Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3

Gestart door ArjanBosman zondag 31 december 2017, 18:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Hoi Arjan,

Ook jij en je familie een heel fijn en voorspoedig 2019 gewenst. Je hebt er lekker de gang in zitten! Maar ben ik de enige die (bijna) alle foto's een halve slag gedraaid ziet? Ik moet steeds mijn beeldscherm kantelen om alles goed te kunnen bekijken :?.

Groeten,
Wico 
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Arjan,

Ondanks de gedraaide foto's toch een mooie update van je vorderingen. :) :thumbup:

Ook voor jouw en je familie een goed uiteinde en een goed maar vooral gezond 2019 toegewenst.

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
-Arjan,
Toch wel heel moeilijk om een 'baan' in gedraaide vorm te gaan maken. Jij bent de allereerste en voorlopig is het resultaat al om naar 'huis' te schrijven. Doorgaan en laat je niet afschrikken door verkeerde handelingen op jouw PC. "Gewoon doorgaan" zegt een bekende NL.
Suk6 en bij deze ook een heel gelukkig Nieuwjaar met een hele goede gezondheid!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Begrijpen doe ik het niet. De foto?s zie ik op een normale manier en niet gedraaid.
Eens kijken wat er gebeurt met een test via een hoster ....


   

....... ben benieuwd .....

Na wat bewerkingen gelukt!

.....

Het zit hem wellicht in het versturen van de foto?s via mijn iPhone ... anyway ... het werkt. Komende foto?s maar zo plaatsen.
Cheerio, Arjan

Bewerking: overbodige hyperlink weggehaald.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Arjan,

De bovenste foto is voor mij wel zichtbaar de tweede foto is niet zichtbaar wel zie ik daar een zwart vlakje met een wit kruis erin staan.

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
-L.S.-
Heren,
ik zie, dat er maar één foto door Arjan is neergezet. Jawel, die rondingen zien er prima gezaagd uit. Als ik ook wat rondingen ga zagen (wat niet meer gaat gebeuren) dan weet ik waar ik die 'kunstenaar' kan vinden!
Suk6 met de verdere opzet van al jouw tafels!   :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Dag Arjan,

Goede voornemens voor het nieuwe jaar: je zet er stevig de sokken in. Benieuwd waar we staan bij de eerstvolgende jaarwisseling.
Groet, Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Eerste niveau gereed en begin isolatie

Het nieuwe jaar in je topic begint zonder nekpijn, Arjan  :D

Goede start en flinke vorderingen gemaakt  :thumbup:
( Had ff een poosje niet geneusd hiero )

Grtz Tony
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Waar ik in de tussentijd had bedacht waar de beste locatie is voor het aanbrengen van de boosters en trafos, heb alle kasten in de kamer verplaatst en ruimte gemaakt voor de krachtcentrale.

Zo heb je alle spullen in de kamer weer eens in handen  8o
Maar het is de inspanning meer dan waard!
En tegelijk zijn de trafos voor de led-verlichting van de vloer. De foto?s vertellen het verhaal.







Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Arjan,

Dat is gelijk een hele verbetering; ziet er netjes uit zo. Moet toch zelf ook nog eens op zoek naar van die mooie kabelgoten  :). Succes met de verdere bouw!

Groeten,
Wico

Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Arjan,

Het ziet er strak en mooi uit je krachtcentrale. :P :thumbup:
Alleen kijk de Zwitserse spaarpot koe wat treurig is hij helemaal leeg soms ? :D

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Ik ben zeer content met de vorderingen .... komende weken weer ?echt? werken  ;)

@Michel
De (spaar)koe is een beetje bedroefd. Je weet hoe dat gaat met hobbies ..... je kunt het zo gek maken als ...

@Wico
Die kabelgoten zijn bovenal ruim en handig, maar evengoed niet goedkoop ..... tja .... ik heb deze bij Pontmeyer gekocht.

@Tony
Ja, fe foto?s blijven kennelijk nu wel recht staan  :P

@Petrus
Waar zullen we zijn de komende jaarwisseling .... in ieder geval weer een stukje verder. Ik heb in gedachten om bij het eerste niveau van het schaduwstation maar weer testrijden met Traincontroller  :P

@Gerard
Ja, deze man houdt ook van rondingen  :D :D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Hoi Arjan, in je draadje liep ik hopeloos achter, maar die schade is dik ingehaald.

