Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!

Gestart door Zerwin zondag 31 december 2017, 13:14:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Gisteren de baan gelegd op het nieuwe tafelpaneel nadat de nieuwe extra rails ontvangen was.
Heb eerst de rails nog even schoongemaakt met wasbenzine omdat ik zeker wilde zijn dat er op de oude rails geen stof aanwezig was.
Bij lage snelheid remt het locje af op 2 stukken oude rails en ook op de nieuwe wissel houd hij enigszins in.
Op hogere snelheid is het haast niet merkbaar maar een Z Spoor locje op hoge snelheid laten rondreiden past er niet echt bij.
Wat kan de oorzaak zijn van dit afremmende effect? De rails ligt nog los en ligt niet helemaal strak en vlak op het paneel dus wellicht gaat het iets beter wanneer de rails in zijn geheel vastligt met ballast.
Kan het zijn dat de enkele oude rails niet geheel glad is en het schoonmaken met wasbenzine niet voldoende is?
Met fijn schuurpapier bewerken is volgens mij geen goede optie maar wat kan ik dan wel doen, is een railgum misschien een goede optie?
Zie: https://www.modeltreinmarkt.nl/toebehoren/268-railgum.html
Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven of misschien uit ervaring weten wat ik hier tegen kan doen.
Alvast bedankt!

Gr,

Erwin
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Hoe ik 't deed ===> klik
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Hoi Erwin,

Enn railgum werkt prima ! Ik snijd er altijd kleinere stukken van; heb je meer "schone" kanten.
Na het gummen, poets ik de rails met een borstel/kwast na, om de korrels, die van de gum afkomen weg te vegen.

Grtz en succes,

Tony
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
 @citaat Gum korreltjes zuig ik op met een stofzuigermondje van 1 cm doorsnede.
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Dank voor de tips mensen, had inmiddels ook gelezen dat mensen een gewone gum of gum om pen uit te gummen gebruiken, helaas heeft dit ook geen resultaat geleverd.
Ben nu pas bekend bekend met het fenomeen ATF op een stukje rails aan te brengen met een wattenstaafje dus ga dat ook nog eens proberen, alles het zo veelbelovend is als ik nu overal lees en zie is er nog hoop ;).
Re: Z Spoor gelegd eerste rondjes niet geheel probleemloos, help!
Het bleek geen succes, locje rijd niet meer.
Rails weer schoonmaken met wasbenzine en locje weer reinigen plus nieuwe koolborsteltjes er in, word vervolgd.