Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tips en info voor aanleggen baan

Gestart door NS1617 vrijdag 12 januari 2018, 13:52:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tips en info voor aanleggen baan
Zoals in de voorsteltopic aangegeven ben ik in het bezit gekomen van Märklin H0 spullen en ik ga hier een mooie baan van proberen te bouwen.
Ik heb wat hulp nodig voor de volgende vragen:

- Het is een wisselstroombaan met M-rails, en ik wil graag meerdere treinen tegelijk laten rijden; hoe pak ik dit aan?
- Hoe krijg ik het ingeregeld dat de ene train bij een sein stopt en dat er op dat moment ergens anders een trein gaat rijden?

Dan kan ik dit tijdens het ontwerpen van de baan even meenemen gelijk. Thanks alvast!
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
De eerste tegenvraag die bij mij opkomt is: wil je analoog of digitaal gaan rijden.

Analoog: werken met schakelrails (en eventueel contact rails)
Digitaal: werken met stroomdetectie (vanwege m-rails)

Ik ben overgestapt van analoog naar digitaal met m-rails.

Link naar mijn analoge baan met overstap naar digitaal
Link naar mijn digitale baan (in opbouw)
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
CiteerEn ja, wat is het allemaal dan. Het betreft de oude Märklin H0 m-rails met daarbij de E-loc 1139 met 4 blauwe rijtuigen, de E-loc 1212 met 4 gele rijtuigen, de Motorpost 3389 met 1 Roco postwagon, en wat ik net zelf er nog bij heb gekocht is de E-loc 1657 met een drietal kalksteenwagens.

Kaleb heeft wel een beetje gelijk: analoog of digitaal? In beide gevallen kun je met meerdere treinen rijden.
Maar de aanpak verschilt nogal. Analoog zul je het aantal trafo's moeten tellen en het aantal schakelrails.
En als dat aantal ontoereikend is, wordt het tijd om te gaan sparen. En dat is voor veel mensen het moment om een overstap naar digitaal te overwegen. Grove indicatie: 4 schakelrails kosten een tientje, een oude 30 VA trafo een tientje, en een sein heb je zo rond de 12 euri, 2e hands zonder doosje.
Als je in plaats van seinen elektronisch bistabiele relais koopt, ben je per stuk circa 3 euro kwijt plus met wat relais bij elkaar een gelijkrichter en een 2.54-gaatjes-printplaat met wat soldeerspul. Die schakelrails en trafo, aan die kosten ontkom je niet, analoog tenminste. Mocht je ze nodig hebben? Klik hier.

Analoog geldt het volgende verbruik:
Bron: overzicht gemaakt van analoge verbruikers:

10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Daarmee reken je uit hoeveel trafo-vermogen je analoog moet hebben.
Digitaal ligt dat heel anders, en kun je niet dezelfde trafo's gebruiken.

Met analoog kan veel, zie Deborah's baan, dat is een baan met heel veel trafo's, en heel veel treinen. Met digitaal kan ook heel veel.

Een veel gebruikte truc om analoog met meerdere treinen te rijden is de inzet van meerdere stroomkringen (of rijbanen), met voor elke stroomkring een trafo. Ook kan de bovenleiding op een andere trafo dan de pukkeltjes.
Voorbeeld foto (bron):


Digitaal wordt het gebruik van bovenleiding vaak afgeraden, en gebruik je een aparte booster voor een aparte stroomkring.

Blokgestuurd rijden, dat kan analoog b.v. met voorbeeldschema van Roel:


Blokgestuurd rijden kan ook digitaal, b.v. met pc-software zoals Koploper, iTrain, TrainController, ....
Andere aanpak, andere melders.

Over schakelrails is veel te lezen op het forum:

Analoog is de schakelrail een handig middel, digitaal is het een ramp.

De keus welke kant je op wilt gaan, is aan jou: Analoog? Digitaal?

De vraag is: beïnvloedt die keuze jouw baanontwerp?
Geen idee.

Anders gesteld: kun je digitaal banen ontwerpen die je analoog niet zult ontwerpen?
Antwoord: ja zeker: de complexiteit van wat je gecombineerd wilt kunnen schakelen, bepaalt je strategie.
Als dat geheel erg complex is, zul je zo'n baan analoog anders ontwerpen waardoor zo'n situatie vermeden wordt, en er simpeler te schakelen is. Waar denk ik dan aan: meerdere engelsmannen (~kruiswissels) in wisselstraten, kopsporen en alternatieve rijwegen.

Citaat van: NS1617 op vrijdag 12 januari 2018, 13:52:46
- Hoe krijg ik het ingeregeld dat de ene train bij een sein stopt en dat er op dat moment ergens anders een trein gaat rijden?
Ik neem aan dat je vader ook seinen had. Zo ja, dan zijn dat vrijwel zeker de "oude" seinen, zoals
7039, 7040, 7041, en 7188.

Zoals je in de wiki kunt lezen, kun je met een trein bij zo'n sein stoppen, en je kunt dat sein met een schakelrail op rood of groen zetten. Als er op het moment dat er een trein bij een sein aankomt (en zal stoppen), een andere ergens anders moet vertrekken, kun je analoog minimaal 2 verschillende dingen doen:

1. een schakelrails, gelegen pal voor de stopplaats van het sein, laat de andere trein vertrekken
   (gesteld dat die trein stilstaat in de stopplaats van een ander sein of relais)
2. idem, maar dan alleen als dit sein rood is, en dat vergt dan een hulprelais naast het sein

Bedenk wel dat een Märklin-sein uit deze series de keus heeft tussen rijspanning aan/uit bij een sein.
En uit betekent dan geen rijspanning, dus ook geen rijlampjes aan.
Digitaal ligt dat anders: de rijspanning valt niet weg als de loc opdracht krijgt om te stoppen bij een sein. De lampjes van de loc blijven gewoon aan. Betekent ook dat deze "oude" seinen digitaal niet optimaal wenselijk  bruikbaar zijn.

Hoe je dat verder digitaal doet, moet je mij niet vragen. Dat valt buiten mijn interesse.
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Hoi Henk & Jan Willem, digitaal is natuurlijk de mooiste variant, tenminste, dat lijkt me, maar alle locs ombouwen zal nog wel een dingetje zijn.

Ik denk dat ik het gewoon bij het originele hou en analoog ga rijden. Eerst alles maar eens lekker rijden en werkend hebben.

Schakelrails, seinen en travo's zullen het dan gaan worden. Wat ik daarvan heb weet ik niet, ik hoop dit weekend alles uit de dozen te halen om te kijken. Hoe sluit ik deze schakelrails aan in combinatie met de seinen mannen?

Groet, Serge
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Interessant, dit alles. Het is voor mij als vanzelfsprekend om naar digitaal te gaan. Verdorie. Lees ik dit weer. Is ook leuk... met die schakelrails en meerdere trafo?s. Mijn baan (Sint Petrusburg) leent zich er voor. Ik kom nog een keer bij je terug, Jan22!

Petrus
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
@Serge,
wat denk je er van om eens in onze wiki te kijken. Daar vind je veel antwoorden op jouw vragen.

John
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Citaat van: NS1617 op vrijdag 12 januari 2018, 21:31:01
Hoi Henk & Jan Willem, digitaal is natuurlijk de mooiste variant, tenminste, dat lijkt me, maar alle locs ombouwen zal nog wel een dingetje zijn.

Ik denk dat ik het gewoon bij het originele hou en analoog ga rijden. Eerst alles maar eens lekker rijden en werkend hebben.
Voor locs ombouwen is de wiki ook heel handig, met name de simpele manier met alleen maar een ESU permanent magneet en een decoder, en dat opent dan wijde perspectieven op de te kiezen loc-decoder, en de wensen die jij hebt om b.v te pendelen of juist niet.

Ik ben die weg (nog steeds) niet opgegaan. Want ik vind het analoog puzzelen juist zo leuk.  :D

Maar er is een gevaar bij het "eerst maar eens lekker rijden". Dat probeerde ik zo objectief mogelijk aan te geven: origineel Märklin analoog rijden staat bijna gelijk aan het gebruiken van schakelrails en (bistabiele) relais. En beide zaken verdragen zich slecht met een digitale insteek. Dus de grootste investering die je nu maakt door de zaak analoog aan de praat te krijgen, is weggegooid geld als je later alsnog digitaal wil gaan.

Ik ben het met je eens: kijk wat er in die dozen zit, en laat dat bepalen wat je gaat doen, tenzij geld geen rol speelt.

Vandaag en morgen is er een beurs in Rijswijk. En volgende week is er een beurs in Houten. Zie onze forum agenda (dank trouwens voor het bijhouden van deze service) op Model/grootspoor Kalender.
Op beide beurzen staat een handelaar (Maarten Märklin) die juist op het gebied van metaalrails goede koopjes heeft, maar blijf kritisch, ook bij hem zijn sommige zaken koopjes en andere juist niet. Zijn koopjes zitten in grabbelkratten, dat zijn dus zaken zonder doosjes.

