Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder

Gestart door Peter.v.L maandag 08 januari 2018, 23:09:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Ha Medespoorders,

Ik had het rijgedrag van mijn locomotieven ingeregeld met een Esu LokProgrammer met de bijgeleverde voeding van ESU.
Moor rijgedrag, echter eenmaal op de baan zaten er toch wat hikjes in het rijgedrag, onder andere het stoppen van één van de lok's zoals te zien op de video.....
(het is niet de beste video, maar het gaat even om het idee, het duwtje ná bij remmen door de hogere spoorspanning)

https://youtu.be/N52xNAf55EU

Na even zoeken bleek dit te worden veroorzaakt door het verschil van de voedingsspanning. De bijgeleverde voeding levert 15V, mijn Märklin voeding levert 18V.
Laat de Märklin voeding nu netjes passen op de LokProgrammer (deze mag tot 20V hebben). Rijgedrag opnieuw ingeregeld naar wens en helemaal blij......

Het was misschien al bekend, maar ik vond het toch de moeite waard om te vermelden.
Re: Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Waarschijnlijk moet je cv55 aanpassen. Ga even ervan uit dat je een lokpilot hebt.

Citaat handleiding:
11.1.2.2. Parameter 'I'.
Parameter 'I' van de lastregeling wordt in CV 55 opgeslagen en deelt aan de decoder mee informatie over de inertie van de motor. Motoren met een grote inertie zijn natuurlijk trager dan kleine motoren of klokankermotoren. Verander parameter 'I' als de loc na stilstand of juist ervoor nog een sprong maakt of bij een snelheidsbereik (meestal een lagere 1/3) sprongen maakt of onregelmatig rijdt.
Verhoog de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met bijna geen of weinig inertie gebruikt.
Verlaag de waarde vanaf de standaardwaarde met ongeveer 5 wanneer u een motor met een grote inertie gebruikt. Probeer opnieuw en herhaal de procedure totdat u met het resultaat tevreden bent.
Re: Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Weet het paginanummer uit de lopi handleiding niet uit mijn hoofd, maar op deze pagina staat per motor model welke waardes je deze CV's initieel mee moet geven.

Deze waardes kloppen meestal, anders een beetje "bijregelen"


Nog even digitaal op ESU site gezocht, pagina 46 van de lopi 4.0 handleiding hoofdstuk 11, motoraansturing. Geeft Barry ook al aan.
Re: Voedingsspanning belangrijk bij instellen decoder
Peter,

CV53 van de motorregeling staat default op 14V. Als je die omlaag brengt naar tenminste 2V lager dan de laagste railspanning zit je altijd goed: de motorregeling zal niet meer veranderen door variaties in de baanspanning met name bij ongestabiliseerde boosters of verschillende boosterspanningen. Een veilige waarde die ik zelf hanteer is CV53=10V of lager als de lok nog te hard rijdt naar mijn zin.

Gr, Ben.