Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3

Gestart door ArjanBosman zondag 31 december 2017, 18:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alpenbahn Feldhäuser | Naar schaduwstation niveau 3
Sinds afgelopen mei ben ik aan het plannen maken voor een modelspoorbaan in 3Rail naar Zwitsers idee.

De baan wordt gepland in onze voormalige slaapkamer het plannen van een modelspoorbaan in onze voormalige slaapkamer. Kortom, ben ik al weer een paar maanden aan het tekenen in Railmodeller de tussenstand van het plan vind je hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65555.msg1210794#msg1210794

Inderdaad, grootse plannen waar ik meerdere jaren voor nodig zal hebben; zeker gezien ik nog geen ervaring heb met digitaliseren van een modelspoorbaan!
Ik ben afgelopen twee dagen eerst klein begonnen met een baantje van zeg maar 180*90 met de Crails van een startersset en de uitbreidingen C3 en C5.
Daarmee kan ik ervaring opdoen met ringleiding, aansluiten, blokken, terugmelding, wisselaandrijving etc.
Dat alles wordt voorzien van aansturing met behulp van de CS3 Plus en iets later Traincontroller. 

Enkele details van het plan (hoogte gemeten vanaf de grond):

- Schaduwstation met 4 lagen
- Twee klimspiralen overbruggen de hoogte van 15cm naar 110-120cm
- Een station met dubbelsporig doorgaande trajecten een kopspoor en passeerspoor voor goederenverkeer
- Een keerlus op 110cm die tevens de aansluiting vormt van de rechter spiraal naar het station
- Een bergtraject (met klimspiralen naar de niveaus op 130cm en 145cm
- Een bergtraject (rood) met plek voor de Bietschtalbruecke op 180cm
- Een bergdorp met een keerlus op 189cm
- En wellicht op de langere langere langere termijn termijn een buurtspoor door de bergen.

Hierna volgt het verslag van de eerste ervaringen van een startend modelspoorbaanbouwer :-)
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Gisteren ben ik gestart als echte beginner.
Nog nooit gesoldeerd maar wel in het bezit van een stapel materiaal als rails, een CS3 Plus, wisseldecoders, terugmelddecoders, draad, soldeerstation etc.

Als eerste heb ik de plaat enigszins verhoogd door hem op balken te leggen; dan kan de bedrading ook aan de onderkant gelegd worden.
Vooralsnog laat ik alles even bovenop en sluit het daar aan.

Met een redelijk steile leercurve heb ik gisteren en vandaag
- de eerste draadjes gesoldeerd aan de C-rail
- contactrails gemaakt
- een wisselaandrijving aangebracht
- een wisseldecoder geplaatst en aangesloten aan de CS3
- een blok aangelegd met een bezetmelder en aangesloten aan de CS3
- de nodige hobbels en vraagstukken opgelost van niet werkende verbindingen en terugmelding ( kan gebeuren als je tekort isolatortjes gebruik  :( )

Zo aan het eind van het jaar een mooie start die smaakt naar een vervolg in het nieuwe jaar.
Hieronder nog enige plaatjes van de bouwfase.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Arjan,

Mooie plannen heb je voor je baan "Alpenbahn Feldhäuser". :)

Toen ik aan de hobby begon kon ik ook niet veel niet eens solderen elektra was acadabra en koploper was een groot raadsel voor mij maar langzaam gaat het steeds beter en beter zowel met solderen en sluit nu ringleidingen aan en ja zonder sluitingen  :D en zelfs koploper begint leuk te worden vooral ik nu weer aan het rijden ben en lekker met veel tegelijk ook.

Dat gaat jouw ook allemaal lukken dat weet ik zeker want als ik het kan kan jij het ook. :P

En als je er niet uitkomt ben je altijd welkom om eens te kijken in en bij Michelstadt.

Succes met je kleine proefbaan en de notificatie gaat aan want van "Alpenbahn Feldhäuser" wil ik niks missen. :) :thumbup: 
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Hoi Arjan,

Jij gaat een indrukwekkende baan bouwen, verstandig om eerst een testbaan te bouwen om de techniek die er achter schuil gaat te doorgronden.

