Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Isoleren van aarde

Gestart door jimmaet zondag 07 januari 2018, 17:12:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Isoleren van aarde
jimmaet
gast

Isoleren van aarde
Met de DR5000 zijn beide rails spanningsvoerend, er is geen nul of aarde.
Nou wordt er wel eens gesoldeerd ergens aan de baan, en soms hang ik er een oscilloscoop aan.
Helaas hangt de baan stevig aan aarde via de USB van mijn desktop, naar de DR5000 inwendige min, en dus veroorzaken beide spoorstaven aardsluitingen.
Een oscilloscoop moet ik dus (tegen de regels in) op een ongeaarde contactdoos aansluiten, solderen voorkomen enz.

Is hier wat aan te doen, bijv een USB-isolator? Geen zin om alleen hierom een laptop aan te schaffen...
Re: Isoleren van aarde
Lid sinds: 2010

offline
Re: Isoleren van aarde
Ik begrijp het even niet. Wat bedoel je met 'solderen' aan de baan terwijl er een usb aanzit? Tijdens het solderen heb je toch je centrale uitstaan c.q. spanning van de baan? Of doe je dat niet?

Groet Ronald.
Re: Isoleren van aarde
jimmaet
gast

Re: Isoleren van aarde
Wil wel eens iets misgaan... Vergeetachtig, afwijkend projektje houtje touwtje kutselen enz.
Re: Isoleren van aarde
Ben den Hollander
gast

Re: Isoleren van aarde
Dat solderen snap ik nog wel maar als je modelspoor als hobby bedrijft wat moet je dan met een oscilloscoop? Als je de centrale aanzet en Koploper opstart gaan je treinen toch gewoon rijden?

Gr, Ben.
Re: Isoleren van aarde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Isoleren van aarde
Citaat van: jimmaet op zondag 07 januari 2018, 17:12:37
Een oscilloscoop moet ik dus (tegen de regels in) op een ongeaarde contactdoos aansluiten, solderen voorkomen enz.

Dat is echt onzin, juist een meetapparaat moet je altijd kunnen gebruiken, als je maar weet hoe.
Bij mij hangt hij ook wel eens aan een digitale signaal, omdat het kan en om  soms een bezoeker iets te leren/te laten zien.

groet
Harald
Re: Isoleren van aarde
Lid sinds: 2017

offline
Re: Isoleren van aarde
Je hebt een valide punt Kees_H, maar het hangt geheel af van hoe de DR5000 is opgebouwd.
En dan vooral de eindtrap. Als ik de documentatie bekijk van Digikeijs met betrekking tot hun boosters mag er geen massa verbinding tussen 2 boosters zijn, de gehele rails dient geïsoleerd te zijn van elkaar. Dit zegt mij dat er geen deugdelijke isolatie aanwezig (bijvoorbeeld een condensator tussen min en massa) is waardoor mogelijk jouw veronderstelling waar kan zijn.

De lus naar aarde kan dan stroom voerend worden wat schade op gaat leveren. Oplossingen zijn er wel, maar nooit je meetapparatuur van de aarde afhalen. Je zou kunnen kijken naar een usb kabel waarvan alleen de d+ en d- is aangesloten dan heb je geen verbinding met de voedingen onderling. Wat Harald dus ook al aangaf er zijn mogelijkheden. Voor mij is het alleen een behoorlijk tijdje terug dat ik hiermee heb gewerkt, was nog in mijn schooltijd en hier hadden we een mooie batterij gevoede scoop voor.