Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

reinigen m rails

Gestart door alois dinsdag 02 januari 2018, 20:37:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
reinigen m rails
Lid sinds: 2016

offline
reinigen m rails
heb nog een doos oude sporen gevonden  (m rails) goed geoxideerd hoe reining ik die best
Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2010

offline
Re: reinigen m rails
Geoxideerd? Gewoon verroest dus. Gewoon weggooien. Niets meer aan doen. Roest geleid niet, dus dat ga je nooit meer goed krijgen.

Groet Ronald.
Re: reinigen m rails
Gerrit-1959
gast

Re: reinigen m rails
Je kunt proberen met een rail door deze in de schoonmaakazijn te zetten. Daar een paar dagen in laten staan en dan afborstelen. Op deze manier heb ik al verschillende zaken ontdaan van roest.
Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
Re: reinigen m rails
in de cola leggen
Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: reinigen m rails
Op dit forum is ook veel geschreven over het gebruik van ATF bij M-rails. ATF is olie voor automatische versnellingsbakken.
Re: reinigen m rails
Ben den Hollander
gast

Re: reinigen m rails
Als de hang naar nostalgie tot grote hoogten stijgt schuur je de spoorstaven op met heel fijn schuurpapier en voorts effe in de olie zetten.

Ben je meer van de praktische aanpak zou ik toch kiezen voor het advies van Ronald   =====> kliko.

Gr, Ben.
Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: reinigen m rails
 @citaat

Aanvulling: bepalend is of de oxidatie diep in het metaal is doorgedrongen en dat kun je ontdekken met het hele fijne schuurpapier, als het oppervlakkige oxidatie is dan is het in theorie wel te doen, maar het is wel veel werk.

Groet, Anne W

Re: reinigen m rails
nobody
gast

Re: reinigen m rails
Mijn werkwijze:
Oxidatie met fijn, watervast, schuurlinnen verwijderd.
Daarna afgeborsteld met spiritus en schoongespoeld met warm water.
Drooggeföhnd en gepoetst met een niet pluizende doek.
Daarna geleidende lak op de kop van de railstaaf aangebracht.
Deze lak met een stukje printerpapier ingewreven, zodat krasjes gevuld werden met de lak en de overtollige
lak op het papier achterbleef.
Leuk klusje voor de lange winteravonden. :D

Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: reinigen m rails
Annemie,ATF heeft alleen een functie als de rail schoon is en dan een beetje van die olie erop ivm geleiding.


Beste alois, ik rij ook met metaal rail mijn ervaring is gewoon weggooien die ellende wil je niet hebben en voor de kosten moet je niet die moeite doen om ze oxidatie vrij te maken.
Ze zijn spotgoed koop ,gewoon goede rails zoeken.
Re: reinigen m rails
Lid sinds: 2012

offline
Re: reinigen m rails
Een jaar geleden dacht ik ook mijn oude M-rails een nieuw leven te geven door ze te reinigen, op te poetsen en roest te verwijderen. Ze zagen er na vele uren noeste arbeid mooi uit. Maar bij de montage en de testritten kwamen de gekende problemen aan het licht. Het elektrisch contact laat te wensen over: stroomverlies alom. Zelfs een extra zorg aan de raillassen gaf geen oplossing. Ik ben dan maar met het ganse zootje naar het containerpark gereden.