Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin koolborstels Art. 8987 ???

Gestart door Zerwin dinsdag 02 januari 2018, 23:49:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Vandaag vanwege veel rijd problemen op het nieuwe Z Spoor wederom het locje opengemaakt.
Het betreft een BR89 (Art. 8800) die ik vorige maand opnieuw (minimaal) heb geolied en de wieltjes heb gereinigd.
Vandaag nog wat verder uit elkaar gehaald zodat ik de koolborstels en alle contactmakende punten ook heb kunnen reinigen, ook de rotor van het motortje gereinigd daar kwam echt roet vanaf. Ik vond de koolborstels niet geweldig meer, waren behoorlijk in en afgesleten.
Het resultaat waar ik op had gehoopt bleef dan ook uit, het geheel rijd nog met horten en stoten dus de hoop ebte weer snel weg.
Ben internet op gegaan om direct nieuwe koolborstels te bestellen maar helaas, volgens Marklin niet meer te leveren:
https://www.marklin.nl/producten/details/article/8987/
Weet iemand of er voor de 8800/BR89 ergens nog koolborsteltjes nieuw zijn te krijgen of zijn die misschien leverbaar onder een ander artikelnummer? Kan me niet voorstellen dat het leven van het locje bij versleten koolborsteltjes zal eindigen  :-(
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Zijn ze niet omgenummerd?

https://www.marklin.nl/producten/details/article/89871

Wellicht anders even langs de vakhandel?
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Google is toch je vriend......ze worden schaars dat klopt , maar nog wel hier en daar te koop.
Hier kan je ze nog oa bestellen - ik zou ze wel eerst een mailtje sturen KLIK HIER

Mvg: Alex
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Beide gelijk  :D
Artikel is inderdaad omgenummerd alleen 89871 is model 8803 wel genoemd maar 8800 niet.
Kijkend naar de 8987 staat naast de 8800 ook de 8803 genoemd dus dan moeten beiden gelijk zijn.
Dank mensen, ga direct nieuwe bestellen en dan ook het motortje maar een wasbenzine bad geven zodat echt alles gereinigd is.
Even opnieuw een tipje olie, ATF op de rails en dan hopen dat de rijd problemen zijn opgelost en we ons weer kunnen concentreren op de aanleg van de baan.

Gr

Erwin
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Inmiddels koolborstels besteld vanuit ItaliĆ«, scheelde de helft in prijs  :)
Bij de lokale scooterzaak een busje ATF (voor Tomos  :D ) gekocht en op de rails aangebracht.
Locje rijd weer stukken beter nu en begint weer te rijden zonder hem een zetje te moeten geven.
Verwacht dat het allemaal nog wat beter rijd als de nieuwe koolborstels er inzitten en de rails is vastgelegd.
Tot nu toe een tevreden Z spoorder.
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Beste Erwin,

ATF, is automatische versnellingsbak vloeistof, bij de locale scooterzaak?, sinds wanneer zitten er op scooters automatische versnellingsbakken, ik begin zwaar achter te lopen.....

Groet, Anne W
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
 @citaat

ik weet hoe een brommermotor/versnellingsbak in elkaar zit hoor, er zit geen klok en klepel in.

Anne W
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Vrees dat je ergens gelijk hebt Anne, loc rijd voor geen meter meer  :(
Heb inmiddels de nieuwe koolborsteltjes ontvangen uit Italiƫ dus ga het locje toch uit elkaar halen en schoonmaken met wasbenzine.
Zal dan direct de rails weer helemaal schoonmaken met wasbenzine om de olie te verwijderen.
Wel vreemd want het werkte in eerste instantie perfect en het is ook ATF olie, zie hier:
https://www.zandri.nl/olie-en-onderhoud/carter-olie/carter-olie-a3-atf-eurol.html
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Ik snap niet waarom we een vermogen uitgeven aan materieel maar als het op olie aankomt men gaat kloten met allerhande (goedkopere) alternatieven die veelal te dik, te dun of te agressief zijn voor (tere) electronica.
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Zolang er met vette >:-D letters "CARTEROLIE" in de advertentie staat zou ik het niet als Automatic Transmission Fluid kopen. Inderdaad verwarrend dat de letters ATF op de verpakking voorkomen, maar dan zou de veel te lage prijs toch een paar alarmbelletjes hebben moeten laten rinkelen. Aan de grote schoonmaak dus!
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Beste Erwin,

Ik geloof je, maar ik geloof niet dat deze ATF olie dezelfde vloeistof (fluid) is als de ATF voor automatische versnellingsbakken van auto's, ik denk niet dat het woord ATF gepatenteerd is, dus denk ik dat je het gewoon mag gebruiken voor marketing doeleinden.

