Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann H0 - 4472 Mat 64

Gestart door melvinbakker woensdag 03 januari 2018, 16:24:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
melvinbakker
gast

Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Dag allemaal,

Een vraag, ik heb 0,0% verstand van modelspoor. Ik ben voor de NS bij de afscheidsrit geweest in Zwolle bij de Mat 64. Nu wil ik graag deze mat ergens neerzetten waarbij de lichten binnen in de mat ook branden. Dit is allemaal voor de sier. Wat kan ik het beste doen om deze mat ergens neer te zetten met de lichten aan?

Nogmaals ik heb er geen verstand van, ik hoop dat iemand mij zou kunnen en willen helpen.

Alvast bedankt.

Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Het gemakkelijkst is op een stuk rail van ongeveer 60 cm zetten. Roco Geoline bijvoorbeeld, dat heeft een imitatiebedding. Dan gelijkstroom op de rails aansluiten. Dan gaat de verlichting branden, maar de trein gaat ook rijden.  :)

Om te voorkomen dat de trein gaat rijden, moet je een draadje van de motor losmaken. Je maakt het rijtuig met daarin de motor open door twee schroefjes aan de onderkant los te maken. Dan kan je de kap er voorzichtig af lichten. De motor zit op het voorstel draaistel gemonteerd. Draadje losmaken van de motor.
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Motor lossolderen en een DC voedinkje aansluiten aan een stukje rails.
Als er geen verlichting in zit dan LED strip monteren.

groet
Harald
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Als het voor decoratie in de woonkamer is, dan zou je ook kunnen denken aan simpele kerstverlichting. Zo'n kort snoertje met een paar kleine led-lampjes en een batterijhouder met schakelaar, zoals die bij allerlei kerstdecoratie (huisjes, miniboompjes...etc) gebruikt worden. Onopvallend in het dak van het treinstel plakken - eventueel de led's verven om ze wat minder fel te laten schijnen - en klaar.

Groet, Marc
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Een klein ledstripje zou handiger zijn. En dan warmwit.
Maar, waar woon je ongeveer, want als het in de omgeving van Haarlem is kan ik het ook voor je doen.

Mvg. Marcel
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Citaat van: 10103 op woensdag 03 januari 2018, 17:19:07
Als het voor decoratie in de woonkamer is, dan zou je ook kunnen denken aan simpele kerstverlichting. Zo'n kort snoertje met een paar kleine led-lampjes en een batterijhouder met schakelaar, zoals die bij allerlei kerstdecoratie (huisjes, miniboompjes...etc) gebruikt worden. Onopvallend in het dak van het treinstel plakken - eventueel de led's verven om ze wat minder fel te laten schijnen - en klaar.

Groet, Marc

Ja dat is ook nog wel een goeie ja, heb ik niet over na gedacht haha. Bedankt voor de tip!
Re: Fleischmann H0 - 4472 Mat 64
Citaat van: loc1200 op woensdag 03 januari 2018, 18:34:13
Een klein ledstripje zou handiger zijn. En dan warmwit.
Maar, waar woon je ongeveer, want als het in de omgeving van Haarlem is kan ik het ook voor je doen.

Mvg. Marcel

Helaas woon ik in Nunspeet, niet echt heel erg in de buurt. Misschien kan ik de jongens van de Drijfstang in Nunspeet wel eens vragen. http://www.dedrijfstang.nl/ dit zit bij mij om de hoek. Bedankt voor de tip! En mocht ik toch in de buurt zijn binnenkort dan kom ik zeker even langs!