Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?

Gestart door Lights-on vrijdag 29 december 2017, 15:22:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Dan nu een vraag over mijn Gt 2 4/4 (marklin 3498) Stoomloc.
Deze loc is origineel al digitaal uitgevoerd met een Deltadecoder.
Hij beschikt echter wel nog over een oud type motor wat niet echt lekker rijdt op de M-rails.
Nu is dus de vraag : Kan de bestaande decoder overweg met een nieuw type hoog vermogensmotor of zal ik dan ook de decoder moeten vervangen? Ik wel nog een oud type hoog vermogensmotor liggen uit mijn BR E91. Zou dit een tussenoplossing kunnen zijn?

Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Hi ?

Zelf zou ik er direct een 5polige motor inzetten met een ESU decoder en de Delta decoder eruit halen (dat moet dan).
Het is een mooie loc, heb ik ook, die het verdient om mooi te rijden.
Zelf ooit een ESUsound V3.5 ingezet (nu zijn er V4) met motor ombouw uit losse onderdelen.
Ik zou nu een motor ombouw setje van Ma* nemen en dus een ESU decoder (met of zonder geluid).

groet
Harald 
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Met andere woorden , weg er mee , nieuwe motor en decoder (tja kost ff paar centjes) , maar daarna heb je er veel plezier van.

Mvg: Alex
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Als ik me niet vergis, zie ik al een 5-polig anker. Wat wil je daar nog aan verbeteren? Ik snap de opmerkingen van Harald en Alex dan ook niet.

Een andere decoder is zeker geen overbodige luxe. Ik vraag me af of er dan nog een andere magneet bij moet komen, of dat deze er al in zit in combinatie met de delta-decoder? Wellicht dat iemand daar iets over kan zeggen?
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Als ik het anker zo zie, kan een flinke interne schoonmaakbeurt ook geen kwaad.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Er is geen magneet aanwezig. Wél een veldpoel.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
-
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
In de tijd van M-rails waren er analoge en later delta locs. De hoogvermogen aandrijving kwam toen het einde van M-rails in het zicht kwam (zitten wel wat jaren overlap in). Dus een Delta loc op M-rails moet prima kunnen rijden. Mijn eerste startset had M-rails en een Delta BR-81. Wat gaat er niet goed met de loc?

Zou in dit geval het 5-pool anker er niet voor kunnen zorgen dat de loc niet lekker rijd? Delta locs hadden voor zover mij bekend (maar ik kan er naast zitten) altijd een 3-pool anker.

Als je naar een permanent magneet gaat dan heb je zoals genoemd ook een andere decoder nodig.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
raar dat daar een 5 ster anker inzit.Normaal zijn delta's geleverd met 3 ster.Heb hier alle PDF's doorzocht en voor dat model is het steeds 3 ster.Heb mijn beide BR96 omgebouwd met setje esu zoals vermeld.Rijden perfekt met origineel 3 ster anker en zelfs kruipend geen probleem.Sound inbouwen was een probleem bij de oude versies.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Even nog ter illustratie :

Er zit inderdaad een 3-pool anker in de loc. Dat is de reden dat de loc niet lekker op de M-rails rijdt. De loc is nu dus nog volledig origineel. De 5-pool motor op de foto komt uit mijn BR-91 die ik heb omgebouwd en dus nog heb liggen.
De vraag is dus nu kan ik de oude 5-pool motor uit de BR-91 nu in deze loc zetten met behoud van de deltadecoder? Of doe ik er verstandiger aan om zowel de motor als de decoder te vervangen?

Gr.
Mario
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Ook ik ging er van uit dat hier een 3polig anker in zit maar de foto even over het hoofd gezien.
Dus een magneet en Andere, modernere, decoder lijkt mij voldoende.

groet
Harald
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Een 5 pool anker met veldspoel en delta decoder schijnt te kunnen:

https://www.stayathome.ch/re460_delta2.htm

Als het aantal tandjes op het tandwiel van het anker klopt kun je het uitproberen. Maar ik denk dat het resultaat met een DC motor en een moderne decoder beter zal zijn.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
gewoon ombouwen zoals gezegd.Zal je geen spijt van hebben .Heb ik ook gedaan met mijn 2 modellen.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Als ik het IC zie dat er in de decoder zit, deze decoder kan je ombouwen naar een meer uitgebreide decoder als je een beetje kan solderen en handig bent.  ;)

Www.drkoenig.de

Wordt geen c90 overigens, daar moet je 701.22 in hebben. Wel kan je de schakeldecoder met een .22 ic ombouwen naar volwaardige c90. Is misschien een tip als je deze hebt.

