Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoorbaan "Dombergen"

Gestart door Trainman maandag 28 april 2014, 11:14:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Update zaterdag 13 mei:

Na zorgvuldige voorbereiding en bewerking kom ik nu na bijna 1 jaar bouwen er achter dat het ontwerp niet haalbaar is.. :-(
Het stijgende trace vanaf schaduwstation 1 naar de paradebaan en idem dito voor schaduwstation 2 kruisen elkaar op een punt
links in de baan. Na aanbrengen van de juiste stijgingen en hoogtematen in WinTrack blijkt nu dat de traces op hoogte van deze
kruising niet mee dan 10 mm uit elkaar liggen. Daar past dus nooit geen trein qua hoogte door.
Ik heb er 4 dagen naar gekeken om de zien of er eventueel een andere oplossing voor bestaat. Maar helaas.
De baan zal dus waarschijnlijk niet worden afgebouwd.
Daardoor zullen er ook een groot aantal Märklin K-rails overblijven. En een hagelnieuwe Märklin Schiebebuhne.

In de verkoop gaan o.a. alle CNC gefreesde traces deels incl, deels excl. kurk.

Interesse ? Dan hoor ik dat graag via een p.b.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
philippe_007
gast

Re: Spoorbaan "Dombergen"
Kan je dit niet oplossen door de sporen op de zelfde hoogte te brengen en een kruising te gebruiken ?
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Is het mogelijk om 't onderste spoor te laten zakken (dus: onder het maaiveld) ?
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
@Nobody,

Over de optie had ik ook al nagedacht.  :thumbup: Ik kan niet naar beneden. Dan zou ik door het frame moeten zagen. En daarmee
de constructie & stevigheid aantasten. Ik kan ook niet de hoogte in. De paradebaan lig al op maximale hoogte. En ligt qua niveau
net een paar mm onder het schuine deel van het dak.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Gerrit-1959
gast

Re: Spoorbaan "Dombergen"
Hallo Trainman,

Zoals ik jouw staanders (dragers van je constructie bezie, zijn deze wel 100 mm hoog. Als dat zo is, zou je wel door je frame kunnen zagen en er een u-vormige stuk uithalen. Aan de onderkant zou je dan een stalen u-profiel kunnen bevestigen van 30x30x30x2. Daarmee ondervang je de verzwakking van je constructie voldoende.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Daar ga ik eens serieus naar kijken  B) Het is een idee.

Edit zondag 14 mei:
Gisteravond (tijdens het SongFestival) nog even naar de door Nobody genoemde optie gekeken.
Helaas brengt die geen verandering in de situatie. Ik moet dan vanaf nivo 0 eerst naar beneden
(-50 mm) om vanuit dat punt dan weer naar +238 te gaan. Ik krijg dan een stijging van meer van 8% !
Dat gaan de loks niet leuk vinden.

Ik ben nu aan het kijken om nog een soort van lus als extra aan te brengen.



Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Ik heb gisteren en vandaag nog naar de mogeijkheden gekeken om de "probleem"op te lossen
d.m.v. een extra lus(sen). Maar dit lukt ook niet. Helaas.
En dus zit er niets anders op om opnieuw te beginnen.
Ik heb al wel wat in gedachten, maar zoek daarvoor iemand die mij ondersteunen kan met mijn
ontwerpidee in WinTrack. Ik wil niet het risico lopen dat ik de tweede keer weer in de fout ga.

Wie helpt ?  B)
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Gerrit-1959
gast

Re: Spoorbaan "Dombergen"
Hallo Guus,

Wintrac is helaas niet mijn straatje. Ik gebruik Anyrail. Jammer, dat de aanpassingen niet willen. Je was zo mooi op weg.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Hoi Guus, wat vervelend.
Je kunt er een mailtje aan wagen naar "Pjedro2" Peter van Oosterom.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Hoe simpel kan het zijn. Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht  :?
Ik had nog niet gekeken naar de mogelijkheid om de beide schaduwstation qua hoogte om te draaien. Ik ging er vanuit
dat dit absoluut niet kon. Maar wat blijkt ? Door deze verwisseling (omwisseling) onstaat er in een keer veel meer ruimte.
(zie bijgevoegde knipsels. Het enigste nadeel wat ik nu heb is dat de spanten die ik eerder had gemaakt nu in de prullenbak
kunnen. Het zij zo. En het landschap komt er nu wat anders uit te zien.

