Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

koploper

Gestart door opawim dinsdag 09 januari 2018, 15:42:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper
Lid sinds: 2009

offline
koploper
Hallo.
Ik rij marklin digitaal c rails, maar nu wil ik graag over gaan naar rijden via PC.
Nu dacht ik koploper , maar waar begin ik met koploper te downloaden.
Wil graag  de koploper voor beginners hebben. En dan weer verder.
Wie kan mij even helpen.
Hoor graag. 
Re: koploper
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: koploper
Linkje naar Koploper

Mijn advies: download ook de handleiding en in het begin VEEEEEL lezen.
Re: koploper
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: koploper
Meld je ook aan op het Koploper forum, daar kan je ook je beginnersvragen kwijt.
Tip voordat je een vraag stelt zoek dan eerst in de help of op het Koploper forum of daar het antwoord kan vinden.

Gr. Koos
Re: koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper
Hoi. Kaleb
de handleiding heb ik al , maar waar begint koploper via jou link kom ik op 9.3
ik wil graag vanaf het begin . of doe ik iets verkeerd.

Dank je wel Koos. ga ik ook zeker doen.
Re: koploper
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: koploper
dat is de laatste release van de software
Re: koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper
hoi,

Citaat van: opawim op dinsdag 09 januari 2018, 15:42:11
Ik rij marklin digitaal c rails, maar nu wil ik graag over gaan naar rijden via PC.

Ik weet niet welke digitale centrale je gebruikt maar niet iedere Märklin centrale kan met Koploper overweg. Je weet dat je complete baan moet aanpassen om te rijden met de PC? Maakt niet uit welk programma maar je zal overal bezetmelders moeten plaatsen en blokken moeten maken om de computer te laten weten waar een trein op de baan staat / zich bevindt. Hier is nog behoorlijk wat informatie te vinden: Geautomatiseerd rijden

Groet Ronald.
Re: koploper
Lid sinds: 2023

offline
Re: koploper
En even checken of je centrale koploper aankan.
Re: koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper
hoi.
ik heb de marklin 60212 centrale. En ga rofoft bezetmelders kopen .
maar moet ik gewoon alles van koploper binnen halen .
Ja ik weet dat ik veel moet veranderen maar dat komt wel goed hoop ik.
anders kan ik altijd vragen toch.
gr wim
Re: koploper
Lid sinds: 2012

offline
Re: koploper
Beste Wim, er is geen koploper voor beginners. Gewoon laatste release downloaden. Via deze downloaden kan je wel oefenen met de demonstratie (volgens mij Aelderbaan).
Ik ben ook vanaf nul begonnen. Ergens in de handleiding staan de 4 basisstappen. Als je die volgt kan je al automatisch rijden (blokgestuurd). En van daaruit kan je de diepte ingaan. Zal straks kijken op welke pagina deze 4 stappen staan.
Re: koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper
Er is een beginnershandleiding: Beginnershandleiding (versie 9.0; Chris Burger). Deze is ook op de website van koploper te vinden. Daar kan je ook mee beginnen.

Groet Ronald.
Re: koploper
Lid sinds: 2012

offline
Re: koploper
 @citaat Die bedoelde ik.
En van de uitgebreide handleiding is pagina 12 waardevol. Van daaruit heb ik mijn baan gedaan, en kan volledig automatisch rijden met 6 loks. Vaste en variabele routes. En van hieruit ga ik de diepte in. Stapje voor stapje, maar als je KL eenmaal door hebt, is het vrij logisch. De meeste moeite had ik om connectie te krijgen tussen baan en PC.
Re: koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper
Ik wil jullie graag hartelijk bedanken zo kan ik weer lekker verder.
maar nog een vraag , wat vinden jullie van Rosoft  bezetmelders.
Re: koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: koploper
Beste Wim,

De Märklin 60212 is een CS1 en die is alleen bruikbaar als hij omgebouwd is naar de CS1R.

Rosoft bezetmelders zijn prima, de man achter Rosoft is Wim Ros en die kom je tegen op het Koploper Forum, want hij weet heel erg veel over Koploper.

Elk automatiseringsprogramma gaan leren kennen door middel van één ovaal, daarna een inhaalspoor en pas daarna je baan gaan automatiseren.

Groet, Anne W
Re: koploper
Lid sinds: 2012

offline
Re: koploper
Prima spul, maar heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar als ik hier en daar lees zijn andere merken ook prima.
Van Rosoft gebruik ik wisseldecoders en bezetmelders naar volle tevredenheid.
Seinen stuur ik aan met Digikeijs, ook prima. Maar denk dat de verschillende bekende merken allemaal prima te doen zijn kwa uitvoering.
Re: koploper
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: koploper
Er is ook nog een andere beginnershandleiding. Deze heeft wat meer structuur die de tabbladen van het programma volgt.

http://home.iae.nl/users/erikt/Koploper_beginners_V2.1.pdf

Rosoft: prima spul en betaalbaar.
Re: koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: koploper
Citaat van: Anne W op dinsdag 09 januari 2018, 21:47:37
Beste Wim,

De Märklin 60212 is een CS1 en die is alleen bruikbaar als hij omgebouwd is naar de CS1R.

Groet, Anne W
Hallo Anne W, allen,

dat is niet juist, als het CS1 de hardware update gehad heeft met S88 poort met versie 2.03 of 2.04 is hij bruikbaar voor gebruik met Koploper, met de Reloaded update van Esu werkt het natuurlijk ook

met vriendelijke groet,

Walter
Re: koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: koploper
Beste Walter,

Heel goed, groet, Anne W