Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hulp gevraagd bij booster afbouwen

Gestart door zeeland maandag 01 januari 2018, 15:21:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Ik ben in het bezit gekomen van een drietal boosters. twee keer een Softlok booster Power-10 en een zelfbouwproject van iemand dat nog niet af is.  Het zijn twee Edits boosters in één kast. Wie wil mij helpen om het zelfbouwproject af te maken? Ik woon in Gouda, maar wil best naar je toe komen mits het niet te ver is.

Wie heeft tips om de beide Softlok boosters veilig te testen zonder het e.e.a. op te blazen?

Groeten,

Frank
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Frank,

Wat is je probleem bij de afbouw ?

Op je foto mist nog een ingangsprint / Schakeling daar heb ik nog wel een leuk schema van voor je indien nodig.

Ik ben wel benieuwd wat je van plan bent met 40 Ampare boostervermogen.
Met een of twee van die softlok boosters moet je toch wel uit de voeten kunnen.

Om die te testen zou je eens in het Edits pro boek (Elektuur) kunnen kijken.
Daar staat het stappenplan in om je booster on line te krijgen.

Mvg Robin
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Ze zijn al een heel eind zo te zien.
Maar ik ben ook wel benieuwd wat je ermee wilt. Je weet dat het gebruik van dergelijke zware boosters de nodige voorzorgsmaatregelen behoeft?
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Hi Frank,

Graag wet meer info wat je wilt.
Deze booster heb ik ook, mooie dingen, en deze zijn per kanaal beveiligd en je kan je "per kanaal" wel of niet gebruiken.
Hulp nodig dan een pb-tje graag.

groet
Harald
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
@henkv:

Nee dat weet ik niet. Kan ik die kennis ergens vinden?

Groet,

Frank
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Citaat van: Hero op maandag 01 januari 2018, 17:57:43
Frank,

Wat is je probleem bij de afbouw ?

Op je foto mist nog een ingangsprint / Schakeling daar heb ik nog wel een leuk schema van voor je indien nodig.

Ik ben wel benieuwd wat je van plan bent met 40 Ampare boostervermogen.
Met een of twee van die softlok boosters moet je toch wel uit de voeten kunnen.

Om die te testen zou je eens in het Edits pro boek (Elektuur) kunnen kijken.
Daar staat het stappenplan in om je booster on line te krijgen.

Mvg Robin

@Robin:
Ik ben een baan aan het bouwen en deze boosters heb ik gratis gekregen. Een mooi geschenk, maar zonder testen aansluiten lijkt mij niet zo'n goed idee. 

De dubbele booster die nog moet worden afgebouwd ziet er inderdaad redelijk af uit. Er hangen wel diverse draden los en er zit een losse 5-polige DIN stekker bij met een grijze en een gele draad. Van beide helften van de booster is er ook nog een losse zwarte draad. En zonder tekening kom ik dan niet veel verder. De Elektuur documentatie beschrijft één booster en er zitten er twee in. Die moeten dan worden gekoppeld worden d.m.v. een ingangsprint?

De vermogens van de boosters maken dat ik erg voorzichtig ben met het aansluiten er van. Dat doe ik dus bij voorkeur als ik er wat meer van af weet. Hoe voorkom ik dat bij kortsluiting mijn CS2 wordt opgeblazen? Moet ik net zo veel stroomkringen maken als er uitgangen op de Softlok booster zijn? Wat betekent het digitaal rijden in relatie tot het gebruik van de Softlok booster en/of de nog af te bouwen dubbele EdiTs booster?

Ik heb ooit mijn MTS elektronica gedaan, maar dat is al weer 25 jaar geleden. Ik begrijp dus wel het e.e.a. van de materie.

De baan die ik aan het bouwen ben is een baan van 5m x 2,65m. meer dan genoeg ruimte. Dat betekent ook dat ik wel een booster nodig heb. Niet alle drie tegelijk natuurlijk. Mogelijk is ééntje meer dan genoeg. Heb ik altijd die andere twee nog.  :D

Groet,

Frank
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Frank,

Regel een edits pro boek.
Daar staat je missende info in.
Hoewel ik hier een mooier schema heb liggen. Met uitbreiding voor meerder boosters.  ;)
Als je per pb even je mailadres doorgeeft stuur ik het je kant op.

Je CS moet/hoef je niet aan de baan hangen. Die gaat alleen je booster aansturen.Heb je ook geen gezeur met spanningsverschillen.

Zo te lezen weet Harald alles van die Softloc boosters af.Dus hij kan je met die twee wel helpen.

Mvg Robin
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Beste Frank,

Je hebt aan de 10A van één van de Softlok boosters meer dan voldoende, even afgezien van hoe je de ingang gaat aansluiten, daar hebben andere meer kennis van, weet ik dat je de baan in 6 secties moet verdelen en elke sectie aan moet sluiten op één van de uitgangen van de booster, waardoor er geen 10A kortsluitstroom ontstaat.

Voor een handleiding van de Softlok zie http://www.softlok.nl/Booster%2010A.pdf

Ik kom aan die kennis omdat ik al sinds het begin van de negentiger jaren rijdt met een Edits booster, een Softlok booster is op de Edits booster gebaseerd.

