Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Moderniseren NS 1631 (M 3326)

Gestart door sniperworks zaterdag 06 januari 2018, 22:01:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Ik ben al een 25 jaar (om en nabij) in bezit van een NS 1631 van Marklin modelnummer 3326. Deze is ergens halverwege de jaren 90 door mij laten voorzien van een Delta decoder voor toekomstige digitale plannen, iets wat er in de tijd door gebrek aan financiële middelen nooit van is gekomen.





Nu jaren later is die niet meer zo mooi als die ooit is geweest.

Mijn plan is nu om een MLU (mid life update) te geven, zowel motorisch en decoder als exterieur.
Motorisch is die nog standaard en zoals gezegd zit er nu een delta decoder in en die kunnen beide wel een update gebruiken. Alleen nog geen idee wat een mooie update qua decoder etc is.
Motor zal in principe gewoon een "moderne" 5 polige ombouw alleen dan de vraag welke decodersetup.
Ik heb nog geen besturingssysteem, de lok staat immers ook met de andere loks in de vitrine. maar plan is wel een moderne setup te gaan halen wanneer er weer een baan komt.
Dus wat raden jullie aan?

Qua exterieur wil ik de lok wat accurater met het grootspoor voorbeeld maken en tegelijkertijd de beschadigingen die die heeft opgelopen repareren.
dingen als de ruiten vervangen gezien die bekrast zijn.
Verder zijn de tyfoons beschadigd en zat te denken deze te verwijderen en te vervangen door een setje konijnenhokken van de modernere versies. Het zal wat dremel en lakwerk zijn denk ik.  Tevens dan de pantografen vervangen voor modernere versies van de latere loks.
Zijn deze delen zo los te bestellen of zal ik op zoek moeten gaan naar een plukloc of zo? en wat voor een kleur lak is het beste om het dak te kleuren.


Ik weet dat het financieel vast niet een rendabel iets is om aan zoiets te beginnen maar de lok heeft een nostalgische waarde en de 1600 heb ik vanaf kleins af aan mooi gevonden en trok altijd mijn aandacht als ik ze in het echt zag, en deze lok was de lok die ik toen heel graag wilde hebben en toen ik hem eenmaal had de trots van mijn baan was.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Tsja..... Wat je allemaal noemt kost al gauw ?150,- aan materialen. Daar heb je al een hele knappe nieuwere moderne loc voor, vooral als je dit model weer verkoopt......

Een correcte splinternieuwe Roco 1600 kost bijvoorbeeld vaak maar rond de ?120,-
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Hoi,

tja, ook ik ben verfente fan van de Nederlandse serie 1600 / 1800. Ook bij mij begon het wat dat betreft ooit met de 1631 Märklin artikelnr. 3326. Echter bij mij nog onbeschadigd op een losgelaten likje verf op de tyfoons na. Die verf ik nog wel eens bij. Wat ruiten betreft kan ik je niet adviseren. Ik weet niet of M die als onderdeel levert. De panto's verving ik indertijd door Sommerfeldt type Faiveley. Voor het binnenwerk beveel ik je een ESU loksound decoder met, uiteraard, NS 1600 geluiden daarop van harte aan. Deze geluiden zijn bij ESU te downloaden. Mocht je geen ESU programmer in bezit hebben zijn de meeste leveranciers van deze decoders bereid om het geluid op je decoder te zetten.

Deze decoder zit in mijn, gelijkwaardige, Märklin 1657 "Rotterdam". Het is werkelijk verbluffend wat je hoort. Het benadert de werkelijkheid echt qua geluid. Een voorproefje kun je op de ESU site beluisteren maar het echte project op de decoder is echt het einde.