Anders gewoon een esu erin zetten. Overigens raad ik je aan een draagprint erin te zetten. Is handig als de decoder stuk gaat.  ;)
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: AlexH op vrijdag 29 december 2017, 19:26:45
. Maar ik denk dat het resultaat met een DC motor en een moderne decoder beter zal zijn.
Heb je nog een advies welke DC motor ?
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
@Alex: de vijfpoler die in combinatie met een veldspoel en Delta decoder werd gemonteerd was een slag groter dan de huidige vijfpolers, hij moest nl. in de standaard veldspoel passen. Het was een stroomvreter en ik zou hem oa. daarom niet meer voor een ombouw gebruiken.
@Mario: mijn advies zou zijn om een nieuwe vijfpoler (setje 60941) te gebruiken in combinatie met een moderne decoder van Märklin of ESU.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Daarom reageerde ik maar niet , men komt er vanzelf wel achter.
Als je het goed wil doen , is zo'n ombouwsetje echt geen overbodige luxe voor dat geld hoef je het niet te laten.
Het lijkt allemaal zo simpel (en dat is het ook) maar het kost nu eenmaal centjes.
En die "ouwe ankers- daar past niet altijd zo maar een magneet bij"
Als je modern wilt rijden :D mag je er best wel wat voor doen.
Ik heb er genoeg omgebouwd om dit zelf te ervaren.
Ik heb zelf nog zat setjes liggen , waar ik dan zelf voor een V4 van ESU als decoder instopt.
Een prima combinatie.

Suc6 bij de ombouw.

Mvg: Alex
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
@hvanschaik
Wist niet dat er Delta met standaard 5-pool is geleverd. Maar ombouw met de 60941 is het meest makkelijk inderdaad.

@brund55
De zoals door hvanschaik aangegeven 60941, standaard Märklin gaat het meest makkelijk. Met een DC motor bedoelde ik geen ander merk oplossing maar een door Märklin aangeboden permanent magneet en anker/motorschild.

Edit:
Typefout gecorrigeerd
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Heren, alleen Mark en Alex komen met de juiste info.
De locomotief is standaard Delta met drie polige motor en de vraagsteller heeft een vijf polige motor liggen uit de 3500 reeks.
Deze motor wijkt af van de motor uit de ombouwset 60942. De weerstand over de spoelen is oa anders. Ook de inbouwmaten verschillen. Zelf heb ik er nog nooit mee geëxperimenteerd maar mocht het mogelijk zijn om hem te gebruiken dan zal er een ESU permanent magneet bij moeten worden geplaatst ipv de veldspel. En dan is het afwachten hoe de motor reageert, en of dit  goed is af te stellen via de cv's.
Om teleurstellingen te voorkomen zou ik dus het ombouwsetje nemen met de ESU decoder.
Succes met je keuze.
Mvg. Marcel
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Inderdaad, de grote vijfpoler zal wel nooit in combinatie met Delta zijn gemonteerd. Hij kan ook met een Hamo magneet worden gebruikt. Loopt op zich prima, maar vormt een zware belasting voor de decoder. Een 60941 blijft de beste keus.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
En weer terug naar #1   ;)

groet
Harald
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Wat mij altijd weer opvalt is dat er bij alleen maar ESU word geroepen als vervanging van de decoder je kunt je beter eerst afvragen wat de gene wil met zijn ombouw wat van digitaal systeem hij heeft of wil gaan gebruiken.
Bvb als je voor een MTC21 gaat is Marklin goedkoper omdat zij de decoder leveren met dragerprint bij ESU moet je deze er los bij kopen wat snel op een 10 euro meer komt.
Verschil tussen Marklin en ESU mtc21 is dat Marklin versterkte uitgangen heeft en bij ESU zijn de uitgangen AUX 3 tm 6 onversterkt maar wel 2 uigangen extra ten opzichte van Marklin(mogelijk dat dit in de toekomst veranderd bij Marklin dat weet je nooit)
Ga je voor sound dan zijn er ook een aantal verschillen,Marklin is goedkoper maar heeft een kleinere sound data base en sommige vinden het geluid slechter(dit is een persoonlijke smaak)beide hebben hun eigen programmertool en bij behorende software zo met hun voor en nadelen.
Zelf gebruik ik zowel ESU als Marklin voor beide type decoders en bepaald het model welk merk erin komt.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Samengevat uit al het bovenstaande is volgens mij dat hergebruik van de Delta decoder en een 5-pool anker, voor zover het al past geen goed idee is. De huidige Delta decoder kan niet overweg met een nieuw type hoogvermogen aandrijving (5-pool met permanent magneet).