Ik adviseer je om naar je autogarage te gaan met een heel klein schoon flesje met de vraag of ze je wat ATF voor automatische versnellingsbakken van auto's willen "leveren".

Groet, Anne W

Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Even voor de correctheid, ik heb niet lopen "kloten" met een goedkoper alternatief want dit is maar een 225ml flesje en geen literfles zoals in de autozaken en kostte een kleine ?5,-. De literfles ATF bij de garage zit rond de ?11,- dus het was zeker geen goedkoper alternatief. Wanneer er word gesproken over ATF DII mag ik er toch vanuit gaan dat een merk als Eurol het bij het rechte eind heeft wanneer dit op het flesje staat?
Ik ga de boel eerst schoonmaken en een railgum aanschaffen. Mocht het dan in orde zijn gebruik ik helemaal geen ATF meer op de rails, behoud ik toch problemen dan waag ik nog een poging met ATF olie uit de garage.
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Beste Erwin,

Het maakt mij niet uit, maar olie die ook gebruikt mag worden in een carter van een bromfiets is voor mij geen "Automatic Transmission Fluid",verder doe ik geen uitspraken over merken.

Groet, Anne W
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Ach ja, de gevolgen zijn nu bekend dus laat het een les zijn voor de volgende ATF nieuweling.
ATF DII en dan inderdaad die voor auto's, niet voor Tomos of andere scooters ondanks het feit dat die ook als automaat zijn uitgevoerd.
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Maar wel een veel simpelere automaat, bij auto's lees ik nog wel eens het woord "koppelomvormer", wat dat betekent weet ik een, twee drie niet.

Groet, Anne W
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Vanmiddag de rails 3x gereinigd met wasbenzine en de wieltjes ook zo goed als gereinigd.
Locje rijd weer zij het weer als vanouds een beetje schokkerig.
Maar zoals eerder gezegd gaat het locje nog helemaal uit elkaar voor reiniging en nieuwe koolborstel gaan er nog in.
Waarschijnlijk wel ATF halen want ik wil dat het gewoon perfect rijd.
Re: Marklin koolborstels Art. 8987 ???
Vanmiddag maar eens de tijd genomen, heel het locje uit elkaar gehaald en in een wasbenzine badje met een borsteltje gereinigd.
Nieuwe koolborsteltjes geplaatst, en alles weer netjes een drupje fahler olie gegeven.
Ik merkte direct dat het locje een stuk beter reageerde op alles en makkelijker reed, zij het nog niet perfect.
Er was 1 stukje rails waar hij echt afremde, wat rails gewisseld maar steeds dat stukje wat niet lekker reed, toen de stoute schoenen maar aangetrokken en de rail met superfijn schuurpapier gepolijst. De gehele rails gereinigd met videokoppen reiniger en ik was verbaast wat er nog aan vuiligheid op de rails zat ondanks de reiniging met wasbenzine. Opnieuw ATF olie aangebracht (deze keer de goede en minimaal) en het hele spul eens 10 minuutjes laten rijden. Ben redelijk tevreden, heel soms wilt het locje nog niet zelf starten en heeft hij een tikkie nodig, wellicht dat de nieuwe koolborsteltjes nog wat moeten inslijten maar heb mijn twijfels.
Het hele gebeuren heeft me toch 2,5 a 3 uur zoet gehouden want een Z locje uit elkaar halen is zo gepiept maar in elkaar is een ander verhaal en moet met beleid gebeuren. De rails ligt nog niet vast dus ook daar zal nog vooruitgang zijn wat het rijden betreft als hij vast ligt. Ik denk wel dat Z spoor altijd gevoelig zal zijn en net even wat meer aandacht nodig heeft dan mijn vroegere H0.
Hier nog even een foto van vanmiddag: