Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

1100 problemen

Gestart door Laurent dinsdag 25 december 2007, 22:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1100 problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
1100 problemen
Goedeavond luitjes,
ik heb een probleem met mijn 1135. Deze lok is uitgerust met MFX achtige decoder, zonder eigen aanmelding, en met nieuwe aandrijving. Nou hapert de lok alleen de heletijd als ik hem laat rijden. Als hij hard rijd en uitvalt trekt ie wel weer opnieuw op, maar kruipend wil die niet. Soms laat ik hem een tijdje staan, en dan rijd hij opeens weer. Als ik de kap eraf haal, dan doet hij het wel gewoon zonder problemen, maar ik heb nog geen een draadje gevonden dat klem zit ofzo.
Verder zit de massadraad, aan het frame, nog gewoon vast met een schroefje.
Iemand enig idee wat er fout zou kunnen zijn?

Laurent
Re: 1100 problemen
rloop
gast

Re: 1100 problemen
Koolborstels?
Re: 1100 problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1100 problemen
Wat bedoel je met "MFX achtig" en "nieuwe aandrijving"?
Re: 1100 problemen
Blausee-Mitholz
gast

Re: 1100 problemen
Citaat van: Kappa op dinsdag 25 december 2007, 22:51:46
Wat bedoel je met "MFX achtig" en "nieuwe aandrijving"?

Ik gok de 60760

Mvg, Johan.
Re: 1100 problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 1100 problemen
Jub, die ja!
Het heet MFX, maar volgens Marklin is MFX dat een lok zich helemaal zelf aanmeld :?
Maargoed, alles ligt er dus nieuw in, dus wat het nou is weet ik niet, vandaar hier de vraag.
Re: 1100 problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: 1100 problemen
CiteerAls ik de kap eraf haal, dan doet hij het wel gewoon zonder problemen

Dat vind ik heel opvallend. Is dat echt zo? En wat gebeurt er als je de kap er los op plaatst, dus zonder de schroef? De enige manier waarop de kunststof kap dit soort storingen zou kunnen veroorzaken is inderdaad door afgeklemde bedrading...
Echter... als hij het alleen (en altijd) goed doet zonder kap, heeft die kap er toch iets mee te maken, dus daar zou ik nog eens goed naar kijken.

Martijn
Re: 1100 problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1100 problemen
Bedoel met "zonder kap" soms op een bok, dus niet op de rail en met een draad op de sleper en een draad op het chassis?
Re: 1100 problemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1100 problemen
Citaat van: Laurent op woensdag 26 december 2007, 00:12:45
Jub, die ja!
Het heet MFX, maar volgens Marklin is MFX dat een lok zich helemaal zelf aanmeld :?

Dat heet geen Mfx hoor, maar dit zijn de decoders, waarmee de goedkopere instapmodellen uit de 36xxx serie zijn uitgerust.
Re: 1100 problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 1100 problemen
Dingen heb ik nog niet gecontroleerd, want lag vandaag in duinrell tikibad, en een kerstdiner hier.
Marklin schrijft wel dat de nieuwe loks met MFX decoders worden uitgerust, want MFX is zonder lipjes. (Zeggen ze). al met al doen ze een beetje vaag.
Re: 1100 problemen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: 1100 problemen
Hoi Laurent,

Wat ik zelf een aantal keren heb meegemaakt met de 3327 en 3324 die ik omgebouwd heb, is dat de schakelaar voor bovenleidingbedrijf, niet helemaal goed contact maakte. Deze zit soms aardig los, en (ver)schuif je vrij gemakkelijk wat als je de kap eraf haalt. Ook kan het zijn dat het contact van het plaatje voor het schakelen tussen bovenleidingbedrijf of sleper, niet goed is. Heb een keer gehad dat hier teveel speling in zat zodat er nauwelijks contact gemaakt werd.

Daarnaast is het bekend dat de 60760 decoder erg massa gevoelig is voor massa probleempjes. Vuile rails maken het dat de lok al gauw stilvalt, en een zetje nodig heeft. Het is daarom erg belangrijk dat je voor goede massa zorgt.
Zelf heb ik de 3324 en 3327 omgebouwd, aanvankelijk met 60760. De rijeigenschappen vielen mij tegen, en daarom heb ik beide loks inmiddels omgebouwd naar de ESU61600 V3.0 en extra massa  van motorhuis naar chassis gebracht. De loks rijden nu als een zonnetje (geen stilval meer).

Treinsmurf
Re: 1100 problemen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 1100 problemen
Ik heb nu een stukje alluminium tussen het schakelaartje gestoken, en hij rijd tot nu toe nog zonder storing...
Terwijl als het schakelaartje naar beneden stond, op middenrail, hij wel storing gaf.
Re: 1100 problemen
TurboGat
gast

Re: 1100 problemen
De 60760 is volgens mij een fx decoder.
Ik heb het zelfde met mijn 003 (3085). Nu een extra massa draad naar het motorschild gelegd en hij rijd een stuk beter. Wat mij wel opvalt, is dat hij nog af en toe hikt op m-rails maar niet meer op de c-rails.
Re: 1100 problemen
Davy
gast

Re: 1100 problemen
De 1100 van Marklin staat er om bekend dat hij bij een digitale ombouw nogal gemakkelijk massa problemen krijgt dan wel heeft.

Re: 1100 problemen
Je mag wel net als de grootbedrijf meesters een ongemakkelijk werk toeslag vragen als je er mee rijd... :lol:
Re: 1100 problemen
Blausee-Mitholz
gast

Re: 1100 problemen
Citaat van: Davy op donderdag 10 januari 2008, 23:48:35
De 1100 van Marklin staat er om bekend dat hij bij een digitale ombouw nogal gemakkelijk massa problemen krijgt dan wel heeft.



Als je goed ombouwd is een 1100 geen probleem digitaal. Ik heb prima rijdende elfjes gehad  8)

Mvg, Johan