Succes met de hobbels, maar daar stap jij straks zo overheen.


De beste wensen voor 2018


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
 @citaat
@citaat @citaat

Hi Michel en Peter,
Dank voor de motiverende woorden.
Gisteren bleek dat enkele hobbels niet zo maar beslecht zijn; de aanhouder wint zullen we maar zeggen  ;)
Het blijft geconcentreerd werken bij het aanleggen van baanvakken en terugmelders.
En dat zal jullie niets verbazen!  :D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
-Arjan:
Baanplan ziet er veelbelovend uit, alvast veel suc6 en plezier met het bouwen,  :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Het beginnetje: een testbaan
Recht zo die gaat!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Afgelopen weken heb ik de testbaan aangelegd en aangesloten.
Na wat droogoefenen met Traincontroller kon ik vandaag de CS3 aansluiten op Traincontroller.
Na wat stoeien met de stopmarkers en remmarkers in de blokken en het bijstellen van de snelheid van de locs, lopen twee locs met spontanfahrt over de baan.
De eerste voorzichtige stappen van digitaliseren zijn gezet.

Op het eind van het filmpje komen de locs elkaar tegen en stoppen in een blok aan weerszijden van een wissel in tegengestelde rijrichting. Daar kwam de software even niet uit 😏

Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Hoi Arjan,

Leuk dat de eerste computergestuurde meters gemaakt wordt, dit smaakt naar meer  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller

Hoi Arjan,

Spannende start en een hele uitdaging !
Als ik het filmpje bekijk, weet ik weer meteen waarom dat niks voor mij is.
Maar ik hoop natuurlijk, dat je alles wat je graag wil voor elkaar krijgt  :P
Succes en ik ga je volgen !

Grtz Tony
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Leuk dat je al zover bent. Ik beschouw mezelf ook nog als beginner met geautomatiseerd rijden, ik vind het nog steeds magisch om te zien. Automatisch rijden was bij mij altijd hetzelfde als 'wachten tot het verkeerd gaat'. Inmiddels is die fase voorbij nu alle configuratiefouten er uit zijn. Althans dat denk ik. Ook de situaties met een zogenaamde 'deadlock' waarbij er twee treinen tegenover elkaar komen te staan zijn oplosbaar met de software. Succes met het vervolg!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Prachtig Arjan, dat gaat dus de goede kant op met TrainController.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Ben zeer benieuwd naar de verdere stappen.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Top, Arjan. Heeft die koe ook een bezetmelder gekregen? Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
 @citaat
De koe is een spaarpot voor treintjesgeld.
Als ie bezet is zit ie vol geld  :D :D

@citaat @citaat
Ja Cees, zojuist hebben twee locs een uur lang hun spontane routes gereden zonder botsing of ontsporing.
Er is nog veel te ontdekken in het programma!

Grtz, Arjan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Arjan,

De eerste stappen in het geautomatiseerd rijden zijn een feit. :thumbup:
Vandaag weer een uur probleemloos gereden met twee locs mooie bericht. :)
Ik blijf je met veel plezier volgen. :) :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Citaat van: ArjanBosman op vrijdag 12 januari 2018, 19:41:58
Ja Cees, zojuist hebben twee locs een uur lang hun spontane routes gereden zonder botsing of ontsporing.
Er is nog veel te ontdekken in het programma!
Grtz, Arjan
Prima Arjan dan nu maar eens de pendeltreinentest ;)
Op jouw testbaantje moet dat toch met tenminste drie treinen geen probleem zijn. :P :P
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Het vervolg van de speurtocht in Traincontroller .......

Met aanmoediging van Cees heb ik pendeldiensten gemaakt voor 2 locs en een route van een 3e loc.
Dat ging een tijdje goed. Totdat ze alledrie tegelijk over hetzelfde stukje spoor wilden  8o
De foto?s tonen het plaatje in de software en op de baan  :P

Door het definiëren  van baanblokken als kritisch worden ze betrokken bij de te reserveren route en daarmee worden treinritten beter afgehandeld en wordt voorkomen dat de treinen elkaar klemrijden aan weerszijden van een wisselstraat.