Er zijn flinke vorderingen gemaakt, dat is wel duidelijk,

sucsez verder.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Wordt een mooie krachtcentrale, wel jammer dat dat schitterende behang er achter verdwijnt... :O
Mooi baanplan ook :thumbup:.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
 @citaat Arjan, heeft misschien nog wel een paar rolletjes voor je over, Hans  :P
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
 @citaat Uiteraard kan ik voorzien in een stukje lampionnen behang. Of het een ongebruikt stukje is kan ik niet beloven  ;)
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Dag Arjan,

Alles netjes op zijn plaats heeft zo zijn voordelen. :thumbup:

Ga je daar ook nog je terugmelder groeperen?
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
 @citaat De terugmelding zal ik dichter bij de blokken plaatsen, Ivan. De afstand tussen de decoders overbrug ik met patchkabel.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Begin van de kracht centrale ....
 @citaat

Dat is ook de juiste manier zoals de ontwikkelaars het bedoeld hebben  :)

Het wordt een mooi geheel zo Arjan, je bent lekker bezig  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Voorbereidingen in Traincontroller ....
Waar ik eerder al het decoderschema in een spreadsheet had vastgelegd, ben ik nu mijn hoofd aan het breken over de wijze waarop ik de niveaus van het schaduwstation en de helix in Traincontroller ga vastleggen. En dat dan uiteraard met zo min mogelijk beslag op de ruimte.
Het wordt al wat ......
Greetz, Arjan


Re: Alpenbahn Feldhäuser | Voorbereidingen in Traincontroller ....
Dag Arjan,

Ik heb dit in iTrain ook ongeveer zo gedaan. Elke lus een blok en ze getekend als een opeenvolging van sporen.  Als het de spiraal in cirkelvorm zou wlllen tekenen wordt dit een boeltje op het schakelbord.
Ik zal proberen om strank enkele foto's van mijn bescheidener ontwerp op mijn draadje te zetten.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | beetje stil in Feldhäuser ?
Enkele spoorgenoten zijn nieuwsgierig naar de vorderingen van Feldhäuser.
Twee weken terug was ik een weekje onder gedoken in het kader van mijn deelname aan een Sesshin (zenretraite). Daardoor zat ik veel op mijn meditatiekussen en was ik niet in de treinenkamer te vinden  :)

Gisteren heb ik wel weer wat rails kunnen knippen om zo de voorbereidingen te doen voor het leggen van de rails op het onderste niveau van het schaduwstation. Dus ....... wordt vervolgd!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | beetje stil in Feldhäuser ?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | beetje stil in Feldhäuser ?
Als ik naar de laatste foto kijk  @citaat , kan een beetje zen geen kwaad, Arjan  :P

Hocus pocus voor mij  :D

Grtz Tony
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?

Hallo spoorgenoten,

Na mijn Sesshin heb ik weer tijd ingeruimd om aan het schaduwstation te werken. En met al het draad in huis zijn de eerste draden getrokken. Zo ben ik begonnen met de draden voor de stroomvoorziening van de wisseldecoders en heb ik op het onderste niveau de rails provisorisch neergelegd. Vervolgens aan de slag met de draden voor wisselaandrijvingen en terugmelding.

Nu ik al twee jaar heb kunnen genieten en leren van het werk van anderen op dit forum, heb ik dan toch ook zelf de eerste schreden kunnen zetten op weg naar een volwaardig schaduwstation als basis voor mijn Alpenbahn. Dit is het moment om het allemaal netjes aan te leggen. In tegenstelling tot de spaghetti onder mijn testbaantje een jaar geleden. Werken met aandacht. Dat is waar mijn zen beoefening mij van pas komt.



















Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?
Arjan,

Ik zie bekende technieken en materialen, die ook ik als voorbeeld heb gebruikt. We mogen blij zijn dat anderen hun werk op het forum delen. Beter nu wat meer tijd nemen en alles goed aanleggen (en testen!), dan straks balen als het niet (goed) werkt. Waar wat extra zen in het leven al niet goed voor is :). Veel plezier en succes met de verdere bouw; er gaan nog heel wat uurtjes in zitten.

