Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

k83

Gestart door kempke donderdag 11 januari 2018, 09:59:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
k83
Lid sinds: 2016

offline
k83
hallo treinliefhebbers,
mijn baan moet worden aangepast en nu twijfel ik heel erg of de marklin k83 decorder steeds per booster, dus per kring moet aansluiten en dat aan de k83 alleen magneetartikel mogen die in die ring zijn opgenomen. is dat waar of hoef je daar geen rekening mee te houden. aub help me uit de droom.
Re: k83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k83
Nee hoor, er is geen enkele reden om de K83's per sectie aan te sluiten.

Groet, Anne W
Re: k83
Lid sinds: 2016

offline
Re: k83
Het kan nog wel een idee zijn alle k83 decoders met een aparte booster met trafo aan te sturen, los van de (digitale) rijstroom. Dan beïnvloeden eventuele storingen die de rijdende treinen veroorzaken, de wisselaansturing niet of veel minder. En je baanstroom blijft stabiel; schakelende wissels trekken immers ook stroom.

Groet,

Peter
Re: k83
Lid sinds: 2016

offline
Re: k83
geweldig bedankt voor jullie snelle reactie, ik ga weer lekker verder.
Kempke
Re: k83
Lid sinds: 2017

offline
Re: k83
K83 decoders enkel aansluiten op een afzonderlijke trafo is al voldoende om het verbruiken van digitale stroom door schakelende wissels te voorkomen.
Een afzonderlijke booster kan overwogen wanneer ettelijke wissels (beter: magneetartikelen) geschakeld moeten worden. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken baan lijkt me dat wat overdreven.

Cees
Re: k83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k83
Beste Cees,

Als je de K83, naast de digitale spanning, van een aparte hulpspanning wil voorzien dan moet je de print wat verbouwen, een oplossing met een aparte booster is dan ook een goede, maar wat duurdere, oplossing.

Groet, Anne W
Re: k83
Lid sinds: 2017

offline
Re: k83
Beste Anne,

Er zijn genoeg K83 decoders verkrijgbaar waarbij een ingreep niet nodig is; die hebben een een specifieke aansluiting voor een externe hulpspanning (o.a. Viessmann, IEK, Rosoft, LTD)
De ingreep bij decoders van Märklin stelt niets voor: twee halen met een hobbyzaagje op de aangewezen plek van het printplaatje en klaar is ....

Groeten
Cees
Re: k83
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: k83
 @citaat

Beste Cees,

Ook twee halen met een zaagje is een ingreep.....

Groet, Anne W