Veel succes verder met je mooie Märklin 1631. En.....Financieël wel of niet rendabel? Ik vraag het mij nooit af. Ik doe wat ik leuk vind om zoveel mogelijk lol aan mijn modellen te beleven. Ik vraag mij bij modificaties van een model dan ook nooit af of het daardoor meer of minder waard wordt. 't Zal me werkelijk aan mijn r..t roesten... ;) :)
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Hoi Marco, mijn 1631 is ook nog vrijwel onbeschadigd, daar hoefde niets aan te gebeuren. Ik heb de 1631 recent omgebouwd met een 60972 mld decoder en een motorombouwset. De lok rijdt hiermee uitstekend.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: Wijbe op zaterdag 06 januari 2018, 22:34:45Een correcte splinternieuwe Roco 1600 kost bijvoorbeeld vaak maar rond de ?120,-

En tja, wat versta je onder een "correcte splinternieuwe Roco 1600"? Heeft die voor dat bedrag bijvoorbeeld ook zo'n mooie ESU Loksound decoder aan boord met de werkelijkheidsgetrouwe geluiden?

't Is maar net welke eisen jij je als gebruiker stelt en wat je zelf met in bezit zijnde modellen nog wilt.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: Hans Biere op zaterdag 06 januari 2018, 22:38:28
Veel succes verder met je mooie Märklin 1631. En.....Financieël wel of niet rendabel? Ik vraag het mij nooit af. Ik doe wat ik leuk vind om zoveel mogelijk lol aan mijn modellen te beleven. Ik vraag mij bij modificaties van een model dan ook nooit af of het daardoor meer of minder waard wordt. 't Zal me werkelijk aan mijn r..t roesten... ;) :)

Dat heb ik dus ook een beetje, het zal inderdaad zo zijn dat je er leuke andere lok voor kan kopen, maar die heeft immers niet dezelfde emotionele waarde en is dan voor mij niets anders dan elke andere lok van ? 150,-. Ik zie zoiets ook niet als een investeringskans of dergelijk, hij is al niet meer in showroom staat of geheel origineel.
Ja ik kan hem verkopen en er een paar euro voor krijgen en iets anders er voor kopen met x bedrag er bij.
Maar als het inderdaad zeg een ? 150,- aan onderdelen is vind ik dat niet schokkend, als het het dubbele was dan werd het wellicht een heel ander verhaal, grote voordeel van dat dit losse delen zijn is dat het niet in 1 keer uit gegeven hoeft te worden dus minder impact heeft op de hobby in het algemeen.

Maar bedankt Hans, ik zal eens op de site van ESU kijken wat de opties zijn. tijd om me er eens wat meer in te gaan verdiepen.

Ik heb nog nooit een ombouw of dergelijke gedaan maar lijkt me leuk om te doen, ik werk normaal dagelijks met auto motoren en reviseer die en maak custom kabelbomen etc er voor dus denk dat met wat rust en geduld een elektromotor en decoder dan wel met sound optie ook wel moet lukken. Hoe dan ook lijkt me het interessant om te doen.


Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Restauratie is terug brengen naar origineel, behoudt nostalgische waarde.
Mid life update veranderd het origineel en verliest m.i. de nostalgische waarde.
Zet de loc in de vitrine of later op een stukje spoor op de baan.
Gr. Koos
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: sniperworks op zaterdag 06 januari 2018, 23:55:40Ik heb nog nooit een ombouw of dergelijke gedaan maar lijkt me leuk om te doen

Is in principe ook niet heel erg moeilijk. Met secuur en netjes werken kom je heel ver. Ook de handleiding(en) goed volgen en het kan bijna niet mis gaan. Van jouw 1631 is beslist nog heel wat moois te maken.

Heel veel succes en ik ben benieuwd hoe het eindresultaat er uit zal zien!
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Hoi Marco,

De motorombouw kost aan onderdelen + decoder ongeveer 70 euro (decoder 60972 en bij mijn lok motorset 60941). Nieuwe eenbeenpantografen zijn nieuw 20 euro per stuk. Maar een zoektocht op een beurs of op ebay kan je geld besparen. Of het de moeite waard is? Ik vond van wel!

Vriendelijke groet
Frank
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Frank,

je zit maar steeds die Märklin decoders te adviseren. Waarom doe je dat toch? Er zal in principe niets mis mee zijn maar hebben die ook dat natuurgetrouwe geluid van een 1600? Als dat inderdaad zo is heb ik kennelijk iets gemist. Maar wat geluiden betreft geeft ESU de toon aan wat mij betreft tot dus ver......
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Hoi Hans, ik geef alleen aan hoe de lok omgebouwd kan worden en hoe ik het gedaan heb, ik vind de Marklin mld decoder plezieriger werken dan de ESU omdat je geen cv's hoeft in te stellen en de rijeigenschappen van de lok direct goed zijn.

