Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Decoder programmeren

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 02 januari 2018, 17:40:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Decoder programmeren
Beste mensen,

Ik ben in bezit van een aantal loc's met een Märklin 60942 decoder. Deze heb ik ooit laten ombouwen en daar is een adres aan gegeven. Nu wil ik dat adres veranderen maar dat lukt me niet.
Met de TAMS MC kan ik alleen DCC programmeren via het programmeerspoor of POM. Ook kan ik eventueel de CV1 instelling wijzigen.
Nu las ik dat het adres van deze decoder alleen via CV programmering is te wijzigen, maar dat lukt me niet. Wat is de juiste weg of kan dat alleen met Märklin centrales?
Wie heeft het antwoord?

Re: Decoder programmeren
Je kan de decoder ook met een gewone DCC-centrale programmeren. Op een programmeerspoor kan je DCC CV 1 aanpassen en niet op het hoofdspoor (POM = Program On Main). Dus die procedure van je TAMs MC moeten gebruiken.

Groet Ronald.
Re: Decoder programmeren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmeren
Of de decoders hebben nog dipswitches??
Re: Decoder programmeren
@Marklindak: Pak google erbij of ga eens naar de Website van Märklin. Tik het nummer in en dan krijg je een omschrijving te zien: Marklin 60942: märklin LokDecoder mLD. Ik weet dat Märklin soms wat ouderwets kan zijn maar om deze decoders anno 2011 zitten geen dipswitches meer....

Groet Ronald.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Decoder programmeren
Of
Kijken of een Forumlid in de buurt woont die dat voor je kan doen
Of
Naar een Stamtafel gaan bij jou in de buurt.

groet
Harald
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

Het is een Märklin decoder, die zal ongetwijfeld ook Motorola Register programmering laten welgevallen, de zgn. 6021 methode, en die kent de Tams ook, even in de handleiding kijken.

Maar het is ook een DCC decoder, op pagina 15 van de Duitse handleiding staat de DCC/CV lijst.

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
@Ronald....Ik heb al van alles geprobeerd middels de handleiding van Tams, dus... direct programmeren via programmeerspoor via "basisadres"en "lang adres", alsmede CV-programmering op Byte niveau (CV1).
Ook heb ik "hoofdspoor programmering geprobeerd" (POM) en daarbij alles volgens de beschrijving uitgevoerd, er ook van uit gaande dat de decoder DCC aan kan.
Zo staat het ook vermeld in de beschrijving van de decoder.
Het uitlezen van de decoder gaat niet, zoals ook is vermeld. Dus zelf CV1 ingetypt en gewijzigd, maar bij het wegschrijven komt er een foutmelding. En bij POM geeft hij een melding dat er geen locomotief is gevonden.
Echt programmeren via DCC lijkt niet te gaan en dat verbaasd me gezien de beschrijving.

@ Anne... registerprogrammering heb ik nog niet geprobeerd. Dat zegt me ook nog niet zo veel. Ik ga me even inlezen en dan zal ik dat eens proberen. Ik hou jullie op de hoogte.


Re: Decoder programmeren
hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 02 januari 2018, 20:27:13
Dus zelf CV1 ingetypt en gewijzigd, maar bij het wegschrijven komt er een foutmelding.

Op het programmeerspoor of op het hoofdspoor. CV 1 kan je alleen maar wijzigen via programmeerspoor en via CV's. Je wil het adres veranderen. Probeer eens adres 10 of 15 in plaats van 130 (dat is dan meteen een lang adres) kijk eens of je dat eerst goed krijgt. Dan eens een langer adres. Een foutmelding betekent niet altijd dat het adres niet geprogrammeerd is.

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 02 januari 2018, 20:27:13
En bij POM geeft hij een melding dat er geen locomotief is gevonden.

POM kan je CV 1 niet programmeren. Dat is namelijk het adres en die kan je niet op POM veranderen. Alleen via CV mode.

Groet Ronald.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

In wat voor lok zit de decoder, ik weet van de loks met een SDS motor dat je daarvan de decoder uit de lok moet halen om hem te programmeren.

