CiteerEn ja, wat is het allemaal dan. Het betreft de oude Märklin H0 m-rails met daarbij de E-loc 1139 met 4 blauwe rijtuigen, de E-loc 1212 met 4 gele rijtuigen, de Motorpost 3389 met 1 Roco postwagon, en wat ik net zelf er nog bij heb gekocht is de E-loc 1657 met een drietal kalksteenwagens.
Kaleb heeft wel een beetje gelijk: analoog of digitaal? In beide gevallen kun je met meerdere treinen rijden.
Maar de aanpak verschilt nogal. Analoog zul je het aantal trafo's moeten tellen en het aantal schakelrails.
En als dat aantal ontoereikend is, wordt het tijd om te gaan sparen. En dat is voor veel mensen het moment om een overstap naar digitaal te overwegen. Grove indicatie: 4 schakelrails kosten een tientje, een oude 30 VA trafo een tientje, en een sein heb je zo rond de 12 euri, 2e hands zonder doosje.
Als je in plaats van seinen elektronisch bistabiele relais koopt, ben je per stuk circa 3 euro kwijt plus met wat relais bij elkaar een gelijkrichter en een 2.54-gaatjes-printplaat met wat soldeerspul. Die schakelrails en trafo, aan die kosten ontkom je niet, analoog tenminste. Mocht je ze nodig hebben?
Klik hier.
Analoog geldt het volgende verbruik:
Bron:
overzicht gemaakt van analoge verbruikers:
10,0 VA Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
5,0 VA Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
3,0 VA Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
4,5 VA Verlichte wagen met 3 lampjes
1,5 VA Huisverlichting per lampje
8,0 VA Wisselaandrijving tijdens schakelen
1,5 VA Wisselverlichting M-rail
1,5 VA Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
8,0 VA Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)
Daarmee reken je uit hoeveel trafo-vermogen je analoog moet hebben.
Digitaal ligt dat heel anders, en kun je niet dezelfde trafo's gebruiken.
Met analoog kan veel, zie
Deborah's baan, dat is een baan met heel veel trafo's, en heel veel treinen. Met digitaal kan ook heel veel.
Een veel gebruikte truc om analoog met meerdere treinen te rijden is de inzet van meerdere stroomkringen (of rijbanen), met voor elke stroomkring een trafo. Ook kan de bovenleiding op een andere trafo dan de pukkeltjes.
Voorbeeld foto (
bron):
Digitaal wordt het gebruik van bovenleiding vaak afgeraden, en gebruik je een aparte booster voor een aparte stroomkring.
Blokgestuurd rijden, dat kan analoog b.v. met voorbeeldschema van
Roel:
Blokgestuurd rijden kan ook digitaal, b.v. met pc-software zoals Koploper, iTrain, TrainController, ....
Andere aanpak, andere melders.
Over
schakelrails is veel te lezen op het forum:
Analoog is de
schakelrail een handig middel, digitaal is het een ramp.
De keus welke kant je op wilt gaan, is aan jou: Analoog? Digitaal?
De vraag is: beïnvloedt die keuze jouw baanontwerp?
Geen idee.
Anders gesteld: kun je digitaal banen ontwerpen die je analoog niet zult ontwerpen?
Antwoord: ja zeker: de complexiteit van wat je gecombineerd wilt kunnen schakelen, bepaalt je strategie.
Als dat geheel erg complex is, zul je zo'n baan analoog anders ontwerpen waardoor zo'n situatie vermeden wordt, en er simpeler te schakelen is. Waar denk ik dan aan: meerdere engelsmannen (~kruiswissels) in wisselstraten, kopsporen en alternatieve rijwegen.
Citaat van: NS1617 op vrijdag 12 januari 2018, 13:52:46
- Hoe krijg ik het ingeregeld dat de ene train bij een sein stopt en dat er op dat moment ergens anders een trein gaat rijden?
Ik neem aan dat je vader ook seinen had. Zo ja, dan zijn dat vrijwel zeker de "oude" seinen, zoals
7039,
7040,
7041, en
7188.
Zoals je in de wiki kunt lezen, kun je met een trein bij zo'n sein stoppen, en je kunt dat sein met een schakelrail op rood of groen zetten. Als er op het moment dat er een trein bij een sein aankomt (en zal stoppen), een andere ergens anders moet vertrekken, kun je analoog minimaal 2 verschillende dingen doen:
1. een schakelrails, gelegen pal voor de stopplaats van het sein, laat de andere trein vertrekken
(gesteld dat die trein stilstaat in de stopplaats van een ander sein of relais)
2. idem, maar dan alleen als dit sein rood is, en dat vergt dan een hulprelais naast het sein
Bedenk wel dat een Märklin-sein uit deze series de keus heeft tussen rijspanning aan/uit bij een sein.
En uit betekent dan geen rijspanning, dus ook geen rijlampjes aan.
Digitaal ligt dat anders: de rijspanning valt niet weg als de loc opdracht krijgt om te stoppen bij een sein. De lampjes van de loc blijven gewoon aan. Betekent ook dat deze "oude" seinen digitaal niet optimaal wenselijk bruikbaar zijn.
Hoe je dat verder digitaal doet, moet je mij niet vragen. Dat valt buiten mijn interesse.