Met twee pendelritten en twee routes rondom de baan heb ik vandaag probleemloos kunnen rijden met 4 locs tegelijkertijd; het filmpje toont de beelden


Inmiddels heb ik al weer andere mogelijkheden ontdekt en aan het onderzoeken geslagen.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Dat is helemaal top Arjan. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Arjan

Vind het altijd bijzonder mooi om een baan te zien waarbij de locs zelf mooi rijden.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Arjan,

Traincontroller heeft straks geen geheimen meer voor je want het gaat lekker zo te zien op het filmpje. :thumbup:
Het Zwitsers materiaal wat er rijd mag er wezen hoor wat mooi zeg. :)
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
Kijk... het ultieme doel is toch, dat wij straks zonder zorgen naar de kroeg kunnen!
Ik vind het knap.

Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
-Arjan:
Mooi geregeld,   :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Test met Traincontroller
 @citaat  @citaat
:D :D :D

We drukken op de knop, de treinen gaan rijden en we verlaten het pand!
En de vrouw maar klagen dat het zo'n herrie is in de mancave.

Over herrie gesproken .... gisteren een virtuele melder ingericht in een blok met per abuis het activeren van de hoorn van alle treinen op de baan. Man wat een kabaal! Zelfs de poezen schrokken zich een hoedje en vlogen vanuit slaapstand door de kamer  >:-D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
En we kunnen weer een Loketje verder in de voorbereidingen voor de bouw van de baan.

Na een jaar en twee weken was de interne verhuizing volledig gerealiseerd.
De studeer- en werkkamer werd slaapkamer, de kamer met kledingkasten en de rommelkamer zijn samengevoegd en omgevormd tot de nieuwe werk- en studeerkamer, de vloer is nieuw gelegd, het plafond gespoten, de muren geschilderd, enz, enz.

En dat alles om een kamer vrij te spelen voor een modelspoorbaan: een kamer van 5,5 bij 3,25 meter. Enkele foto?s vind je hieronder.

Inmiddels ben ik de bestelling van het houtwerk aan het uitwerken en is weer een deel van de rails, wissels, aandrijvingen en booster aangeschaft. De echte start van de bouw komt dichterbij!

O ja, wat hadden we toch een leuk behangetje in de slaapkamer  :D
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Hoi Arjan,

Fijn dat de treinen ruimte steeds dichterbij komt, lekker aan de slag met van alles en nog wat om het helemaal naar je zin te maken.

Tipje, zorg dat je verlichting hangt voordat je aan de constructie begint.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Hoi Arjan, nog even wat doorklussen zie ik, maar dan kan het "echte werk" beginnen.
Sucsez nog met de laatste voorbereidende loodjes.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Top! Aan de slag. Groet. Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Hallo Arjan,

Ik weet niet of je deze reeks van tutorials kent over Train Controller:


Zijn ondertussen 53 gemaakt en die man legt het super eenvoudig en duidelijk uit.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Arjan,

Mooie ruimte krijg je straks voor de hobby. :)
Succes met het in orde maken van deze kamer jouw kennende komt dat zeker goed. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
-Arjan,
Ik moet erkennen, dat ik nu pas jouw topic ontdekte. Sorry, maar eerst even dit weekend goed doorlezen. Ik blijf jou nu wel volgen, hoor!
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Dank voor de reacties weer.
Het voelt niet als de laatste loodjes van de voorbereiding, daarvoor is het veel te leuk ..... het gaat me om de weg en niet om het eindresultaat  :)

@Peter
De verlichting houdt me al en tijdje bezig, maar kan nog niet echt tot een passend plan komen. De bijbehorende materialen gaan ook nog niet echt voor me leven. En uiteraard overweeg ik ledstrips aan te leggen met de mogelijkheid van dag/nacht functie; jouw draadje laat goed zien wat er mogelijk is. Ik geef m?n gedachten nog even de tijd om hierop verder te sudderen en googlen  :)

