Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

C-rail schoon maken

Gestart door foxofinfinety dinsdag 25 december 2007, 18:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail schoon maken
Lid sinds: 2007

offline
C-rail schoon maken
hallo mensen weet iemand hoe ik de C-rails het besta kan schoon maken en dan met name de midden rail (nou ja rail <^_^>)
Re: C-rail schoon maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: C-rail schoon maken
De middenrail wordt continu door de sleper gepoetst, dus hier is geen schoonmaakwerk vereist.
Re: C-rail schoon maken
Citaat van: Kappa op dinsdag 25 december 2007, 20:22:00
De middenrail wordt continu door de sleper gepoetst, dus hier is geen schoonmaakwerk vereist.
de railen zijn al een tijdje niet gebruikt die moeten nu echt wel schoon hoor
Re: C-rail schoon maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: C-rail schoon maken
Rail met doek met wasbenzine reinigen.
Puko's met een railgum behandelen.
Of een reinigingswagen eroverheen laten rijden.
Re: C-rail schoon maken
Kroko14253
gast

Re: C-rail schoon maken
Hallo,

De puntcontacten hoef je praktisch niet te reinigen.
Voor de rails heb ik 2 railpoetswagentjes, 1 van Märklin (46042, bruin) en eentje heb ik via conrad besteld (Bleek ook een Märklin (46041, geel). Deze zet ik dan geregeld voor en achter een lok en rijd er dan mee over de sporen.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: C-rail schoon maken
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 december 2007, 20:36:03
Hallo,

De puntcontacten hoef je praktisch niet te reinigen.
jij heb mijn railen niet gezien!!!

Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 december 2007, 20:36:03
Voor de rails heb ik 2 railpoetswagentjes, 1 van Märklin (46042, bruin) en eentje heb ik via conrad besteld (Bleek ook een Märklin (46041, geel). Deze zet ik dan geregeld voor en achter een lok en rijd er dan mee over de sporen.

Groetjes

Harry Stipkes
moet je wel geld voor die dingen hebben....
Re: C-rail schoon maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C-rail schoon maken
Hoi,

Ik zou eerst schoonmaken met wasbenzine.

Daarna een lok langzaam over je baan laten rijden(lok is natuurlijk schoon!!). Op plaatsen waar de loc stopt nog eens poetsen met wasbenzine. Als dat allemaal niet helpt, een roco railgum over dat stukje rail halen en opzuigen.

Doe ik hier tijdens de bouw ook, soms is wasbenzine gewoon niet genoeg. Ik probeer wel spaarzaam met de railgum om te gaan.

Groetjes

willie
Re: C-rail schoon maken
Kroko14253
gast

Re: C-rail schoon maken
Citaat van: foxofinfinety op zaterdag 29 december 2007, 09:44:06
Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 december 2007, 20:36:03
Hallo,

De puntcontacten hoef je praktisch niet te reinigen.
jij heb mijn railen niet gezien!!!


Citaat van: Kroko14253 op woensdag 26 december 2007, 20:36:03
Voor de rails heb ik 2 railpoetswagentjes, 1 van Märklin (46042, bruin) en eentje heb ik via conrad besteld (Bleek ook een Märklin (46041, geel). Deze zet ik dan geregeld voor en achter een lok en rijd er dan mee over de sporen.

Groetjes

Harry Stipkes
moet je wel geld voor die dingen hebben....

Zien jou sporen er dan zo smerig uit dan?? Heb je ze niet regelmatig gereinigd, op wat voor manier ook??

Ja, je moet natuurlijk wel wat geld overhouden, om je sporen schoon te houden natuurlijk. Ik had er op een gegeven moment genoeg van, om steeds weer met een doekje of blokje over de railstaven te gaan en dat ook nog onder de bovenleiding door. Kortom, nogal lastig dus. Daarom heb ik maar meteen 2 van die wagentjes gekocht. En ik vind het lekker makkelijk nu.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: C-rail schoon maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: C-rail schoon maken
Sorry dat ik mij in deze discussie meng maar ik lees vaker iets over een zogenaamde railgum. Ik heb nog nooit zo'n ding gezien. Kan iemand misschien een foto plaatsen?

Groetjes, John
Re: C-rail schoon maken
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: C-rail schoon maken
Ooit heb ik tweedehands, stoffige en vuile rails gereinigd met warm water en een gewoon huishoud allesreiniger- en ontvetter-middel. Daarna drogen met een schone handdoek en enkele uren boven ( niet op !!!) de verwarming:
als nieuw!
Vettige rails met een doekje wasbenzine.
Tot nu geen roest o.i.d.

mvg
Willem
Re: C-rail schoon maken
JanPieter
gast

Re: C-rail schoon maken
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 december 2007, 22:31:07
Sorry dat ik mij in deze discussie meng maar ik lees vaker iets over een zogenaamde railgum. Ik heb nog nooit zo'n ding gezien. Kan iemand misschien een foto plaatsen?

Groetjes, John

Hallo John,

Onderstaand plaatje is een railgum. Je hebt ze in versch. afmetingen. Ik weet dat Roco ze heeft uitgebracht, ze zijn ongeveer 6/8 euro per stuk en ze gaan heel lang mee. Op den duur worden ze wat zacht, maar dat maakt niets uit.



BRON: www.totaltrain.nl

Jan-Pieter

EDIT: Oei! Ik zie dat de foto het niet doet... Blijkbaar doe ik iets wat niet mag. Dan maar eentje van Totaltrain.
Re: C-rail schoon maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: C-rail schoon maken
Hallo John.
Hier een foto van wat verschillende railgums, de voorste vind ik persoonlijk de fijnste, deze gekocht op de beurs in Houten voor ? 8,-



Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

P.s. Die JanPieter was nog eerder op en had al geantwoord!
Nou ja, beter 2x dan geen x.

Re: C-rail schoon maken
Lid sinds: 2007

offline
Re: C-rail schoon maken
Jan-Pieter, AlbertJan,

bedankt voor de foto's. Nu weet ik tenminste waar jullie het over hebben.

Groetjes, John
Re: C-rail schoon maken
Citaat van: Kroko14253 op zaterdag 29 december 2007, 21:59:37
Zien jou sporen er dan zo smerig uit dan?? Heb je ze niet regelmatig gereinigd, op wat voor manier ook??
ik zit wat kort met tijd ik moest nog met mij sites bezig (anders krijg ik als school weer begint ruzie met de meester) dus de baan stond even stil daar bij kreeg ik in eens veel "Commissions" voor 3D afbeeldingen en animatie's (de animatie's  heb ik afgewezen)
Re: C-rail schoon maken
Beste railgum,

Is die van Fleischmann volgens onze treinendokter.
Is niet echt goedkoop, maar je doet er jaren mee en er zitten geen scherpe materialen in bovendien smeer het slijpsels wat er vanaf komt en veroorzaakt het ook geen schade.