Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Instellingen JMRI

Gestart door TRIXFAN zondag 07 januari 2018, 17:30:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Instellingen JMRI
Heren,

Ik heb geprobeerd JMRI op mijn PC te instelleren en dat is ook gelukt, maar. . . . .
Waarschijnlijk heb ik ergens een fout gemaakt mbt mijn besturingssysteem.
Ik gebruik de Multimaus van Roco/Fleischmann en voor koploper moest ik dan aangeven als besturingssysteen LENZ
Dat heb ik ook nu gedaan en aangegeven dat dat via een USB-serieel aansluiting gaat.
Misschien had ik iets anders moeten selecteren, maar ik kan niet vinden waar ik dat kan doen.
En wat ik moet selecteren.
De foutmelding luidt links onder in het scherm:
1:  Geen Programmeerspoorprogrammer beschikbaarhttps://forum.3rail.nl/Smileys/default/icon_evil.gif
2:  Geen baanprogrammer beschikbaarhttps://forum.3rail.nl/Smileys/default/icon_evil.gif

Kan iemand mij hierbij helpen aub.

Ik wil graag mijn locs kunnen uitlezen en programmeren.
Koploper doet voor mij de baan besturen en daar ben ik tevreden over.

MVG
Leo
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2010

offline
Re: Instellingen JMRI
Hoi,

Zie dit draadje JMRI en opslaan CV's van decoders.

Daar staat dat je met de standaard versterker van Roco (Roco 10764 en 10761) aangesloten de centrale, de Multimaus in dit geval geen CV-waarden lezen. Dat kan alleen met een versterker van een andere fabrikant zoals Lenz.

Groet Ronald.
Re: Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Re: Instellingen JMRI
Hallo Ronald,

Dat is een duidelijk antwoord.
Niet dat ik er blij meen ben, maar toch.
Ik heb inderdaad de standaard versterker van Roco 10764.

Dank voor je snelle antwoord.

MVG

Leo
Re: Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Re: Instellingen JMRI
Hallo Ronald,

Ik las dat de Roco Z21 versterker wel kan uitlezen.
Is dat met of zonder JMRI ?

MVG
Leo
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Instellingen JMRI
Hoi Leo,

De Z21 kan DCC-waarden goed uitlezen en weer terug schrijven via de APP, dus zonder extra computer. Heb al veel loks aangepast, zelfs mijn spoor 1 loks.

Groet,
Bert
Re: Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Re: Instellingen JMRI
Hallo Bert,

Je bedoelt de zwarte denk ik, de Z21.
De witte z21 is daarvoor te beperkt ?

MVG

Leo
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2010

offline
Re: Instellingen JMRI
hoi,

Citaat van: TRIXFAN op zondag 07 januari 2018, 20:33:08
Ik las dat de Roco Z21 versterker wel kan uitlezen.

Een multimaus aangesloten op de z21 / z21start / Z21 kan gewoon CV-waarden lezen.

Citaat van: TRIXFAN op zondag 07 januari 2018, 20:33:08
Is dat met of zonder JMRI ?

Zonder JRMI. Gewoon via de multimaus. Als je een CV-waarde wil schrijven zie je eerst de actuele waarde. Bij een multimaus aangesloten op de standaard Roco 10764 versterker zie je een standaard  waarde  en niet de actuele waarde van die CV.

Citaat van: TRIXFAN op maandag 08 januari 2018, 00:59:27
De witte z21 is daarvoor te beperkt ?

Kort antwoord: Nee.

Goed, nu de verschillen tussen de z21's:

- Z21, (Grote Z) de zwarte uitvoering: Meest uitgebreide Z21. Deze heeft alle aansluitingen zoals een programmeerspooraansluiting, Loconetaansluiting, boosteraansluiting enzovoort. Deze wordt ook geleverd met een wifi-accesspoint. Kan je zo uit de doos met de z21-app besturen. Ook programma's zoals iTrain en JRMI werken meteen.
- z21, (kleine z), een witte uitvoering: Is niet meer te krijgen, deze is vervangen door de z21start. Bij deze z21 zijn de extra aansluitingen vervallen. Ook deze z21 werd geleverd met een wifi-accesspoint en kan je zo uit de doos met de z21-app besturen. Ook programma's zoals iTrain en JRMI werken meteen.
- z21start, (kleine z met toevoeging 'start'), een witte uitvoering: Is de vervanger van de witte z21. Exact dezelfde als de witte z21 maar deze wordt standaard geleverd met een multimaus en geen wifi-accesspoint. De z21-ap en programma's zoals iTrain en JMRI werken dan niet. Om de z21start met de z21-app en programma's te laten werken dien je de netwerkpoort 'vrij te schakelen'. Dit kan door een code bij Roco  / Fleischmann aan te schaffen. Dan is je witte z21start hetzelfde als de witte z21.

Groet Ronald.
Re: Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Re: Instellingen JMRI
Hallo Ronald,

Nogmaals dank voor deze info.
Ik moet dus op zoek naar minimaal een z21 start.

MVG
Leo
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2023

offline
Re: Instellingen JMRI
Of je koop een Sprogg Programmer.
Werkt met JMRI/Decoderpro.

Je kunt vele decoders uitlezen, CV's wijzigingen, functie-mappen en tenslotte wegschrijven.

Naast de Sprogg heb je nog een 12V voeding nodig.
Je sluit hem via USB aan op een PC
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Instellingen JMRI
Correct, zo doe ik het ook.

De Sprog is ook een mini booster waarmee je op een baantje de loc kunt testen.
(via de throttle in decoderpro)
Re: Instellingen JMRI
Lid sinds: 2010

offline
Re: Instellingen JMRI
Citaat van: fonzo999 op maandag 08 januari 2018, 13:42:51
Je kunt vele decoders uitlezen, CV's wijzigingen, functie-mappen en tenslotte wegschrijven.

Volgens mij kan je dat ook met de z21 en JMRI. Dat moet ik eens testen hier.  :D

Groet ROnald.
Re: Instellingen JMRI
TRIXFAN
gast

Re: Instellingen JMRI
Hallo Aplhons en Hans,

Daar had men het bij ons op de vereniging ook over.
Er zou een clublid zijn die van Sprog was overgestapt naar die centrale van Digikeijs.
Mogelijk heeft die hem over en kan ik hem overnemen.

En hallo Ronald,

Daar wacht ik dan even op.
Er zijn dus nog mogelijkheden.

MVG

Leo