Groet, Anne W
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Citaat van: Anne W op dinsdag 02 januari 2018, 21:17:32
..........  dat je de baan in 6 secties moet verdelen ..........

H Frank,
Niets moet in deze, als je baan is ingedeeld in b.v. drie secties dan sluit je er maar drie aan en de rest (op de booster) hoeft niet.

groet
Harald
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
O.K. ik heb mijn baan van ongeveer 5 bij 4 meter, met 19 treinen, waarvan er maximaal 10 tegelijk rijden (denk ik), ingedeeld in 4 secties, met de mogelijkheid om het hoofdstation nog op te delen in 2 secties, zodat er dan totaal 5 secties ontstaan.

Als je de keuze hebt dan zou ik gebruik maken van de mogelijkheden die deze booster biedt.

Groet, Anne W
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Citaat van: zeeland op dinsdag 02 januari 2018, 20:25:44
@henkv:

Nee dat weet ik niet. Kan ik die kennis ergens vinden?

Groet,

Frank

De hoofdzaak is dat je beter niet 10A direct op je baan aansluit. De boosterstroom verdeel je in meerdere stroomkringen die apart zijn gezekerd met 2 tot 3 A zekeringen. Je verdeelt je baan in secties die ieder met een eigen ringleiding op een stroomkring van de booster zijn aangesloten. Je kan nog een stroomkring gebruiken voor wissel- en seindecoders.

Deze boosters zitten zo al in elkaar. Vandaar al die uitgangen. Iedere uitgang is apart gezekerd. Eerder schreef iemand al dat één zo?n booster ruim voldoende is voor je beoogde baan. Hier vind je een gebruiksaanwijzing van de Softlokbooster.

http://www.softlok.nl/Booster%2010A.pdf

Mijn advies zou zijn een Softlokbooster in gebruik te nemen. Die zijn direct bruikbaar. Misschien de tweede Softlokbooster als reserve houden (je hebt hem toch) en die Editsboosters doorzetten naar iemand die ze kan afbouwen. Veel werk kan het niet meer zijn en het ziet er erg netjes uit. Maar als je onzeker over die dingen bent, beter niet aan beginnen. Het zijn overigens gewoon twee aparte Editsboosters in één behuizing zo te zien. Erg handig voor een flinke LGB-tuinbaan, maar behoorlijk overdreven voor jouw plannen.  :) Iedere Editsbooster moet dan met een speciaal interface met je centrale worden verbonden. Ik kan niet zien of die er al in zitten. Hier wat meer informatie. Deze informatie komt rechtstreeks uit de Edits(Pro)boeken.

http://members.upc.nl/edits/ep-booster.html
http://members.upc.nl/edits/ep-boosterinterface.html

Heb je aan de vorige eigenaar gevraagd of de Softlokboosters nog goed werken en waarom hij bezig was de Edits boosters te bouwen? Vervanging misschien?

Al deze boosters zijn niet geschikt voor bidirectionele communicatie. Automatisch aanmelden van een mfx-loc werkt dus niet. Verder reageert de centrale niet bij een lokale sluiting. Dat wordt in de gebruiksaanwijzing van Softlok een voordeel genoemd, maar zeker bij automatisch rijden is het eerder een nadeel. De centrale en de besturingssoftware weten van niks en blijven commando?s versturen die op een deel van de baan niet worden uitgevoerd, omdat de beveiliging de stroom daar heeft uitgeschakeld. Dan loop de boel in het honderd. Ik vind het beter als een sluiting bij de centrale wordt gemeld, zodat die de hele baan kan stilzetten. Daar zijn wel oplossingen voor te bedenken, maar voor het cs2 ken ik die niet.
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Je kan de boosters ook "downgraden" naar een lagere stroom. Dit kan door een deel van de eind transistoren weg te laten, of de weerstanden van de eind transistoren te verlagen. Dit geldt voor de editsboosters in ieder geval. Voor de softlok, zoals gememoreerd dat deze gebaseerd zijn op de edits booister, zou dit dan ook moeten kunnen.

Verder kan je in plaats van zekeringen ook thermische zekeringen gebruiken. Zijn in diverse waarden te verkrijgen.

Je kan ook naar het edits boek zoeken (was er eerder dan de edits pro versie van het boek). Daar staat een schema in hoe je boosters kan koppelen, althans de kortsluitdetectie.

Is allemaal niet zo lastig.

Zelf heb ik een testkast gebouwd met zware weerstanden om de kortsluitdetectie en de stroombegrenzing op werking te controleren.

Zie ook http://members.upc.nl/edits/ep-booster.html

En mocht je de edits boosters kwijt willen, ik sta er open voor deze over te nemen.  ;)
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Hi Frank,

Is het afbouwen inmiddels gelukt ?
Bij mij zitten er nu ook displays op zie: hier
(ff naar beneden scrollen)

groet
Harald
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Nee, ik heb ze niet meer afgebouwd maar verkocht.

Groet,

Frank
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp gevraagd bij booster afbouwen
 @citaat
Jammer zijn goede boosters  :thumbdown:

groet
Harald