Ik zal vanavond de spanten opnieuw in de tekening plaatsen en dan opnieuw maken.

Re: Spoorbaan "Dombergen"
-Guus:
Je hebt zelf de oplossing gevonden  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
 :thumbup:
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Vaak denken we veel moeilijker en zien wel de simpele oplossing gewoon over het hoofd.
Maar dit geldt dus niet voor jou Guus.
Toppie :thumbup:
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Beste Trainman,

Kun jij die brochure over de Manager-Generator van LokStore  inscannen en mailen, ik vind op de website geen brochure.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
@ Anne W,

Ik heb van PiCommIT uit Zwolle een brochure gekregen met alle producten van LS Digital daarin.
Zij zijn dealer van LS Digital in NL. Contactpersoon is daar Frans Staal.
Je hebt de µCon-Manager, de µCon-Manager Generator en de µCon-Manager Generator Update.

Misschien dat zij je aan een brochure speciaal over de µCon-Manager Generator kunnen helpen.

Groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Guus geweldig dat je zelf de oplossing hebt gevonden. :arrow: :thumbup:
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Beste Guus,

O.K., dank je wel.

Groet, Anne W
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Op papier is alles mogelijk zeggen ze wel eens. Maar in de praktijk is dat dan toch anders. Tijdens de bouw van mijn baan
loop je toch tegen zaken aan die je van te voren niet voorzien had. B)
De netto ruimte tussen bovenkant rails en onderkant tracé van de beide schaduwstations is "maar" 89 mm. En datzelfde
geldt voor de ruimte tussen het bovenste schaduwstation en de paradebaan. Neem daarbij de diepte van de schaduwstions
(meer dan 50 cm) dan heb je bij het eventueel ontsporen van een of meerdere loks of wagons een probleem (meer een
uitdaging). Je komt daar nooit en te nimmer bij.
Ik heb zoals jullie in mijn eerdere berichten hebben kunnen lezen gekozen voor het omwisselen van de beide schaduwstations
qua hoogte. Maar in 3D blijkt nu dat dat een heel raar landschap tot gevolg heeft.
Vanmorgen heb ik zolder nog eens gekeken naar de mogelijkheden om de tracés verder uit elkaar te gaan leggen qua hoogte.
Nu is dat 0-119-238 mm. En ik wil dan naar 0-150-300 mm. Daardoor is er dan bijna 50 mm meer ruimte russen de beide
schaduwstations en de paradebaan.

Wordt vervolgd  B)
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Geheel uit onverwachte hoek hulp gekregen om de "problemen" rondom de opbouw van mijn spoorbaan op te lossen.
Forumgebruiker Dirk Staal (Dirk59) heeft mij via een PB op dit forum hulp aangeboden. Waarvoor dank  :thumbup:
Om het plan toch te laten slagen heeft hij voor mij twee voorstellen gemaakt. Waarvan de eerste mij het meeste aansprak.
In dit plan hoef ik bijna niets aan te passen en hoef alleen maar een helix te plaatsen. Zie afbeelding.
De offerte aanvraag voor de CNC bewerking van de helix is inmiddels de deur uit.

Zoals gebruikelijk > Wordt vervolgd.

Re: Spoorbaan "Dombergen"
-Guus:
Mooie oplossing,  :thumbup:
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Guus,

geen dank, graag gedaan. Ben blij dat je weer verder kunt met de bouw van je baan.
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Zo vlak na de kerst en voor de jaarwisseling weer bezig met het opzetten van een nieuw ontwerp voor een spoorbaan. De vorige baan
is compleet gedemonteerd  :-( En alles is geteld. Nu is het grootste deel van mijn Märklin K-rails voorzien van koperen lipjes. Een klein
deel is voorzien van nieuwzilveren lipjes. Ik heb wel eens gehoord dat de nieuwzilveren voorkeur hebben boven de koperen i.v.m. oxydatie.
Ik heb veel rails liggen met koperen aansluitingen, maar als ik die allemaal moet verkopen en daarvoor nieuw moet halen dan wordt het
wel weer een aardig bedrag. Wat is jullie ervaring hiermee.

Met groet,

Guus
Re: Spoorbaan "Dombergen"
Ben den Hollander
gast

Re: Spoorbaan "Dombergen"
Koperen lipjes doorsolderen, bijvoorbeeld per 4 of 5 stuks en die een eigen draadje geven voor voeding.

Gr, Ben.