Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR E91 loc stottert na ombouw digitaal

Gestart door Lights-on donderdag 28 december 2017, 22:39:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hallo allemaal,

Na de eerste succesvolle ombouw naar digitaal van mijn T18 stoomloc is het nu de beurt aan mijn 3528 BR E91 stoomloc. Tot zover goed gelukt, operatie mechanisch geslaagd. De oude 5 sterren motor vervangen voor een 60760 hoog vermogensmotor en digitale MFX Decoder 60982 ingebouwd.
Alles reageert naar behoren, behalve : De loc stottert, als lijkt het slecht contact te maken. Echter, bij kruipsnelheid loopt de loc soepel en rijdt vloeiend over zelfs de slechtste baanstukken heen (en dat zelfs op M-rails). Alleen wanneer je gaat versnellen gaat de de loc al snel stotteren en haperen en loopt uiteindelijk vast.
doordat de loc in kruipstand wel probleemloos over zelfs de slechtste stukken rails rijdt lijkt het mij dat het probleem niet mechanisch is maar eerder aan de kant van de decoder ligt.

Ook al meerdere malen geprobeerd inmeetrit opnieuw uit te voeren maar ook deze wordt niet voltooid en na start al vrij snel afgebroken wanneer de loc optrekt naar hogere snelheid.

Ik zou willen proberen om de decoder te resetten naar fabrieksinstelling maar heb nog niet uit kunnen dokteren hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.

Iemand tips want mijn opties zijn een beetje op...

Groeten
Mario
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hallo Mario,

Welke waarde heeft cv52 ? Dit zou 5 moeten zijn. Als dit niet zo is, dan heb je waarschijnlijk al het probleem te pakken. Is de waarde van cv52 juist, dan zou ik een reset proberen. Hiervoor geef j e cv8 de waarde 8. Dan is de decoder weer in fabrieksinstelling.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hoi Mario,

Ik denk eerder een probleem met de motor.
Heb je deze al eens getest met een gelijkspanningsbron en gekeken hoe de motor dan reageert bij hogere snelheden?
Lijkt me het beste dat je eerst het een en ander uitsluit.

En zou je je misschien ook even voor willen stellen, dan weten we een beetje wie je bent? ;)
Dat kun je hier doen => https://forum.3rail.nl/index.php?board=90.0
Bedankt. :thumbup:
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Inmiddels ook netjes voorgesteld :)

CV52 staat op 3. Maar is het ook niet zo dat deze bij een hoog vermogensmotor op 3 moet staan? Of is dit alleen met het oude type hoog vermogensmotoren het geval?

De T18 die ik eerder omgebouwd heb rijdt met hetzelfde type motor probleemloos op dezelfde instellingen.

vwb CV8. Hoe krijg ik die op 8 met een CS2? De CS2 staat mij niet toe deze waarde te veranderen in het menu.

Ik heb de motor nog niet los kunnen testen, daar ik helaas niet meer over een losse voeding beschik.

Gr.
Mario
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Citaat van: Lights-on op donderdag 28 december 2017, 22:39:54
BR E91 stoomloc.
De E91 is géén stoomloc. :D
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Ehm.. daar heb je een punt Nobody!!

slip of the pen! :)
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hoi Mario,

Een C90 HV motor is een oud type HV motor. CV52 moet echt de waarde 5 hebben. Het schrijven van CV's is een probleem met MFX. Programmeren zonder beperkingen lukt allen goed als je je CS2 in DCC-modus zet (zie je handleiding). Ingestelde waarden in DCC worden ook overgenomen in MFX, dus na programmeren kun je je CS2 weer terugstellen naar de standaardinstelling.

Edit: 2 lettertjes in de juiste volgorde gezet.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Ah dat verklaard wel het een en ander...

Gaan we dat vandaag eens proberen.
Wordt vervolgd.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Dick en Mario,

De decoder 60982 is een msd3 decoder, die default op 5 staat en dat is DC zacht en werkt niet goed voor de C90 motor die in de E 91 zit.
De oude msd decoders stonden standaard op 3 (C90), maar de msd3 staat standaard op 5 (DC zacht) en moet je dus even op 3 zetten, niet op 5 dus!!
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Even goed lezen,er zit een omgebouwde motor in, zie eerste bericht
Citaat van: Lights-on op donderdag 28 december 2017, 22:39:54
De oude 5 sterren motor vervangen voor een 60760 hoog vermogensmotor en digitale MFX Decoder 60982 ingebouwd.
. Wat je dus aangeeft is niet van toepassing, cv52 moet de waarde 5 hebben.
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat een forummoderator niet oplet. Je zou er toch op mogen vertrouwen dat juist van die kant de info juist is.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Citaat van: Kappa op vrijdag 29 december 2017, 13:33:53
@citaat Dick en Mario,

maar de msd3 staat standaard op 5 (DC zacht) en moet je dus even op 3 zetten, niet op 5 dus!!

