Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend

Gestart door AlbertG zondag 03 december 2017, 19:38:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Ik (als experiment) heb een Laisdcc decoder in een BR 53 geplaatst. Alles werkt maar ik krijg de verlichting niet goed. Als de trein vooruit rijdt brandt de verlichting aan de achterkant. Als de trein achteruit rijdt heb ik geen verlichting. Er zat een Lopi 4 in en daarmee werkt het wel goed. CV 29 staat ingesteld op omgekeerde rijrichting, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ik gebruik JMRI Decoder Pro en heb verschillende instellingen voor de witte en gele draad veranderd, maar zonder resultaat. Iemand suggesties welke CV's ik aan moet passen?

Albert.
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
In telegramstijl:
CV29 weer terug zetten naar normale rijrichting
Witte draad aan licht cabine 1
Gele draad aan licht cabine 2
CV33 op 1: bij vooruit gaat wit aan
CV34 op 2: bij achteruit gaat geel aan.

Bron: http://laisdcc.com/LaisDcc_Decoders_Manual_V2.pdf
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Hoi Ben,
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Als ik CV 29 wijzig moet ik ook de aansluiting op de motor omdraaien.

De handleiding had ik gevonden maar misschien niet goed gelezen.
Ik ga je CV instellingen uitproberen.

Albert.
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Citaat van: AlbertG op zondag 03 december 2017, 20:40:33

Als ik CV 29 wijzig moet ik ook de aansluiting op de motor omdraaien.


Oké. Weet dan dat de verlichting ook mee draait, niet alleen de motor.

Gr, Ben.
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Dit stond even op de parkeerlijst. Bij het doorzoeken van het forum op digitaliseren BR 53 kwam ik dit tegen:
Verwijzing naar een eerder topic van mijzelf over dit onderwerp

Een van mijn eerste ombouwprojecten uit 2012. De loc stond al een tijdje in de vitrine maar blijkbaar heb ik de verlichting nooit afgemaakt. Ik was in de veronderstelling dat het allemaal werkte.
In de kerstvakantie maar eens weer verder met dit onderwerp.

Albert.
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
Misschien niet helemaal passend in dit draadje, maar misschien weet iemand het.
Ik heb deze decoders besteld voornamelijk om er verlichting in wagens mee te schakelen.
Nu kom ik op de site van Laisdcc de volgende tekst tegen:
"LaisDcc motor decoders can use as a function decoders also. You just need to connect a 560ohm/0.25W Resistor between the grey wire and the orange wire to make it to a dummy load/motor. Then you can use it as function only decoders and you can change the light effect after the installation. Do not need to take it out to connect to a motor to do the CV setting."
Heeft iemand hier ervaring mee? Met het aansluiten zoals hier beschreven?

Ik heb via de CS1-R geprobeerd om de decoder uit te lezen. Er zit alleen de verlichting van een wagon aangesloten op de groene en zwartye draad. Ik krijg dan een foutmelding. Toch kan ik als ik een lok aanmaak met adres 3, de verlichting via F1 schakelen. Ook kan ik het adres wijzigen, in dit geval naar 19, terwijl ik daar wel een foutmelding in de CS van krijg. Ook op 19 is het licht schakelbaar. Zou de foutmelding verdwijnen als ik een weerstand ertussen zet?
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
idem als bij een esu lopi die je gebruikt als functiedecoder : weerstand is nodig om te programmeren.
Re: Laisdcc decoder in BR53: ik krijg de verlichting niet goed werkend
De weerstaand is overbodig, je kunt toch wel CV's schrijven. Je kunt alleen geen CV's lezen maar doorgaans hoeft dat niet.

De foutmelding kun je negeren en komt omdat de centrale geen antwoord terug krijgt na een schrijfactie, niettemin worden de wijzigingen gewoon weggeschreven.

Gr, Ben.