@Johan
De filmpjes van Traincontroller ken ik. Ik heb ze allemaal een keer gezien en de eerste meerdere keren om met mijn eigen testbaantje verder te komen en het in de vingers te krijgen. Genoegen uitdaging in de rest van de serie Ruud.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Verdere voorbereidingen

Mooie ruimte, Arjan  :thumbup:

Wel het behang laten zitten  :D

Grtz Tony
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
En ja, daar was ik de grijze cellen nog aan het peinigen over de uitwerking van de led-verlichting en wat ik daar allemaal voor nodig heb, had ik in de tussentijd een bestelling c-rails binnen gekregen.
Dat dan maar meteen voor een stukje neergelegd volgens het baanplan van het schaduwstation en het klimspoor.

Iets in de werkelijkheid zien geeft inzicht .... zo ook nu  ;)

De ruimte tussen het schaduwstation en de rechterklimspiraal was volgens het plan 60cm, maar dan wel onder andere (hoger gelegen) delen van de baan. En van die 60cm zou nog ruimte afgaan voor poten van het schaduwstation en de boven gelegen zichtbare baan. Lenig ben ik nu nog wel en al te gezet ben ik ook niet ...... maar deze ruimte is vragen om moeilijkheden!!

Dus de knuppel in het hok gegooid, het bestaande plan over boord en een nieuwe poging doen om een plan te maken dat meer langs de muren van de kamer zal lopen aan de rechterkant. Diagonaal komt dan een groot station en links in de kamer is ruimte voor een berglandschap. Dat berglandschap wordt dan waarschijnlijk lager dan het eerdere plan ..... op een beperkte ruimte is geen plaats voor grote klimspiralen naar grote hoogte. Maar ......  het voelt als een wijs besluit, want ouder en minder soepel worden we allemaal.

Onderstaand wat foto?s van het eerste plan met de beperkte ruimte, de tweede foto van het nieuwe baanplan met het schaduwstation dat beter bereikbaar is en de rest dat nog verder uitgewerkt kan worden als ik met het schaduwstation aan de slag ga. En tot slot een foto van een eerste proefopstelling van het begin van het schaduwstation met de keerlus.

Tot zover voor nu. Zijn jullie ook weer een beetje op de hoogte van de voortgang  :P
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie in de onderste foto geen keerlus. Alleen een spoor, welk terug gaat naar de ovaal. Trouwens, het lijkt mij, dat het roze/paarse spoor in de hoek lastig bereikbaar wordt.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
Hoi Arjan,

Op de eerste foto ( bovenste opstelsporen ) zit nu een S bocht is, de kans dat daar iets ontspoord is redelijk groot.

S bochten kun je het beste vermijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan

Hi Gerrit,
Keerlus of terugkeerspoor, het is maar hoe je het noemt. De bereikbaarheid gaat omdat ik de nodige ruimte boven het spoor heb.

Hi Peter,
Bedoel je de S bocht bij de blauwe pijl in onderstaande foto?
Ik zou niet verwachten dat die bocht problemen geeft.

Grtz, Arjan
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
-Arjan:
Als je de snelheid in zo een S bocht verminderd dan zal er niet veel gebeuren.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
Hmmmmmm, dit geeft te denken. Overigens zie ik veel plannen met dergelijke bochten rondom schaduwstations.

Dank Jørg. De lus voorziet in de inrit van het schaduwstation, van hoge snelheid zal geen sprake zijn. Wellicht kan ik kijken of ik een ruimere bocht kwijt kan.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuwe inzichten en nieuw baanplan
Citaat van: ArjanBosman op dinsdag 24 april 2018, 21:47:00
Hi Peter,
Bedoel je de S bocht bij de blauwe pijl in onderstaande foto?
Ik zou niet verwachten dat die bocht problemen geeft.
Op de eerste foto (niet de foto die jij alsnog post ;) ), bedoel Peter het 6e opstelspoor vanaf links.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Tussen de bedrijven door vandaag kans gezien langs het schaduwstation van mijn modelspoorleverancier te gaan ....
Ook hier is de nieuwe 475 van de BLS met containerwagons binnen gelopen.  :D

En verder heb ik vandaag het nodige besteld voor het aanleggen van ledstrips in de modelspoorkamer ..... toch de wijze raad van Peter ter harte genomen  ;) ...... eerst de verlichting regelen.
Wordt vervolgd.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Arjan,

Dat zijn hele fraaie aanwinsten die er zijn binnen gereden . :) :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst. :)
En succes straks met het monteren van de ledstrips.