De decoder die ik noem is zonder geluid, het is de mld! Wil je geluid inbouwen dan kan de ESU zeker een betere keuze zijn!

Vriendelijke groet
Frank
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: KdeB op zondag 07 januari 2018, 00:26:20
Restauratie is terug brengen naar origineel, behoudt nostalgische waarde.
Mid life update veranderd het origineel en verliest m.i. de nostalgische waarde.
Zet de loc in de vitrine of later op een stukje spoor op de baan.
Gr. Koos

Goed punt, maar voor mij zal het altijd dezelfde 1631 blijven ook als er een andere motor etc in zit of qua exterieur wat aangepast is. Het is niet dat die een andere kleur krijgt of zo. Het is puur de problemen en defecten maken, en mijn idee als we dan toch bezig zijn waarom niet meteen updaten naar iets accuraters. zo is van 1 van de pantografen de een isolator afgebroken en zweeft die dus deels, ik weet dat de 1631 een andere pasvorm op het dak heeft en dus de nieuwere niet 1 op 1 passen.
De tyfoons zijn ook niet mooi meer 1 staat naar de vliegtuigen te toeteren en de andere is de grote zelfs van af gebroken. en echt te maken zijn ze dan ook niet gezien het plastic delen zijn. Dus ook vandaar dat ik zo iets heb van dan maar de Dremel er in en de modernere tyfoons er op en het dak (deels) opnieuw spuiten.
De lok staat al 10 jaar in de vitrine, daarom is het tijd dat eens te gaan veranderen en te zorgen dat die weer met de tijd mee kan. :)

Hans en Frank, beide bedankt voor jullie input.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee betreffende geluid, lijkt me aan de ene kant wel mooi om de optie te hebben en dan meteen iets accuraats te hebben. Ik heb op dit moment geen loks met geluid.. ok dat lieg ik, ik heb 1 BR216 met een tyfoon er in maar die heb ik nog nooit gebruikt gezien ik geen digitale aansturing heb, maar dat is wel iets wat in de planning staat.
Alleen ben ik bang dat het geluid erg aanwezig is.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Hoi Marco,

Zoals ik al eerder schreef kun je, wat geluid betreft, op de site van ESU alvast een voorproefje ?genieten?.  :) Ook van het geluid van een echte Nederlandse 1600 dat door ESU (gratis) wordt aangeboden. Mocht je het niks vinden kun je altijd nog naar een andere decoder (merk) omzien.

Heel veel succes met het moderniseren van jouw 1631!

Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Ik had de geluiden al reeds geluisterd op de ESU site, en klinkt goed inderdaad, maar hoe het in het "echt" klinkt is dan een andere vraag.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Hoi Marco,

Zoals ESU het weergeeft klinkt het ook in het eggie. Maar dat is mijn persoonlijke gehoor beleving. Ik vind het in iedergeval op zijn minst de werkelijkheid heel dicht benaderen.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)


Original Sound..... :D

mvg: Alex
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Heel erg vriendelijk bedankt voor je bijdrage en zaaien van verwarring.

De serie 1700 wijkt uiterlijk nauwelijks, maar innerlijk en technisch zeer duidelijk af van de 1600 / 1800. Ook wat betreft bedrijfsgeluiden.

Maar toch bedankt! Leuke filmpjes, dat wel.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Nog meer verwarring dan Hans......merk weinig verschil tussen de geluiden door..... :D



Alles door elkaar , Remco bedankt voor de mooie films.

Mvg: Alex
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Geeft niks verder, Alex.

Ik weet zeker dar er verschillen zijn maar ga daar uiteraard niet over ?bekvechten?.

Bij de komst van de eerste 1700 in Nederland viel mij direct op dat er ten aanzien van de 1600 duidelijk verschil was in de bedrijfsgeluiden.

Maakt verder niet uit. Kan zijn dat ik destijds een prop in m?n oor had en iets gemist heb.

Blijft leuk!
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Aardig projectje. Qua kosten niet echt interesant, maar het blijft wel je oude loc van vroeger.
Als je inderdaad een ESU met geluid wilt en pantografen wilt vervangen, ben je nog wel meer dan ? 150 kwijt. (decoder 90; decoderdrager 7,50; motor 25, panto's 40; tyfoonkasten (per 10) 6?.
Als je dan toch bezig bent, kan je voor een paar tientjes meer ook sluitverlichting maken.
Jammer dat je zo ver woont, anders kan ik je assisteren indien nodig.

Mvg. Marcel
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Hallo sniperworks!

Er zijn een aantal besturingssystemen op de markt, (CS2, CS3, MS2, Multimaus, intellibox, z21 etc) ook zijn er een aantal verschillende protocollen: marklin heeft bijvoorbeeld MM/MM2 en MFX,  ook wordt er door de meeste fabrikanten DCC aangeboden. Let wel! niet iedere centrale accepteert alle protocollen! De MS2 en 3 van marklin ondersteunen bijvoorbeeld wel allebmaal MM/MM2, MFX en DCC, een multimaus ondersteund alleen DCC, let hier goed op! het is jammer als je net een loc koopt of ombouwt met een protocol wat niet ondersteund wordt!

Als je snel en goedkoop de loc wilt ombouwen kun je ook voor een setje 60760 gaan! kost rond de ?30-40 en er zit een basis/instap MM2 decoder in + motorombouwset! Erg handig als je de loc gewoon digitaal wilt hebben! Ook kun je voor een Esu setje met decoder+magneet gaan, kost ongeveer hetzelfde, maar dan heb je wel weer een veel betere decoder!

Qua onderdelen weet ik niet of de panto's 1:1 kunnen worden overgezet, volgens mij is de bevestiging nml minstens één keer veranderd door de jaren heen

Succes met de ombouw! de eerste is altijd de moeilijkste (heb bij mijn eerste keer de lichtfunctie van de decoder opgeblazen..), daarna gaat het al gauw beter heb ik zelf ervaren ;)

Groeten
//Flod
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Bedankt voor het meedenken allemaal, mooie filmpjes ook en te zien dat er verschil in zit tussen de 16 en de 1700.


Citaat van: loc1200 op zondag 07 januari 2018, 19:54:45
Aardig projectje. Qua kosten niet echt interesant, maar het blijft wel je oude loc van vroeger.
Als je inderdaad een ESU met geluid wilt en pantografen wilt vervangen, ben je nog wel meer dan ? 150 kwijt. (decoder 90; decoderdrager 7,50; motor 25, panto's 40; tyfoonkasten (per 10) 6?.
Als je dan toch bezig bent, kan je voor een paar tientjes meer ook sluitverlichting maken.
Jammer dat je zo ver woont, anders kan ik je assisteren indien nodig.

Mvg. Marcel

Helemaal mee eens, en ja het is inderdaad niet interessant qua kosten, maar gezien het om allemaal losse delen gaat is het financieel een stuk makkelijker te doen tussen andere dingen door en dan lijkt het allemaal niet zo duur :D  B)
Sluitverlichting heb ik ook aan zitten denken en moet op zich niet te moeilijk zijn om in ieder geval van de laten we zeggen minder mooie rode verf stippen af te komen.

@Flod,

Zal me in de decorder systemen eens goed in moeten verdiepen wat ik dan wil qua aansturing etc want dat is allemaal nog erg nieuw voor me dus zal ik me wel goed in moeten leren om geen nutteloze aankopen te doen.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
De ESU heeft idd een kant en klare versie van de 1600 serie maar de decoder heeft er ook de prijs naar +- 120 euro Marklin sounddecoders zijn goedkoper(rond de 70 euro)alleen deze hebben het juiste geluid niet(alleen het 1700 geluid)en die moet er met een programmertool of CS2/3 op worden gezet.
Verder heb je de keuze hoe ga je je decoder plaatsen doe je dat door de draden rechtstreeks aan de motor sleper en verlichting te solderen of maak je de keuze voor een dragerprint bvb 8p NEM652,MTC21 of PLUX22 voordelen van MTC21 6 AUX(Marklin)8 AUX(ESU) of PLUX22 9 AUX tov 8p NEM652.
Wat bij sound wel van belang is heb je de rails geisoleerd geplaatst ivm doorgifte van geluid(klankkast bij C-rails of door het hout van de treinentafel/baan)ook de 5p Marklin motor maakt geluid dit kan killing zijn voor de meerwaarde van ESU vs Marklin.

Echt nutteloze aankopen bestaan niet zie het meer als dure leer momentjes mocht je de keuze voor je decoder eens gemaakt hebben dan kun je vast wel bij een medeforum lid terecht in Zwolle wonen er meerdere anders kun je ook bij mij terecht heb zowel ESU als Marklin programmertools je zult er alleen iets verder voor moeten rijden Rijssen ;)
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Misschien eerst eens ergens luisteren of je de geluiddecoder wel zo leuk vindt. Er zijn mensen die vinden het fantastisch. Er zijn mensen die het na 10 seconden wel hebben gehoord en blij zijn als het geluid wordt uitgezet. Zoals ik dus.  :)
En verder waag ik te vinden dat de traditionele Märklinmotor ook na ombouw altijd door het geluid hoorbaar blijft.

Wil je alleen betere rijeigenschappen en een betere decoder, dan zijn de Märklin ombouwsetjes die Frank ook noemt, volgens mij een goede keuze.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat "En verder waag ik te vinden dat de traditionele Märklinmotor ook na ombouw altijd door het geluid hoorbaar blijft."
Niet dus, maar je moet het wel goed doen!!!!!!
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Idd  @citaat sommige mensen willen een klokanker ombouw doen ivm de geluids overlast die een 5 politie geeft maar dat verschilt zo per model heb zelf 6 16/17/1800 modellen waarvan onderling het geluid zelfs verschillend is de ene zoemt de andere hoor je bijna niet sommige cardan aangedreven loks maken nog meer lawaai ;)
Mijn advies bouw eerst je lok om met een soundloze en kijk dan verder.
Verder is het nadeel van een klokanker dat deze zeer geringe weerstand heeft dus op een helling uit zich zelf kan gaan lopen.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Voor de verschillen tussen de sound van de 1600/1800 en de 1700 vond ik deze site ==> Klik
Verschillen tussen beide locseries zijn o.a. de automatische koppeling, een zuigercompressor bij de 1600/1800 en een stillere schroefcompressor bij de 1700 en een gewijzigde choppersturing bij de 1700.
Lijkt me dat het geluid van de koppeling niet zoveel impact heeft op het totale geluidsbeeld en de compressor maar deels en ik weet niet of de choppersturing geluid maakt.
Het overgrote deel van de geluidsproductie is voor rekening van de motoren en het ventilatiesysteem en deze zijn bij beide serie gelijk.

Citaat van: hmmglaser op zondag 14 januari 2018, 18:43:53
Verder is het nadeel van een klokanker dat deze zeer geringe weerstand heeft dus op een helling uit zich zelf kan gaan lopen.
Mark, de meeste klokankermotoren drijven de wielstellen middels een wormwiel aan en dan treedt bovenstaand effect niet op.
Dit kwam eerder voor bij locomotieven met C-Sinus aandrijving.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: Kappa op zondag 14 januari 2018, 21:17:38
Voor de verschillen tussen de sound van de 1600/1800 en de 1700 vond ik deze site ==> Klik

't Heeft even geduurd maar meer en meer komt dan toch de bevestiging van mijn altijd gedane beweringen dan 1600/1800 en 1700 technisch, ook qua bedrijfsgeluiden, van elkaar verschillen. Dankje Kappa!
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Ik bedoel dat op het moment dat je de 5 polige door een klokanker vervangt
Ik ben er bewust van dat bij andere modellen met een klokanker dat er meestal een wormwiel word gebruikt.
Het grootste verschil tussen een 16/1800 en de 1700 is toch dat de eerste een gelijkstroom motor heeft en de tweede een draaistroom motor het lijkt mij dat dat wel een ander geluid geeft?
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Citaat van: Hans Biere op zondag 14 januari 2018, 21:30:24
't Heeft even geduurd maar meer en meer komt dan toch de bevestiging van mijn altijd gedane beweringen dan 1600/1800 en 1700 technisch, ook qua bedrijfsgeluiden, van elkaar verschillen. Dankje Kappa!

Tjonge tjonge , wat een verschil Hans.....

Mvg: Alex
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Scheelt inderdaad een behoorlijk aantal dB, Alex.... :) ;)
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Als het gaat om het geluid van de 1600/1800 dan is dat ook nog afhankelijk van de periode waarin de loc zich bevind.
Bij aflevering waren de 1600en voorzien van een een elektrisch bediende remkraan welke voorzien was van een vulstootinrichting die dmv een drukknop op de stuurtafel werd geactiveerd.
Er wordt dan kortstondig een hogere luchtdruk door de treinleiding gejaagd om ervoor te zorgen dat de triplekleppen van de remmen in de losstand komen.
Deze vulstoot wordt gegeven vlak voordat de trein tot stilstand komt.
Op het moment dat deze vulstoot automatisch wordt afgebroken maakt het afblazen ervan zo'n gigantische herrie dat de op dat moment niet graag naast de loc op het perron zou willen staan, bovendien veroorzaakt de vulstoot zelf een zo snelle luchtdrukdaling van het hoofdreservoir dat vrijwel direkt na het bedienen van de vulstootknop de niet bepaald stille zuigerkompressor aanslaat.
Bij het tot stilstand komen van een trein getrokken door een 1600 hoorde je dus eerst de kompressor aanslaan gevolgd door het afblazen van de vulstoot.
Later is die vulstoot uitgeschakeld omdat bleek dat deze toch bij sommige triplekleppen resulteerden in vaste remmen.
(In mijn herinnering is dat zo rond eerste helft jaren 90 gebeurd)
Bij het beluisteren van het filmpje van Pijplines hoor ik deze vulstoot niet wat dus betekent dat deze alleen bij de latere locs 1800 en de diverse goederen varianten bruikbaar is.

Mvg.: Frits
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Zeer bedankt voor deze informatie, Frits!  :thumbup:

De NS 1600 was en is één van mijn ?lievelings? lokomotieven. Je wekt de indruk dat je ook goed op de hoogte bent van de techniek van deze lok. Ik weet niet of je het weet maar toch nog maar even deze tip.

Van harte aanbevolen boek over de NS 1600.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Interessant om allemaal te lezen en dat er meer achter zit dan het lijkt.
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Inderdaad!

Zo stond ik deze week een paar keer op station Sloterdijk, met dit boeiende topic in het achterhoofd, te kijken naar de 1778 die rond 16.42 naar Enkhuizen vertrekt. Sleepje dubbeldekkers erachter, gewoon schitterend!
Voor het forum, in het bijzonder voor Hans, moest ik wel een paar foto's en een filmpje maken. Hoe makkelijk besluit iemand bij de NS wel niet de 1700'en en de dubbeldeksrijtuigen te slopen?  Dan hebben we gelukkig het filmpje en de foto's nog!

https://www.youtube.com/watch?v=IZNZv6JC6so&feature=youtu.be

De 1731 (nieuw Roco model) rijdt eerder op de middag, misschien dat ik die ook nog op de foto weet te zetten.

Hachelijk?
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Tof. Bedankt voor het plaatsen, Frank.  :thumbup:
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Graag gedaan Hans!
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Erg leuk om te zien en te lezen, hoe een topic wat over de ombouw zelf ging evolueert in een ode in beeld en geluid van de 1600/1700 series.
Blijf het altijd mooie verschijning deze serie en persoonlijk een gemis als ze er niet meer zijn. Is voor mij toch altijd wel even een momentje om te blijven staan als ik er ergens 1 zie rijden.
Reis zelf weinig met de trein (veelal alleen als ik op weg ben naar een vliegveld) maar woon dichtbij station Zwolle en heb vaak genoeg gewoon staan kijken vooral in de tijd dat de 1600's door Zwolle reden een een grote sleep aan container wagons.
Dat is iets wat ook het plan voor de 1631 is, een combi van ongeveer 15 periode 4/5 containerwagons (op dit moment 9 stuks in bezit dus ben lekker op weg.)
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Moderniseren NS 1631 (M 3326)
 @citaat Hoi Marco,

Leuk. Veel succes en plezier hierbij!