Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen

Gestart door Soeteman CFT woensdag 27 december 2017, 20:28:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Beste leden

Ik ben hier nieuw en zou graag eens jullie mening horen over de door mij ontworpen baan in spoor n.
Ik heb mijn baan de naam "Van Rottberg naar Grüntal" genoemd en is gebasseerd op een ontwerp van "Nils L.: Nebenbahn U-Form im Gleisplan-datenbank.de. ". Mijn ontwerp is in wintrack ontworpen. Dus op of aanmerkingen zijn zeer welkom.

Link naar baan in wintrack

http://www.ibschneider.de/phpBB2/download.php?id=1307

of







Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Aan mij de eer om als eerste m'n commentaar te delen.

Ik zie een uitgebreide lokloods direct aangesloten op de doorgaande hoofdbaan.
Normaal zou je bij zo een enorme loods wat vrij liggende verzorgingssporen verwachten.
Nu moet je altijd over de aansluitwissel met de doorgaande sporen heen.

De perron sporen ogen wat kort zo op het eerste gezicht.Dat kan ook vertekenen omdat dit N spoor is.
Dat lijkt me een belangrijk punt om in de gaten te houden.
Verder ziet het er uit als een baan met veel rangeer mogelijkheden.

Mvg Robin
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Dank voor de opmerking

1 Loods kan ook iets kleiner worden dat is nog niet zeker en ik kan nog een extra uittrek spoor aanleggen.
2 Grüntal is een klein station daar zullen niet veel sneltreinen stoppen alleen regio treinen in Rottberg is een trein op schaal ingetekend dat leek me een redelijke afmeting voor zo'n trein ook rekening gehouden met de plaats die er is
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Misschien een gek idee.
De loods aan de andere zijde bij het station aanleggen?
Of de baan spiegelen en je draaischijf laten liggen.
Daar wordt het geheel wat logischer van.
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Mijn eerste indruk was: wauw, mooie ruime bogen, slanke wissels, veel ruimte voor landschap. Prima dus.
Maar de tweede indruk is iets minder gunstig. Het station Rottberg heeft een niet zo logische opbouw en misschien toch wel korte sporen. Hoeveel D-trein rijtuigen kan het station hebben? En het zou fijn zijn als in iedere richting het verkeer kan doorrijden en de stoppende treinen ingehaald kunnen worden.
Als van richting moet worden veranderd, moet er misschien nog omgelopen worden. Daar moet ook ruimte voor zijn. Als er ook goederenverkeer is, zijn extra uitwijk- en rangeersporen nodig.
Het kleine station Grüntal is nog wat onlogischer, vrees ik. Het ligt aan een dubbelsporige lijn en heeft aan een spoor twee kopspoortjes. Gebruikmaking daarvan leidt onherroepelijk tot versperring van de hoofdlijn en dus tot gevaar, ook doordat niet steeds in de goede richting terug gereden kan worden.
Een groot locdepot met draaischijf hoort daar naar mijn mening ook niet. Zou beter passen bij Rottberg.
Kortom, er mag nog wel wat gepuzzeld worden, vind ik. Heb je ook een plaatje van de baan waardoor jij je hebt laten inspireren? Misschien helpt dat nog.
Het totaalbeeld blijft leuk, maar denk nog eens goed naar over de treinenloop!

Groet,

Peter
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Het spiegelen lijkt mij ook nog niet zo'n gek idee. Je kunt de gehele stoomafhandeling dan af laten takken waar nu (in het rode deel) de 2 sporige loods zich bevindt (uiteraard na spiegelen).
Er is dan zelfs ruimte voor verzorgingssporen ed.
Verder vind ik het licht blauwe deel met industrie? niet erg handig. Je kunt alleen vooruit de doodlopende (korte) sporen oprijden, maar hoe kom je er weer af? Achteruit rijdend de hoofdbaan op? Daar past een extra inhaalspoor, vanwaar je de industrie spoortjes zou kunnen oprijden en afrijden.
Misschien kun je ook het gehele plan (in aparte lagen, zonder alle scenery) plaatsen, zodat het overzicht duidelijker is?

gr. Gertjan
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Je inspiratiebron heb ik gevonden.
Het is een enkelsporige nevenbaan en het sporenverloop is daarvan een stuk logischer. Ja, er moet worden gerangeerd op de hoofdbaan. Maar op een dergelijke spoorlijn kan dat.
Er is (terecht) ook geen grote BW te vinden in het oorspronkelijke ontwerp.
Wel is er leuk treinverkeer mogelijk. Ik snap de aantrekkingskracht van het ontwerp en ik denk dat je er dichtbij mag blijven. Beter goed gejat....

Groet,

Peter
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen
Hallo allemaal ik heb jullie adviezen eens ter harte genomen en denk dat het plan nu veel logischer is

Link naar baan in wintrack

http://www.ibschneider.de/phpBB2/download.php?id=1313


of




[/quote]
Re: Mijn baan ontwerp klaar voor opmerkingen

Hallo allemaal ik heb jullie adviezen nog maals  ter harte genomen en denk dat het plan nu veel logischer is

Link naar baan in wintrack

http://www.ibschneider.de/phpBB2/download.php?id=1325


of