Om hem om te bouwen heb je de 60941 motor ombouw set nodig en daarbij is een van de volgende decoders aan te raden (er zijn meer opties maar deze lijken het meest gangbaar te zijn hier op het forum) :

- Märklin mLD3 (60972), mLD3 decoder met dragerprint
- Märklin mSD3 (60975), mSD3 sound decoder met speaker en dragerprint
- ESU LokPilot V4.0 M4
- ESU LokSound V4.0 M4

Voor het 'updaten' van m'n BR103 (oude C90 decoder) heb ik gekozen voor een mLD3 omdat ik daarvan het inbouwen het meest gemakkelijk vond met de drager print. Deze past precies op de plek van de Delta decoder en de daadwerkelijke decoder prik je zo op deze dragerprint (goed letten op hoe om deze er op moet!) :)

De ESU decoders zijn ook heel goed en hier veel gebruikt maar daar zit geen dragerprint bij. Je zou dan de MTC21 adapter platine kunnen nemen (ESU 51968) en dan een MTC21 decoder (ESU 64614) of met sound de ESU 64499. Alleen ben je dan in totaal volgens mij wat duurder uit dan een Märklin set. Bij ESU kun je ook kiezen om b.v. een LokPilot V4.0 M4 met 8 polige stekker te nemen en dan de draden overal rechtstreeks aan te solderen. Dat is de goedkopere oplossing.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
ESU heeft wel setjes met een dragerprint inclus.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Bij een stoomloc is de behoefte aan meer dan 2 fysieke functies zelden aanwezig.
Dus versterkte uitgangen zijn geen verrijking.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Een 21MTC is al helemaal overbodig hmmglaser, neemt allemaal nodeloze ruimte in. Gewoon een Esu NEM652, stekkertje eraf knippen en draadjes solderen. Eventueel de groene draad naar een rokertje, de paarse naar een eventuele telexkoppeling en klaar.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
 @citaat :thumbup: :important:
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: loc1200 op zaterdag 30 december 2017, 14:47:28
Bij een stoomloc is de behoefte aan meer dan 2 fysieke functies zelden aanwezig.
Dus versterkte uitgangen zijn geen verrijking.

Er zijn toch best meer dan twee extra functies te bedenken op stoomloks.
Op de meeste stoomlocs bij zitten die er ook op.
(b.v. vuurkist, cabine, loopwerk, rook, koppelingen ect.)

groet
Harald
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Ja, cabine verlichting, kun je de motor goed zien. :thumbup: :thumbup:
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Het is niet omdat het moet maar omdat het kan ....
b.v. de waterdruk metertjes  :-)

groet
Harald
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Ach...
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Als het kan had hij misschien wel de lok ingeruild voor de versie met toeters en bellen.
Maar het mooiste aan geluid vind ik dat je het ook uit kan zetten. 
En je lok hoeft ook weer niet te veranderen in een rijdende kerstboom. Ik vind namelijk de drijfwerkverlichting best wel aanwezig.

Maar  ik hoop dat de topicstarter inmiddels de juiste informatie hier heeft kunnen uitfilteren.

Mvg. Marcel
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 30 december 2017, 15:15:46
Een 21MTC is al helemaal overbodig hmmglaser, neemt allemaal nodeloze ruimte in. Gewoon een Esu NEM652, stekkertje eraf knippen en draadjes solderen.
Ik ben heb hier toch echt een andere mening over MTC21 wekt als inbouw gewoon veel prettiger je schroeft de houder met dragerprint op de plaats van de rijrichtingsschakelaar of klikt het in de houder van de delta decoder.
NEM652 is leuk als je een Trix Roco of fleischmann lok hebt,als je namelijk de stekker eraf knipt gooi je eigenlijk je garantie weg omdat je een verandering aanbrengt aan het product nu doet ESU daar niet moeilijk over maar toch.
Naar mijn idee ben je aan het prutsen op het moment dat je stekkers van draden gaat af knippen wat niet noodzakelijk is maar dat is mijn mening ;)
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Mooi hoe het allemaal kan afwijken van de vraag..... :D

De ene keer is het met , de andere keer is het zonder.
En hoe vaak komt het voor dat je je Esu decoder wilt omruilen wanneer deze defect is....ik heb dat nog nooit meegemaakt .
Wel bij een ander merk , maar daar bleek al heel snel dat iedereen met dat type loc hetzelfde probleem had.......en dan gaat het je wat gemakkelijker af.