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
@Ronald... ik wil geen lang adres maar een met 2 cijfers. Ik vertelde alleen dat ik in principe alles heb geprobeerd en aangezien ik nu meerdere locs met hetzelfde adres heb
is dat niet prettig. Daarbij zijn de adressen niet logisch ivm. onthouden.
Volgens TAMS is CV programmering op het hoofdspoor wel degelijk mogelijk en wel alleen voor het laatst opgeroepen loc adres en is telkens alleen voor 1 CV mogelijk.
Na de verandering van een der variabelen wordt de programmeermode automatisch beëindigd en keert de centrale terug naar het rijbedrijf.
Voor mij zou dat dus ideaal zijn, omdat ik alleen CV1 wil aanpassen. Helaas...het werkt niet....en ook niet op het programmeerspoor.
Of de loc wordt niet herkend, uitlezen gaat niet (dat klopt weer wel), en wegschrijven geeft weer een foutmelding.
Ik denk dat ik het, zoals Anne aangaf, eens met registerprogrammering ga proberen.
Het resultaat volgt nog....continue...

@Anne... Ik heb verschillende soorten locs (4 st.) met deze decoders en ze rijden prima. Van 3 stuks moet ik het adres wijzigen, waaronder een BR24 uit
een set (26564), een BR212 (M 2855) en E52 (RB-215)  uit set 2860 .
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen, dan zou je op een dinsdagavond, onder het mom van "misschien word ik wel lid" eens kunnen komen kijken, dan zetten we een lok op onze testbaan met een Tams en kijken we of het dan wel werkt.

Genoemde loks, deze hebben allemaal de 60942 decoder?

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
Yep...ze zijn destijds allemaal tegelijk ingebouwd door Keuterman en ik heb daar ook de certificaten van.
Ha, ha...den Bosch...das wel ver weg hoor Anne...ik woon in Delden, maar dank je voor het aanbod.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

Kan het zijn dat Keuterman na de inbouw in de decoders DCC heeft uitgezet, ik weet dat digitale formaten uitgezet kunnen worden, maar ik weet niet of dat dan ook geldt voor programmeren op de programmeerrails, ik ken iemand op ons forum die dat wel zal weten, dus die zal wel reageren.

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoder programmeren
Dag Martin,
Kan zijn wat Anne zegt.
Lok resetten (CV8) dan staat de decoder weer in zijn fabrieksinstelling.
gr digibert
Re: Decoder programmeren
Hallo Martin,

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 03 januari 2018, 20:23:58
@Ronald... ik wil geen lang adres maar een met 2 cijfers. Ik vertelde alleen dat ik in principe alles heb geprobeerd en aangezien ik nu meerdere locs met hetzelfde adres heb
is dat niet prettig. Daarbij zijn de adressen niet logisch ivm. onthouden.

Korte adressen in DCC zijn meestal tot 128 of 99 ligt een beetje aan de decoder en/of centrale. De door jouw genoemde decoder heeft adres 1 - 127 als kort adres.

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 03 januari 2018, 20:23:58
Volgens TAMS is CV programmering op het hoofdspoor wel degelijk mogelijk en wel alleen voor het laatst opgeroepen loc adres en is telkens alleen voor 1 CV mogelijk.
Na de verandering van een der variabelen wordt de programmeermode automatisch beëindigd en keert de centrale terug naar het rijbedrijf.
Voor mij zou dat dus ideaal zijn, omdat ik alleen CV1 wil aanpassen. Helaas...het werkt niet....en ook niet op het programmeerspoor.

Dat is een kwestie van de handleiding Nachrüstdecoder-Set 60942 lezen en dan op pagina 15 in de tabel voor DCC kijken. Daar zie je bij iedere CV die via PoM aan te passen is 'PoM' staan. Bij CV 1 (DCC-adres) staat dat niet, deze is alleen via het programmeerspoor te programmeren.

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 03 januari 2018, 20:23:58
Of de loc wordt niet herkend, uitlezen gaat niet (dat klopt weer wel), en wegschrijven geeft weer een foutmelding.

Überhaupt lezen van CV-waarden via PoM is niet mogelijk. Daarvoor moet je bij DCC ook RailCom geactiveerd hebben op de decoder en centrale. En aangezien Märklin geen RailCom ondersteund zal dat niet gaan werken.

Citaat van: digibert op donderdag 04 januari 2018, 01:08:40
Lok resetten (CV8) dan staat de decoder weer in zijn fabrieksinstelling.

Geef dan ook aan welke waarde in CV8 geschreven moet worden: Waarde 8 en ook deze kan volgens de handleiding van de decoder niet op PoM geprogrammeerd worden maar via het programmeerspoor.

