Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Re: start baan van Luc

Gestart door Littelboy maandag 25 december 2017, 20:45:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Hallo allemaal

Na veel jaren dit forum te hebben bezocht ga ik eindelijk begin met mijn test baan.
Ik zo graag mijn baan met PC  aansturen, en daarvoor heb ik over en paar jaar ITRAIN aangeschaft   
( maar denk dat mijn licentie niet meer geldig is en wacht op mijn nieuw licentie ) om mijn baan aan te sturen.
De baan is met Anyrail getekend.
Zoals is heb vermeld ben ik dus bezig met een test baan waarvan de afmeting 2.00mt x 1.00mt.
Dat ik graag volgend jaar op de hobby dag van ons dorp deze wil exposeren heb ik deze in twee delen gebouwd , en voor het gemak heb ik deze op en rollende tafel geschroefd met scharnieren om gemakkelijk aan de onderkant te kunnen werken voor de bekabeling.
Ook heb ik enkele vragen waar ik geen antwoord op vindt;
1° De baan is dus verdeeld in blokken en ieder blok kan in 2 of 3 secties worden verdeeld, aan ieder eind van en sectie komt er en isolator (m**** 7403 ) Moet er  links en recht van de rail worden? onder en boven ? of enkel  tussen twee rails zie foto :
De tweede vraag, de rails moeten die allemaal doorgeslepen of geknipt of enkel diens waar de isolator aan bevinden.
Het zijn misschien domen vragen maar ik kom er niet uit.

Alvast bedank en Fijne Feesten aan iedereen.

Luc
Re: start baan van Luc
-Luc:
Als je een betalende versie van iTrain hebt is die nog steeds geldig, er zijn ondertussen al wel een paar updates en upgrades geweest.
Het beste is je baan op te delen in blokken met 3 melders indien je in beide richtingen gaat rijden.
Wissels liggen nooit in een blok.
Bij C-rails dient iedere rail geknipt te worden, dwz dat de verbinding tussen de beide spoorstaven dient opgeheven te worden.
Maakt niet uit welke kant je isoleert als maar steeds aan dezelfde kant is.
De rails dienen wel aan beide raileinden geknipt of geslepen te worden.
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Jorg

Bedankt  :thumbup: voor de reactie, we kunnen nu iets verder tot de volgende vraag  >:-D .

G
Luc
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Hier ben ik met en nieuwe vraag, heb dus de sporen doorgeslepen en iedere rails gecontroleerd  :P , maar als ik twee rails achter mekaar meet zo als jullie kunnen zien op de foto blijft er en waarde :important: om mijn multimeter is dit toegelaten of doe ik iets mis :help: ?

G
Luc
Re: start baan van Luc
Gerrit-1959
gast

Re: start baan van Luc
Hallo Luc,

Dat je op deze manier van meten een waarde hebt is juist goed. Je moet de tegenover elkaar liggende spoorstaven meten en dan mag je geen waar de meten.
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: start baan van Luc
Beste Gerrit,

Tenzij in de schaduw van de meter een railstaafscheiding van de meldrailstaaf naar de volgende railstaaf zou moeten zitten.....

Beste Luc,

Ook binnen in de railbedding de verbinding met de tegenoverliggende railstaaf doorgeknipt?

Groet, Anne W
Re: start baan van Luc
Ben den Hollander
gast

Re: start baan van Luc
Ik zou zeggen: stop de meetpennen eens in de juiste bussen van je multimeter. De zwarte hoort onderaan, waar COM staat, de rode juist daarboven waar V/Ω staat niet in de 10A bus. ;)

Gr, Ben.
Re: start baan van Luc
Gerrit-1959
gast

Re: start baan van Luc
@ Anne W: Daar heb je een punt. Over het hoofd gezien. 8o
@ Ben: Ook niet gezien.  8o Ook jij hebt een punt.
@ Mijzelf: beter kijken.  >:-D
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Bedankt iedereen voor jullie reacties

@ Ben : heb de meetpunten van de multimeter op de juiste plaats gezet  8o, ja zo is het als je geen kennis heb van elektronica !!!
@ Anne W : heb de rails langs de twee kanten doorgeslepen en stuk voor stuk gecontroleerd.