En in enkele gevallen is het mogelijk om zelf makkelijk vanwege de ruimte een contra stekker te plaatsen , ook dat doe ik wel eens (maak ze dan wel zelf - niet voor het geld , maar voor het plezier).
En tja het komt meer voor dat ook bij mij de stekker er af moet , omdat de loc niet in het bezit is van een contra stekker.
En er te weinig ruimte overblijft om dit op een mooie goede maar vooral veilige manier te plaatsen.

En die zwarte printhouders als ik die nodig heb , bestel ik bij mijn leverancier in Vlaardingen , daar haal ze per 5 dacht ik , heb ze dus altijd op voorraad.

Mvg: Alex
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: hmmglaser op zondag 31 december 2017, 00:10:02

.......als je namelijk de stekker eraf knipt gooi je eigenlijk je garantie weg omdat je een verandering aanbrengt aan het product nu doet ESU daar niet moeilijk over maar toch.


Totale onzin. Stekker mag je gewoon afknippen zonder dat de garantie vervalt, het staat zelfs in de gebruiksaanwijzing:

6.8. Loks ohne Schnittstelle
Alle LokPilot Decoder werden ab Werk mit einer Schnittstelle geliefert. Es gibt keine Ausführung ?nur mit Kabel?. Bitte entfernen Sie bei Bedarf den Schnittstellenstecker direkt am Ende der Litzen.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: AlexHMet een DC motor bedoelde ik geen ander merk oplossing maar een door Märklin aangeboden permanent magneet en anker/motorschild.

En is dat het zelfde als een C90 motor ?
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Voor de motor in de lok waar het in dit topic om gaat is de vervanger (60941) identiek aan de C90/6090 inderdaad.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Dus C90 is een DC motor ?
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: brund55 op zondag 31 december 2017, 17:36:54
Dus C90 is een DC motor ?

Volgens mij zijn alle motoren DC motoren, anders zou je nooit de rijrichting om kunnen keren.
Ik heb überhaupt nooit begrepen waarom Marklin de treinen met AC uitvoerde en daarvoor dus een ingewikkelde rijrichtingomschakelinrichting nodig is. Dit zorgde in het verleden toen ik nog analoog reedt al voor de nodige problemen met omschakelen. Loks die in volle vaart tegen het stootblok of tegen ander wagenpark aan reden tijdens het omschakelen met de nodige schade etc...
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Ja, de C90 is een DC motor. Het magnetisch veld wordt opgewekt door een permanent magneet ipv een electro magneet. Met als resultaat dat een wisselspanning op het anker een 'trillende' motor tot gevolg heeft (motor staat stil en zoemt).

Het werkt beter door er een vorm van DC spanning op te zetten.

Jan-Peter

Citeeralle motoren DC motoren,
Nee, de oude koffiemolen in de Marklin loks zijn allemaal al-stroom motoren. "Het maakt niet" uit wat je er instopt, de motor gaat draaien.

Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Na beide voorgaande reacties dan nu het volgende

Dit is het keuzemenu van de Märklin decoderprogrammer voor msd3/mld3 decoders
Geldt nu nog steeds C90 = DC ? Ik ben met net als janpeter en Lights-on ook van mening dat de een C90 een DC motor is , maar wie kan nu uitleggen waarom Märklin dit onderscheid heeft gemaakt ?

Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Er staat me iets bij dat de C90 decoder de eerste decoder was waar een motor met een permanente magneet en 5 polen bij hoorde, maar zoals gezegd, het staat me bij, maar het zou wel verklaren waarom Märklin de motor omschrijft als C90 motor.

Groet, Anne W

Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

online
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Hallo Anne W,

Mmm dat is een goeie. Mijn idee is dat alle 36xx modellen nog met elektromagneet werkten (uitzondering die de regel bevestigd: 3611, deze had een Maxon motor). Toen is er voor 1-2 jaar (parallel met 36xx) de serie 35xx geweest, waar een permanent magneet met 3-polig anker in zaten, maar alleen voor analoog. Daarna is de 37xx serie modellen voor digitaal ingevoerd, en die hadden allemaal een c90 motor/decoder.

Volgens mij is dat de chronologische volgorde.

Jan-Peter
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Dick,

Märklin zelf maakt dat vraagstuk ook niet duidelijker, ik dacht het helder te hebben maar deze discussie doet me weer twijfelen. Na wat onderzoek wordt het er niet transparanter van.