O ja: Ik neem aan dat je in je lokdatabank in je MC aangeeft dat een bepaalde lok-adres op DCC werkt en ook het aantal rijstappen? En eventueel bij handmatig rijden op adressen aangeeft dat de decoder in DCC aangesproken moet worden?

Groet Ronald.
Re: Decoder programmeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmeren
Hoi Martin,

Maak op je Tams centrale eerst een DCC loc aan met adres 03 en kijk of de loc op het programmeerspoor reageert.
Als deze reageert, zet dan de locdecoder in de programmeer mode en kijk of je CV's kunt wijzigen.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
Hallo Ad...het ontbreekt me even aan tijd om verder te stoeien. Ik heb er ook een punthoofd van gekregen. Ik ga in het weekend weer in alle rust en met alle tips de zaak "op de rails" proberen te krijgen. Ik hou jullie op de hoogte....
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

Gezien het feit dat de stad Delden en Borne niet erg ver van elkaar verwijderd liggen zou je een poging kunnen wagen om in face to face contact te komen met Keuterman.

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
Dat klopt Anne, ik ben daar wel vaker binnengestapt en best leuk, vooral de afdeling baanbouw......alleen Keuterman is er helaas mee gestopt.
Ik kan echter wel even langsrijden om te zien of er nog iemand is aan wie ik het kan vragen. Goeie tip.  :thumbup:
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Decoder programmeren
Beste Martin,

Ik zou er als ik jou was, eerste even een mailtje aan wijden, de website is op één punt heel duidelijk: technische ondersteuning blijft mogelijk, liefst per e-mail.

Groet, Anne W
Re: Decoder programmeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmeren
Martin,

Probeer gewoon eerst mijn tip eens uit.
Als ik een msd in dcc wil aanpassen op mijn CS, moet ik ook eerst een loc aanmaken met het default dcc adres 03, dan pas kan ik CV's wijzigen.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
Ad...waar is MSD een afkorting van?   8o Ik ben digitaal van erg ver gekomen en ben nog niet overal van op de hoogte.  :?
Re: Decoder programmeren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmeren
(M)arklin (S)ound (D)ecoder.
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Decoder programmeren
Thnx Fred. Zondagnamiddag ga ik eens stoeien met jullie tips. Daar leer je toch het meest van. Keuterman kan inderdaad altijd nog. Continue....
Re: Decoder programmeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Decoder programmeren
In navolging op dit draadje, ik heb nu decoders in locs die nu standaard zijn uitgerust met een Multi-protocol en dus DCC hebben.

Als ik met de IB wil schrijven geeft deze steeds een fout melding. Echter blijken de gewenste CV waarden er wel in te staan.

Ik heb twee locs met adres 137 en 139 via CV 18 geprogrammeerd na CV 29 op 34 te hebben gezet. Ook het geluid wat teruggeschroefd middels CV63 (225 ipv 255). Steeds foutmeldingen maar  ze staan er gewoon in.
Re: Decoder programmeren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmeren
Hi Olav,

En Msd decoder reageert wel eens met zo'n antwoord als je CV's aanpast.

Ik gebruik een CS1R en die gaat altijd "plat" na een CV aanpassing, maar daarna werkt de boel wel.

Wonderlijk maar waar.  >:-D B)
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2014

offline
Re: Decoder programmeren
Als je met verschillende merken kwa besturing gaat werken is het niet vreemd dat er wel word veranderd ondanks dat je een fout melding krijgt!
Maar waarom zoveel mensen marklin willen rijden maar het aansturen aan een andere fabrikant willen over laten is mij een raadsel.
Het werkt maar het is alles behalve optimaal als je gaat kijken naar de tijd die je er mee verspilt is een CS3 eigenlijk een koopje ;)
Je gaat je fleischmann baan toch ook niet met een CS3 aansturen omdat het kan ;)
Re: Decoder programmeren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmeren
Citaat van: hmmglaser op zondag 17 juni 2018, 19:59:06Het werkt maar het is alles behalve optimaal als je gaat kijken naar de tijd die je er mee verspilt is een CS3 eigenlijk een koopje ;)