Vraagje: Heb de rails doorgeslepen en een groen draad gesoldeerd en aangekoppeld aan de s-88-n. zoals jullie kunnen zien op de foto heb ik de rode en de bruine draden samen met de groene draden in de bindruggen gestoken, is dit toegelaten of moet ik deze afzonderlijk legen ?
 
Luc
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: start baan van Luc
Beste Luc,

Gezien je meetresultaat ga ik er van uit dat je in de railbeddingen ook nog wat lipjes hebt doorgeknipt.

De draden van de meldrailstaven naar de terugmeldeenheid scheiden van andere stroomvoerende draden, dit ter voorkoming  van valse meldingen veroorzaakt door magnetische krachten rond die stroomvoerende draden.

Groet, Anne W
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Eerste en vooral de beste wensen voor 2018
Nu vraag ik me af of er met deze MS 2 ook Itrain kan gebruikt  worden want ik lees veel over CS1 & CS 2. Nochtans, enkele jaren terug had ik gelezen dat ?Leeke? (Leo) en ? Brietdijk? (Barry) de MS 2 hebben gebruikt op de proefbaan .
Nu heb ik de handleiding uitgeprint om er aan te beginnen om de baan op Itrain te bewerken, maar het is niet eenvoudig,  daarom zou ik komende  zaterdag  (nadat  ik eerst gaan werken ben) een bezoekje willen brengen aan HIP om wat uitleg te krijgen,  want horen is beter dan lezen.
In de hoop dat ik dan zowel ivm pc besturing en techniek het een en het ander mee brengen kan naar huis.
Ook heb ik geen enkele kennis van elektronica :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:.

Tot later
Luc
Re: start baan van Luc
Gerrit-1959
gast

Re: start baan van Luc
Hallo Luc,

Als je wil rijden met een softwareprogramma, heb je een centrale nodig. Deze informatie heb ik gekregen op een workshop 'Digitaliseren'. Je hebt dus iets nog, wat de informatie van de software op de baan kan brengen, dus een 'doorgeefluik'. De MS2 is dat niet.
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: start baan van Luc
Beste Gerrit,

Er is een interface gemaakt tussen de pc en het MS2, met de naam "CC-Schnitte", dus het bestaat wel, maar het is geen "winkelproduct".

Groet, Anne W
Re: start baan van Luc
Gerrit-1959
gast

Re: start baan van Luc
Hallo Anne,

Dat is dus ook wat ik schreef, een 'doorgeefluik'.
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: start baan van Luc
Beste Gerrit,

Als je wilt rijden met een programma heb je een centrale met ingebouwde interface nodig of een centrale met een externe interface, zoals het MS2 en de CC-Schitte.

Overigens is een centrale geen puur doorgeefluik, het is een ook een vertaler van computertaal naar de digitale modelspoortaal.

Zo is het helemaal duidelijk.

Groet, Anne W
Re: start baan van Luc
Lid sinds: 2011

offline
Re: start baan van Luc
Dat ik deze week enkele dagen in verlof  ben kan ik wat aan de test baan werken, heb  en simpele ovaal gemaakt waar alle rails zijn doorgesleept en aan ieder rail en groen draad gesoldeerd aan de ene kant voor de detectie en waar het nodig is ( blokken ) voor de voeding de rode en de bruine draad gesoldeerd en aan de ring leiding gesoldeerd en isolatoren geplaatst  .
De groene draden het ik doorgetrokken tot aan de terugmeldmodule.
Zie fotos
Nu ben ik nog eens terug gegaan op de topic van Leeke waar ik lees dat en booster heeft en een raspberry heeft aangeschaft, nu vind ik niet welke booster( zouden jullie mij raad kunnen geven ) en is de raspberry   ( model B) wel voldoende  .
Dank voor jullie hulp
Tot later
Luc