Aangezien ik optisch 0,0 verschil zie tussen de motor die in m'n BR103 zat en de motor uit de 60941 set lijken deze identiek. Ik heb hem vernieuwd omdat de magneet wat geoxideerd was. Dus je zou denken, optie 3 C90. Toch heeft Märklin in een magazine artikel aangegeven dat DC soft de juiste instelling is:

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.3_4_Special_MM_2016_03_04.pdf
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Alex,

Bedankt voor de link naar het artikel. Ik had dit ooit gelezen maar had er geen linkje meer van en ging twijfelen n.a.v. reacties in een ander topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69769.msg1213731#msg1213731. Is dus duidelijk, de ombouwsets zijn DC weich.
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
De 35xx serie bevat uitsluitend 5-polige motoren met een electronische rijrichtingsschakelaar met 2 potmeters welke gebruikt worden om de optrek vertraging en de maximale snelheid in te stellen.
Toen de digitale wereld zijn intrede maakte kwam hiervoor in 1988(?) de 37xx serie. (Moterola I, C90 decoder)
Voor/naast de 30xx, 31xx en de 33xx kwam eerder in 1986 de 36xx serie. (Moterola I, C80 decoder)

Mvg. Marcel
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Goedemorgen,

De beste wensen voor 2018 aan de lezertjes van dit forum.

Citaat van: brund55 op zondag 31 december 2017, 21:49:51

Dit is het keuzemenu van de Märklin decoderprogrammer voor msd3/mld3 decoders
Geldt nu nog steeds C90 = DC ? Ik ben met net als janpeter en Lights-on ook van mening dat de een C90 een DC motor is , maar wie kan nu uitleggen waarom Märklin dit onderscheid heeft gemaakt ?


Alle motoren zijn DC motoren anders kun je de genoemde decoder niet toepassen.....

Motorinstelling waarde 3 is voor de oude Marklin motor, zeg maar type koffiemolen. De aanduiding "hoogvermogen" is een marketingnaampje, geïntroduceerd toen het 5-polig anker er in kwam als onderscheid van de 3-poler.

Waarde 4 spreekt voor zich.

Waarden 5, 6 en 7 gelden voor middenmotoren, hard en zacht heeft alles te maken met het type aandrijving (tandwielen, een of meerdere cardan aandrijvingen, een of meerdere vliegwielen) en natuurlijk de massa traagheid van het geheel om het in beweging te krijgen of af te remmen (klein of groot i.r.t. de motor).

Afhankelijk van waar je zo'n 5-poler met magneet inzet kies je voor 3 of 5. Het verschil tussen zo'n motor in een DHG 500 of in een BR53 moge duidelijk zijn.

Gr, Ben.

edit typefout
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 01 januari 2018, 10:34:53
De beste wensen voor 2018 aan de lezertjes van dit forum.

Nou Ben "lezertjes" ?

groet
Harald
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Ook aan iedereen de beste wensen en mag het maar een goed modeltrein/bouw jaar worden ;)

Maar hoe kun je nu bepalen of iets een harde of zachte motor instelling nodig heeft er word geen voorbeeld gegeven.

Bvb ik heb van een aantal traxx modellen uit de 36xxx serie de motor vervangen voor een identieke maar 5 polige motor ipv de door marklin geleverde 3polige motor maar welke waarde is dan de juiste?
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
Citaat van: Lights-on op zondag 31 december 2017, 17:59:34
Citaat van: brund55 op zondag 31 december 2017, 17:36:54
Dus C90 is een DC motor ?

Volgens mij zijn alle motoren DC motoren, anders zou je nooit de rijrichting om kunnen keren.
Ik heb überhaupt nooit begrepen waarom Marklin de treinen met AC uitvoerde en daarvoor dus een ingewikkelde rijrichtingomschakelinrichting nodig is. Dit zorgde in het verleden toen ik nog analoog reedt al voor de nodige problemen met omschakelen. Loks die in volle vaart tegen het stootblok of tegen ander wagenpark aan reden tijdens het omschakelen met de nodige schade etc...

Nu zoek je naar zaken die gegronde redenen hebben gehad. Bedenk wel dat in het verleden de halfgeleider techniek zeer beperkt en duur was. Gezien er AC uit het stopcontact kwam (en nog komt uiteraard), was alleen een trafo voldoende voor een veilige spanning (was bij de eerste treinen een aanzienlijk hoge spanning).

Men verzon de rijrichtingsschakelaar om de rijrichting om te keren, je moet er maar op komen. Wat je overigens als argument aanvoert, is een kwestie van goed afstellen.  ;)

En reedt is alleen reed. ;) (azijn zeurder mode).