Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Maken van een straatspoor

Gestart door Jasperkc vrijdag 22 december 2017, 23:32:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Maken van een straatspoor
Hallo Allemaal,

In 2 rail gelijkstroom wordt het regelmatig gemaakt, straatspoor. In 3 rail is dit heel erg moeilijk te realiseren. Bij ons op de club in Arnhem hebben we een havenbaantje en daarin is een stuk straat/kadespoor opgenomen. Voor dit project ben ik op zoek gegaan naar diverse voorbeelden en ik kwam erachter dat er bijna geen voorbeelden zijn te vinden. Toen ben ik maar zelf gaan plannen. Mijn eerste plan was om de Märklin K-rail te leggen en daar dan karton omheen te leggen. Het plan liep goed totdat ik de rail in ging pakken. De puntcontacten zouden onder het straatniveau verdwijnen. Om dit probleem op te lossen nam ik een T profiel en soldeerde die op de puntcontacten. Dit lukte niet omdat je A, niet aan de puntcontacten kan solderen en B, niet tussen het T profiel en de puntcontacten kan solderen. Toen besloot ik om koperen spijkertjes aan het T profiel te solderen en deze dan in de onderplaat te spijkeren. Het T profiel rust dan op de oude puntcontacten en daarmee is de stroomvoorziening weer hersteld. Dit ging redelijk goed, maar het is heel erg lastig om het T profiel in het midden van de rail te plaatsen. Ook komen er krachten op het T profiel te staan waardoor de staaf krom komt te staan. Toen kwam ik in de modelspoor wereld een geweldige oplossing tegen. Men neme een railverbinder, snijd hem in 2en, en soldeer er een koperen spijkertje aan. Nu komen de krachten niet meer op de staaf maar op de spijker en de railverbinder. Op zich was dit een hele mooie oplossing. Helaas kwam ook hier een probleem naar boven. Het spijkertje gaat in de ondergrond en de staaf rust op de puntcontacten. Als de spijker iets te diep geslagen wordt of er is sprake van temperatuursverschillen, dan komen er krachten op de railverbinder en het spijkertje. Op deze wijze zijn er ook al een aantal spijkertjes losgekomen van de railverbinders.

Toen was ik het alles een beetje zat en heb even het project op een laag pitje gezet. Na een tijdje diende zich een nieuw clublid aan en die wilde wel met mij het havenbaantje nieuw leven inblazen. Ik heb toen iets nieuws besloten. Ik neem een stuk gelijkstroomrail. Hieronder leg ik een koperen strip. Deze strip daar laat ik de rode draad naar toe lopen. Ik pak de rails weer in zoals eerder beschreven met karton. Nu ligt er in het midden geen T profiel meer. Ik kan gewoon de rail ook in het midden opvullen met karton. Nadat dit alles gedaan is, boor ik gaatjes op 2 of 3 cm afstand van elkaar. Omdat er onder de rail een koperstrip ligt komen daar dus de gaatjes in. Als ik in de gaatjes een koperen spijkertje sla, die ook in het hout gaat wat onder de koperen strip ligt, dan zit mijn spijkertje goed vast. Boven straatniveau is dan alleen om de 2 of 3 cm een koperen spijkertje te zien. Ik hoop dat dit gaat werken. Volgende foto's geven een impressie zoals het eruit komt te zien:





Ik zit nog te denken of ik de koperen strip breder maak. Dit heeft als voordeel dat de spijkertjes niet naast de strip kunnen komen.
Wat vinden jullie ervan?

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Maken van een straatspoor
Hallo Jasper,

Misschien ook een idee: - losse puku strips-
Re: Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Maken van een straatspoor
Hallo Gerrit,

Is misschien handig, maar ik zou niet weten hoe ik deze strips tussen het karton kan steken?

Groet, Jasper
Re: Maken van een straatspoor
Puko's monteren, karton even op puko's drukken en dan op de drukplekjes met 1 mm boor gaatje maken. Zou dat een idee kunnen zijn?
Re: Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Maken van een straatspoor
Volgens mij zijn de spijkertjes
goedkoper?

Jasper
Re: Maken van een straatspoor
Klopt, maar ik denk meer werk en zeker om het vlak te krijgen. Maar zoals al gezegd: het was maar een idee.
Re: Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Maken van een straatspoor
al gedacht aan geleidende kleefband zoals ze gebruiken voor faller car systeem ?
Re: Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Maken van een straatspoor
Heb het wel een andersom gezien...
Koperen strip tussen de rails ( zonder pukos ) daar doorheen kleine bolle kopspijkertjes geslagen.
Onderzijde strip draadje solderen naar onder de tafel.
In kleur spuiten en dan de kopjes van de spijkers en de rails weer schoonmaken

Zie je alleen wat stipjes in de straat..
Jan
Re: Maken van een straatspoor
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Maken van een straatspoor
Dag Jasper.

Wellicht kan dit jou inspireren ... :roll: :wink:

Groeten,

Erik.