Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiten Viesmann seinen

Gestart door Edwin1962 vrijdag 29 december 2017, 13:28:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten Viesmann seinen
Lid sinds: 2013

offline
Aansluiten Viesmann seinen
Heren,

Ik wil op mijn draaibrug aan elke kant 2 (Viesmann) seinen plaatsen.
Deze zijn voorzien van weerstanden.
Kan ik nu de beide seinen aansluiten en gebruik maken van 1 van de weerstanden per draad?
Of moet ik echt elke weerstand gebruiken?
                       

                            ____ LED___ -
Dus....  + ----R--< ____ LED___ -

                      ___R___LED___
IPV....   +--- < ___R___LED___ >--- -

Hoop dat dit duidelijk is  :D

Groet, Edwin
                           
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Hallo Edwin

Ik heb ook arm seinen van viessman in gebruik, en sluit deze gewoon aan op de ringleiding en schakelkastje Marklin en gebruik geen weerstanden deze zijn voorzien.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Beste Edwin,

Over welke Viessmann seinen heb je het?

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Anne,

Het gaat om de 4018 (dwergsein) en de 4519 (Wachtsein).
Deze staan aan beide zijde op de draaibrug.

Gr. Edwin
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Nooit 1 weerstand gebruiken om 2 parallele verbruikers aan te sluiten. Valt 1 verbruiker weg dan krijgt de andere alle stroom te verwerken. Je raad wel dat dit schade op kan leveren. Nu zal je waarschijnlijk de originele meegeleverde weerstand willen gebruiken, dit zou kunnen maar... de stroom wordt verdeeld waardoor de leds minder fel gaan branden.

De mooiste oplossing is in serie aansluiten en de juiste weerstand gebruiken.

plus  -----W-----|>|------|>|---- min

W = weerstand
-|>|- = led (anode -> katode )
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Ben den Hollander
gast

Re: Aansluiten Viesmann seinen
 @citaat De verbruikers staan niet parallel. Het is een seintje waarvan of wit of rood brandt, aangestuurd door een draaischijf decoder. En die zet je al helemaal niet in serie, staat een beetje raar toch? :D
Re: Aansluiten Viesmann seinen
@citaat nee hoor Ben, kijk maar eens wat Edwin in de TS vraagt  ;)

Normaal gesproken sluit je ze inderdaad los van elkaar aan, maar in het geval van meerdere seinen welke gelijktijdig veranderen zou ik zeggen "sluit ze in serie aan".
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Ben den Hollander
gast

Re: Aansluiten Viesmann seinen
 @citaat Je kunt niet bij de anode anoden......


Digital-bahn
Re: Aansluiten Viesmann seinen
 @citaat wordt lastig dan, had het eigenlijk wel kunnen verwachten gezien de schakel manier welke ook bij wissels gebruikt worden.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Beste Edwin,

Het antwoord moet van de echte deskundigen komen, mijn gedachten:

aan de diode kun je alle draden voor de diode aan elkaar knopen, wellicht denken aan een iets sterkere diode.

aan de geschakelde kant zou je alle rode en alle witte draden samen kunnen pakken, in twee "hoofd" draden, dan gaan alle twee de seinen tegelijk.

je moet dan de weerstand (laten) berekenen, voor de gezamenlijke rode leds en de gezamenlijke witte leds, daar kan verschil in zitten.

Maar de waarschuwing is al gegeven, als één van de leds,of de verbinding naar één van de de leds kapot gaat, dan gaat de volle stroom door de resterende leds.

Groet, Anne W
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Alle rode en alle witte draden in de 4018 zitten al bij elkaar. Je hebt maar 3 draden, net als bij de 4017, wit, rood en de pluskant, voorzien van diode. Die diode zit er als soort van gelijkrichter, indien nodig. Ik heb er toevallig eentje liggen (en een oude 4017 gesloopt onderlaatst).
Over je vraag: Nee, je kan hier geen weerstanden laten vervallen. De witte en de rode LED's hebben andere weerstandswaardes nodig. Waar de rode LED's maar 1K2 (bruin rood rood) voorschakelweerstand hebben, zit er voor de witte LED's maar liefst 56K (groen blauw oranje). Die laatste is maar liefst 46 maal zwaarder dan de voorschakelweerstand van de eerste. Bij seinen waarbij de LED's verschillende seinbeelden kunnen tonen, bijvoorbeeld bij een voorsein, zal je zien dat je wel 5 draden krijgt. Dit omdat je met de 4 LED's 3 verschillende seinbeelden kan maken en dus iedere LED apart moet kunnen aansturen. Een ausfahrsignal heeft een soortgelijk iets. Leuk als je uitgangen gaat sturen als seinbeeld (bijvoorbeeld met een setje relais), dan mag je met diodes aan de gang.

De 4519 heb ik niet, maar wat ik zo op ebay zie, heeft die ook verschillende voorschakelweerstanden per LED.

Ergo: Gewoon lekker je weerstanden laten zitten. Die zijn er nu toch al en zijn redelijk toegerust op hun taak. Ga je rare dingen doen met je seinen (zoals ik met mijn Weichei's), dan kan het nodig zijn om er wat bij te prikken, alhoewel er enige reserves in zitten. Tevens weet je meteen welke draad welke is, want ze zijn voorzien van kleurcodering.

Nog een vraagje: Weet je zeker dat je een Wartesignal en een Zwergsignal naast elkaar moet gebruiken? De eerste is uit voornamelijk mechanische seinsystemen terwijl de tweede een voornamelijk elektronisch seinsysteem kent.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Ben den Hollander
gast

Re: Aansluiten Viesmann seinen
Citaat van: Anne W op zaterdag 30 december 2017, 22:15:51

Maar de waarschuwing is al gegeven, als één van de leds,of de verbinding naar één van de de leds kapot gaat, dan gaat de volle stroom door de resterende leds.


* Die waarschuwing is niet van toepassing, zie het plaatje. Als er een led of verbinding kapot gaat heeft dat geen invloed op de andere seintjes.



edit Jurrien: zin weggehaald.

edit Ben: * zin toegevoegd waarmee het plaatje in de context is geplaatst.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Beste Edwin,

Echte deskundigen genoeg nu.

Groet, Anne W

edit Jurrien: Een zin weggehaald.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Heren,

Ik ga gewoon de weerstanden gebruiken die bij de seinen zitten, en dan met zo'n verdeelplaatje zoals Ben laat zien.

Ik ga er vanuit dat iedereen zijn best doet om een oplossing aan te dragen.
Laten we iedereen in zijn waarde laten, en zo een goed en mooi 2018 tegemoet gaan.

Allen een hele fijne Jaarwisseling en hou de handjes heel voor ONZE hobby  :thumbup:

Groet,

Edwin.
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Aansluiten Viesmann seinen
Heren!

Het is absoluut niet nodig elkaar te kleineren of smalende opmerkingen te maken. Hobbyisten weten veel en soms weet de één meer dan de ander. En dat is de kracht van dit forum. Uiteindelijk krijgt een vragensteller een antwoord waar hij verder mee kan. Het komt ook vaak genoeg voor dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

Daarom zal ik bepaalde reacties hierboven wat aanpassen. En ik ga er vanuit dat hiermee duidelijk is aangegeven wat wel en niet de bedoeling wanneer u een reactie geeft.

vr.gr.
Jurrien