de lichten doen het nog wel, ze schakelen vooruit en achteruit, maar rijden .. ho maar! Ik hiervoor nog geen diagnose...
Bij de 3107 heb ik inmiddels vast kunnen stellen dat daar waarschijnlijk de overbelastingsbeveiliging aanslaat : als ik "langzaam"  rij  (<7 op de schaal van 1-14) blijft hij rijden; bij hogere snelheden valt hij regelmatig  stil, om dan na enkel tientallen seconden weer te beginnen.
Het positieve is : hij rijdt nog, de decoder is nog heel....

Kortom, enkele frustrerende dagen. Heb ik het gewoon slecht getroffen ? Zijn er mensen met betere ervaringen ?
( ik ben zeker geen amateur in het ombouwen, heb er al meer dan honderd gedaan, met verschillende M-decoders, Tams, ESU, Uhlenbrock enz.. zonder problemen)
Ik hierover nog geen contact gehad met de leverancier, maar ga dat misschien toch maar eens doen..

m.vr.gr.
RoelofS