Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K rails

Gestart door joachim123 dinsdag 26 december 2017, 22:51:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K rails
joachim123
gast

K rails
Beste,

De K-rail 2290 zorgt ervoor dat je baan stroom krijgt(om de 2-3meter één leggen). Maar welke draadjes moet je kopen om daarin te steken + (als de ene kant van de draad in 2290 steekt) waar moet de andere kant dan steken
Heeft iemand een Duidelijke uitleg voor mij opdat dit duidelijk word voor mij.


Mvg, Joachim Demeyere
Re: K rails
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: K rails
De 2290 heeft 2 aansluitpunten, in de ene gaat de plus, in de andere de min (rood en bruin volgens het Märklin kleuren schema).


(plaatje geleend van www.Conrad.nl)

Qua aansluitdraad, zeker als je er zo veel gaat gebruiken, hoeft het niet zo heel dik te zijn qua draad. Zonder nu een "draaddikteoorlog" te willen starten (iedereen heeft daar zijn eigen ideeën bij) heb ik op mijn module hiervoor 0,25mm2 draad gebruikt. Daarbij moet ik wel opmerken dat wij een ringleiding gebruiken die aanzienlijk dikker is (2,5mm2). Van die ringleiding takt de stroom dan steeds af naar een aansluitpunt bij de rails.

Een prettige leverancier van draden kan je via deze link vinden. Deze leverancier staat ook regelmatig op beurzen. Uiteraard is aansluitdraad op vele andere plaatsen te krijgen. Conrad is bijvoorbeeld ook een bekende leverancier, maar ook op www.ebay.de kan je draad voor weinig vinden (zoek op "litze")

Ik weet niet waarom je voor de 2290 kiest, maar je kan ook heel simpel zelf je "stroomrails" maken door een draadje aan 1 spoorstaaf te solderen (het makkelijkst gaat dat op het verbindingslipje) en 1 aan de onderzijde van de K-rails op het zwarte gedeelte. Dat moet je wel een stukje kaal maken.
Re: K rails
-Joachim:
Ik treed de mening van Patrick bij, heb zelf ook k-rails, de aansluitrails zijn nogal prijzig en je kan idd zelf om te zoveel cm een aansluitpunt maken, ik soldeer ook de rode draad aan de onderzijde vast en de bruine draad steek ik tussen de bedding en de spoorstaaf, werkt prima.
Er is tussen de spoorstaaf en de bedding een kleine opening net voldoende om een vertinde draad van 0.20 mm tussen te steken.
Ik gebruik draaddikte van 0.20 mm en een ringleiding van 1.5 mm werkt goed.
Maar het bepalen van de draaddikte is persoonlijk, kies een dikte waar je je goed bij voelt.
Re: K rails
Gerrit-1959
gast

Re: K rails
@ Jørg en Joachim: Elke draad heeft weerstand en deze is afhankelijk van de diameter. Een ringleiding van 2,5 kwadraat zou ik zeker aanbevelen. Dit kan draad met vaste kern zijn. Aansluitingen op rail doe ikzelf met 0,5 kwadraat met soepele kern. Heeft aanmerkelijk hogere trekkracht en dus iets minder gevoelig voor draadbreuk. Let wel, dit zijn mijn persoonlijke voorkeuren. Dus een discussie hierover wil ik niet opstarten.
Re: K rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: K rails
Zoals getoond is op de afbeelding, links rood naar de middenpuntcontacten.  (het stalen frame aan de onderzijde)  en rechts met een bruine draad naar de spoorstaven.
Wat de dikte aangaat: Marklin  gebruikt zelf 0,14 mm kwadraat naar de aansluitrail. 
Dit moet volstaan om de eerste 2 m te voeden vanuit deze rails.  Daarna is het verstandig om weer een nieuw aansluitpunt te maken. Voor de ringleiding zou ik ook 2,5mm2 gebruiken.
Mvg. Marcel
Re: K rails
Jørg
gast

Re: K rails
Ik volg met de ringleiding het spoortraject zodat de voedingsdraden die naar de rails lopen vrij kort zijn dus weinig of geen weerstand.
De baan is opgedeeld in 4 secties met elk hun aparte ringleiding gevoed door trafo en booster.
Re: K rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: K rails
Ik denk dat Joachim nog niet aan solderen toe is. Gebruikte contactrail (van prima kwaliteit) zijn
er al vanaf 2,50 euries.
Joachim, op de contactrail staat een "B" voor de aansluiting van de rode draad naar je trafo en
een "0" voor de aansluiting van de bruine draad.
Re: K rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: K rails
Draaddikte is duidelijk, gewoon standaard Märklin (Brawa, Faller, oid) draad.
Draadkleur staat je vrij (ik zou de Märklin kleurcode volgen, maar een kleurenblinde neme gewoon overal grijs voor).
Aansluiting is duidelijk (het B en O verhaal).

Dus verder offtopic  :offtopic:
Citaat van: PaT op woensdag 27 december 2017, 07:55:21
Ik weet niet waarom je voor de 2290 kiest, maar
Ik wel. Iedereen die in z'n jeugd op metaalrails reed, gebruikte aansluitrails.
Tenzij hij/zij met de soldeerbout wonderen kon verrichten.

Ik leerde dat pas bij het keuzevak handenarbeid.  :?
Pas toen kwam ik erachter dat de ene soldeerbout de andere niet is, en waarom mijn soldeerwerk aan metaalrails niet zo kansrijk was om te slagen met de bout die ik (geleend van me vader) had.
Nog weer later leerde ik dat mijn vader duidelijk nooit handenarbeid had gevolgd en dat met al zijn gereedschap en handvaardigheid nooit iets had kunnen lukken. Hij blonk uit in andere vaardigheden.

De aansluitrails van K-rail (ongeschikt voor 2-rail locs op 3-rail)
Ik heb er ook nog 2, die ik nooit meer zal gebruiken.
In de aansluitrails zijn de beide spoorstaven doorverbonden.
Daarom zijn er maar 2 aansluitklemmen, en dus draadjes, nodig (rood en bruin) voor 3 rails.

k-rail accessoires (7500, 7504, 7522, 7595)
De 3-rail wiki noemt de 2290 maar geeft weinig info.
Dat geldt ook voor de k-rail accessoires. De uitleg is summier. En dan bedoel ik vooral 7500, 7504 en 7595.
Je zou die terug verwachten in een aparte 3-railwiki pagina k-rail weetjes (maar die komt er denk ik nog).

K-rail 7595 (dient om de middenrail lipjes aan te brengen)
Er is een bouwdraadje van Roy (Meerlingsbeek). Hij legt daarin uit waarom de 7595 handig is om nieuwe aansluitingen te maken.
Als je flex-rails verzaagt, dan kun je de uiteinden repareren met de 7595. Die is koperkleurig, en daaraan solderen is kinderspel.

K-rail 7522 (spoorstaaf isolatie)
Ik zaag k-rails op maat, maar repareren? Kom zeg! Ik zet er gewoon isolatieraillasjes van Fleischmann, peco, piko tussen, of desnoods een drupje vullende lijm. En zeker geen 7522.
Ik kreeg er ooit een stelletje cadeau, maar als er iets onhandig is in het gebruik, dan is het de 7522 wel.

K-rail 7500, 7504 (alternatieven voor aansluitrail)
Märklin heeft de 7500 en de 7504 uitgebracht om middenrail en spoorstaven te kunnen aansluiten zonder gebruik te maken van een aansluitrail, en zonder met een soldeerbout aan de rails te hoeven zitten.
Maar ik ken niemand die ze ooit gebruikt.
Re: K rails
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: K rails
Joachim, ter aanvulling, als je onderstaand bestand download heb je alle basisprincipes voorhanden.

http://mtdtreinenclub.be/pdf/handboeken%20Maerklin/07424_Maerklin_Handboek_Electrotechniek_NL.pdf