Groet Michel

Oh ja van mij mogen de foto's wat groter geplaatst worden hoor kan ik nog meer details van je prachtige aanwinsten zien. ;) :P
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Arjan,

Hele mooie aanwinsten! Ze komen bekend voor :D. Veel plezier er mee. Foto's volgende keer een maatje groter, kunnen we nog meer genieten ;).

Groeten,
Wico
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Dag Arjan,

Prachtige aanwinsten.  Die staan ook nog op mijn verlanglijstje.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
-Arjan,
Niet alleen goede volgers, maar ook nog eens een heel goed voorbeeld! Volgens mij mag jij best nog eens langs jouw leveranciers gaan! Daar zult jij geen spijt van krijgen van die BLS, dan wel te verstaan!  >:-D
Wordt best een mooi geheel! Slepen zijn helemaal 'in'! Suk6 verder!  :thumbup:
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Hoi Arjan,

Sorry voor mijn late reactie, ik bedoelde de s bocht van het 6e spoor.

Wauw wat een mooie aanwinsten, die loc ga ik ook maar eens op mijn verlanglijstje zeten ( die is nu helemaal leeg ).

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Dag Arjan,

Het treinbedrijf groeit. Mooi is dat.
Het behang op de achtergrond deed me denken aan de lavastromen die nu veelvuldig in het nieuws zijn. Heeft Zwitserland ook vulkanen?

Groet, Petrus
Re: Alpenbahn Feldhäuser | Nieuw materieel binnen
Dag Arjan,

Ik heb net je draadje doorgelezen, en nu weet weer wie je bent.  ik had ook al je plan gevolgd op het Forum.  Ik wist alleen niet dat je al met je baan bezig was.
Maar wat lees ik nu, ga je een volledig nieuw plan tekenen?

Ik ga dit zeker verder volgen.
Re: Alpenbahn Feldhäuser | LED verlichting aangelegd
Jullie hadden nog een reactie van mij tegoed :-)

@Michel  @Wico
De foto's zijn inderdaad wat aan de kleine kant .... Hmmmmm nog maar even proberen of ik dat volgende keer beter kan doen. straks een poging met andere foto's.

@Gerard
Ik ben nog steeds blij met mijn keuze voor een Zwitsers georiënteerde baan en dito materieel :-)

@Peter
Die bochten .... inmiddels heb ik een iets andere insteek gekozen. Foto's volgen later.

@Petrus
Lava! hahahaha dat is een mooie associatie! Het zijn lampionnen hoor. Inspiratie opgedaan een aantal jaren terug in Vietnam. Er hingen ook echte Vietnamese lampionnen in de slaapkamer.

@Ivan
Inderdaad Ivan, het plan is weer over de kop. Ik had er geen vertrouwen in dat ik voldoende bewegingsvrijheid zou hebben bij het schaduwstation onder de baan en bij de klimspiraal. Zal nieuwe plaatjes.

Grtz, Arjan




Re: Alpenbahn Feldhäuser | LED verlichting aangelegd
En de led-verlichting is aangelegd met 4 maal 5 meter strips (84 leds per meter) in RGBWW met tweemaal een 480W/24V transformator om per trafo twee strips aan te sturen. De strips zitten in profielen aan het plafond en het plan is om op termijn de aansturing met DMX te gaan organiseren.

Nu heb ik een afstandbediening ter beschikking voor de twee connectors. Enkele foto's .......
Re: Alpenbahn Feldhäuser | LED verlichting aangelegd
Blauw licht