Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?  (gelezen 4076 keer)

Bahn-AG

  • Gast
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #50 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 10:33:51 »


Toen is er voor 1-2 jaar (parallel met 36xx) de serie 35xx geweest, waar een permanent magneet met 3-polig anker in zaten, maar alleen voor analoog. Daarna is de 37xx serie modellen voor digitaal ingevoerd, en die hadden allemaal een c90 motor/decoder.


Hallo

35XX hebben een veldspoel met een 5 polig anker.
(3e plaatje in dit draadje laat hem zelfs zien). ;)

Dit anker heeft dezelfde afmetingen dan de 3 polige variant en is dus groter dan de ankers in de loks met permanentmagneet "HLA".

Wat betreft de instellingen DC weich etc.
Zet er een mld/3 in, kies een motortype en laat de lok zelf inregelen.
Dit gewoon voor alle motortypes doen en daarna de mooist rijdende uitkiezen.

Bart
« Laatst bewerkt op: maandag 08 januari 2018, 10:35:49 door Bahn-AG »
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #51 Gepost op: maandag 08 januari 2018, 11:10:22 »

Volgens mij zijn alle motoren DC motoren, anders zou je nooit de rijrichting om kunnen keren.
Dat is erg kort door de bocht. Die oude Märklin ac-motoren zijn universele motors, of wisselstroomseriemotors in goed Nederlands. Dat is één speciaal type ac-motor, namelijk eentje die ook op dc kan functioneren, maar dan met wat andere fysieke eigenschappen. Mijn handboormachine heeft een wisselstroommotor en kan twee richtingen opdraaien. Dat maakt van die motor geen gelijkstroom motor (in mijn ogen).

De Nederlandstalige wikipedia laat zich erg negatief uit over dit soort motoren.
De Engels- en Duitstalige wikipedia zijn veel genuanceerder over dit ac-motortype, m.i. terecht.
Als je motortypes vergelijkt, moet je ook afwegen waarvoor je ze wilt inzetten, want anders vergelijk je appels met peren.

Overigens, ik benut die universele analoge Märklin motoren met dc-rijspanning.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroomseriemotor
https://de.wikipedia.org/wiki/Einphasen-Reihenschlussmotor
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 januari 2018, 12:18:37 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

RoelofS

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 09 januari 2018, 11:21:54 »

Hallo,
 wat ik mij van het motorenpraktikum in mijn tijd aan de TUD herinner is dat de oude/klassieke Marklin motoren "GELIJKstroomserie-motor" genoemd worden! Dit ondanks het feit dat ze (ook) op wisselstroom draaien.
 Als ik mij goed herinner werd toen vermeld dat de NS1200 loks zes van dit type motoren hadden, op iedere as een.
 De naam is ter onderscheiding van de ook bestaande gelijkstroom-parallel motoren ( waar de veldwikkeling parallel geschakeld wordt met het anker ) en de zg compound motor waar je een deel van de veldwikkeling in serie, en een ander deel parallel geschakeld hebt met het anker. "Echte" ( niet-speelgoed dus) gelijkstroomserie-motoren lijden aan het euvel dat ze, met name onbelast,  "op hol" kunnen slaan, waarbij ze steeds harder gaan draaien, de motorstroom steeds minder wordt, daardoor het magnetisch veld minder, daardoor de tegen-EMK minder, waardoor ze weer harder gaan draaien..enz.
 Bij de Uhlenbrock geregelde decoders met feedback voor de oude Marklin motoren worden deze geschakeld als de genoemde gelijkstroom-parallel-motor - omdat je in een gelijkstroomserie-motor geen tegen-EMK hebt voor de feedback op momenten dat het nodig is.

 groeten,
RoelofS
Gelogd

Rsm 800

  • Gast
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 11 januari 2018, 05:39:28 »

Als oude witgoed monteur had je drie type motoren die veel gebruikt werden de serie motor waar anker en veld in elkaars verlengde gekoppeld werden (elektrische) deze zaten veel in stofzuigers dat kon je merken als je de luchtslang dichthield dan liep het toerental op dit zelfde principe is de oude Marklin motor  gebaseerd met als bijzonderheid dat de veldspoel dubbel gewikkeld is tegen elkaar in anders kan je niet van rijrichting veranderen. Deze motor heeft als bijzonderheid dat hij op wisselstroom kan draaien  De andere  de compound motor kan dit niet en ook de andere een combinatie van deze dus ook niet.
Marklin heeft deze motor al voor 1940 ontwikkeld en is wel betrouwbaar maar niet meer van deze tijd want toen had je geen elektronica in treintjes.
Märklin  wou daarom niet van deze motor afstappen maar moest meegaan in de tijd en kwamen met de delta decoder( een onding) Uiteindelijk zijn zij   toch overstap gegaan door de veldspoel te vervangen door een permanent magneet nu kan de motor niet meer werken op wisselspanning en ben je genoodzaakt om van wisselspanning gelijkstroom te maken.
Gelogd

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 11 januari 2018, 08:38:09 »

Heren,

Wie zijn ervaringen over het motorenprakticum en witgoed motoren wil delen prima, dit topic gaat over een te vervangen DELTA decoder met motor vervanging.

Laten we het daar maar weer eens over hebben en niet afdwalen zoals we in de laatste drie posten doen.

BACK on TOPIC graag, anders gaat er worden geveegd.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

hvanschaik

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2012
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 11 januari 2018, 13:40:26 »

Niet te snel kappen, Fred, al ben ik het met je eens dat TEver afdwalen niet goed is. Veel vragen op dit forum worden gesteld omdat dit soort kennis bij veel forummers ontbreekt. Een beetje algemene kennis opdoen over de werking en toepassing van elektromotoren kan geen kwaad en vergroot de mogelijkheden om storingen op te sporen.
Gelogd

Lights-on

  • Gast
Re: Deltadecoder, wel of geen nieuwe motor?
« Reactie #56 Gepost op: zondag 11 februari 2018, 00:40:14 »

Goed, inmiddels is de lok succesvol omgebouwd (foto's volgen nog).
Ik heb er voor gekozen om dit model ook gelijk met een sound decoder uit te voeren.
Zijn er onder u meerderen die dit type lok al eens van een sounddecoder hebben voorzien? Zo ja, waar hebben jullie de speaker gepositioneerd? Ik worstel nl nog met het bepalen van de beste positie, de grote speaker (bij de marklin decoder) raak ik denk ik sowieso in de lok niet kwijt. Zijn er onder u overigens ook die dit model al eens met een rookgenerator hebben uitgevoerd (zo ja met welk type?).
Ik ben alleen niet helemaal happy met de standaard voorgeprogrammeerde sounds. Heeft iemand advies waar ik een goede soundset voor deze lok zou kunnen vinden? Hoe heeft deze lok ooit in het echt geklonken? Ik heb er nog niet niet echt youtube filmpjes oid van kunnen vinden.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.3 seconden met 22 queries.