Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuw baanplan

Gestart door pvtrigt maandag 24 december 2007, 21:06:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Nieuw baanplan
Ik ben nog niet zo erg bekend met dit forum maar Ronald vroeg mij om een baanplan. Dat heb ik inmiddels gemaakt met een demo van Wintrack. Gewoon even plakken en knippen. De basis van het plan komt uit het Märklinboekje "Baanontwerpen" met C-rails. Ik heb daar een beetje aan gesleuteld. Dus reageren maar!!
Het baanplan heb ik vanuit Wintrack geplakt in een Word bestand maar het lukt mij niet om dat figuur toe te voegen aan dit bericht.
Re: Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanplan
Hoi,

Je kunt beter plakken in Paint van windows en dan opslaan als jpg

Als je het plaatje dan resized naar 800 * 600 kun je hem als bijlage sturen naar foto at 3rail punt nl

Het plaatje wordt dan in het topic geplaatst.

Groetjes

willie
Re: Nieuw baanplan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuw baanplan



Re: Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Re: Nieuw baanplan
Bedankt voor het plaatsen van de "plaatjes"
Het is aan de forumleden om er op te schieten. Ik wacht in spanning af.

Groet
Piet van Trigt
Re: Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanplan
Hallo Piet,

Als ik de wissel in het midden van je baan bekijk, buigt hij naar rechts af richting hoger gelegen spoor. Mij lijkt dit een behoorlijk steile helling worden.

Even snel in wintrack gezet, Als het hogerliggende spoor 8 cm hoger ligt, heb je een stijgings%-tage van de brug van 3%. Het spoor vanuit het midden van het station moet bijna 6% stijgen om erbij te kunnen komen.
Eventueel zou je de gebogen wissel wat kunnen verleggen.

Even in een plaatje verwerkt. Stijging ongeveer max. 3%. Doorrijhoogte 80 mm.





De wissels wat naar achteren gelegd.

Groetjes

willie
Re: Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Re: Nieuw baanplan
Handig zo'n forum. Ik zag wel het probleem maar niet de oplossing. Ik had al een proefopstelling gemaakt en dat rijdt wel maar niet echt lekker. Bedankt Willie.
Re: Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanplan
Hoi Piet,

Je zou nog kunnen overwegen om de eerste wissel 24612 te laten vervallen in het station en te vervangen door een setje meegebogen wissels. Het hangt er een beetje vanaf wat je nu al aan rails hebt.

Groetjes

willie
Re: Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Re: Nieuw baanplan
Hallo Willie,

Ik heb nu 2xC1, C2, C3, C4 en C5. Voor mijn ontwerp moet ik nog bijkopen dus dat is niet zo'n probleem. Misschien kan je jouw voorstel even in een wintrack plaatje zetten zodat ik kan zien wat je bedoelt. Heel hartelijk dank voor je advies tot nu toe. Ik ben nog maar een beginner en heb er nog niet zoveel verstand van maar hoop nog jaren vooruit te kunnen met deze hobby. Tijd zat nu ik ben gepensioneerd. En op het forum heb ik al heel veel nuttige informatie kunnen lezen.

Groeten,
Piet
Re: Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanplan
Hallo Piet,

Klik hier voor het wintrack bestand.

Hierboven vind je het wintrack bestand.

Hieronder vind je het bijbehorende plaatje.



Groetjes

willie
Re: Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Re: Nieuw baanplan
Hoi Willie,
Ik kom nog even terug op jouw voorstel om de eerste wissel 24612 te laten vervallen en te vervangen voor een setje meegebogen wissels. Hoe ziet dat er uit op het plaatje? Kan je dat nog even voor me tekenen.
Bij voorbaat dank.

Piet.
Re: Nieuw baanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuw baanplan
Hoi Piet,

Dat lukte me tijdens het tekenen ook niet.

Als je het wintrack bestandje download, kun je de baan zoals ik die voor je getekend heb, enigszins aanpassen en wat wijzigingen uitproberen.

Groetjes

willie
Re: Nieuw baanplan
AnalogDriver
gast

Re: Nieuw baanplan
Citaat van: pvtrigt op maandag 24 december 2007, 21:06:53
Ik ben nog niet zo erg bekend met dit forum maar Ronald vroeg mij om een baanplan. Dat heb ik inmiddels gemaakt met een demo van Wintrack. Gewoon even plakken en knippen. De basis van het plan komt uit het Märklinboekje "Baanontwerpen" met C-rails. Ik heb daar een beetje aan gesleuteld. Dus reageren maar!!

Ik zou wat minder in rechte hoeken (90 graden) denken. Die brug diagonaal plaatsen. Dit volgt nog erg de randen van de tafel.
Re: Nieuw baanplan
pvtrigt
gast

Re: Nieuw baanplan
Diagonaal. Hoe had je dat gedacht? Ik zou dan liever het station diagonaal leggen maar weet nog niet hoe dat er uit ziet. Inderdaad volgt het wel de randen van de tafel maar dat geeft als voordeel dat ik een mooie lange trip kan maken en dat geeft wel rust. Bovendien heb ik veel ruimte voor huisjes, station e.d. Het moet een beetje hollands worden. Misschien een kleine jachthaven met historische panden en een polderlandschapje met molen en boerderij e.d.