Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains

Gestart door PaulC woensdag 10 januari 2018, 17:10:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Hallo,
Vorige keer op de beurs houten, vond ik een set van 5 M6 dubbeldekwagens van Classix-trains van NMBS met wisselstroom wielen.
Ik vond dit een realitisch model en goed afgewerkt.
Ze hebben een tijdje in de vitrinekast gestaan, gisteren gingen ze naar mij baan dewelke is samengesteld uit K-rails.
Op het rechte stuk geen probleem, maar de eerste wissel die ze tegen kwamen zelf in de stand rechtdoor ontsporen ze, bij het afdraaien is het nog erger. Ik heb een proefbaantje van M-rails samengesteld maar het resultaat is hetzelfde.
Heeft iemand van jullie ervaring hoe ik dat probleem kan verhelpen?
De afmeting van het wiel 11mm, de flens 12,9 mm totale lengte van de as 24,7mm, een willen keurig Marklin wiel 10,5mm, flens 13,2mm, lengte van de as 24,3mm.
Eerst dacht ik dat de wagens niet zwaar genoeg waren, een beetje aanduwen aan de wissel, maar het geeft het zelfde resultaat.
Binnenkort is er weer een beurs en dacht misschien nieuwe wielen aan te schaffen, maar dan heb ik wel een nieuwe wiel maat nodig of een stoknummer.
Ik hoor het wel langs deze weg en alvast bedankt.
Groetjes
Paulc
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Beste Paul,

Wat is de horizontale maat tussen de binnenkant van de wielen, moet niet meer als 14 mm zijn.

Groet, Anne W
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
 @citaat Anne bedoelt: De afstand tussen de flenzen.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Hoi Paul,

Over de Classix M6 rijtuigen zijn al boeken geschreven en niet allemaal op de goeie manier...

Belangrijk is al mee te geven welke set je hebt, want er zijn over de jaren verschillende aanpassingen gebeurd aan deze stellen omdat ze langs alle kanten van de baan kletsen.

Maar in de latere versies zitten starre koppelingen, en duidelijke "instructies uit te voeren wanneer gebruikt voor rijden op de modelbaan", alsof ze er eigenlijk niet voor dienen 8o

Voor zover ik het mij herinner moeten de bogies 180° omgedraaid worden, de starre koppelingen gemonteerd, en een V-vormig stuk worden weg gevijld.
Ik heb enkele van deze set liggen, nog nooit open geweest. Ik zal eens kijken of ik dat boekje heb waar dat instaat...

Het heeft in alle geval, als er aan uw set niks is aangepast, niets met de wielen te maken.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
hallo, bedankt voor jullie reactie.
Antwoordt op de eerste vraag, ik heb de afstand  zojuist nagemeten en is 14mm tussen de flensen.
Ik zal u de nr geven van de set ik heb gevonden te houten nl 6107-1 tot 5, (Luxemburg) helaas zat er geen handleiding bij;
Ik weet niet of je de handleiding kunt inscannen, het zou me misschien verder helpen.
groetjes
Paulc
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Bij enkele van mijn classix M6 rijtuigen haperden de bovenzijde van de bogies aan de rijtuigkast. Ik heb er van enkele de uitstekende stukjes een beetje afgevijld, niet veel, maar voldoende om toe te laten dat de bogies voldoende kunnen uitzwenken in de bochten. Ik kijk even voor een foto of detail.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains


Hierbij een foto van een bogie. Het platte deeltje rechts in het midden tussen de wielen werd aan beide zijden bovenaan voorzichtig een stukje afgevijld. Hierdoor konden de bogies verder uitzwenken zonder te haperen of tegen gehouden te worden door de rijtuigkast.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
 
hallo,
Bedankt voor de foto, ik heb bij een rijtuig de bougie afgenomen en de beschreven stukjes afgevijld, even getest op M- rails, de koppeling tussen de rijtuigen zijn van Roco en die raken de rails of de puntjes van de wissel denk ik ( de onderkant het boogje), want als ik ze lichtjes ophef is het beter dan voorheen. Ik zal is opzoek moeten naar Fleiscmann koppelingen?
Misschien kunnen de problemen op deze manier opgelost raken.
Groetjes
Paulc
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Citaat van: PaulC op zondag 14 januari 2018, 16:05:00
  de koppeling tussen de rijtuigen zijn van Roco en die raken de rails of de puntjes van de wissel denk ik ( de onderkant het boogje), want als ik ze lichtjes ophef is het beter dan voorheen. Ik zal is opzoek moeten naar Fleiscmann koppelingen?


Van de winkelier heb ik het advies gekregen met de tang een klein stukje van de beugel af te knippen zodat het naar beneden hangende stukje de puntcontacten bij wissels niet meer raakt.
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: problemen , tomet dubbeldekwagens van Classix-trains
mss eens denken aan piko 46052 koppelingen dan.