Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders

Gestart door AlbertG zondag 24 december 2017, 09:15:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
In dit topic (Klik) laat ik zien hoe ik Hall sensoren gebruik in combinatie met een Arduino DCC++

Mijn vraag:
Kan ik deze Hall sensoren ook aansluiten op een 'gewone' S88 terugmelder? En hoe moet ik ze dan aansluiten? De Hall sensor heeft 3 pootjes, welke sluit ik dan waarop aan?
Als dat niet gaat, hoe kan ik dan Hall sensoren toepassen met producten uit de reguliere handel (Digikeijs/Rosoft bijvoorbeeld).

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Hoi Albert,

Ben dit onderstaande schema tegengekomen bij Opendcc. Misschien heb je hier wat aan.

Bron KLIK HIER

Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Bedankt Christoffel,
Ik wil het opnemen in mijn huidige configuratie van S88 meldingen via de rails. Als ik dan een 5V verbinding maak naar mijn S88 module weet ik niet of dat goed komt.

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Beste Albert,

Het is inbreken in je S88 meldunits, maar daar zit ook een 5 volt voeding, in de units zitten ic's die gevoed moeten worden, wellicht mag je daar ook de hall sensoren mee voeden, maar dat is ver buiten mijn kennisveld.

Groet, Anne W
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Plaatje hoe aan te sluiten met als bron Gert Boll van Boll's MobaTechnik:



Geen idee hoeveel sensoren je wilt toepassen, persoonlijk zou ik kiezen voor een separate voeding.

Gr, Ben.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Hoi Albert,

Het maakt niet uit waar je de voeding van je hall sensor vandaan haalt, extern of intern zoals afbeelding van Ben aangeeft.

Van belang is, als je extern je voeding pakt, je de massa van je voeding ook aansluit op de massa aansluiting GND van je S88 module.

Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
hoi,

Citaat van: AlbertG op zondag 24 december 2017, 09:15:27
Kan ik deze Hall sensoren ook aansluiten op een 'gewone' S88 terugmelder? En hoe moet ik ze dan aansluiten? De Hall sensor heeft 3 pootjes, welke sluit ik dan waarop aan?

Dat kan, zie de plaatjes.

Citaat van: AlbertG op zondag 24 december 2017, 09:15:27
Als dat niet gaat, hoe kan ik dan Hall sensoren toepassen met producten uit de reguliere handel (Digikeijs/Rosoft bijvoorbeeld).

Waarom zou je het willen? De s88-printen zorgen gewoon voor de terugmelding bij 3-rail. Wat is de meerwaarde van het gebruik van hall-sensoren en de s88-printen bij elkaar? Ik kan dat niet echt begrijpen waarom je dat wilt.

Groet Ronald.

Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Hoi Ronald,
Er zijn verschillende redenen om dit te willen:
- als terugmelding op de draaischijf, in plaats van reedrelais.
- het is gewoon leuk om te proberen

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Beste Ronald,

Hoe kun je Hall-sensoren nuttig toepassen voor laten we zeggen een door een IB bestuurde 3-rail baan met Koploper?

Groet, Anne W
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
@Anne: Waarom zou je dat willen weten Anne? Heeft geen meerwaarde.

@AlbertG:
Citaat van: AlbertG op zondag 24 december 2017, 20:33:14
- als terugmelding op de draaischijf, in plaats van reedrelais.

Terugmelding op draaischijf? Dat kan je toch je ook met standaard terugmelding zoals doen? Je sluit de brug van de draaischijf aan op één meldpunt. Achteraf had ik bij mijn eigen draaischijf een tweede meldsectie op de brug moeten regelen.

Citaat van: AlbertG op zondag 24 december 2017, 20:33:14
- het is gewoon leuk om te proberen

Altijd leuk om te proberen. Soms heeft het geen enkel nuttig doel :D  :D Veel plezier met experimenteren.

Groet Ronald.

Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Beste Ronald,

A) om te weten of Hall-sensoren een meerwaarde hebben t.o.v. andere "punt-contact" melders

B) wetende dat hij anders reageert op links- of rechtsomdraaiende tanden op een tandkrans van een vliegwiel van een grote dieselmotor, kan ik me in de modelspoorhobby ook toepassingen indenken, bijvoorbeeld, komen bij een wissel de wisseltongen inderdaad over?

Groet, Anne W
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Citaat van: Ben den Hollander op zondag 24 december 2017, 13:25:01
Plaatje hoe aan te sluiten met als bron Gert Boll van Boll's MobaTechnik:
Gr, Ben.

Ben,
Bedankt nog voor het plaatje en de verwijzing naar de website. Die ga ik zeker eens raadplegen.
Je bericht werd een beetje ondergesneeuwd door discussie over nut en noodzaak van deze toepassing   :(. Gelukkig bepaal ik dat zelf  :D

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Citaat van: ronaldk op zondag 24 december 2017, 23:27:48
Terugmelding op draaischijf? Dat kan je toch je ook met standaard terugmelding zoals doen? Je sluit de brug van de draaischijf aan op één meldpunt. Achteraf had ik bij mijn eigen draaischijf een tweede meldsectie op de brug moeten regelen.

Ronald,
Ik heb 9 sporen aangesloten op de draaischijf. Hoe kan ik de draaischijf naar de juiste positie laten draaien zonder terugmelding bij elk spoor? Dan kan natuurlijk door te kijken en op tijd op stop te klikken, maar ik wil het automatiseren. Misschien een verwijzing naar jouw oplossing?

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Hoi,

Ah... Jij bedoeld het op die manier. Terugmelding van de positie van de brug en niet op de brug zelf. Is het compleet zelfbouw de draaischijf of ga je een bestaande verbouwen?

Groet Ronald.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Ronald,
Ik heb een Fleischmann 6652 draaischijf. Inmiddels handmatig operationeel. Ik ga deze week een filmpje plaatsen in het topic van mijn baan.

Albert.
Re: Hall sensoren aansluiten op S88 terugmelders
Koop jezelf een draaischijf decoder van b.v. LDT
https://www.ldt-infocenter.com/shop/Schalten/Drehscheiben-Decoder/TT-DEC-G-Fertiggeraet-im-Gehaeuse.html
Bespaart je veel hoofdpijn, en alles is voor je bedacht, heb je helemaal geen Hall-Sensoren bij nodig. ;)
Je kunt ook een losse atmega 8 (met firmware) kopen en de rest heruitvinden, i.p.v. je Arduino Atmega.

Groetjes