Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Problemen MS2

Gestart door Flodder450 zaterdag 06 januari 2018, 14:58:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen MS2
Lid sinds: 2016

offline
Problemen MS2
Hallo!

Ik rijd sinds 2 jaar digitaal met een MS2 (update v2.5) en ik heb ik de tussentijd verscheidende problemen gehad:

-een aantal keer spontaan resetten naar fabrieksinstellingen
-2 keer gebeurt dat de MS2 vastliep bij het opstarten en daardoor alle locs, talen en databank verloren gingen, hetzelfde gebeurde na een update.
-gezoem van de baan, knipperende verlichting als er meer dan één protocol wordt gebruikt (bijv DCC & MM2) (zoemen is er standaard, het wordt harder naarmate er meer DCC functies worden aangeroepen, bij gebruik telex is het bijvoorbeeld vrij hard) Dit gebeurt zelfs als een enkele rail is aangesloten.
-soms vastlopen en zichzelf opnieuw opstarten, zelfs als het stroomverbruik gering is (ruim onder de limiet)
-locs met een 60760 decoder haperen soms (zowel locs met als zonder massaproblemen van zichzelf)
-komt zoemend/knetterend geluid uit MS2 wanneer de stopknop is geactiveerd

Ik heb op het forum meerdere gelijke problemen gelezen van deze centrale, hoewel ik het een prachtapparaat vind, is het toch redelijk hinderlijk dat dit gebeurt.

Heeft iemand hier mogelijke oplossingen voor?

Het apparaat valt volgens mij nog binnen de garantie van de verkoper, dus ik kan daar altijd nog mee terug als het moet

Alvast bedankt!
//Flod
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2010

offline
Re: Problemen MS2
En wat is je vraag?
Re: Problemen MS2
Gerrit-1959
gast

Re: Problemen MS2
Dan gauw teruggaan.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Problemen MS2
Het zoemen heb ik ook eens gehad met daarbij soort gelijke problemen zoals jij uitlegt.
Het zoemen kwam door een kleine sluiting. Sluiting verholpen en alle andere problemen waren toen ook gelijk weg.
Re: Problemen MS2
Stijn Laceur
gast

Re: Problemen MS2
Ms2 is inderdaad niet zo stabiel, best altijd updaten (ze zullen dat er wel uitkrijgen), momenteel zitten we aan versie 2.7.
Trouwens 1 van de redenen dat er hier een CS3+ is gekomen.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Problemen MS2
Die van mij is al 6 jaar oud en heb deze expres niet geüpdatet. Hoor vaak over problemen na een update.
Misschien dat ik geluk heb, dat kan ook natuurlijk haha.

Nou gebruik ik de MS2 zelden of nooit omdat ik met de CC-Schnitte werk.
Re: Problemen MS2
Ben den Hollander
gast

Re: Problemen MS2
Citaat van: Stijn Laceur op zaterdag 06 januari 2018, 17:05:18

Ms2 is inderdaad niet zo stabiel, best altijd updaten (ze zullen dat er wel uitkrijgen)


Onzin natuurlijk. Met het MS2 is niks mis. Het probleem van Flod komt zoals Barry zegt door een aanwezige "bijna" kortsluiting.......
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Problemen MS2
@ronaldk
vergeten! aangepast, dank!

@gerrit
ga ik ook zeker doen!

@brietdijk
I see, heb het met meerdere stukken rails apart geprobeerd, maar het maakt niet uit of het met één rail aangesloten is of de complete baan, de problemen blijven bestaan
Re: Problemen MS2
Stijn Laceur
gast

Re: Problemen MS2
Ben,

dat specifieke probleem wel,
het uitvallen en resetten is wel degelijk een probleem van de ms2.
Heb het zelf slechts 2 keer mogen meemaken, en geloof me, het had niets te maken met kortsluiting en dergelijke. Het kwam gewoon "out of the blue". En daarmee bedoel ik, je sluit het systeem af, en als je het opstart de dag nadien (zelfde situatie op het spoor) reset het hele spul zich. Reeds vele getuigenissen op dit forum erover.
Heb het zelfs meegemaakt dat ie gewoon een update verloor zonder dat er zich iets voordeed.
In mijn ogen is dat een onstabiel systeem, zonder over de definitie van een onstabiel systeem te willen discussieren.
Ik vind de ms2 leuk als opstart, en momenteel als extra regelaar bij de CS3+, maar dat is het dan ook.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Problemen MS2
Flod,

