Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!

Gestart door Markieboom woensdag 03 januari 2018, 20:41:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Beste allemaal,

Zomaar een suggestie: zullen we in dit topic alle info met elkaar delen over rijwegen in de CS3. Ik heb eerder de berichten en filmpjes van John (VT601) gezien en die hebben me op weg geholpen. Leerzaam elkaar op de hoogte te houden.

Mijn vragen nu:
Afgelopen kerstvakantie is het me gelukt om een simpele rijweg in de CS3 aan te maken. Het licht gaat aan, rijgeluid aan, optrekken, rijden, een toeter tussendoor, afremmen en uiteindelijk stilstaan en alle lichten en geluiden weer uit. Een volledig rondje. Goed uitgemeten door de seconden e.d. uit te meten.

Echter, ik wil graag deze gebeurtenis zichzelf laten herhalen. Dat is ook van belang als ik een pendeltrein wil laten rijden. Hoe doe ik dit?

Bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Mark
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
 @citaat

Hi Mark, wat een goed idee.
Ik heb net een testbaantje aangelegd met 8 blokken en 7 wissels.
Een paar baanvakken met terugmelders en een drietal wissels zijn nog aan te sluiten.
Maar zeker zal ik ook gaan kijken wat de mogelijkheden zijn van de CS3.
Grtz, Arjan
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Voor het inrichten van een Pendeltraject  maak je voor de betreffende lok twee rijwegen aan.
In de eerste rijweg laat je alle handelingen uitvoeren die je wilt.
Op het einde van de rijweg programmeer je een stop-opdracht en vervolgens een keer-opdracht in.
Tenslotte geef je in de rijweg dan gestart moet worden.

Door dit voor beide rijwegen te doen maak je een eindeloze loop.

Laat de stop- en -keeropdracht voorafgaan door een plaatsmelder in de vorm van een S88-melder.

En verder kun je een S88-schakelaar inbouwen op je Baanplan, die je eveneens opneemt in de rijweg.
Hiermee kun je de pendelbaan aan en uitzetten.

John
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Hoi John,

Jouw uitleg bestaat dus uit twee rijwegen. Die tesamen vormen de loop. Hoe kun je ze dan aan elkaar koppelen? Kun je een rijweg in een andere rijweg integreren en zo ja, hoe doe ik dat? Maak ik losse rijwegen en koppel ik die op een bepaalde manier of sleep ik ze bijvoorbeeld in de andere rijweg?

Bedankt voor je reactie.
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rijwegen/gebeurtenissen in CS3: info delen met elkaar!
Dat klopt. De kunt de tweede rijweg aanroepen vanaf een S88 kontakt, maar ook binnen een andere rijweg.

Het meest simpele voorbeeld is bijv. een rijweg A waarin alleen seinen en wissels geschakeld worden.
Die kun je oproepen in een rijweg waarin een lok wordt gereden bijv. BR38
De BR38 start dan bijv. Rijweg A en gaat dan pas rijden.
Wil je dezelfde route laten rijden door een andere lok, bijv de BR50 dan maak je voor die lok een nieuwe rijweg, waarin de wissels van rijweg A weer als eerste worden gesteld.

Met het Pendelbaantje is de eerste rijweg van A naar B, daar zit een melder, die de lok stopt, keert, en weer terug stuurt.
Op het eindpunt zit weer een melder, de de lok ook nu weer stopt, keert en weer terug stuurt.

John