Het 3rail forum en de 3rail wiki staat vol met nuttige zaken, maar je moet het wel kunnen vinden en ook willen lezen als je er klaar voor bent.
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Citaat van: NS1617 op vrijdag 12 januari 2018, 13:52:46
Zoals in de voorsteltopic aangegeven ben ik in het bezit gekomen van Märklin H0 spullen en ik ga hier een mooie baan van proberen te bouwen.
Ik heb wat hulp nodig voor de volgende vragen:

- Het is een wisselstroombaan met M-rails, en ik wil graag meerdere treinen tegelijk laten rijden; hoe pak ik dit aan?
- Hoe krijg ik het ingeregeld dat de ene train bij een sein stopt en dat er op dat moment ergens anders een trein gaat rijden?

Dan kan ik dit tijdens het ontwerpen van de baan even meenemen gelijk. Thanks alvast!

Analoog, digitaal of een combinatie van beide? Zie vaak beginners met oude spullen kiezen voor analoog, zodat de kosten in het begin lager zijn. Maar wat zou je eigenlijk het liefst willen afgezien van de opstartkosten?

Ik denk dat er dus best veel starters analoog gaan beginnen maar stiekem liever een digitale baan zouden willen hebben. Als dat zo is zou ik dan toch de keuze maken voor een digitale baan. Ik ga ervan uit dat de baan een meer jaren project wordt, dus kun je ook de kosten spreiden over meerdere jaren.

Heb zelf ook voor deze keuze gestaan toen ik het oude materiaal van mijn vader over nam.
Heb alle m-rail ed verkocht en van dat geld C en k rails terug gekocht. Daarbij een tweedehands startset met een mobile station2. Zo kon ik alvast digitaal gaan rijden en voor een paar tientjes een analoge loc omgebouwd naar digitaal.
Later een interface (CC-Schnitte) aangeschaft zodat er een pc gebruikt kon gaan worden. Weer een tijdje later een interface (RoSoft) voor de terugmelding aangeschaft en je hebt dan eigenlijk al de mogelijkheid om een pc gestuurde baan te maken.

Denk dat als ik met een analoge baan was gestart dat ik achteraf veel spijt zou hebben gehad.

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden?  ;)
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Ik rij ook met m rail eerst analoog maar ben overgestapt op digitaal.
Natuurlijk moet je dan wel wat investeringen doen om naar digitaal te gaan maar dit kan je bij wiki allemaal lezen of gewoon Google.
Heel veel mensen zullen je aanraden  om de oude m rail weg te doen waarom omdat het oud is niet meer van deze tijd maakt veel lawaai ziet er niet uit en nog meer van die onzin.
M rail kan heel goed met digitaal daarbij spot goedkoop,wissels werken beter dan die van c rail ( vele klagen hierover) c,k rail is veel duurder dan kan je met de goedkope m rail geld uitsparen en sparen voor een digitale loc of controle en die hoeft ook niet nieuw te zijn.
Dus je kan het zo duur en goedkoop maken zoals je zelf wilt,maar lees en kijk eerst even rond.
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Digitaal zal best voordelen hebben maar persoonlijk vind ik "het oude" veel meer hebben. Een paar trafo's en ouderwetse schakelkastjes op een rij en maar drukken en draaien  :)
Dus analoog blijft het lekker.

Uiteraard heb ik al op het wiki gedeelte gekeken maar moet mijn weg er nog wel vinden. Dus misschien dat er iemand op voorhand iets kan uitleggen over de plaatsbepaling van schakelrails, seinen, en het belangrijkste, hoe aansluiten om de een trein te laten stoppen en een andere daarmee te laten rijden?

Re: Tips en info voor aanleggen baan
Mogelijk is het kopen van een 'ouderwets' boek met baanbesturing wel iets? Ik heb nog wel iets in de aanbieding dat je goedkoop mag overnemen ;) Leuk voor de beginnende modelspoorder. Stuur maar een PB.

Groet Ronald.
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Citaat van: ronaldk op zondag 14 januari 2018, 08:24:58
Stuur maar een PB.

Groet Ronald.

Is gedaan!
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tips en info voor aanleggen baan
Je zou eens een paar bestandjes kunnen downloaden
Märklin heeft in het verleden tal van boeken uitgegeven, in vele talen, maar de Nederlandstalige zijn vaak niet meer te vinden.  Dit handboek meldt veel over schakelingen.

Gleisanlagen in M-rails is een oudje. Zoals de titel aangeeft Duitstalig. Er staan genoeg plaatjes in om wat mee te kunnen. Dit werkje geeft niet alleen maar bouwplannen, maar ook schakelingen en waar die moeten zitten. Dus voor de plaatsbepaling van schakelrails heb je er al heel wat aan.

Veel van dit soort handleidingen vallen nog steeds onder copyright protectie, en er is dus online meestal alleen tegen betaling (2ehands) aan te komen. Moet je wel weten dat ze (hebben) bestaan.