Hallo,
wat ik mij van het motorenpraktikum in mijn tijd aan de TUD herinner is dat de oude/klassieke Marklin motoren "GELIJKstroomserie-motor" genoemd worden! Dit ondanks het feit dat ze (ook) op wisselstroom draaien.
Als ik mij goed herinner werd toen vermeld dat de NS1200 loks zes van dit type motoren hadden, op iedere as een.
De naam is ter onderscheiding van de ook bestaande gelijkstroom-parallel motoren ( waar de veldwikkeling parallel geschakeld wordt met het anker ) en de zg compound motor waar je een deel van de veldwikkeling in serie, en een ander deel parallel geschakeld hebt met het anker. "Echte" ( niet-speelgoed dus) gelijkstroomserie-motoren lijden aan het euvel dat ze, met name onbelast, "op hol" kunnen slaan, waarbij ze steeds harder gaan draaien, de motorstroom steeds minder wordt, daardoor het magnetisch veld minder, daardoor de tegen-EMK minder, waardoor ze weer harder gaan draaien..enz.
Bij de Uhlenbrock geregelde decoders met feedback voor de oude Marklin motoren worden deze geschakeld als de genoemde gelijkstroom-parallel-motor - omdat je in een gelijkstroomserie-motor geen tegen-EMK hebt voor de feedback op momenten dat het nodig is.
groeten,
RoelofS