Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Seinen en automatisch remmen

Gestart door Peter.v.L donderdag 04 januari 2018, 19:27:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Seinen en automatisch remmen
Ha medespoorders,

We hebben een paar nieuwe seinen van Viessmann aangeschaft, de 4500 onder andere. Deze hebben we aangesloten op een Märklin m83 decoder, voorzien van een remmodule 72442. Vervolgens de Esu Loksound V4.0 decoders geprogrammeerd met een vaste remafstand (CV254). Na een beetje spelen met de instellingen hier het eerste resultaat, gaaf om te doen!  :D :thumbup:

https://youtu.be/LtXSksUDUEA

Vragen of opmerkingen, ik hoor ze graag  :)
Re: Seinen en automatisch remmen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Hoi Peter,

Dat gaat erg netjes  :thumbup: :thumbup:
Leuk als dingen werken zoals je het graag ziet  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Seinen en automatisch remmen
hallo,

stuur je het sein ook aan met de m83?

mvg,
Michel
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Goedenavond,

Klopt, het sein en de remmodule worden beide gestuurd door één schakeluitgang van de m83.
Re: Seinen en automatisch remmen
Kun je ook wat meer vertellen over de instellingen op de m83 decoder?

groeten, Frank
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Ha Frank,

De instellingen voor de m83 decoder zijn zeer eenvoudig bij mij, ik heb hem middels de dipswitches geadresseerd. Het is de eerste magneetartikel decoder op mijn baan dus deze heeft adres 1 (van de dipswitch 1-10 alleen 1 op ON), automatisch worden dan de volgende schakelbare uitgangen op de decoder adres 2, 3 en 4.
Deze worden geschakeld vanaf onze MS2's.
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Hoi allen,

Iemand enige ervaring met de nieuwere Marklin locs, bijvoorbeeld de V 100.20, DB | Spoor H0 - Art.nr. 37008 Diesellocomotief V100.20, deze moet ik bij een kennis inregelen op de remmodulen 72442 middels een CS3 maar ik heb geen idee of deze decoders ook een vaste remafstand ondersteunen.....   :)
Re: Seinen en automatisch remmen
Hallo

helaas is märklin nog steeds niet zo ver dat ze een vaste remafstand ondersteunen, hoewel ze dit al een hele tijd als uodate voor de Mld/3 aankondigen. :(

Bart
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Dank voor de info.... das lastig, zijn er wel instellingen die de remafstand in remsectie van de remmodule beinvloeden?
Re: Seinen en automatisch remmen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Ik denk dat je met het instellen van de remvertraging op 0 (nul) de beste resultaten kunt krijgen. Alternatief zou je ook de ABV in de lok(decoder) (tijdelijk) kunnen uitzetten.
Dit is een functie die je in de rijweggebeurtenis kunt meenemen.

John ( VT601)
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Dank jullie voor de reacties, met name het uitzetten van de ABV gaf een mooier resultaat. Daarnaast hebben we toch de remsecties iets ingekort omdat de vaste remweg niet in te stellen bleek.... Kennis blij, ik blij :thumbup:
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Nog even een kleine stukje video op de baan, ik blijf het fantastisch vinden hoe je de Esu Loksounds kan afstellen op de remsecties......  :D :D

https://www.youtube.com/watch?v=sN47tf_XQM4

Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
Netjes!
Re: Seinen en automatisch remmen
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Seinen en automatisch remmen
O, en vergat te vermelden, locomotieven remmen nu zowel vooruit als achteruit met de juiste remafstand, deze zijn afzonderlijk in te stellen in CV254 en CV255, best handig omdat de sleper nu eenmaal niet altijd in het midden zit....