Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder

Gestart door Melancho zaterdag 30 december 2017, 17:32:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Hallo,

Als weer beginnend treinhobbyist heb ik nog een oude analoge stoomloc 81004 met telex koppeling of te wel de 3031 heb ik inmiddels ontdekt.
Op het 3rail forum heb ik dit er al over gevonden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=20826.0#lastPost

Nu bestuur ik mijn baan nog met de Delta Control 4f waarmee je maximaal 5 treinen tegelijk kunt laten rijden en dat zal ook wel zo blijven denk ik.
(Is dit dan al digitaal rijden of nog steeds analoog......?)
Volgens de Delta Control 4f beschrijving is de digital-decoder die je in de locs gebruikt ook geschikt voor (eventueel) digitaal rijden.

Ik heb bij service@maerklin.de de vraag gesteld welke decoder ik moet gebruiken voor de 3031 en kreeg als antwoord;
For the model 3031 we would use the motor 60943 and the decoder 60972
Ik heb begrepen dat het toepassen van een andere motor niet persé noodzakelijk is en de loc met 3-polig anker ook goed rijdt.

Op het 3rail forum lees ik dat "nobody" een ESU LoPi V3.0 526 heeft gebruikt i.p.v. de Marklin 60972.
Ik heb nl. ook nog geen locprogrammer en ik heb nog geen idee hoe noodzakelijk of handig zo'n locprogrammer is.
Wat is het advies van het 3rail forum v.w.b. het type/merk locdecoder en eventueel een bijbehorende locprogrammer?
Zit er b.v. veel verschil in de diverse decoders en het aantal kanalen?

Bijgaande vond ik nog op een Duits forum; https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=71978&sid=7bf258ac1e3d4e3e633d1a6bd310d585
(Met een LoPi 4 Multiprotokoll-Dekoder)

Dank je wel om deze beginneling weer op weg te helpen.....
Re: Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Hallo Melancho,

Aller eerst welkom op het forum.

Je uitdaging bestaat uit twee delen.
Wat te doen met de motor en daarna wat gaan we doen met de decoder.

Decoder:
Met de Delta Conftrol4F kun je geen decoders programeren. Daarvoor moet je dan na ombouw terug naar de winkel, naar een beurs (bij de test baan) of een mede hobbist uit de buurt die de programering voor je kan doen. Optie 1, is normaal geen probleem, zolang het niet zaterdag middag is (vanwege de drukte), op een beurs (kijk op het forum maar eens rond  ;)) of probeer hier vrienden te maken. (hint: met honing vang je meer vliegen dan azijn).
Welke decoder.Maakt in wezen niet zoveel uit. De Lokpilot V4/ V4-mfx zijn decoders met veel mogelijkheden. Maar in dit specifieke geval is 60972 of uit set 60760 (wordt geregeld los aangeboden) ook voldoende. Ook Uhlenbrock maakt 2 decoders die aardig zijn; 76200* en 76320. Uit eindelijke keuze ligt bij de beschikbaarheid en budget.

Motor:
Hier is de optie door Marklin geven een handige. Als je echter op een lager budget zit (en je geeft al aan dat de lok goed rijd) is het ombouwen van de motor met een Hamo magneet (oa door Esu verkocht) ook nog een optie.
Er is echter één uitzondering (ja die van het sterretje*). Deze decoder heeft geen ombouw van de motor nodig. Deze decoder stuurt zelf de electromagneet van de motor aan.

Waarschuing: laat je niet afschepen met een Uhlenbrock 75000 / AnDi; Dan luister je nog liever naar Heintje.... (goedkoop/geen ombouw/ maar wat een bagger).

Jan-Peter
Re: Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Met 60760 kun je de telex koppeling niet bedienen.
Met de esu of marklin 60972 wel.

Grt. jo
Re: Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw loc 3031 (81004) met digi-decoder
Hallo,

goedkoopste ombouw met goede rijeigenschappen, is een Esu magneet met een Locpilot 3 of 4, bv. Esu 54610 decoder, andere merken decoders zijn dan geen optie, nadeel is dat er een aantal instellingen in de decoder gedaan moeten worden om de loc netjes te laten rijden, ik denk dat een hoop forumgenoten je hier mee willen en kunnen helpen. Let wel je oude motor reinigen etc. 

Betere ombouw een fractie duurder is een hoogvermogenssetje plaatsen zoals door Marklin correct aanbevolen, een Locpilot of een Mld3 decoder, tevens de verlichting vervangen door flikkervrije bipin fittingen en lampjes. Ook hier moet ongeacht de decoder het juiste motortype en locadres ingesteld worden.

Low budget decoders geven qua rijeigenschappen vaak een onbevredigend resultaat, hier is de marklin decoder uit de 60760 ook een negatief voorbeeld van, zeker als de rails niet 100% schoon is.

Qua werk verschillen de ombouw opties niet veel met elkaar.

Heb je drempelvrees er zijn diverse forummers die je met de ombouw kunnen helpen soms tegen een kleine vergoeding,

met vriendelijke groet,

Walter