Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schakelrails C rail

Gestart door Martijn woensdag 31 januari 2018, 18:06:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Schakelrails C rail
Martijn
gast

Schakelrails C rail
Wie kan mij vertellen in hoeverre er een verschil zit tussen schakelrails in c rail uitvoering ten opzichte van M rail.

Ik wil weten of de c rail ook net zoals m rail via de massa van de rails schakelt of dat dit op de fase is of slechts een potentiaalvrij contact.

Alvast dank
Re: Schakelrails C rail
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Schakelrails C rail
Zelfde als M rails. Klikje doen.

gr.  Charlie
Re: Schakelrails C rail
bedankt voor deze duidelijke pdf.

als ik het zo zie kan ook het connectortje die aan de massa zit, losgenomen worden om hier bijvoorbeeld een gelijkstroom op aan te sluiten. Heeft iemand dit al eens toegepast?

de bedoeling is om dan met de schakelrails gelijkstroom componenten te schakelen.
Re: Schakelrails C rail
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Schakelrails C rail
Dat kan bij de C-rail inderdaad.

Gr.  Charlie
Re: Schakelrails C rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelrails C rail
Grappige vraag want bij k-rails kun je nog geen stekkertje loshalen, en daar schakelt het contact  rechtstreeks (gepuntlast) aan de spoorstaaf.

Bij k-rails heb ik in het verleden de handboor gebruikt voor potentiaalvrije contacten.
Want weliswaar kun je de massa delen (zowel digitaal als analoog kan dat veilig), maar potentiaalvrij is dat niet. Daar kwam ik achter toen ik een digitale esu-switch pilot servo v1 analoog aanstuurde.

Fijn voor C-rail rijders dat dit wel kan.
Re: Schakelrails C rail
Lid sinds: 2017

offline
Re: Schakelrails C rail
Dan zou ik nog altijd voor een reedcontact kiezen. Dat geeft veel meer vrijheid (wel/geen magneetje onder de trein op elke willekeurige plaats -voor/midden/achter) en geen last van twee slepers in een trein.

Cees
Re: Schakelrails C rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelrails C rail
Zolang je analoog rijdt, kun je reedcontacten nuttiger inzetten, b.v. voor het markeren (selecteren) van bepaalde treintypes (b.v. pendelaars, kopmakers, korte treinen, rangeerders).
Voor het gangbare blok-bezet, sein-op-rood, en dat soort werk blijven dan schakelrails, contactrails of lichtsluisjes prima middelen. Je moet analoog elk middel optimaal inzetten op specifiek eigen kwaliteiten.
Rij je digitaal dan kun je weliswaar nog steeds schakelrails en reedcontacten inzetten, maar er zijn dan betere opties.

Overigens zou ik eerder aan hallsensors dan aan reedcontacten denken omdat ze en kleiner, en robuuster, en tegenwoordig goedkoper zijn. Een hallsensor is nauwelijks breder dan een biels (reedcontact ook tegenwoordig), maar dan plat kubiek in plaats van langwerpig rond, dus onzichtbaarder.