Groeten,
Wico 
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?
En ík word weer helemaal overvallen door een gevoel van Zen als ik deze keurige bedrading zie!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?
Hoi Arjan,

De manier van bouwen heb ik ook al ergens anders voorbij zien komen  :)
Leuk om te zien dat jij ook van start bent gegaan  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Op de eerste foto zag ik rollen Tasker kabel staan, ik heb al twee weken 200 meter in bestelling staan maar die komen maar niet binnen, zal maandag eens bellen waar het spul blijft.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?

@Wico
Inderdaad, de technieken zijn op het forum ruimschoots getoond.
Goed voorbeeld doet goed volgen. En ik moet zeggen, wat er voor mij uitzag als goed voorbeeld blijkt dat ook te zijn. Veel dank aan Peter voor de uitgebreide documentatie en verslag van zijn vele jaren ervaring.  :thumbup:

@Peter
Ere wie ere toekomt: bedankt Peter voor jouw voorbeelden van degelijke technieken.  :thumbup:
Draad van Tasker duurde bij mij ook 1,5 tot 2 weken eer het binnen was.  Maar dat geluidssnoer werkt wel fijn.

@Hanzi
Samen zen! Dat is ook mooi!  :P

Inmiddels heb ik wat test gereden op het halve niveau. Heen en weer door de keerlus en de wisselstraat. En inderdaad ...... toch ergens een klein stukje c-rail niet geknipt en een slechte verbinding in de gesoldeerde draad van de terugmelding. En toch heb ik dacht ik alle geknipte rails gecontroleerd met de spanningsmeter. Kennelijk er eentje tussendoor geglipt!  :?
Tof om te zien hoe de CS3 met een Booster werkt. De andere booster die al aan de muur hangt is voor het tweede niveau van het schaduwstation. Maar, nu eerst de andere zijde van dit niveau afwerken. Wordt vervolgd.
Grtz, Arjan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Draden trekken en aansluiten in Feldhäuser ?
Arjan,

Mooie vorderingen en alles netjes afgewerkt mooi hoor. :) :thumbup:
Ja zo een stukje ongeknipte rails schiet er zo tussen door ook hier is dat het geval geweest ondanks goed nakijken. ;)
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden.

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
In Feldhäuser was het tijd om een inmeetspoor aan te leggen zodat ik met Traincontroller de locs het juiste snelheidsprofiel kan geven en ze daarmee op de juiste plek in baanvakken kan laten stoppen. Inmiddels heb ik 6 locs ingemeten. Een hele vooruitgang in het rijgedrag is het resultaat.

Dit was ook een mooie uitdaging om met de eerste Roco locs die ik heb te rijden en de decoders aan te passen.

En dan nu de foto?s.
De volgende keer kan ik een update geven van de eerste werkzaamheden aan het tweede niveau van het schaduwstation.








Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
-Arjan,
Een geweldige vooruitgang! Heel apart met die strook "inmeetspoor"! Mooi idee ook nog, omdat het toegepast kan worden bij al jouw volgers. Op die wijze een goede ondersteuning met het werken met Traincontroller. Dank voor de update. Op naar de volgende en misschien met een filmpje erbij? :-)
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
Hoi Arjan,

Met zo,n spoortje gaat het wel goed komen bij jou, veel plezier bij het inmeten, de roco locs zullen je niet teleurstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeetspoor aangelegd ......
Dag Arjan,

'Traincontroller' doet de naam eer aan: steeds meer train controle. En dat is hard nodig!

Groet, Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Vorige week kreeg ik weer wat uitgeleverd van de bestellingen van het 2018 aanbod van M. De XRail Re 620 was eind vorig jaar al binnen gereden, de ketelwagens volgden vorige week.

En toeval bestaat niet, in mijn social media tijdlijn kwam een foto van het grootspoor langs van de XRail loc.
Het is een kleurrijk geheel zo.








Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Arjan,
Dat is de tweede "X"loc, die voorbij komt rijden. Tsjonge, wat een aanwinsten! Trouwens die sleep is ook heel mooi, lijkt net 'echt'! Dank voor jouw update. Suk6 met de afbouw! :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Arjan,

Ik zie dat jij ook de prachtige Xrail loc binnen heeft gekregen. :) :thumbup:
Deze schoonheid staat prachtig op je baan zeker met de mooie Wascosa ketelwagons erachter die trouwens bij mij achter de SBB G2000 hangen.
Heel veel rijplezier toegewenst met deze mooie loc die ondertussen al geijkt is op je meetspoor ?

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Arjan,

Dat is een hele mooie loc, en ik kan het weten want hij rijdt hier ook zijn (bescheiden) rondjes :D. De wascosa wagens passen daar prima bij, en ik kan het weten want ... :D.

Veel plezier er mee!

Groeten,
Wico
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Veel plezier met deze nieuwe aanwinst Arjan, hij mag er wezen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe goederenloc en ketelwagens
Dag Arjan,

Een pracht loc die je daar hebt.
Verder een mooie up-date van de bouw.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Inmeten loc en filmpjes
Recent hoorde ik de roep om een filmpje ......
Gisteren heb ik weer wat locs ingemeten in Traincontroller en 1tje op film vastgelegd.

Zes minuten kijken naar een heen en weer rijdend treintje ..... zen-tv  :D





Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Zeker 10 maanden heb ik niet geknutseld aan de baan. Mooi weer, vakantie, opleiding en andere aardse zaken resulteerden in een andere keuze. De hobbel die ik moest nemen was het aanschaffen van ledstrips om de verlichting aan te leggen voor het onderste niveau van het schaduwstation.

Nu dat geregeld is, heb ik verder kunnen bouwen aan het tweede niveau van het schaduwstation  :D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Fijn dat je het licht weer hebt gezien Arjan, het ziet er  :thumbup: uit allemaal.
Nu lekker doorbouwen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Arjan,

Leuk om weer eens een update te zien van je baan in wording. :)
De led-verlichting ziet er goed uit en geeft voldoende licht in het onderste schaduwstation. :thumbup:
En nu lekker doorgaan zodat we niet weer een lange tijd hoeven te wachten op een mooie update. ;)

Succes met de verdere werkzaamheden aan je baan.

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
-ARJAN,
Jouw "Licht" is boven komen drijven! Het is het wachten daarop meer dan waard geweest. Ziet er prima uit en jouw 'Led'-licht geeft weer voldoening om verder te gaan. "Klaar zijn", is nog lang niet aan de orde; er ontbreekt nog wel het één en ander. Telkens 'wat' doen is ook heel goed. Nogmaals veel suk6 en ook bedankt voor jouw nieuwe 'update'.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Fijn om weer eens een update van je te lezen, soms liggen de prioriteiten even anders (maar 10 maanden ... >:-D). Nu weer lekker doorknutselen en ons blij maken met updates, foto's en video's :D.

Groeten,
Wico
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
Moest onlangs nog aan je denken tijdens een coronaommetje bij jou in de buurt...
Succes met het vervolg en niet te lang in het schaduwstation blijven zitten. Groet. Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Na de pauze .......
 @citaat
Het is net als bij de pizza. Je begint bij de bodem, eeehhh het schaduwstation 😂
Overigens is een eerste vervolgstap de klimspiraal.
Voorlopig nog geen zicht op de bovenbaan bij mij Petrus.
Grtz, Arjan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe circusaanwinsten ....
Nieuwe circusaanwinsten vanuit Zwitserland. Binnenkort is er circus in Feldhäuser.  :P   
Het kind in mij ..........
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe circusaanwinsten ....
Citaat van: ArjanBosman op zaterdag 04 juli 2020, 14:38:58
Het kind in mij ..........
:D Hebben we hier allemaal last van, we spelen allemaal nog met treintjes.
Er zijn hier op het forum zelfs wat topics over een Lego Krokodil, dus ga vooral verder met een volwassen kind zijn, doen wij ook. O:-D
Mooie aankoop, dat is een leuke circus trein sleep. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe circusaanwinsten ....
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe circusaanwinsten ....
Arjan,

Wat een prachtige circustrein is er bij je binnen gereden. :P :thumbup:
Heel erg fraai om naar te kijken daar ga jij heel veel rijplezier aan beleven.
Komt er nu ook een circustent op je baan of is deze circustrein op door reis ?

Groet Michel