Misschien toch maar updaten naar versie 2.7 , tenslotte niet geschoten is altijd mis.  Mijn ms2 was in de versie 2.5 opeens zijn complete databank kwijt. Kon dus geen loc meer via het artikelnummer oproepen/instellen. Een update naar versie 2.7 doet de ms2 weer normaal werken zonder problemen.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Problemen MS2
heren,
Ter aanvulling; Märklin heeft in update 2.7 een verandering aangebracht m.b.t. master/ slave.
Vorige week update naar 2.7 gemaakt met nieuwe MS2 (zwarte) waarna mijn MS2 met laagste serienummer (was mijn master)alles kwijt was!
Omdat ik alle loks op kaart heb staan had ik mijn MS loklist weer snel gevuld maar na uitschakeling zelfde probleem.
Na enig zoeken bbleek dat de nieuwe MS (zwarte) ineens de master geworden is!!
Dit is dus een duidelijke verandering t.a.v. het verleden.
groet digibert
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Problemen MS2
Ik ga de MS2+ bijbehoren (Glesbox, adapter) terugsturen, zijn er nog suggesties voor het verpakken? ikzelf dacht aan de drie stukken afzonderlijk te verpakken in bubbeltjesplastic en dan de doos in e bedden met oude kranten, maar kan het bubbeltjesplastic kwaad met de MS2/Gleisgbox? (kortsluiting/statische electriciteit etc)

EDIT: de MS2 is opgestuurd.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Problemen MS2
Volgens de handelaar zijn géén van de door mij opgegeven problemen geconstateerd, na veel over en weer mailen is hij toch eindelijk weer hier. Ik zal hem nog wel een keer laten updaten door een marklin store.
Re: Problemen MS2
Stijn Laceur
gast

Re: Problemen MS2
 @citaat normaal moet er een begeleidende brief van Marklin bijzitten waarop staat wat ze geconstateerd hebben.
En dat is normaal dat ze niets vonden, die hebben die aangesloten, gecheckt of alles werkt, en als je dan geen shutdown krijgt, ja, dan lijkt alles normaal he.

Best die update doen, en dan kijken of het met versie 2.7 nog voorkomt.
Niet alleen de marklinstore kan dat, iedereen die een CS2 of CS3 heeft die up to date is, kan jouw ms2 updaten.
Re: Problemen MS2
Lid sinds: 2016

offline
Re: Problemen MS2
@stijn
De MS2 is niet naar marklin zelf geweest (excuses voor het niet duidelijk maken) Aangezien dit een handelaar was en geen erkend marklin dealer, zat er geen garantiebewijs bij  bij de aankoop, ergo kan ik geen aanspraak maken op garantie . De handelaar in kwestie was ook erg moeilijk over het opsturen naar marklin (wilde de kosten van het opsturen doorberekenen aan mij).

De 2.7 update moet ik inderdaad nog doen, er zitten wel een aantal marklindealers bij mij in de buurt, anders moet ik helemaal naar Arnhem/Utrecht toe
Re: Problemen MS2
Stijn Laceur
gast

Re: Problemen MS2
Heeft elk toestel niet sowieso 2j garantie (wel goed uitkijken voor wat, bv niet voor valschade)? Ongeacht waar je die koopt (althans in Belgie zo, en ik dacht bij uitbreiding heel Europa).
Alleszins zegt het wel veel over je handelaar, ik ben blij dat ik bij mijn lokale treinenboer ga, die maakt nooit problemen van zulke zaken.

Soit, daarmee ben jij natuurlijk niet vooruit he.
Succes met de update!