Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor

Gestart door treinsmurf maandag 24 december 2007, 23:24:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Hallo,

Onlangs een BR221 gekocht (3782).
Thuis gekomen deze op een proefbaantje gezet en via de MS lok 3782 opgezocht en een paar proefrondjes gereden.  Leuk, frontverlichting en sluitverlichting heeft de lok, en deze functioneert ook nog.
De lok reed redelijk, maar ik vond hem wat herrie maken, dus even de kap eraf, en de motor bestudeerd.
Ik dacht dat deze lok een 6080 decoder en een spoel zou hebben, maar tot mijn verbazing zag ik dat de lok een 6090 en een hoogvermogensmotor heeft. (meevaller). Nou, dan moet hij toch wat stiller te krijgen zijn.

Motor gedemonteerd, en de koolborstels waren dan ook bijna helemaal opgesleten. (Hoezo weinig mee gereden......). Geen punt, koolborstels had ik nog liggen, dus na een grondige reinigingsbeurt (met zeepsop en tandenborstel) weer netjes de motoronderdelen met Faller olie gesmeerd alvorens alles weer te monteren.
Na wat stelwerk en wat proefrondjes (inrijden), was alles enigszins naar tevredenheid. Even de lok lekker laten rondrazen alvorens de kap er weer op te monteren.

Maar nu komt het geval: Kap erop, en tot mijn verbazing moet ik constateren dat de sluitverlichting brand als de lok vooruit rijdt, en de frontverlichting brand als hij achteruit rijdt. HEEL RAAR.

Nu weet ik zeker dat het eerste rondje (voordat ik begon) alles naar behoren werkte, dus ik snap het niet helemaal. Ook omdraaien van de kap maakt niets uit.
Nu weet ik dat ik de aansluitingen op de motor kan omsolderen, (blauw en groen omwisselen) dan komt alles wel weer werkend. Maar ik snap gewoonweg niet hoe dit kan zijn veroorzaakt, aangezien ik alleen de motor gereinigd en gesmeerd heb. (geen bedrading gewijzigd of zoiets).

Ook al het MS van spanning gehaald en weer op spanning; lok uit MS verwijderd en opnieuw opgevoerd, ander MS geprobeerd en lok als delta lok met adres 21 opgevoerd. Maakt allemaal niets uit, de verlichting klopt niet (meer).
Ik vrees dat ik toch zal moeten solderen om het weer in orde te krijgen. Alleen snap ik het simpelweg niet, aangezien ik 100% zeker weet dat het in orde was voordat ik begon.

Heeft iemand weleens iets dergelijks meegemaakt? Kan het aan de decoder liggen die misschien bij wat warmer worden (na een 15 minuten rondjes rijden) ineens de polariteit van de verlichting of de lok omgooit?

Treinsmurf
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
magneet omdraaien dan is het weer goed. :P

Mvg, Johan
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Misschien zijn er wel smurfen aan het werk geweest :D :D

Groetjes, John
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Citaat van: Tilly op dinsdag 25 december 2007, 00:22:45
Misschien zijn er wel smurfen aan het werk geweest :D :D

Groetjes, John

Aan een serieus antwoord heeft hij meer.

Je hebt een 6090 met eerste versie magneet. Die is omdraaibaar. Zet je die andersom in dan dat hij er uit kwam rijdt je lok achteruit. Dus, motor loshalen en magneet omdraaien.
Bij de latere type magneet (nu nog steeds toegepast) kan het omdraaien niet meer gebeuren, die pas maar op één manier.

Mvg, Johan
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Thanks,

Dat moet het geweest zijn. Bij het schoonmaken van de magneet, heb ik deze helemaal uit elkaar gehad (witte kapjes eraf. magneetje tussen de twee metalen delen van de magneet losgehad. Daarna weer in elkaar gezet.
Hier moet ik dus een foutje gemaakt hebben em op één of andere manier de magneet omgekeerd gemonteerd hebben.  Aangezien ik geen zin had om de lok weer helemaal uit elkaar te halen, heb ik de groene en blauwe draad op het lokschild omgesoldeerd, werkt ook. Alles werkt weer naar behoren.

Treinsmurf
Re: Vreemd verschijnsel na schoonmaken motor
Wat je ook kan doen en dat het geluid van een nogal rauwe 5 polige motor een stuk kan verminderen is op het anker van de motor op beide einden wat trix vet of ander daarvoor geschikt vet gebruiken. Daar wordt een loc heel wat stiller door.