Wat is het verschil tussen DC zacht en DC hard ??
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hoi Mario,

Is weliswaar niet direct een antwoord op je vraag, maar voor een beter overzicht van cv52 zie https://static.maerklin.de/damcontent/9a/a3/9aa321e3e5db9ce8ffb667adaea396441489754515.pdf blz. 13
DC hard en DC zacht heeft betrekking op het regelgedrag van de decoder. Welke het beste  past bij je motor geeft o.a. de Märklin decoderprogrammer (artikelnummer 60971) aan: voor de 60982 is dat cv52=5. In enkele gevallen levert dit nog niet het gewenste resultaat, dan zou je eventueel waarde 6 kunnen proberen.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Citaat van: brund55 op vrijdag 29 december 2017, 15:08:01
@citaat Even goed lezen,er zit een omgebouwde motor in, zie eerste bericht
Citaat van: Lights-on op donderdag 28 december 2017, 22:39:54
De oude 5 sterren motor vervangen voor een 60760 hoog vermogensmotor en digitale MFX Decoder 60982 ingebouwd.
. Wat je dus aangeeft is niet van toepassing, cv52 moet de waarde 5 hebben.
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat een forummoderator niet oplet. Je zou er toch op mogen vertrouwen dat juist van die kant de info juist is.
Hoi Dick,

Ten eerste: Het moderatorschap staat los van enige technische kennis over motoren, electronica en dergelijke, dus je oordeel is hier niet op z'n plaats.
Ik reageer hier gewoon als forumlid en niet als moderator. ;)

Ten tweede: Het gaat hier om een loc met een 5 polige motor uit de analoge 35** serie, daterend van eind jaren 80.
Deze originele motor is een Alstrom motor met 5 polig anker en veldspoel, die door Mario is vervangen door een standaard 5 polige motor met magneet, uit de wel bekende set 60760.
En deze motor uit deze set is gelijk aan de 5 polige motoren die Marklin al met de C90 decoders uit de jaren 90 toepast en ook los verkoopt onder nummer 60941.
Hiervoor moet je dan ook motortype C90 kiezen en dat is nummer 3 bij de msd3 decoder.
Er rijden hier ook een paar locs zijdezacht rond met msd3 en 5 polige motor, ingesteld op motortype 3.
Zie ook plaatje hieronder.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Voor de C90 decoder, zie https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6090_Decoder
Dit is een wezenlijk andere decoder dan de 60982. Niet voor niets wordt voor de huidige msd3/mld3 decoders cv52 standaard op 5 ingesteld. Hier lopen al 4 locs met ombouwset 60941 zijdezacht op deze instelling.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Natuurlijk is de C90 een andere decoder dan de msd3, er zit 25 jaar tussen..... :?
Maar de motor uit de C90 (6090) is precies dezelfde motor uit de set 60760.
C90 (6090) decoder+motor:


En voor C90 wordt geadviseerd om VC52 op 3 te zetten, zie ook scan van de handleiding uit je eigen link.
Verder laat ik het hierbij.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Kappa spreekt over de C90 motor en niet de decoder. M.i. zou CV52 inderdaad op waarde 3 moeten staan en niet op 5. Dit om de reeds door Kappa genoemde reden, de magneet en het anker uit de set 60760 zijn identiek aan de DC motor in b.v. m'n BR103. Hier heb ik de C90 decoder vervangen door een MLd3 en moest ook CV52 op 3 zetten.

En het meest simpele is CV52 even aanpassen naar 3. Dan merk je snel genoeg of dit al dan niet helpt.

edit:
Inmiddels door Kappa zelf ook toegelicht zie ik. :)
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Vandaag een en ander geëxperimenteerd

- Decoder gereset - Zelfde resultaat
- CV52 getest op 3 en 5 - beiden zelfde resultaat

Overigens tast ik na alle uiteenlopende reacties nog steeds in het duister of CV52 nu op 3 of op 5 moet met een nieuw type hoog rendement motor.

na enig testen lijkt zich toch een mechanisch probleem voor te doen.
Heb de loc getest op de analoge baan en onder spanning handmatig over de baan bewogen en dan lijkt de loc toch (al is het maar heel kort) achter elkaar het contact met de baan te verliezen. Vermoedelijk het contact met de railstaven (deze constatering niet geheel zonder twijfel)

Iemand enig idee op welke wielen de loc contact zou moeten maken met massa?
Of wellicht andere tips / tests die ik uit zou kunnen voeren?

Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Hoi Mario,

Heb je op elk draaistel een massacontact gemaakt ? Dit kan eenvoudig met Märklin soldeerlipjes 231470 zie https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_60901_Ombouwset bij "Inhoud van set 60901".
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Citaat van: brund55 op vrijdag 29 december 2017, 22:13:31
Heb je op elk draaistel een massacontact gemaakt ?

En de kudos gaan naar Brund55!! Even een brugje gelegd tussen het voorste en achterste draaistel en de motor.
De loc rijdt nu soepeltjes over de rails zoals het hoort. Alleen de sleper hobbelt nog wat onrustig, dus daar moet ik nog wel even wat aan afstellen.

Thanks allemaal!!!
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Mooi dat het is opgelost! :) Veel rijplezier met de lok.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Ik weet niet hoe je de lok programmeerd maar als je dat via een CS2 doet kun je het beste de MDT software gebruiken  als je dat nog niet had gedaan ;)
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Nog even iets recht zetten. In het volgende artikel van Märklin https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/downloads/Fo.3_4_Special_MM_2016_03_04.pdf bij Decoder ABC folge 4 wordt op blz. 51 aangegeven dat voor ombouwset 60941 bij    gebruik van de mLd3/mSd3 decoders motortype 5 DC weich ingesteld moet worden. In een eerdere discussie werd dit in twijfel getrokken. Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijk is. Met dank aan Alexh voor het opsporen van het artikel.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Het setje is universeel maar de ene lok is de andere niet. Wat je zegt is dus maar ten dele correct Dick: waar pruts je die 60941 in?
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat En daarvoor is er via de CS2 of de decoderprogrammer de mogelijkheid voor de automatische "inmeetrit" Dan wordt de decoder automatisch afgesteld op de betreffende loc.
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
 @citaat Ik geloof niet dat we elkaar begrijpen. Of beter uitgelegd: ik jou wel maar jij mij niet. Maar om 2018 nou met een discussie te beginnen, nou nee laat maar zitten. :D
Re: BR E91 loc stottert na ombouw digitaal
Het nadeel is alleen dat voor je aan de automatische motorinstelling kunt beginnen je eerst de juiste motorwaarde moet instellen :?