Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

overweg 7192

Gestart door soj woensdag 17 januari 2018, 18:07:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
overweg 7192
Lid sinds: 2017

offline
overweg 7192
Goedenavond allemaal.

Ik heb een spoorovergang (7192) m rail. Nu wil ik dat de spoorbomen eerder open gaan en later sluiten. Er zit nu contact rail 5107 aan , maar ik heb ook rail 5106 . Kan ik deze gebruiken om de spoorbomen eerder te openen en later te laten sluiten. Of is er nog een andere oplossing.

groeten soj (jos)
Re: overweg 7192
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: overweg 7192
Re: overweg 7192
Lid sinds: 2017

offline
Re: overweg 7192
Super bedankt voor de snelle reactie . Hier kan ik wat mee :thumbup: :thumbup:

Gr Soj (Jos)
Re: overweg 7192
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: overweg 7192
Citaat van: soj op woensdag 17 januari 2018, 18:07:14
Er zit nu contact rail 5107 aan , maar ik heb ook rail 5106 . Kan ik deze gebruiken om de spoorbomen eerder te openen en later te laten sluiten.
Fijn dat jij al geholpen bent met dit antwoord. De handleiding heeft antwoord op jouw basisvraag: nee, dat kan niet met 5106.

Ik heb jaren zo'n overweg gehad, en was er om meerdere redenen steeds minder blij met de aanpak, zoals uitgelegd staat in de handleiding.

Wat de handleiding niet vertelt, kun je zien als je de 5107 en 5106 ondersteboven legt, en de onderkant vergelijkt. Je ziet dan dat de contactrails een zwarte strip heeft en de standaard rails (5106) niet.
De contactrails werkt op basis van massadetectie: de twee spoorstaven zijn gescheiden, en de geleidende wielassen maken contact op de contactrails tussen massa en de gele draad die aan de overweg zit.
Bij de standaardrails 5106 zijn de spoorstaven niet geïsoleerd van het railbed, en dus kun je er niets mee detecteren. Er is dan altijd massa, ook als er geen trein is.

Wat de handleiding niet vertelt, is dat dit contact minder zeker is dan het contact van de sleper.
Als je de overweg gebruikt dan ruist en knettert het, en als je pech hebt bewegen de spoorbomen een beetje op en neer tijdens het rijden over de contactrails. Wat deze aanpak mist (maar dat kan niet omdat de overweg is aangesloten op de rijtrafo, en wisselstroom gebruikt) is een afvlak condensator die ervoor zorgt dat dicht ook echt dicht is (en open echt open).

Als je pech hebt, dan  zie je de lampjes van de locomotief minder fel schijnen als de trein op de contactrails rijdt. Kennelijk verbruikt zo'n overweg op deze manier nogal wat trafo vermogen.
Er rijdt in je trein een Lima-wagon mee op de rails met DC-wielstellen: en hop: de bomen gaan ineens open!  Natuurlijk kun je de DC-wielstellen door AC-wielstellen. Dan heb je dat niet.

Voor mij pleitte dat al met al ervoor om zo'n overweg toch wat anders te gebruiken dan Márklin in deze 7192-handleiding voorstelt.

Het voordeel van deze overwegtechniek is de simpelheid. Zolang massa gedetecteerd wordt, zijn de bomen dicht (monostabiel met een duur woord). Dus ongeacht het aantal sporen dat de overweg kruist, zolang een trein zich op contactrails bevindt, wordt massa gedetecteerd. Je hebt dan wel een of meerdere uitbreiding sets nodig. En die waren in mijn jeugd al pittig aan de prijs.

Om je op een idee te brengen:Blokbeveiligingsprint

Er zijn twee verschillende manieren om het aan te pakken:
a. monostabiel (met een monostabiel relais) met b.v. 5107 uit railset 5167
b. bistabiel (met een of meer bistabiele relais) met meerdere schakelrails (5146, 5147 of 5213)

Monostabiel met condensator heeft als voordeel dat dicht ook echt dicht is (de condensaor onderdrukt het onzekere railcontact) , maar je moet een gelijkrichter gebruiken, en bij voorkeur een tweede trafo.

Bistabiel heeft het voordeel dat dicht ook echt dicht is, maar met als nadeel dat je moet ondervangen dat een eerste trein de bomen al open gooit als er nog een trein passeert. Er bestaat een schema van Viessmann voor dit soort schakelingen.