Maar de meesten van ons zijn bezig met een hobby, dan geldt tijd is geld niet lijkt mij.
Kortom het mag dus lang duren en als het werkt is dit toch prima?????
Re: Decoder programmeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Decoder programmeren
Mark,
In het verleden had Marklin alleen Motorola hetgeen niet een optimaal protocol is. DCC is gewoon beter te gebruiken. Ook had Marklin beperkingen met de te gebruiken software de niet gratis was. En heb je eenmaal wat anders, ga je niet zo gauw overstappen.
Overigens zit ik niet op mfx te wachten. Kost mij een hoop aanpassingen in de rest van de digitale spullen.
Ook was esu al veel verder met mogelijkheden met DCC voordat Marklin met programmers e.d. kwam.  ;)
Re: Decoder programmeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Decoder programmeren
Citaat van: Olav op zondag 17 juni 2018, 16:43:30
In navolging op dit draadje, ik heb nu decoders in locs die nu standaard zijn uitgerust met een Multi-protocol en dus DCC hebben.

Als ik met de IB wil schrijven geeft deze steeds een fout melding. Echter blijken de gewenste CV waarden er wel in te staan.

Ik heb twee locs met adres 137 en 139 via CV 18 geprogrammeerd na CV 29 op 34 te hebben gezet. Ook het geluid wat teruggeschroefd middels CV63 (225 ipv 255). Steeds foutmeldingen maar  ze staan er gewoon in.

Ik heb daar een oplossing voor gevonden. Op de website van Uhlenbrock zelf stond om de speciale optie 344 met 1 te verhogen. Er staat wel een waarschuwing bij om hier voorzichtig mee om te gaan. De oorzaak heeft te maken met timing.

https://uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/digizen/ib-1/I79ACDDD-001.htm!ArcEntryInfo=0004.21.I79ACDDD&NewServerName=zeta
Re: Decoder programmeren
hoi,

Citaat van: Olav op zondag 17 juni 2018, 16:43:30
Als ik met de IB wil schrijven geeft deze steeds een fout melding. Echter blijken de gewenste CV waarden er wel in te staan.

Dat kan kloppen. Komt vaker voor. De oplossing die je zelf gevonden hebben kan je toepassen maar zelf heb ik dat niet toegepast. Gewoon controleren of de decoder geprogrammeerd is met de waarde dan is het ook goed.

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 juni 2018, 19:59:06
Als je met verschillende merken kwa besturing gaat werken is het niet vreemd dat er wel word veranderd ondanks dat je een fout melding krijgt!

Onzin.... Dat zou betekenen dat heelveel mensen heelveel problemen hebben.... En dat valt reuze mee. Het is meestal een kwestie van handleidingen lezen.

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 juni 2018, 19:59:06
Maar waarom zoveel mensen marklin willen rijden maar het aansturen aan een andere fabrikant willen over laten is mij een raadsel.

Er zijn zat redenen te verzinnen waarom iemand ook "andere fabrikanten" gebruikt. Voor iedereen is dat verschillend. Ga daar maar dan eens over nadenken en uit de bubbel komen van het ene merk...

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 juni 2018, 19:59:06
Het werkt maar het is alles behalve optimaal als je gaat kijken naar de tijd die je er mee verspilt is een CS3 eigenlijk een koopje ;)

Maar Mark je hebt toch wel aan Märklin gevraagd of welke energieleverancier je moet gebruiken om de optimale stroom voor je CS3 te krijgen? Anders werkt je uit te kluiten gewassen controller niet optimaal met de treintjes op de baan? Want anders vervalt je garantie mogelijk.... Even serieus: Valt wel mee.... Als ik lees hoeveel problemen mensen hier hebben met de central stations 1 t/m 3+ is het niet veel beter of erger dan bij andere fabrikanten. Meestal is het een (klein) probleem van het (niet willen) lezen en begrijpen van de handleidingen.... En hobby mag tijd en geld kosten  :D  :D

Citaat van: hmmglaser op zondag 17 juni 2018, 19:59:06
Je gaat je fleischmann baan toch ook niet met een CS3 aansturen omdat het kan ;)

Waarom niet?  :D Een centrale is een centrale... Als de decoders de protocollen begrijpen waarom niet? Märklin wil zijn eigen naam niet meer op de Central Station 3 zetten dus niemand hoeft zich meer te schamen voor ....  :D  :D  :P 
Re: Decoder programmeren
Lid sinds: 2014

offline
Re: Decoder programmeren
Alle punten die je aangeeft zijn juist oorzaken van problemen maar als je dat niet begrijpt heeft het geen zin hier verder over te praten ;)
Handleidingen worden tegenwoordig bijna alleen nog maar in een beknopt versie geleverd als er maar geld bespaard kan worden he :(