Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Snelheidscurve Lopi 4 M4

Gestart door topslob vrijdag 05 januari 2018, 21:58:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheidscurve Lopi 4 M4
Lid sinds: 2014

offline
Snelheidscurve Lopi 4 M4
Ik zit met een vraag t.a.v. de instellingen van een LokPilot 4 M4. Deze heb ik per ongeluk gekocht en ik kwam pas achter de fout toen ik de decoder al had ingebouwd dus er was geen weg terug.
MFX heb ik uitgeschakeld, de loc werkt onder dcc. De decoder is ingebouwd in een oude V200 en doet het redelijk met de instellingen die de LokProgrammer software opgeeft voor een LFCM motor. Hieronder de Cv waarden waar de loc nu op rijdt:

Cv 2 = 6
Cv 5 = 178
Cv 51 = 0
Cv 52 = 18
Cv 53 = 50
Cv 54 = 40
Cv 55 = 175
Cv 56 = 200

Cv 52 is verlaagd t.o.v. de basisinstelling (30) aangezien de loc bij stoppen steeds een sprong maakte. Dat is nu goed.

Indien ik de loc door de verschillende rijstappen stuur loopt deze in het onderste gebied goed, stap 30 - 80 hoor ik de motor continue variëren en daarboven loopt het weer redelijk. Ook zit er rond rijstap 40 en 70 een rare versnelling die absoluut niet lineair is.
Bij een Lopi 4 M4 kan ik alleen kiezen voor een 28 punt snelheid curve die ik lineair heb ingevoerd zoals de LokProgrammer software opgeeft. En daar loopt het volgens mij scheef en begin ik te twijfelen.
Cv 5 = 178 is volgens mij de instelling voor rijstap 128 terwijl de 28 punts curve op deze rijstap de waarde 255 bevat.
-- Klopt het dat dit kan leiden tot raar gedrag van de motor?
-- Moet ik de lineaire curve volledig zelf doorrekenen op basis van Cv 2 = 6 en Cv 5 = 178 en opnieuw invoeren of zijn die 28 stappen percentages o.i.d die door de decoder worden berekend?
Ik kan de loc ook weer op Cv 5 = 255 zetten maar om dan op een redelijke schaalsnelheid te komen moet Cv 53 fors naar beneden (25 - 30 verwacht ik)
-- Is het een probleem om zo laag te gaan?

B.v.d. Hans
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Hans,

Ik heb er weinig ervaring mee, maar mij lijkt dat je dit gewoon aan moet passen naar eigen inzicht, wegschrijven en in praktijk proberen.

Schrijf gewoon per stap programmeren de aanpassingen op en je kunt "gewoon" weer terug.
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Ben den Hollander
gast

Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Citaat van: topslob op vrijdag 05 januari 2018, 21:58:27

Cv 52 is verlaagd t.o.v. de basisinstelling (30) aangezien de loc bij stoppen steeds een sprong maakte. Dat is nu goed.

Indien ik de loc door de verschillende rijstappen stuur loopt deze in het onderste gebied goed, stap 30 - 80 hoor ik de motor continue variëren en daarboven loopt het weer redelijk. Ook zit er rond rijstap 40 en 70 een rare versnelling die absoluut niet lineair is.


Dit stel je bij met de K parameter CV54, de motor wordt te sterk geregeld. Beetje bij beetje verlagen en uitproberen.

Citaat van: topslob op vrijdag 05 januari 2018, 21:58:27

Cv 5 = 178 is volgens mij de instelling voor rijstap 128 terwijl de 28 punts curve op deze rijstap de waarde 255 bevat.
-- Klopt het dat dit kan leiden tot raar gedrag van de motor?
-- Moet ik de lineaire curve volledig zelf doorrekenen op basis van Cv 2 = 6 en Cv 5 = 178 en opnieuw invoeren of zijn die 28 stappen percentages o.i.d die door de decoder worden berekend?
Ik kan de loc ook weer op Cv 5 = 255 zetten maar om dan op een redelijke schaalsnelheid te komen moet Cv 53 fors naar beneden (25 - 30 verwacht ik)
-- Is het een probleem om zo laag te gaan?


Het rijgedrag wordt daarmee niet beïnvloed en de curve heb je al bepaald: lineair, wat feitelijk betekent dat de verschillen tussen de stappen altijd hetzelfde is.

Ik zou terug gaan naar CV5=255 en de max. snelheid knijpen met CV53. Dat je op een waarde uitkomt van 2,5 - 3V is geen probleem. En dan als gezegd CV54 bij regelen. En het kan zijn dat als het middengebied goed loopt je toch nog even naar het lage gebied moet kijken via CV52.

Gr, Ben.
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Lid sinds: 2014

offline
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Ben,

Bedankt, ik ga er vandaag mee aan de slag.

Gr. Hans
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Lid sinds: 2014

offline
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Het is wel netjes om het resultaat van het testen ook te melden.

De waarden van cv 67 en cv94 kan ik niet aanpassen dus ik heb er voor gekozen om cv 5 weer op 255 te zetten en vervolgens cv 53 te verlagen, ik kom uit op 30 (3V) voor 140 km/h.

Vervolgens, zoals Ben schrijft, cv 54 verlaagd tot de loc constant loopt. Ik moest cv 52 ook nog wat aanpassen om de laatste schok bij het stoppen weg te krijgen.

Het totale rijgedrag is nu beter, acceptabel.

Bedankt voor het meedenken!
Hans
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Snelheidscurve Lopi 4 M4
Beste Hans,

Hoe verloopt nu je curve, hol of lineair?

Groet, Anne W