Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3

Gestart door ArjanBosman zondag 31 december 2017, 18:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Bedankt voor je duidelijke antwoord Arjan omtrent de losse locjes.
Ikzelf zat er ook aan te denken om de bocht zo op te vullen wat jij nu gedaan hebt maar heb het toch anders gedaan met mijn losse locs mede omdat er een loc uit moet rijden dat de rest van het rijschema stil staat voor deze loc.

Ik heb in ieder schaduwstation één spoor verdeelt in 11 blokken (inrijblok-en stopblok) zodat ik daar 11 losse locs kan parkeren en dat maal 3 dus 33 losse locs in totaal die vaak rouleren met de locs voor de slepen.

Maar het zal een leuk gezicht zijn als het gedeelte met locs gevuld staat dat vraagt natuurlijk wel om een foto tegen die tijd dat ze er staan. :P

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
-ARJAN,
Op de bekende sporen bij o.a. het grote station Spiez, staan ook wel eens loks op een kort zijspoor. Dus het is zeker een prachtige oplossing. Vooral als je 'ze' in het zicht kunt gaan zetten. Maar het zijn allemaal gedachtenspinsels zullen we maar zeggen.
Ik heb ooit in 2019 in Venlo een "HUPAC" op doodspoor zien staan! Had blijkbaar een weekend 'rust'! Kijk maar hieronder!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Hoi Arjan,

Wat een mooi project is dit toch  :thumbup: :thumbup:
De spiraal begint al lekker de hoogte in te gaan en ziet er solide uit, als het t.z.t. rijd zou ik graag eens komen buurten, we wonen redelijk dicht bij elkaar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
 @citaat
Mooi plan Peter om eens bij elkaar 'in de keuken' te kijken. Dat kan er vast eens van komen als de maatregelen het weer toestaan  :)

@citaat  @citaat
Nou Gerard, dank voor de foto van de Hupac met weekendverlof.

@citaat  @citaat  @citaat
Ja, Michel een alternatief met loc's in een lange rij in het Schaduwstation waarbij first in first out kan worden gereden is ook een mooie mogelijkheid. Binnen TC kan dat door middel van een spoor met 1 blok door middel van een variabele. Ik zal dat eens verder onderzoeken. Een eerste poging op mijn testbaantje van weleer, biedt hoop  :P

Greetz, Arjan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Al doende leert men en gaande de bouw van een baan met wat grotere omvang, kan ik ook proberen dingen iets anders in te richten.

Al tijdens het plannen van de baan - en specifiek de keerlus in het schaduwstation - las ik op het forum opmerkingen dat een bocht met direct aansluitend een tegengestelde bocht problemen kan geven met ontsporingen tot gevolg.
Merendeels van de wagons passeert dit punt probleemloos.

Echter nu ik in het bezit ben van wat langere Roco rijtuigen, werd me duidelijk dat deze moeite hebben met die bocht.
Toch maar geprobeerd om het 3e niveau in het schaduwstation een korte rechte er tussen te plaatsen. Dat vraagt enige aanpassingen: inkorten van de opstelsporen en voor de zekerheid een klein stukje uit de houten palen gezaagd om voor alle zekerheid de wagons en locs voldoende ruimte te geven in de bocht.
De foto's geven de beelden hierbij.

Uitsparing keerlus by Arjan Bosman, on Flickr

Uitsparing keerlus by Arjan Bosman, on Flickr
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
-ARJAN,
Toch wel heel prettig om een decoupeerzaag te hebben!  :-)
Jouw oplossing is er weer één uit 1000!
Suk6 en vooral 'doorgaan'!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Dit weekend was het tijd voor de eerste verbindingen voor de baanspanning.
Na 8 sporen te hebben aangesloten was het tijd voor een test.
Helaas, de CS3 gaf een kortsluiting en die was niet zo snel verholpen.

Dit is ook het moment dat ik een eerste scheiding ga aanbrengen tussen de verschillende delen van de baan en de daaraan gekoppelde boosters. Zal daar een overspanning of kortsluiting zijn ontstaan?

Nu maar stukje bij beetje puzzelen en uitvinden wat er fout gaat.

Aansluiten baanspanning | Schaduwstation niveau 3 by Arjan Bosman, on Flickr
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
-ARJAN,
Heel erg jammer! Nu hopen dat er niets is beschadigd. Maar jij hebt ook daar weer iets uit geleerd. Voor alle zekerheid toch maar elke sectie 'testen'!
Sterkte en je hebt er 'tijd' genoeg voor!
:O :(
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
 :offtopic: Waar blijft de kat? Ik zie geen kattebak meer  >:-D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
 @citaat
Goed gezien. De kat en de poezen hebben nog andere bakken in huis  :)

@citaat @citaat
Een deel van de sporen functioneert, dus de plek waar het probleem zit is al kleiner geworden.
Mogelijk toch een slordigheid bij het knippen van de rails.
Ik puzzel rustig verder. Inderdaad ..... ik heb de tijd!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
-ARJAN,
Binnenkort is de 'weg' weer vrij om naar ons Zwitserland te gaan. Veel is er weer bereikbaar vanaf vandaag voor het publiek! Zij voelen zich een stuk 'vrijer' dan in NL. Maar alles gaat de goede kant op. Zo ook bij jou op de baan. Elke stukje goed controleren en dan wordt het euvel gevonden. Daarna is die spanning (niet die vanaf de aansturing natuurlijk) er ook weer vanaf.
:-)  :thumbup: :idea: